kite oplaten? Ook jij verantwoordelijk!

chico

Berichten: 1112
Antwoord #25 September 11, 2007, 19:07:23
edit2Rapporteer  
Ik weet het niet hoor. Maar ik vaar m'n SLE's zonder stopper en als ik de bar loslaat lijkt het verdacht veel op iets wat je 100% depower zou kunnen noemen. Als door wat voor stomme oorzaak, bijvoorbeeld depowerkoord 1 slag om mijn bar (= me weleens gebeurt bij niet opletten. Liep wat leuks voorbij) dan gaat het fout. Dan maak je een soort loop op het maaiveld. Mijn les is dus nog beter opletten. Het is net als met autorijden. We krijgen een bewijs van "kundigheid' en nog knal je wel eens ergens tegen aan.
Kheldar

Berichten: 19
Antwoord #26 September 11, 2007, 19:11:35
edit2Rapporteer  
Yo Stanley, 100% mss niet maar heel veel/genoeg depower wel degelijk, als je een bow/SLE 2:1 vaart dan kan je, zonder safety te trekken, alle kracht uit je kite lozen door je bar van je af te doen of los te laten. Net als het uitvieren van de schoot van een grootzeil of fok.  En 2:1 wordt aangeraden bij vlagerige wind zoals volgens mij bij het voorval in dit topic aan de orde was.
Je hoeft het niet te geloven trouwens.

Niou nou, als je kite stalled en dan vol in de powerzone weer wind neemt dan wil ik wel eens zien hoeveel depower je kite dan nog heeft ... 100% bestaat niet. en net die situaties zijn heel gevaarlijk. Vraag maar aan degene die gisteren op het autostrand  zijn arm gebroken heeft!

Ik vraag me af waarom niemand zijn kite oplaat dichter bij het water, dat hele eind naar het water lopen met je kite in de lucht is soms vragen om problemen, vooral met harde vlagerige wind.
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #27 September 11, 2007, 19:13:07
edit2Rapporteer  
Oke.........maar er zijn een hoop gasten die een Bow of Sle kopen en denken dat ze nergens meer aan hoeven te denken en onnodig risico's nemen. Vaarz elf ook Sle maar vindt het een groot nadeel dat je de kite niet 100% kan depoweren zoals een "C" shape met 5th line. Heb al 2 keer met een SLE gestaan dat de wind enorm toenam en dat ik stond met een bijna 100% gedepowerde Kite, het enigste wat je dan kan doen is helemaal releasen met alle risico's voor omstanders en mede kieters.
Kheldar

Berichten: 19
Antwoord #28 September 11, 2007, 19:21:03
edit2Rapporteer  
100%, nou met een c-shape kan je ook mooi over het strand stuiteren als je niet goed oplet hoor! De enige 100% depower die er bestaat is gewoon safety trekken, ook bij een c-shaped kite, in die situatie had je met je c-kite ook gewoon moeten releasen waarschijnlijk. Of ben ik nu helemaal idioot.
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #29 September 11, 2007, 19:33:03
edit2Rapporteer  
als je een 4 lijns bow/sle released op de safety EN te hebt toevallig wel een leash om dan gaat ie vaak nog een paar keer loopen op de weg naar de grond.

als je een C-kite MET 5e lijn released draait ie netjes om zonder te loopen en is ie direct zijn power kwijt.


maar dit topic gaat dus over dat bijde personen goed uit hun doppen moeten kijken bij het oplaten! en dat jij als bestuurder zeker moet stellen dat die andere dat ook echt doet!!!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #30 September 11, 2007, 19:46:03
edit2Rapporteer  
Kheldar, je moet mij af en toe zien prutsen! Ik kan niet over andere kites oordelen, ik heb alleen ervaring met de 2006 SW 16 en 9, die vaar ik allebei 2:1 omdat ik mezelf niet vertrouw met 1:1 maar vooral omdat ze blijven vliegeren met volle depower, zolang je aan de rand van het windvenster vliegt. Er zijn genoeg playa gangers die me met de 16 uit 30+ rukwinden hebben zien stappen, ik ben nog nooit gelift en ik doe echt van alles (fout).
Onnodig risico nemen vermijd ik wel. En voor de shockbar van mijn 16 heb ik voor harde wind de trim mogelijkheden uitgebreid (stuurlijnen verlengd met 15 cm dmv pigtail). Maar goed het topic gaat niet over mij maar over ook gij...
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #31 September 11, 2007, 20:23:49
edit2Rapporteer  

het ergste vind ik dat dit als reden word gebruikt om niet aan de safety te denken.....


