Stevige wind; welke kite?

nickk

Geen avatar

Berichten: 20
September 27, 2007, 21:07:15
edit2Rapporteer  
Eeeh ten eerste; mijn excuses voor een topic waar er al 1000 en 1 van, maar aangezien ik met die zoekfunctie niet veel verder kom, dan dat ik allemaal al wist, ben ik bang dat ik er toch ééntje moet openen YeSS.

Aangezien het de laatste tijd toch steviger gaat waaien ben ik bang dat ik met mijn 10m CO2 '04 niet heel veel kan gaan varen. Ik ben nog redelijk beginner en zoek een kite die goed te houden met Bft6. Ik weeg 95kg, behoorlijk wat. (grinnik_kitesmiley)

Wat raden jullie mij aan? Het liefst een overjarig model ofzo, ik ben nog student.

Thnq!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 September 27, 2007, 21:13:04
edit2Rapporteer  
Kun je die 10m2 niet houden in 6 Bfrt met jou gewicht? Dat zou gewoon moeten kunnen, zeker met 95kg schoon aan de haak.

Ben bang dat je gewoon beter moet oefenen. In de herfst gaat het overigens wel harder waaien dan 6Bfrt, vaak 7 Bfrt soms met vlagen van 35 knopen. Een 8m2 zou met jou gewicht dan wel goed zijn, maar dan moet het echt wel stevig waaien om jou gewicht voort te trekken.

Welk merk, type e.d. is moeilijk te zeggen, er zijn zat goede kites. Ik zou toch bij die 10m2 blijven als ik jou was, en nog ff niet met 7 Bfrt gaan kiten totdat je het beter kunt.
Ian

Berichten: 219
Antwoord #2 September 27, 2007, 21:49:30
edit2Rapporteer  
Ik heb net een nieuwe waroo2007-7m besteld voor de komende herfstormen. :-)
Die kost bij de meeste dealers nu 350e kiteonly.


Formula1

Berichten: 128
Antwoord #3 September 27, 2007, 22:12:49
edit2Rapporteer  
Tsja ik weeg 75kg en heb een 13m, maar moet ff een nieuwe halen. Iemand die een goede maat weet?
® € M © 0

Berichten: 406
Antwoord #4 September 27, 2007, 22:25:15
edit2Rapporteer  
Koop een nieuw setje een fuel 9m2 en een 13m2
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #5 September 27, 2007, 22:39:37
edit2Rapporteer  
Die 10 moet je behoorlijk lang kunnen houden met jouw gewicht, zeker t/m 6 bft. Zoals hierboven gezegd is een waroo 7 (uit 2007 dan) een fijne kite die nu niet te duur is, maar je zal er wel een bar bij moeten kopen. Kijk evt. even voor een f-one tribal 9 (2006) of north vegas 9 (2006), deze hebben meer depower dan je co2.

Maar nogmaals, zou eerst eens kijken hoe ver je met de co2 komt, prima kite hoor.
torchjelle

Berichten: 217
Antwoord #6 September 27, 2007, 23:20:09
edit2Rapporteer  
ik weeg 48 kg en houdt mijn 8m2 torch I tot zo'n 22knp = 6bft.
en daarna lekker knallen met me torch III 6m2 tot +/- 36 knp.
Dus met jouw gewicht zou je zeker je 10m2 tot 6 bft moeten kunnen varen.
En als je toch nog iets kleiners wil verkoop je 10 en koop er een nieuwe set 8-12 m2 voor overjarig uit 2006 ofsow die hebben zeker weten al veel meer depower en zijn veiliger ivm 5del lijn optie of bow/sle kite.
veel succes!!
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #7 September 27, 2007, 23:36:41
edit2Rapporteer  
hee jelle.. weet je wel hoe hard 36 knopen is. dat trek je nie tmet je 6 hoor. geloof mij maar
ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #8 September 28, 2007, 00:46:26
edit2Rapporteer  
Fuel uit 2006 en 2007 zijn goed te houden tot 35 knopen. ik weeg 75kg. Dus met 95kg moet dat een makkie zijn  (grinnik_kitesmiley)

Ik vaar zelf de fuel 7 en 9.  ThumpsUp
torchjelle

Berichten: 217
Antwoord #9 September 28, 2007, 00:53:33
edit2Rapporteer  
okeey... als ji het zegt eey pascal. maar op vakantie hield ik hem wel met vlagen 30 met gemak.
nickk

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #10 September 28, 2007, 00:58:41
edit2Rapporteer  
Gasten, thnq allemaal! (grinnik_kitesmiley) Ik gaat het wel eerst proberen, met die 10m in 6bft te varen; de kite is alleen wel van 2004, maakt dit veel uit of niet? Verder ga ik eens kijken naar een goedkope oplossing voor de nog wat hardere wind, een waroo ofzo idd. Als ik zou kijken voor een waroo, moet ik dan gaan voor een 9 of een 7?

