Heb een mail gestuurd naar omroep gelderland
(grinnik_kitesmiley)
Met grote onmacht heb ik het stukje over kitesurfen op jullie site aangehoord/gelezen. Het komt op mij over dat jullie iemand hebben geinterviewd die erg "anti" kitesurfen is. Een kitesurfen is niet alleen maar met zijn vlieger(kite) bezig en is niet veel gevaarlijker dan een windsurfer (die veel sneller gaan).
De laatste tijd komt de kitesurfsport zeer negatief in het nieuws en het lijkt erop dat verschillende mediagroepen elkaar alleen maar copieeren. Zelfs reclames worden erop ingespeeld (friese vlag breaker...) Kitesurfen wordt neergezet als een zeer extreme sport waar zeer veel gevaren bij komen kijken, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die niet groter zijn dan bij elke ander sport.
De vliegers (kites) zijn in vergelijking tot een jaar of 5 geleden volledig veranderd, de veiligheid is enorm vergroot en het "bedieningsgemak" aanzienlijk verbeterd.
De ongelukken die meet kitesurfen gebeuren ontstaan vooral door:
- onkunde
- "slecht" materiaal
- drukte op een spot (lokatie)
- Onkunde komt denk ik voort uit het feit dat mensen de kracht die de kite onwikkeld onderschatten, men heeft al snel zoiets van: ik kan al vliegeren dus zo'n kite besturen moet ook wel gaan lukken. Op alle fora op internet word een beginner die vragen heeft ook benadrukt op het belang van lesnemen! in die lessen is veiligheid en controle het belangrijkste.
( je gaat ook niet motorrijden zonder rijbewijs of voetballen zonder training)
- "slecht" materiaal, Omdat kitesurfen een dure sport is wat vooral onder jongeren erg populair is, is de markt in 2de hands materiaal best groot. Ik heb "slecht" materiaal tussen aanhalingstekens staan omdat het voornamelijk 2de hands materiaal is. Het materiaal is dan ouder en de veiligheidssystemen die erop zitten minder toereikend dan op de nieuwere kites. Ook dit heeft weer een beetje met onkunde te maken want voor elke keer dat je het water op gaat moet je je materiaal checken, lijnen nakijken en safety controleren.
(ook op een motor kijk je of je remmen werken)
- drukte op een spot, Dit word aankomende jaren het grootste probleem. De overheid heeft bepaald dat kitesurfen op AL het binnenwater verboden is.Dat wil zeggen dat als iemand zoals mij, ik woon in Arnhem, minimaal een uur en een kwartier moet rijden om zijn sport te kunnen uitoefenen. Nu vaar ik voornamelijk op strand Horst, nog steed 40 minuten rijden, maar daar is het kitesurfen nu nog gedoogd. Kitesurfen mag alleen op het eerste strandje na de slagboom en men mag niet over de vaargeul heen. Doordat het kitesurfen niet, zoals windsurfen, overal is toegestaan worden de plekken waar het nog wel mag te druk, Dat er dan ongelukken gebeuren lijkt mij onvermijdelijk. Het reddingsteam geeft ook aan dat er te winig ruimte is....
De NKV (
www.nederlandselitesurfvereniging.nl) is ook bezig met veiligheid op de spots. Op fora op internet (
www.kitehigh.nl www.hanglos.nl) word ook veel gesproken over de veiligheid op de spots. Op hanglos staan alle spots van nederland op een rij met daarbij welke wind er voor die spot geschikt is en ook waar je wel/niet mag komen.
Ik nodig jullie van harte uit om een keer een dag (als er wat wind staat) te komen kijken op strand Horst en te praten met de kiters daar. Ik hoop dat de "andere" kant van deze mooie sport dan ook een keer onder de aandacht komt.
hoop dat ze er iets mee doen