surfboard ervaringen

Jarno

Geen avatar

September 24, 2007, 16:04:17
edit2Rapporteer  
Hoi!

Ik wil misschien een surfboardje gaan kopen om mee te kiten. Nu heb ik zelf al een gewoon golfsurboardje (6"4) maar omdat die nogal dierbaar is en er bij kiten toch wel andere krachten op komen wil ik er eentje speciaal voor het kiten.

Nu vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met het varen met surfboardjes. Ik ben benieuwd naar:

1. wat vind je fijner, met of zonder straps? (en waarom)
2. Wat voor board vaar je / heb je gevaren  en wat vind je daarvan?

Alle andere tips en adviezen zijn welkom.

Vertel me niet dat ik eens moet gaan testen, dat weet ik en wil ik ook zeker gaan doen, dus testdagen waar ook surfboardjes liggen zijn zeker welkom!

thanks!
Morres

Antwoord #1 September 24, 2007, 18:57:02
edit2Rapporteer  
Ik heb op een strapless golfboard van 195cm gevaren, alleen voor lichtweer(geen golven hiero)
Ik vond het echt mega relaxed!
Bij kitepirates koop je ook zon ding voor 230€, als je echter echt wil gebruiken voor golven heb je wat anders nodig(kitewave boardje), of je moet 'em zwaarder lamineren.
Buhian

Antwoord #2 September 24, 2007, 19:33:55
edit2Rapporteer  
Ik heb onlangs op een oud cabrina waveboardje gevaren. Was op zich best leuk en relaxed, alleen:

er was maar 1 voorste binding, en omdat die aan beide kanten toegankelijk moet zijn stond die in de lengte richting (net als de achterste). Het nadeel daarvan is , omdat je je gewicht echt ver naar achter moet brengen, je eigenlijk alleen je grote teen er in krijgt en dat zit niet fijn. In dat opzicht zou ik liever zonder varen alleen moet je dan (ik zeker) een stuk voorzichtiger varen. Gelukkig bestaan er geloof ik ook heel veel boardjes met 2 voorste bindingen, 1tje voor elke kant zodat je van beide kanten goed de voorste binding in kan.

samengevat: ik vaar het liefst MET bindingen, maar dan wil ik wel 2 bindingen voor hebben

PS: als't niet duidelijk was. Dit bedoel ik met 1 binding voor:

en dit met 2 bindingen voor (het plaatje is een surfplank, kan geen kiteboard met zo'n setup vinden, maar dacht toch echt dat ze er waren...):

kitewouter

Antwoord #3 September 24, 2007, 19:51:52
edit2Rapporteer  
mijn ervaringen met golfsurfboard zijn echt super! vaar dan wel altijd strapless.. heerlijk golfsurf gevoel! vind dat persoonlijk leuker dan met voetbanden door het directe gevoel met golf en plank, wel iets moeilijker als met straps.

er varen trouwens mensen met kortere golfsurf boards.. strapless.. en een rocketfish oid is bijna even sterk als een golfsurfboard.. met straps.. hmm dan moet je wel een super sterk board hebben wil je gaan springen enzo.. daar zaijn ze niet voor vind ik;)
mbetz

Antwoord #4 September 24, 2007, 21:15:33
edit2Rapporteer  
Buhian,
Ik vaar met een oude Roberto Ricci Flying Board 5'4". dit board heeft de mogelijkheid een surfboard set up te varen met 3 straps.

Ik heb het zelfde probleem, vind varen met 2 straps niet altijd comfortabel, met de RRD met 3 straps gaat het probleemloos en je komt met weinig wind ook bij kleine golven goed weg!
Alleen het gijpen is natuurlijk lastig..
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 September 25, 2007, 02:24:11
edit2Rapporteer  
Heb een Underground tuflite 172 x 48cm, die heb ik zowel strapless zonder pads, als met pads en met straps zonder pads gevaren.

Idd. is strapless kwa gevoel het relaxed. Maar hier op de noordzee is de golfinterval zo kort en onregelmatig dat het fijn is om straps te hebben zodat je waar nodig over een golf heen kan springen, zeker als het wat harder gaat waaien.

Vreemd vond ik dat strapless gijpen moeilijker was dan met straps, maar misschien ligt dat aan mij. Moet mee oefenen. Overigens de meeste wavekiters die ik spreek gijpen zelden, maar varen toe-side terug (of heen, ligt aan de windrichting en golfrichting)

Recent heb ik de pads gemonteerd omdat als je op snelheid komt met kiten dan klappert het zo hard dat het niet meer omfortabel wordt. Overigens verlies je niet de controle. Pas als het echt heel hard gaat moet je echt straps hebben. Tevens ook een super lichtweer wapen zo'n surfboardje.
Jarno

Geen avatar

Antwoord #6 September 25, 2007, 02:36:33
edit2Rapporteer  
Hej bedankt voor jullie reacties!

straps leken mijzelf wel handig om wat makkelijker door een branding heen te komen omdat je dan volgens mij nog een beetje over de golven heen kunt springen en je dus je board niet zo snel kwijt bent.. (met een leash varen is voor mij geen optie, vind ik veel te gevaarlijk)

kitewouter, heb jij daar geen last van? (ben het wel met je eens dat een surfboard niet gemaakt is om mee te springen)

Zit er veel verschil in surfboards om mee te kiten? Ze worden natuurlijk speciaal gemaakt om mee te kiten, zijn die dan veel sterker / smaller / harder ?
Emiel

Antwoord #7 September 25, 2007, 02:41:01
edit2Rapporteer  
heb in brazil veel op een 5'2 gevaren zonder straps, dat vond ik wel top opzich!

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 September 25, 2007, 13:32:30
edit2Rapporteer  
Zit er veel verschil in surfboards om mee te kiten? Ze worden natuurlijk speciaal gemaakt om mee te kiten, zijn die dan veel sterker / smaller / harder ?

Er worden tegenwoordig echt specifieke kitewaveboads geschaped. Voorheen waren het vrijwel allemaal of kinderboards of verkleinde snelle golfsurfboardjes.
Je ziet nu veel geexperimenteer met 4 vinnen (quad) ipv de gebruikelijke drie (thruster).

Omdat kiten vereist dat je er bijvoorbeeld goed hoogte mee kan lopen wordt ook de shape tegenwoordig iets aangepast.

Belangrijker is het om een boardje te zoeken voor hier op de noordzee. Aan een mooi snel board heb je niet zoveel met de golven hier. Persoonlijk zie ik wel wat in dat nieuwe ding van North ontwikkeld mede door Jamie Herraiz, of de fish boardjes van Naish. Die zijn ideaal voor mindere omstandigheden zoals hier vaak op de noordzee.

In ieder geval zijn de boardjes korter omdat je niet zo zoveel drijfvermogen nodig hebt, paddelen hoeft immers niet  (hangloose_kitesmiley). Breedte heeft meer stabiliteit, maar maakt kanten weer lastiger.

Voornamelijk zijn pure waveboardjes sterker geconstrueerd als golfsurfplanken, voornamelijk onder het gedeelte waarop je staat. Bij mijn boardje is daar o.a. een sheet carbon aangebracht, terwijl het boardje een kleinere en kortere uitvoering is van een golfsurfplank die ook geleverd wordt door UG. De onderkant e.d. zijn identiek, waardoor springen idd. niet zo heel slim is. Maar als je goed kunt landen zeker wel te doen. Maar het blijft een iets groter risico...
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.