Wat ik altijd moeilijk vind zijn de windranges; die zijn nl. altijd gebaseerd op 75-80kg riders en ik ben gewoon net wat zwaarder. Dit maakt het voor mij moeilijk om in te schatten wat de windrange van een kite voor mij is.
Formula1

Berichten: 128
Antwoord #11 September 28, 2007, 01:07:08
edit2Rapporteer  
9 Zou ik zeggen. Aangezien je die wel zou moeten hebben, zeker met de depower die erop zit.
torchjelle

Berichten: 217
Antwoord #12 September 28, 2007, 01:09:55
edit2Rapporteer  
maar die heeft dan wel weer veel overlap met die 10.
Ik zou zeggen 10 verkopen en een nieuwe 7 bow met 12 bow of 8/9 c-shape met 12 c-shape
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #13 September 28, 2007, 01:26:45
edit2Rapporteer  
Wat mij verbaasd is dat niemand hier een vraag stelt over je boardje. Ben zelf begonnen met een Echt beginnersboard van 1.52 en werd er bij een beetje wind al snel overheen getrokken. Overgestapt naar een kleiner board en er ging een hele nieuwe wereld open. De maat van je board speelt dus ook een behoorlijk grote rol.
Het high-end van je setje ( tot en met welke maximale wind je de boel nog in de hand kunt houden) varieert nogal.
Wat belangrijk is, is het punt waar JIJ nog LEKKER vaart. Vanmiddag nog heb ik met een 14m op het water gestaan terwijl de meesten met "kleine maatjes" bezig waren. Ik kon de vlieger nog wel houden. Heen en weer varen en jumpen: prima! Maar nieuwe dingen uitproberen is dan echt een NO-GO! Draai je zo'n maat op zo'n moment per ongeluk in een loop maak je dus echt een flinke smakker.
Vergeet ook niet dat de kleine maatjes vele malen sneller zijn en dat deze kleine maatjes dan door deze hoge snelheid echt veel power kunnen ontwikkelen.
Verder is natuurlijk de locatie waar je vaart ook belangrijk. Wat is de ruimte/marge die je hebt bij het starten/landen. Weinig ruimte voor foutjes? => neem een maatje kleiner.
Jouw CO2 ( 2004) is een vierlijner. De moderne kite's zijn vaak uitgerust met een 5 lijns systeem en dit scheelt aanzienlijk in je depowermogelijkheden. Een vergelijking van een fuel  2006 / 2007 met een CO2 2004 staat in geen verhouding als je praat over een windbereik!
De meest bepalende factor is/zijn  "de skills" van de rider zelf.
Ga je je set aanvullen voor de hardere wind ( in NL vaak vlagerig) zou een Waroo niet zo'n gek idee zijn. Dat ding vaart echter wel totaal anders dan jouw CO2! 
ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #14 September 28, 2007, 11:52:58
edit2Rapporteer  
Wat mij verbaasd is dat niemand hier een vraag stelt over je boardje. Ben zelf begonnen met een Echt beginnersboard van 1.52 en werd er bij een beetje wind al snel overheen getrokken. Overgestapt naar een kleiner board en er ging een hele nieuwe wereld open. De maat van je board speelt dus ook een behoorlijk grote rol.
Het high-end van je setje ( tot en met welke maximale wind je de boel nog in de hand kunt houden) varieert nogal.
Wat belangrijk is, is het punt waar JIJ nog LEKKER vaart. Vanmiddag nog heb ik met een 14m op het water gestaan terwijl de meesten met "kleine maatjes" bezig waren. Ik kon de vlieger nog wel houden. Heen en weer varen en jumpen: prima! Maar nieuwe dingen uitproberen is dan echt een NO-GO! Draai je zo'n maat op zo'n moment per ongeluk in een loop maak je dus echt een flinke smakker.
Vergeet ook niet dat de kleine maatjes vele malen sneller zijn en dat deze kleine maatjes dan door deze hoge snelheid echt veel power kunnen ontwikkelen.
Verder is natuurlijk de locatie waar je vaart ook belangrijk. Wat is de ruimte/marge die je hebt bij het starten/landen. Weinig ruimte voor foutjes? => neem een maatje kleiner.
Jouw CO2 ( 2004) is een vierlijner. De moderne kite's zijn vaak uitgerust met een 5 lijns systeem en dit scheelt aanzienlijk in je depowermogelijkheden. Een vergelijking van een fuel 2006 / 2007 met een CO2 2004 staat in geen verhouding als je praat over een windbereik!
De meest bepalende factor is/zijn "de skills" van de rider zelf.
Ga je je set aanvullen voor de hardere wind ( in NL vaak vlagerig) zou een Waroo niet zo'n gek idee zijn. Dat ding vaart echter wel totaal anders dan jouw CO2!

