Beste om te beginnen met loopen is met 5bf en een 10 of 12m.
Spring zoals je normaal springt. Als je op je hoogste punt hangt en de kite staat nog op 13.00 of 11.00 en je voelt dat je gaat zakken dan trek je de kite gewoon door naar achteren, dus trek je achterste hand goed aan. Bij de landing punt van het board naar de kite en gewoon meegaan met alles. Klets je op het water dan heb je niet hoog genoeg gesprongen.
Zo bouw je vertrouwen op en leer je de beweging kennen.
Uitgehaakt,
Vaar met een goede snelheid. Even recht staan en uithaken. Achterste hand tegen het depowertouw aan. Voorste hand breng je naar het einde van je bar aan de kant waar je je achterste hand hebt. Even aankanten en loopen die hap. Laat je mee sleepen met je kite, kijk ook naar je kite als die loopt dan kan je beter timen met landen. Ook hier weer punt van je board naar de kite met landen.
Met uitgehaakt loopen kan je de bar loslaten als het niet goed gaat, wel is het iets moeilijker en heb je meer lef nodig.
« Laatste verandering: Augustus 11, 2007, 12:48:10 door Hahahaha... »
he arno. ik vaar nou met die torch 2 12m. en als ik die loop en 't waait aardig.. looptie heel langzaam en komthij niet meer boven.. hoewel ik met me 9 torch 3 gewoon super kan loopen
Ik zou zeker voor de uitgehaakt loop gaan, die is toch net even wat minder heftig.
Wat je ook kan doen is dat je je kite na een sprong in een downloop trekt, waardoor je naar de andere kant weg vaart. je maakt een transition dus. Je begint dan met de kite in een loop te sturen als je al weer op het water bent, en je doet dit steeds eerder, totdat je hem in de lucht kan maken.
IK heb indd met de 13 mtr, dat ik dus echt op het water knal. Ik spring dus waarschijnlijk niet hoog genoeg. Ik mis net dat kleine stukje lift, om relaxed te kunnen landen...
Hopen dat het vd week hard genoeg waait voor de 9, dan gaan we het ff met die proberen.
dus je kan het beste loopen met een kleinere maat, in mijn geval een tribal II 8m2, en dan gewoon ingehaakt loopen? en dan dus al bij wat stevigere wind?
Met een kleinere kite is de draaicirkel snel, dus krijg je sneller lift voor de landing.
Je kan met kleinere kites haast niet uigehaakt loopen omdat de kite dan te snel is. Uitgehaakt loopen gaat juist weer goed met een bv een 12m.
Met een kleinere kite loopen leren moet je wel goed opletten dat je normaal gepowerd bent.
En loopen is all the way, dus trek je de bar aan dan hou je hem ook aangetrokken, er is geen weg terug als je gaat. Ga je twijfelen dan val je, ook als je valt laat je de kite doorloopen, dan val je minder hard.
maar ken je hem eigenlijk het best als je bijv links vaart, dat je m dan dus naar rechts over de top stuurd en m meteen door trekt naar een loop, dus dat je m eigenlijk op t hoogste punt loopt of ken je beter beginnene om m wat lager te loopen, bijv bij je landing?
in weinig wind, loop ik liever uitgehaakt met mijn 11meter. De kite loopt dan tenmiste rond en je hebt nog een beetje lift voor je landing en tijd om je hand weer aan de goede kant van de bar te zetten!
Zo zie je dat iedereen zijn eigen manier van aanleren heeft.
De ingehaakte kiteloop die ik beschrijf is de basis voor de Rubenloop.
Tevens ook de gevaarlijkste kiteloop die er is, maar wel de vetste..
Bij de Rubenloop moet je onderaan beginnen. Dus 2 a 3m hoog springen met een 9 of 10m kite en dan normaal gepowered zijn, na je hoogtepunt de kite doortrekken naar achteren. Zo leer je het en bouw je vertrouwen op.
Je zal zien dat je steeds hoger durft te springen, en steeds meer wind durft te nemen.
Totdat je (als je grote ballen hebt) met 7bf en een 7 8m kite naar 10m springt en dan langzaam je kiterond trekt ala Ruben styl...
Het is een lange pijnlijke weg die je gaat afleggen, 95% haakt af, maar 1% haalt de Rubenloop en dat is Ruben zelf...
Het is wel zo dat loopen met 7 a 8bf en een 7 of 8m kite eigenlijk makkelijk is maar je moet het wel durven en dat is het hem nu juist....
HEB JIJ DE BALLEN ERVOOR ......
« Laatste verandering: Augustus 11, 2007, 15:56:55 door Hahahaha... »
@emieck, in het begin de loop zo laat mogelijk trekken. Hoe eerder je de loop trekt hoe meer pull je krijgt. In het begin dus jumpen en ipv terugsturen, de kite doortrekken in een loop!
Zowiezo kan je het best beginnen doormiddel van een downloop van vaarrichting veranderen, dan wen je aan de kracht:) Zo heb ik het in ieder geval geleerd
als je met grotere maat loopt heb je zoals arno zegt idd geen lift voor je landing, je land echt hard neer in een voorwaartse beweging, denk om je knieen als je dit doet, als je je board niet mee draait met de richting die je gaat, kan je ontzettende rare draaien maken metj e benen en enkel en knieen
Het is een lange pijnlijke weg die je gaat afleggen, 95% haakt af, maar 1% haalt de Rubenloop en dat is Ruben zelf...
en wat gebeurt er met die andere 4%....???
Die kan het niet meer navertellen...... ;-)
lol
Maar uitgehaakt loopen met een kleine (goed gepowerde) kite raad ik ook af.. Ik had van de week een flinke salto gemaakt op die manier (geschokt_kitesmiley)
Ik ben zelf nu ook aan het leren om te loopen. Downloop om van vaarrichting te veranderen is inderdaad een goede. Een andere tussenstap, die ik nog van niemand heb gehoord hier, is recht downwind varen en je kite loopen. (Die wordt op de progression-advanced dvd aangeraden.) Ik kan nu (Sinds 2 weken) een mini kiteloop (+/- 50 cm hoog en 4 meter ver) door met eigenlijk net te weinig wind om fatsoenlijk te varen op een lichtwer board en een 12 meter kite hard aan te kanten en dan terug te sturen tot je hem niet meer houdt. Hij begon bij mij te lukken vanaf het moment dat ik niet meer keek of mijn kite wel rond ging, maar keek waar ik ging landen. (Die kite loopt wel als je de bar maar scheef houdt...) focus op het voordewind draaien van je board. De crashes die je op deze manier maakt zijn niet hard. Nu nog langzaam opbouwen naar het echte werk...
Een klein filmpje op youtube om te laten zien hoe lullig sprongetje het is: