artikel KSM4

Tootega
Gast
Juli 08, 2007, 21:24:40
edit2Rapporteer  
ik heb van de week een topic geopend met de vraag welke kite ik het beste kan nemen. de meningen waren erg verdeeld. de ene zei dat ik beter een 10 kan nemen en de ander zei een 12. nu heb ik dus voor een 12 gekozen. het wordt dus een North Rebel 12m2 kite.

maar nu las ik gister in het kitesurfmagazine een artikel voor beginners met daarin een tabelletje waarmee je zelf  kan kijken welke kite bij jou lichaamsgewicht past. ze zijn uitgegaan van een beginner zonder vliegerervaring, met een windbereik tussen de 10-21 knopen (3 t/m 5 Bft). ( ik heb ook geen vliegerervaring, behalve de lessen dan en wil ongeveer met dezelfde windbereik gaan kiten. misschien iets meer, maar dat zie ik dan nog wel.)
ze hadden het lichaamsgewicht verdeeld in 3 groepen. 45-65 kg, 65-95 kg en 95+ kg.
ikzelf weeg ongeveer 70 kg dus zit in de middelste groep (65-95 kg), maar nu raad het magazine aan om een 9 of een 10 te nemen (North Rebel).

in hoeverre is dit correct, omdat er toch veel mensen zijn die mij een 12 aanraden (terwijl die in de 95+ klasse zit, wat ik nog lange niet weeg, en ook liever niet wil wegen. haha)
in hoeverre klopt dit met de practijk????

groetjes Tootega
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Juli 08, 2007, 22:30:40
edit2Rapporteer  
Dat ligt er aan wat je wilt. Wil je meerdere kite gaan kopen zou
ik met de zomer in het vooruit zicht een 14m doen en dan later
een 9/10m kite. Koop je een kite dan zou ik zeker voor een 12m
gaan want een Rebel is vlakker dus heefd een goede low-end en
high-end. Ik denk dat dit wel een redelijke combinatie is.
benjamin
Gast
Antwoord #2 Juli 08, 2007, 22:45:48
edit2Rapporteer  
ik weeg zelf 76kg
al zou ik het bij een vlieger moeten houden
zou ik een 10 meter oceanrodeo rise  kopen, goede lowend je kan deze vlieger op meerdere settings vliegen zowel voor beginners als experts.  ik vaar zelf met oceanrodeo vandaar deze keuze,
der zijn nauurlijk meer merken die zo,n type vlieger hebben
suc 6
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Antwoord #3 Juli 09, 2007, 01:49:52
edit2Rapporteer  
Ik zou ook voor de 12 kiezen hoor, en er later een 9 bij kopen. Een categorie van 65-95 kilo slaat natuurlijk nergens op..
Tootega
Gast
Antwoord #4 Juli 09, 2007, 17:25:05
edit2Rapporteer  
oke dan, vond deze categorie ook al erg breed. dan blijf mijn keus een 12.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juli 09, 2007, 22:12:17
edit2Rapporteer  
oke dan, vond deze categorie ook al erg breed. dan blijf mijn keus een 12.

Met 70kg doe je daar geen verkeerde koop mee! Met jou gewicht is een 10m2 net te groot voor je high-end, en een 14m2 net te groot om nog lekker te vliegen in het low-end.

De combo 12/9m2 is echt een goeie voor de toekomst. Eerst maar eens gaan proberen met de 12m2
slufterhufters.com

Antwoord #6 Juli 09, 2007, 22:26:20
edit2Rapporteer  
Die gewichtsgroepen indeling in de KSM geeft alweer aan dat ze niet weten waar ze over praten.

45-65 kg, 65-95 kg en 95+ kg.

Iemand die 70k weegt kan makkelijk varen met een 10m terwijl iemand die 80k weegt niet weg kan komen.

10k is de marge tussen kitematen.

Ga lekker voor de 12m Rebel, kan je varen met 4 a 5 bf, meer ervaring en je kan met 6bf ook varen.
Michiel.
Moderator

Antwoord #7 Juli 10, 2007, 01:54:36
edit2Rapporteer  
KSM is een leuk magazine, maar hun testen en artikelen schieten helaas door mankracht en budget te kort. Ondanks mijn hekel aan de duitse taal blijft voor mij kiteboarding.de favoriet!
Tootega
Gast
Antwoord #8 Juli 10, 2007, 02:27:35
edit2Rapporteer  
oke bedankt, dan blijft mijn keuze dus toch de rebel 12m2. zit er ook nog een verschil tussen mannen en vrouwen, qua kite-keuze bedoel ik dan?? ik ben de laatste tijd wel meer bezig om kracht training te doen in de sportschool, speciaal voor het kiten.
Michiel.
Moderator

Antwoord #9 Juli 10, 2007, 12:57:26
edit2Rapporteer  
oke bedankt, dan blijft mijn keuze dus toch de rebel 12m2.

Zoals ik al eerder zei, goeie maat voor je gewicht. En zo ontstaat er nog ruimte om er later een 9m2 bij te nemen (of zelfs een 7m2 is mogelijk, maar voor beide kleinere kites is echt wat ervaring nodig)

zit er ook nog een verschil tussen mannen en vrouwen, qua kite-keuze bedoel ik dan??

Tja, lastige vraag. Ik neem aan dat je bedoelt kwa krachten die benodigd zijn voor de controle van een kite?

Er zijn (meestal oudere) kites die nog echte spierballen vragen voor de controle ervan, maar de meeste kites zijn zo relax in bediening dat vrouwen er net zo goed mee kunnen varen. En dan nog, kijk eens naar de vrouwen die meedoen aan de PKRA. Die doen zware tricks zonder dat ze eruit zien als Russische kogelstoters  (grinnik_kitesmiley)

Persoonlijk wil ik ook geen zware bediening, anders hou je het niet zo lang vol (en moet je dus wel naar de sportschool)  (hangloose_kitesmiley)

ik ben de laatste tijd wel meer bezig om kracht training te doen in de sportschool, speciaal voor het kiten.

Het begin is zwaar, omdat je veel valt, moet lopen, etc. Dus kwaad kan het zeker niet, maar nodig is het ook weer niet. Doe gewoon waarbij je je goed voelt. De Rebel heeft iig geen bodybuilder nodig om te kunnen bedienen.
rickclaus

Antwoord #10 Juli 10, 2007, 17:42:39
edit2Rapporteer  
Vinden jullie het verstandig als ik ook voor een Rebbel 12 m2 ga?

Ik weeg 67 kg, ik heb al heel veel kite-ervaring en ben sinds een maandje bezig met het kitesurfen met mijn venoms hoogte lopen is al geen probleem meer...
Tootega
Gast
Antwoord #11 Juli 11, 2007, 00:06:02
edit2Rapporteer  
oke dan!! dan denk ik er niet langer over na en dan neem ik dus sowieso een 12.

ik train gelukkig ook niet om een russische kogelstoter te worden, hahaha. ik wilde sowieso een beetje meer kracht. door ziekte en veel werken is dat een beetje achteruit gegaan. (en stiekem ook een beetje lichaamsgewicht kwijt raken). ben nu vooral bezig met krachttraining en cardio en merk al wel dat het een stukje makkelijker gaat. maar als beginner is het inderdaad zwaar en af en toe ook even afzien, maar dat houdt mij niet tegen!!

groetjes Tootega
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.