Heren en dames,
Gisteren ben ik begonnen met de cursus kitesurfen. Nu wil ik van de hele cursus hier een topic aanmaken met de dingen die we gedaan / geleerd hebben en met de gemaakte foto's op die dag. Dit topic is vooral om aan te geven, dat er toch heel veel meer bij komt kijken dan alleen even op het board stappen en gaan met die
Gisterenochtend vroeg om 06.00 uur vertrokken om af te reizen naar het Lipno-meer(Tsjechie) Hier zou ik samen met een vriend voor 2 dagen heen gaan om de eerste lessen te nemen. In totaal hebben we tussen de 3 en 7 dagen les(afhankelijk hoe snel we zijn)
Na een reis van 3,5 uur(woon zelf in Tjsechie ;-) ) aangekomen bij het Lipno.... Ons gemeld op de camping, tent opgezet en gelijk door naar de surfschool. Zoals we zelf al verwacht hadden konden we weinig doen....... GEEN WIND!! Terwijl de voorspellingen anders waren. Jammer maar helaas dan maar op het terras gaan zitten en genieten van het uitzicht en een koud biertje.
Om 13.30 uur werden we gebeld door de instructeur. Er was inmiddels genoeg wind om iets te gaan doen!!
We hebben de eerste les doorgebracht op een weide.
Les1.
- begonnen met een kleine normale kite met een oppervlakte van 2 meter. Allereerst uitleg van de kite en daarna de het optuigen ervan. De bedoeling van deze kite was om het gevoel krijgen met de vlieger en het gevoel krijgen van de besturing(door middel van 8tjes draaien + met 1 hand oefenen) en uitleg van het windvenster. Toen we dit onder controle hadden moesten de de vlieger 360 graden draaien en met de hand de bar terugdraaien en de kite onder controle houden. Kite daarna naar de hoeken van het windvenster laten vliegen en langzaam laten zakken en weer omhoog halen. Zijn allemaal geen schokkende dingen, maar komen later wel allemaal weer terug.
Na dit allemaal gedaan te hebben zijn we overgestapt op een grotere kite(3,5m) en moesten we een trapeze om. Nu iets meer uitleg gehad omdat we nu al met het principe van de echte kite gingen oefenen. Allereerst uitleg gehad over de bar / depower / rem?? / veiligheidshendel / noodhendel. Daarna begonnen met het afrollen van de bar en het uitlopen van de lijnen dat ze allemaal juist voor de vlieger komen te liggen.
Na alles klaar te hebben waren we ready for take off!!
Kite ingehaakt en omhoog ermee. Opdracht was om de bar aan te halen bij het draaien en te laten vieren als de draai gemaakt was. Ik moet zeggen.... dat viel nog niet mee. Constant haalde ik die dingen door elkaar en voor mijn gevoel was de vrij posite van de bar ver weg(hield dus constant de power in de kite) Na een aantal ploffen op het veld en met behulp van de assistente begonnen we het aardig onder controle te krijgen. Wat daarna allemaal geoefend
- 8tjes draaien
- de kite boven houden en kleine 8tjes draaien met 1 hand
- kite 360graden draaien en daarna de bar ronddraaien zodat de lijnen weer recht hangen (
LET OP
draai de bar dan geen 180 graden terug omdat de besturing dan omgedraaid is.... (grinnik_kitesmiley) snapte er eerst geen ene r**t van en dacht dat het te maken had dat mijn lijnen in de knoop zaten
- de kite op de grond laten vallen met zijn kop naar beneden. Met de stuurlijnen deze dan omhoog trekken, 1 stuurlijn korter houden, zodat de kite omdraait in de lucht en je zo de mogelijkheid hebt op een herstart. HEEL ERG HANDIG DIT. Ik weet dat het in het water iets anders is, maar toch vond ik het een heerlijk gevoel dat het op het land lukte.
- het gebruiken van de veiligheidshendel zodat de kite aan de safetylijn hangt.
- het gebruiken van de noodhendel waana de kite compleet losschiet en in elkaar zakt en het daarna weer in elkaar zetten van alles.
- het lopen met de kite wanneer deze is gepositioneerd in de hoek van het windvenster.
Het leukste vond ik het oefenen van de start zoals deze in het water moet zijn. bv. naar links. Op de grond zitten met de houding zoals je het board aan je voeten hebt. De kite positioneren om 13.00 uur daarna de bar aantrekken en naar links sturen totdat deze bijna naar beneden is gericht.... bar laten fieren(hoe schrijf ik dat?) en de kite schiet naar beneden de bar weer aantrekken en naar weer naar links draaien.... als deze bijna op de posite naar boven is laten fieren en de kite trekt je van de grond af....
Echt een heerlijk gevoel is dit.
Eigenlijk is dit zo ongeveer wat we alles in 3 uur hebben gedaan. Vandaag was het plan om verder te gaan, maar de weersverwachtingen waren 's nachts helemaal veranderd en dus geen wind...
Nu gaan we zondag verder op het strand en in het water.
- bodydragging
- waterstarten / landen
Hier nog een paar pics van gister.
Excuseer mij voor eventuele verwarringen van benamingen etc. Heb zoveel informatie moeten verwerken in het Tsjechisch / Engels dat dat nog niet helemaal is blijven hangen.
Opbouwende kritiek is dan ook voor mij en andere beginners van harte welkom.
Gr,
Ronald