Conclusies Downwinder Grevelingenmeer 2006

F*ck Gravity

Berichten: 192
Juli 19, 2007, 14:52:32
edit2Rapporteer  
Beste mensen, zie hier de conclusies van de verschillende partijen aangaande onze downwinder van 2006.

http://www.youtube.com/watch?v=rLs8iH3-UnI


Het origineel heb ik ter inzage voor de geinteresseerden.


Verstoringseffecten
Het kitesurfevenement heeft geleid tot de volgende verstoringseffecten:
In de getelde gebieden van het Grevelingenmeer (noordwest en zuidoost) werden vrijwel alle vogels verstoord. Vogels reageerden op de nadering van de kitesurfers door massaal op te vliegen en uit het gebied te vertrekken. Dit werd waargenomen voor zowel watervogels van open water (o.a. middelste zaagbek, brilduiker, deels fuut en geoorde fuut), als voor vogels op de hoogwatervluchtplaats van de Slikken van Flakkee-zuid (met name eenden en steltlopers).
• Het gros van de geoorde futen en deels ook futen vloog niet op maar verdween zwemmend en duikend uit de omgeving van de kitesurfers en verplaatse zich zo naar rustige delen van het open water. Beide soorten vlogen wel op wanneer verstoringbronnen (kitesurfers, schepen) snel naderden.
• Na passage van de kitesurfers en begeleidende schepen waren geen vogels meer aanwezig in het gebied. Dit betrof het door de kitesurfers bestreken gebied en de zone van 500-1000 m hieromheen.
Het kitesurfevenement heeft daarmee geleid tot een grootschalige verstoring van vogels in de Grevelingen.
Soorten
Verstoringseffecten werden vastgesteld voor drie belangrijke soortgroepen:
1. De watervogelgemeenschap (futen, zaagbekken, brilduikers) op open water van het gebied ten noorden van de Stampersplaat en op open water ter hoogte van Herkingen.
2. Rustende vogels (vooral rotganzen en aalscholvers) op het zuidelijk deel van de Veermansplaat.
3. Overtijende vogels op de hoogwatervluchtplaats (steltlopers en eenden) van de Slikken van Flakkee-zuid.
Terugkeertijd
De terugkeertijd van de diverse soorten watervogels op het open water kon niet worden vastgesteld. Terugkeertijd van vogels op de hoogwatervluchtplaats kon ten dele worden vastgesteld. Van een aantal steltlopersoorten was rond de 50% binnen een half uur tot drie kwartier teruggekeerd op de hoogwatervluchtplaats. Andere steltlopersoorten waren na een uur nog niet teruggekeerd, evenals het gros van de eendensoorten.
De terugkeertijd van vogels hangt in belangrijke mate af van de aanwezigheid van alternatieve rust- of foerageergebieden. De hoogwatervluchtplaats op de Slikken van Flakkee is met name van belang omdat alternatieve hvp’s in de omgeving ontbreken, zeker bij hoge waterstanden in de Oosterschelde. Alternatieven voor watervogels in het zuidoostelijk deel van het meer ontbraken op de dag van het evenement nagenoeg vanwege drukke recreatievaart.


Opvliegafstanden
De afstand waarop de vogels opvlogen of wegdoken/zwommen varieerde van naar schatting 200 m voor vogels op de hoogwatervluchtplaats tot naar schatting 1 km voor vogels op het open water. Bij deze afstand trad een volledige verstoring op, waarbij alle vogels uit het gebied verdwenen. Omdat de telling niet gericht was op het vaststellen van verstoringsafstanden maar vooral op het vaststellen van verstoorde aantallen, en het slechts een momentopname betreft, kunnen deze opvliegafstanden niet gebruikt worden als algemene opvliegafstand voor kitesurfers.
De afstand waarop vogels gestoord worden in hun gedrag (ophouden met foerageren, alert worden) zal ruim groter zijn geweest dan bovengenoemde afstanden. Gedragsveranderingen anders dan opvliegen en wegzwemmen zijn evenwel niet in kaart gebracht.
Vaargedrag
Onder invloed van een sterke westenwind weken de kitesurfers af van de geplande route. Hierdoor trad, naast verstoring van de vogels op het open water, verstoring op van vogels in een tweetal belangrijke rustgebieden, de Veermansplaat en de hoogwatervluchtplaats van de Slikken van Flakkee-zuid. De verwachte verstoring van vogels op de Hompelvoet bleef daarentegen waarschijnlijk enigszins beperkt doordat dit gebied op relatief grotere afstand dan gepland gepasseerd werd. Ook de verwachte verstoring binnen de dammen van de rustgebieden van de Stampersplaat en in het rustgebied van Bommenede bleef uit.
De snelvarende boten van politie en reddingsbrigade speelden een rol bij de effecten maar konden niet worden gescheiden van effecten door alleen kitesurfers.
De breedte van de colonne liep regelmatig op tot 1500 meter, wat aanzienlijk meer was dan de voorgeschreven breedte van maximaal 500 m. Vooral in het zuidoostelijke deel van het meer liep de breedte van de colonne op. Ook hierdoor trad additionele verstoring op, doordat de surfers op kleinere afstand langs vogelgebieden kwamen, en doordat een groter wateroppervlak verstoord werd. Aannemende dat ongeveer 25 km werd afgelegd, hebben de kitesurfers ca. 25 km2 open water bestreken. Als de zone waarbinnen watervogels opvlogen, wordt toegevoegd aan beide zijden van de colonne, zou nog eens minimaal ca. 50 km2 extra worden verstoord (uitgaande van een opvliegafstand van 1 km). Dit komt overeen met 7500 ha open water. De Grevelingen is 14000 ha groot. Dat betekent dat het kitesurf-evenement op ca. de helft van het Grevelingenmeer de watervogels volledig heeft doen opvliegen.
Edwardo