Ho stop

zeg nergens dat je niet aan je safety moet denken.
geef alleen aan dat je niet blindelings op je safety moet/kan vertrouwen.

Safety creer je mede door je te realiseren dat je materiaal ook kan weigeren.
En je dan afvraagt of je downwind genoeg ruimte hebt.

Dus niet zoals ik zelf ook wel eens doe 15m voor een boom je kite oplaten.
Een goede vlaag en de rest kan iedereen zelf invullen.

En ja zowel kiter als degene die oplaat moeten beide controleren of er geen gevaarlijke situatie kan onstaan door te starten.
Kheldar

Berichten: 19
Antwoord #32 September 11, 2007, 20:39:34
edit2Rapporteer  
Hoi,
Inderdaad prutsen doen we allemaal, en leren doen we er allemaal van. Gaat er niet om wat iedereen nu wel allemaal kan en niet kan. Zo veel mogelijk gezond verstand gebruiken om op sommige momenten de opkomende kite-adrenaline te compenseren. Ht is voor mij altijd een geruststelling om te zien hoe iedereen elkaar toch een beetje in de gaten houdt hoor. En idd de signalen voor het oplaten van een kite zouden best nog eens onder de aandacht mogen gebracht worden!
Groetjes
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #33 September 11, 2007, 20:53:41
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik zie dat op Oostvoorne sommige lesscholen dit ook niet leren aan hun cursisten om ff een duimpje op te steken als de kite los gelaten mag worden

Als ik een gast niet ken zeg ik altijd erbij:

PAS LOSLATEN ALS IK MIJN DUIM OM HOOGSTEEK!!!!  ThumpsUp ThumpsUp  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

Dit doe ik trouwens ook normaal  bij gasten die ik wel ken  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

De DUIM is een Duidelijk signaal  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp

Verder, blij dat het goed is afgelopen  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
slingshot-slet

Berichten: 83
Antwoord #34 September 11, 2007, 20:57:48
edit2Rapporteer  
laatst zag ik op het autostrand een kerel een 12 boxer sle oplaten die kerel stond downwind van zijn kite...
kerel steekt zijn duim op en persoon 2 laat los...
raad wat er gebeurde:

kite valt terug in het windvenster en schiet recht in de powerzone omhoog de hebben die gast wel een aantal meters zien zandhappen.

les: loop zover upwind als nodig is om het doek niet meer te laten klapperen, dan sta je goed.
loop je verder krijg je meer kracht,  minder flapperd het doek weer en krijg je het bovenstaande effect.
groeten kees
Derpertje

Berichten: 318
Antwoord #35 September 11, 2007, 22:02:08
edit2Rapporteer  
Als je zelf nog niet eens je eigen lijnen kan vastmaken dan moet je niet proberen de schuld bij een ander in de schoenen te schuiven. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen setje en niet diegene die hem oplaat. Want als JIJ je lijnen correct had vastgemaakt dan was dit hele topic overbodig geweest !!!!!!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #36 September 11, 2007, 22:11:25
edit2Rapporteer  
Derpertje, het zou juridisch gezien best kunnen kloppen wat jij daar roept. Het gaat er alleen om dat je als kite oplater dingen fout kan doen die levensgevaarlijk zijn. Het lijkt me normaal dat je daar als kiters onder elkaar over praat. De oplater heeft goed zicht op de lijnen, heeft een anders standpunt dan de opgelatene (2 zien meer dan 1) en kan van dienst zijn om een lijntje even goed te leggen om de kite weer terug te leggen omdat de zaak niet in orde is.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #37 September 11, 2007, 22:21:07
edit2Rapporteer  
Als rider/bestuurder van de kite/vlieger blijf jij altijd verantwoordelijk. Het is erg prettig als degene die de vlieger oplaat ook nog eens oplet maar: Jij als rider/bestuurder bent en blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor jouw vlieger.
Als rider/bestuurder heb je gewoon geen enkel excuus, JIJ bent zelf verantwoordelijk voor het goed aansluiten van je lijnen / goede positie t.o.v. de wind enz. enz.
Nogmaals:  het is erg prettig dat degene die helpt bij het oplaten ook oplet.
Nog ff: laat ik iemands kite op / het gaat fout / gaat er iemand lopen brullen: jouw schuld, jij hebt de lijnen niet gecontroleerd. Nou jammer dan!  En ja: als ikzelf m'n lijnen niet goed aansluit ben ook ik : een L*L / EIKEL........
litewave

