Om te beginnen wil ik melden dat de Helix niet echt te vergelijken is met bestaande kites. Om te beschrijven wat het is en hoe het voelt, zou ik het omschrijven als een SLE met echte C-shaped handling en feedback. Het is geen C met de karakteristieke eigenschappen van explosieve boost en agressie, maar de handling en feedback op de bar komt hier wel heel dicht in de buurt. Het is een SLE met alle voordelen van een SLE maar voelt totaal niet zoals de SLE's, die ik voorheen heb gevlogen. De techniek voor deze kite is dan ook een kruizing tussen C en SLE.
Zelf altijd C's en SLE's gevlogen dus het was niet moeilijk om mij aan te passen aan de kite om deze door te hebben.
De effecten van dit aparte design zijn duidelijk te voelen. Ongekende stabiliteit voor een SLE. Degene die deze kite geïnverteerd krijgt is of geniaal, of een verschikkelijke sukkel. Ongekende upwind performance. Het design laat je makkelijk en extreem hoog aan de wind lopen. Lineaire bardruk en stuureigenschappen die ook in gedepowerde toestand nog hetzelfde aanvoelen. Alles aan deze kite voelt even smooth en gecontroleerd. Opvallend is het springen met dit design. In gepowerde omstandigheden zal elke C, SLE of Bow je altijd aardig downwind doen zweven. Dit design geeft je extreem veel vertikale lift zonder je je helemaal downwind mee te laten zweven. Je gaat omhoog, blijft erg lang hangen om vervolgens enkele meters verder te landen van waar je had afgezet. Dit is iets wat ik in nog geen enkele andere kite ben tegen gekomen.
Het design geeft ook in minimale omstandigheden al erg veel lift, iets wat ik altijd heb gemist bij bows en SLE's en daarom altijd C's in de grotere maten erbij heb gehad.
Naish voert voor alle maten dezelfde 20 inch bar, dus aan 1 bar heb je voldoende voor al de verschillende maten, en deze kan 1 op 1 worden overgezet naar een ander maat zonder te hoeven verstellen.
De eerste lichting kites is nog niet uitgerust met de bar die erbij zou moeten horen. Wel een verschuifbare stopper maar een rommelige depowerstrap met freestyle safetyleash. Mij te veel meuk voor mijn neus, dus heb gelijk mijn Best barupgrade ertussen gezet. Over 4 weken komen Naish barupgrades binnen zodat dit minpuntje kan worden recht gezet.
Tweede minpunt vind ik de lijnlengte. 20 meter vind ik tocht te kort dus heb 5 meter extenties ertussen gezet, wat ook de hangtime ten goede komt. Maar lijnlengte is persoonlijk dus ieder voor zich waar men mee wil varen.
De kite komt in 1:1 setup uit de tas maar kan kan snel en makkelijk omgezet worden naar 2:1 als men dat nodig vindt. Persoonlijk ik de 2:1 setup bagger dus dat vergeten we maar ff helemaal.
Verder kan je door de pigtails die aan het uiteinde van de tip van de kite zitten, de draai- en stuursnelheid aanpassen. De bardruk zal verder altijd constant en gelijk blijven. Door de knoopjes aan de tip te verstellen kan je de krachtverdeling over het doek, meer naar de TE of meer naar het midden van de kite stellen. Het knoopje het dichtst tegen de kite resulteerd in iets lichter sturen en sneller draaien van de kite. Perfect voor in de golven.
Het uiterste knoopje het verst van de kite brengt de kracht over het doek meer naar het midden van de kite, en dat resulteerd in iets minder snel draaien van de kite maar meer power en lift voor zware hangtime.
De Helix 9.
Ik heb de kite 2 volle dagen gevlogen tussen 17 en 25 knopen.
Het is de vervanger voor mijn BoxerSLE 9 en de Helix is stukken krachtiger en duidelijk een performance-apparaat. Ik vind de kite groter aan voelen dan de BoxerSLE en de 9 kan je beter vergelijken met een 12 C wat betreft power en handling. De Helix heeft duidelijk meer PK's per m2 dan de BoxerSLE, maar erg makkelijk controleerbaar.
Sturen gaat uiterst smooth en de kite draait niet om zijn middenas zoals de meeste bows en SLE's, maar meer om de tip voor goede constante power in de bocht.
De lift die deze kite genereerd is maximaal en vooral vertikaal. Bij springen wordt je niet zo agressief van het water gerukt als bij C's, maar meer in slowmotion. Maar eenmaal los dan blijft de kite je vertikaal doorliften om vervolgens erg lang te blijven hangen zonder helemaal downwind meegenomen te worden. De landingen zijn floaty en super zacht. Feedback op de bar voelt helemaal vertrouwd C-shapedachtig, iets wat ik bij SLE's en bows altijd heb gemist.
Ik vaar de de kite eigenlijk als een C-shaped, dus gepowerd tegen de stopper. Wordt het allemaal te heftig dan schuif je gewoon de stopper wat omhoog voor extra depower en ruimte om de vlagen op te vangen.
Met loopen kan zelf bepalen hoe heftig je het maakt, door de postie van de stopper te verplaatsen. Sta je goed gepowerd en wil je dikke pull bij ingehaakt loopen, dan trek je de stopper naar beneden om de kite gepowerd te houden in de loop.
De Helix 12.
De 12 is mijn lichtweerwapen. En terecht!!!
In de lowend komt duidelijk naar voren hoe efficiënt het design daadwerkelijk is. Ik vergelijk de lowend van de 12 met een RavenII 16!! De 12 laat je minimaal even snel varen als met een RavenII 16, en het voordeel van de 12 is dat deze in de lowend al een stuk hoger aan de wind loopt dan de RavenII 16.
Omstandigheden: wind 11-15 knopen met in de loop van de dag afnemend. Perfect om te testen waar ik deze kite voor heb gekocht. Met de 12 heb ik een kite die mij even snel op het water laat staan als een RavenII 16. Maar dan met super smoothe handling , speelsheid, verassend wat lift en superieure upwind performance.
Conclusie: Naish heeft wel degelijk iets bijzonders op de markt!! Maar belangerijk......met de Helix hebben ze buiten de performance er ook een heel goed gevoel in kunnen verwerken. Het zijn heerlijke kites met als enige beperking de rider zelf.
Fer
http://www.slufterhufters.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=29