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #1 Juli 19, 2007, 15:02:31
edit2Rapporteer  
Dus...
¦Tim¦

Berichten: 740
Antwoord #2 Juli 19, 2007, 15:08:25
edit2Rapporteer  
ze zitten nu toch weer terug op hun plek....

dan is het toch goed

honden en katten worden de hele dag in een kooi getopt omdat ze als huisdier dienen maar als een vogel een keertje wegvliegt omdat een kitesurfer te dicht bijkomt dan is gelijk weer zijken

alsof die beestjes ook maar niet een beetje flexibel zijn

mischien vinden ze het wel leuk ook
alsof wij de gedachtengang van vogels kunnen zien
al dat gezijk over vogels opschrikken kan mischien wel is volslagen onzin blijken
chico

Berichten: 1112
Antwoord #3 Juli 19, 2007, 15:19:29
edit2Rapporteer  
Nu nogmaals maar dan kiters met de Sigma shape van Naish. 
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 Juli 19, 2007, 15:23:19
edit2Rapporteer  
Ik denk dat als dit verhaal neutraal en professioneel is opgesteld, er een duidelijk verstorende werking van kiten in dit gebied uitgaat.
Het komt niet helemaal overeen met mijn ervaring op het autostrand, maar ik heb niet zo geteld als hier het geval is, ik neem alleen waar dat de vogels je in de gaten houden als je dichtbij komt en afstand houden.
Je moet je realiseren dat die vogels een dagtaak hebben om eten uit de blubber te vissen, en dat een grote groep kiters een beetje het effect heeft van een jostiband in een restaurant. Dan eet je ook niet lekker.
Dus...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Juli 19, 2007, 15:24:43
edit2Rapporteer  
Nu nogmaals maar dan kiters met de Sigma shape van Naish. 
LOL maar dan raken die tellers in de war (of was dat nou juist jou plan!)
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #6 Juli 19, 2007, 15:28:01
edit2Rapporteer  
Wat een gezeik zeg om een paar k** vogels.Die beesten kunnen vliegen en t intereseerd ze geen f**k .
Henning

Berichten: 581
Antwoord #7 Juli 19, 2007, 15:29:43
edit2Rapporteer  
Vraag me af hoeveel effect de snelvarende "ronkende" begeleidings boten hadden...
¦Tim¦

Berichten: 740
Antwoord #8 Juli 19, 2007, 15:32:37
edit2Rapporteer  
vogels zijn niet heilig hoor.....
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Juli 19, 2007, 15:34:39
edit2Rapporteer  
lol, bij ons vliegen die vogels gewoon mee, soms zelfs tussen de lijnen, wat een pussy-vogels daar
xray

Berichten: 3688
Antwoord #10 Juli 19, 2007, 15:53:23
edit2Rapporteer  
1)Natuur is belangrijk
2)Ik lees zoveel aannames en onzekerheden dat ik de wetenschappelijk waarde sterk durf te betwijfelen
3)Roofvogels (vrij lastig onder controle te houden) hebben een veel sterkere werking
4)Terugkeertijd is er wel dus het betreft slechts een tijdelijke verstoring, waar hebben we het over...
youne nl

Berichten: 233
Antwoord #11 Juli 19, 2007, 16:23:47
edit2Rapporteer  
ik zou zeggen dat die vogels eigenlijk krijgen waar ze altijd op gehoopt hebben GROTE vrienden erbij!!!!???!!!!! dan nog iets als een fuut vist zwemt hij toch onder water  ListenToMe hoe ken die dan last hebbe????? Huh
F*ck Gravity

Berichten: 192
Antwoord #12 Juli 19, 2007, 16:30:34
edit2Rapporteer  
Even voor de goede orde, dit onderzoek is gedaan door bureau Waardenburg, een gerenomeerde naam in opdracht van Rijkswaterstaat.
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #13 Juli 19, 2007, 16:33:35
edit2Rapporteer  
.... dan nog iets als een fuut vist zwemt hij toch onder water ListenToMe hoe ken die dan last hebbe????? Huh
Nou; met bovenkomen! "Kijk, Mama, ik heb een voorn geva.....POK" (666 in het dunne nekkie)

.......Alternatieven voor watervogels in het zuidoostelijk deel van het meer ontbraken op de dag van het evenement nagenoeg vanwege drukke recreatievaart.

 

Draai dit eens om;

Door de drukke recreatievaart  op de rest van het meer zitten àlle vogels dáár en is het dus niet gek dat er een paar schrikken.

Oftewel , als de 'drukke recreatievaart' er niet was hadden er ook geen (iig minder) fluiters gezeten.

 

Daarbij; picture yourself op een luchtbedje halverwege het meer (hoe je d'r komt of wat je er moet doet er ff niet toe) Als er dan 3 kiters aankomen 2x peddelen en kijken hoe ze voorbij varen, maar nu komt 1500mtr breed aan vliegers aanknallen. Zal op zo'n vogeltje ook iets imponeerender overkomen.

Je kan je afvragen: "hoe vaak komt dat voor?"

youne nl

Berichten: 233
Antwoord #14 Juli 19, 2007, 16:40:47
edit2Rapporteer  
snap wat je bedoeld te zeggen heb dit verhaal ook met power kite gehad mochten niet meer vliegeren in de bossen ook voor de fucking vogels maar een paard vol in galop maakt geen geluid ?dat mag dan weer wel t zelfde met hun fucking boten mag wel geen irritatie voor de vogel maar pak je een kite die nauwelijks geluid maakt alleen groot is dan is t gelijk millieu belastend onzin dus (voor mij dan heh ) vliegtuigen auto s enz zijn niet groot mag wel !! tuurlijk omdat ze die zelf gebruiken de flikkers
 
.... dan nog iets als een fuut vist zwemt hij toch onder water ListenToMe hoe ken die dan last hebbe????? Huh
Nou; met bovenkomen! "Kijk, Mama, ik heb een voorn geva.....POK" (666 in het dunne nekkie)

.......Alternatieven voor watervogels in het zuidoostelijk deel van het meer ontbraken op de dag van het evenement nagenoeg vanwege drukke recreatievaart.

 

Draai dit eens om;

Door de drukke recreatievaart op de rest van het meer zitten àlle vogels dáár en is het dus niet gek dat er een paar schrikken.

Oftewel , als de 'drukke recreatievaart' er niet was hadden er ook geen (iig minder) fluiters gezeten.

 

Daarbij; picture yourself op een luchtbedje halverwege het meer (hoe je d'r komt of wat je er moet doet er ff niet toe) Als er dan 3 kiters aankomen 2x peddelen en kijken hoe ze voorbij varen, maar nu komt 1500mtr breed aan vliegers aanknallen. Zal op zo'n vogeltje ook iets imponeerender overkomen.

Je kan je afvragen: "hoe vaak komt dat voor?"


El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 Juli 19, 2007, 17:20:35
edit2Rapporteer  
...fucking vogels... ...fucking boten... ...de flikkers...

hey youne, gooi het er maar uit... morgen weer wind
xray

Berichten: 3688
Antwoord #16 Juli 19, 2007, 17:28:07
edit2Rapporteer  
Een waardeloos onderzoek van bureau Waardenbug dan. Weinig wetenschappelijks!
youne nl

Berichten: 233
Antwoord #17 Juli 19, 2007, 17:35:43
edit2Rapporteer  
chill chillllllllllllllllllllllll Joepie
Mr Bean

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #18 Juli 19, 2007, 18:42:10
edit2Rapporteer  
Ik denk dat wegens het eenmalige karakter van deze 'meting' één belangrijk feit over het hoofd wordt gezien, en wel de gewenningsfactor van de desbetreffende vogels: hoe vaker ze kitesurfers zien aankomen, des te meer ze eraan gewend raken en dus niet meer zullen wegvliegen!!!  schater
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Juli 19, 2007, 18:50:03
edit2Rapporteer  
Een waardeloos onderzoek van bureau Waardenbug dan. Weinig wetenschappelijks!
Ja ik moet zeggen dat als je het zo leest dat het allemaal wel heel dramatisch klinkt, ik zou graag de onderzoeksmethoden, kaarten met gebieden etc. willen zien. Als er alleen maar iemand in een bootje heeft meegevaren en een beetje gebiast heeft zitten koekeloeren dan stelt het niet veel voor.
Even een paar niet wetenschappelijke formuleringen:
- de zone van 500-1000m
- was rond de 50% binnen een half uur tot drie kwartier teruggekeerd
- zal ruim groter zijn geweest dan bovengenoemde afstanden