Berichten: 607
Antwoord #38 September 11, 2007, 22:26:40
edit2Rapporteer  
En als we de verantwoording op de oplater gaan schuiven, laat ik nix meer op.
Tuurlijk check je dit automatisch, maar verantwoording nemen voor een ander zijn fout, nee
Derpertje

Berichten: 318
Antwoord #39 September 11, 2007, 22:32:40
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het zo is gegaan... namelijk dat meneer er vreselijk van baalde dat hij een te kleine kite had en waarschijnlijk haast had om zijn andere kite op te pompen en op te tuigen en daarmee dus de fout gemaakt dat hij zijn lijnen dus niet goed heeft vast geknoopt. Wat resulteerde in een flinke smakker over de dijk. Je moet gewoon zorgen dat je de tijd neemt voor dat soort dingen want volgens mij gebeuren de naarste en ook de meeste ongelukken met het oplaten met verkeerd bevestigden lijnen.
Dus neem je tijd voor het optuigen van je kite en als je mazzel hebt dan heb je iemand die oplet met oplaten !!!!!
litewave

Berichten: 607
Antwoord #40 September 11, 2007, 22:35:27
edit2Rapporteer  
Als ik het niet vertrouw (bij me zelf) zeg je dat er ff bij toch, He joh eerst ff checken of alles goed zit hoor
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #41 September 11, 2007, 23:14:26
edit2Rapporteer  
50% van mn launches zijn selflaunches, puur omdat er niemand in de buurt is die ik dan vertrouw om mn kite op te laten.
Al meerdere malen gehad dat ie te vroeg losgelaten werd (zelfs door ervaren kiters).
Zelfe geldt trouwens voor t landen, trek liever mn safety dan iemand die ik niet ken mn kite aan te laten pakken. Loop ik mn lijnen wel ff uit.
Havoc

Geen avatar

Berichten: 63
Antwoord #42 September 11, 2007, 23:20:38
edit2Rapporteer  
Was afgelopen zondag redelijk vroeg op het autostrand bijna helemaal alleen dus op mijn gemak de spullen klaar gezet.
Komen er na een klein half uurtje er drie gasten aan en die beginnen ook hun spullen uit te stallen, dat is mooi dacht ik  kunnen hun mn kite oplaten.
Dus gevraagd en ok is goed uiteraard, ik loop net met mijn bar in handen om de rand van het venster op te zoeken gooit die gast zonder dat ik een seintje heb gegeven de kite de lucht in.
En hiermee bedoel ik ook letterlijk gooien, kon de kite gelukkig goed opvangen (14m torch) maar stond toch even perplex over dit gedrag.
Was er ook vanuit gegaan dat diegene het wel wist en kon erna mijzelf wel voor mijn kop slaan dat ik het niet eerst gevraagd had of hij de kennis wel had.
Heb hem er niet op aangesproken ivm lichte ochtend humeur (was om 6 uur mijn bed uit) maar achteraf gezien had ik dit beter wel kunnen doen.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #43 September 12, 2007, 00:18:43
edit2Rapporteer  
En dan komen we toch op het punt: wat zijn de manieren voor selflaunch en zelf landen? dat moet dan toch minstens zo veilig zijn lijkt me.

Zelf landen lukt wel eens door, na het losnemen van de leash en de kippenlul helemaal gedepowered een powerlijn te pakken (de bovenste), bar op de grond en terwijl je powerlijn binnenhaalt naar de kite te lopen (met een bocht, dus bovenwinds van de kite blijven). Lukt met een shockwave 16 met ca. 15 knopen.

Wie weet een goeie selflaunch methode?
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #44 September 12, 2007, 00:21:45
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het zo is gegaan... namelijk dat meneer er vreselijk van baalde dat hij een te kleine kite had en waarschijnlijk haast had om zijn andere kite op te pompen en op te tuigen en daarmee dus de fout gemaakt dat hij zijn lijnen dus niet goed heeft vast geknoopt. Wat resulteerde in een flinke smakker over de dijk. Je moet gewoon zorgen dat je de tijd neemt voor dat soort dingen want volgens mij gebeuren de naarste en ook de meeste ongelukken met het oplaten met verkeerd bevestigden lijnen.
Dus neem je tijd voor het optuigen van je kite en als je mazzel hebt dan heb je iemand die oplet met oplaten !!!!!
  loser


wat een lol, hij had echt alles behalve haast, maarja ik was er alleen maar bij en jij kan het zo supergoed inschatten op het forum!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #45 September 12, 2007, 00:35:35
edit2Rapporteer  
@Rudo