En dit sommetje gaat alleen uit van [worst case] * [worst case] * [worst case] * [worst case]:

"Aannemende dat ongeveer 25 km werd afgelegd, hebben de kitesurfers ca. 25 km2 open water bestreken. Als de zone waarbinnen watervogels opvlogen, wordt toegevoegd aan beide zijden van de colonne, zou nog eens minimaal ca. 50 km2 extra worden verstoord (uitgaande van een opvliegafstand van 1 km). Dit komt overeen met 7500 ha open water. De Grevelingen is 14000 ha groot. Dat betekent dat het kitesurf-evenement op ca. de helft van het Grevelingenmeer de watervogels volledig heeft doen opvliegen."

hij/zij had net zo goed op heel zuid holland kunnen uitkomen... we rekenen even mee:
25*1 km. kan, ik was er niet bij, maar de groep zou 500m breed zijn.
+ 2*25*1= 50km2. Hier schrijft 'ie minimaal, terwijl dit "zone van 500-1000 m hieromheen" is, moet dus staan maximaal. En voor het gemak neemt 'ie over de hele route deze zone zowel links als rechts van de kite-groep.
De conclusie is er niet minder om: DIT betekent DUS dat etc.
Je hebt 2 manieren van rekenen: de wereld in en de wereld uit. In dit verhaal worden de onderzoeksresultaten wel degelijk misbruikt om iets de wereld uit te rekenen.

poehoe Waardenburg, heb je je factuurtje al binnen jongen? prettige vakantie!

Maar ik denk wel dat er een serieuze verstoring van de vogeltjes is geweest, pseudo wetenschappelijk bewezen of niet.


Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #20 Juli 20, 2007, 19:34:39
edit2Rapporteer  
die zelfde vogels halen bij mij de vuilnis zak leeg.Maar niemand die de rommel opruimt en op die zelfde gemeente moet je 4 dagen wachten.Dus payback time!
xray

Berichten: 3688
Antwoord #21 Juli 20, 2007, 19:41:55
edit2Rapporteer  
Mooi uitgewerkt El Rudo, precies wat ik bedoelde...
Verstoring, ja, tijdelijk zeker en minder erg dan een buizerd bijvoorbeeld!
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #22 Juli 20, 2007, 19:43:22
edit2Rapporteer  
Citaat
vooral rotganzen en aalscholvers

Toepasselijk.....

Moet je eens op letten hoe weinig vogels er over blijven als ik opo me waterscooter met mijn luchtbuks door dat water vaar....

Ik vind het echt naar, ze mogen wel met een dikke politie boot en waterstaat boot er doorheen varen.  ThumpDown ThumpDown
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #23 Juli 21, 2007, 01:13:23
edit2Rapporteer  
Bizarre is dat deze zogenaamde wetenschappers met hun twijfelachtige conclusies gehoor krijgen bij de Nederlandse politiek. En dat is niet alleen bij het kitesurfen...  (angry_kitesmiley)

Zowel op Oostvoorne heb ik nog nooit gehad dat er vele vogels verdwenen waren, als op het vogeleiland van de Carabian - Isla Holbox. Sterker nog, heb regelmatig een vogel (zachtjes) tegen de lijnen gehad die meevlogen. Op Holbox zelfs een Pelikaan tegen mijn kite!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #24 Juli 22, 2007, 21:00:33
edit2Rapporteer  
ik heb het nog eens bekeken met een goede kennis (bioloog & overtuigd geitewol) van me die in zijn functie met dergelijke onderwerpen bezig is. Hoewel ik bij mijn bovengenoemd standpunt blijft, is het volgende wel interessant als nuancering:

"op mij komt die samenvatting heel reëel over. Je moet ook bedenken dat verstoring subtieler is dan opvliegen: alert worden en stoppen met fourageren. Eten is best belangrijk, ook voor vogels... Dat soort verstoring wordt bedoeld met dat minimaal een strook van 1 km aan weerszijden. Opvliegen is het laatste redmiddel. Ik zag in een publicatie van de vogelbescherming ook de getallen van 500-1000 m terug in Eemmeer en Gooimeer. Duizenden eenden op de wieken voor twee kitesurfers. Er stond ook bij dat we nog niets weten over gewenning, maar je moet je ook bedenken dat NL belangrijk is voor doortrekkers (opvetten voor de volgende etappe) en trekvogels in het algemeen en die hebben geen tijd om te wennen. Gewenning geldt alleen voor standvogels (zoals de merel), lijkt me. Bedenk dat de aandacht voor kitesurfen heel recent is en dat op termijn betere gegevens zullen komen. Voor de time being moet de beheerder het doen met deze info."

Dit voegt wel wat toe aan de discussie.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.