Het is natuurlijk altijd veiliger met hulp van een ander die er verstand van heeft. Maar als er echt niemand in de buurt is dan doe ik het zo:

check check dubbel check je lijnen en je quick release (je hebt maar 1 kans)
Leg je kite op zijn rug helemaal in het verlengde van de wind en vouw 1 tip dubbel. Gooi daar genoeg zand op zodat je kite niet weg waait.
Loop naar je bar en zorg dat je kite aan de rand van het windvenster staat. Nog niet trekken aan je bar. Trek voorzichtig de verste tip langzaam omhoog en stuur de kite langzaam omhoog.
Nogmaals dit is niet de veiligste manier en met een flinke wind moet je dit al helemaal laten, maar bij gebrek aan hulp de beste.

http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmv



Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #46 September 12, 2007, 00:38:14
edit2Rapporteer  
Inderdaad ik blijf net zomlang vasthouden tot er een gebaar blijkt..De duim om hand omhoog. Soms staan ze je raar aan te kijken waarneer je die duim maar niet omhoog steekt. Maar dit is gewoon het veiligst  ThumpsUp
Hoe vaak ik er niet op de valreep achter kwam dat me stuur en power lijn gedraait zat  loser loser
Ook met one-pump wil er nog wel eens een lijntje achter een slangetje blijven hangen, of de ''handige'' 5e lijn natturlijk  ThumpDown ThumpsUp
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #47 September 12, 2007, 01:50:04
edit2Rapporteer  
@Rudo

Het is natuurlijk altijd veiliger met hulp van een ander die er verstand van heeft. Maar als er echt niemand in de buurt is dan doe ik het zo:

check check dubbel check je lijnen en je quick release (je hebt maar 1 kans)
Leg je kite op zijn rug helemaal in het verlengde van de wind en vouw 1 tip dubbel. Gooi daar genoeg zand op zodat je kite niet weg waait.
Loop naar je bar en zorg dat je kite aan de rand van het windvenster staat. Nog niet trekken aan je bar. Trek voorzichtig de verste tip langzaam omhoog en stuur de kite langzaam omhoog.
Nogmaals dit is niet de veiligste manier en met een flinke wind moet je dit al helemaal laten, maar bij gebrek aan hulp de beste.

http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmv



Hee da's een goeie! Ik had Len10 ook wel eens zoiets zien doen op een filmpje maar dat was midden in het windvenster, als in "don't try this at home". En Olten (die lange die bij Veugelenzang werkt) had ook een goeie manier, kite op de LE, beetje in de windrichting leggen, lijnen goed en dan aan de "verste" stuurlijn rommelen en trekken. Je hebt dan wel ruimte nodig om de kite op te vangen.

Je kan, als je met z'n tweeëeeen bent de tweede kite ook oplaten als je maat de kite al omhoog heeft (moet 'ie 'm wel met één hand kunnen controleren): leg alles klaar, check check, zet de kite omhoog en laat je maat de LE omhoog houden, loop naar je bar en als het goed is duim omhoog.
Het vasthouden en loslaten is niet het moeilijkste, maar met één kite in de lucht een kite van de grond pakken en op z'n kant zetten is bijna niet te doen - afh. van de kites. Daarom is deze methode behoorlijk veilig.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #48 September 12, 2007, 01:57:53
edit2Rapporteer  
fijn trouwens als we het allemaal zo met elkaar eens worden, doet met toch denken aan een ander hoogtepunt op KH:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=26481.0
chico

Berichten: 1112
Antwoord #49 September 12, 2007, 01:58:09
edit2Rapporteer  
@Rudo, volgens mij vaar jij ook SLE. Zelf launch is heel simpel. Ik heb altijd een Nordic Walking stik bij me, zo'n in-schuifbare en dan is ie ongeveer 50 cm lang. Die steek ik onder een hoek van 45 graden in het zand. Die hoek is belangrijk en in het Y-vlak moet de hoek naar de rand van het windvenster wijzen. Daar doe je de chickenloop aan vast. Zet nu de kite aan de rand van het windvenster. Die blijft daar gewoon staan bij voldoende wind. Loop naar je chickenloop, bevestig deze aan je spreader bar en pak dan pas je bar om je kite omhoog te sturen. Landen gaat in omgekeerde volgorde. Dit werkt altijd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.