Goede aanvulling en je hebt gelijk we zijn te kort door de bocht met ons commentaar.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 September 28, 2007, 13:42:21
edit2Rapporteer  
Wat mij verbaasd is dat iedereen maar advies geeft zonder te realiseren dat het een beginner is. Dan moet je niet met 6/7Bfrt gaan oefenen als je nog niet goed hoogte kunt lopen en terugkeren op het punt waarvan je vertrokken bent!

@ nickk: idd is het lastig als je meer weegt dan 75/80kg om de opgegeven windranges te kunnen volgen voor jou gewicht. Meestal kun je gerust een maatje groter pakken als je 95kg weegt. Dus als je van 15 - 20kn wilt varen dan zou je normaal een C-shape van 12m2 nemen, jij een maat groter dus een 14m2 uitvoering van die kite. Helaas geldt deze 'gulden regel' niet voor elke kite.

Ik ken ook iemand van dik 90kg en die vaart met en R6 10m2 als ik flink gepowered was op een Vegas5 8m2 (72kg). Ik schat dat je jou CO2 uit 2004 wel tot 30 knopen moet kunnen houden, mits je redelijk kan varen zoals ik hierboven al aangeef. Dat het een 2004 kite betreft maakt niets uit. Ik heb nooit met die CO2 gevaren, maar naar wat ik gehoord heb van mensen die dat wel hebben is het high-end (harde wind bereik) goed van deze kites.

Idd. geeft een 5th lijn erop iets meer depower, maar dat maakt niet zoveel uit voor het begin en de CO2 waar jij mee vaart. Belangrijker van een 5th lijn is het makkelijkere herstarten van de kite als beginner.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #16 September 28, 2007, 13:58:12
edit2Rapporteer  
Op dit moment zijn er veel kites in de aanbieding.
De kite zoals de Waroo (en nog veel andere 2007 kites)zijn inderdaad een goede optie.
De kite kun je dan heel snel varen en lang houden.
Ik persoonlijk vaar met een 10m2 kite voorzien van bridles.
Vaar met een 135x41 Trax board en weeg 90 kg.
Ik kan mijn kite (gemeten met windmeter) varen vanaf 17 t/m 35 + knopen.
Afgelopen maandag met vlagen tegen de 40 knp gevaren en had nog depower over!!!
Bijkomende voordeel is dat ik met 2 kites altijd kan varen en dus nooit mis grijp, tenzij het onder de 12 knopen waait maar dan blijf ik lekker thuis.
Dus kort samengevat..... met een 9m2 of 10m2 SLE/hybride kite zit je gebakken...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 September 28, 2007, 18:20:13
edit2Rapporteer  
Zoals hij al aangaf is hij student met weinig geld. 2006 en 2007 kites zullen vast niet binnen zijn budget vallen...
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #18 September 28, 2007, 18:39:24
edit2Rapporteer  
Zoals hij al aangaf is hij student met weinig geld. 2006 en 2007 kites zullen vast niet binnen zijn budget vallen...
Veiligheid mag wat kosten!!!!
Je hebt het wel over een kite die je gaat gebruiken bij stevige wind.
Onder stevige wind versta ik 25 -35 knopen.
Misschien is het beter voor zijn eigen veiligheid en ook de veiligheid van andere dat je dan een bijbaantje zoekt of een PL afsluit bij PA want voor 400 a 500 euro kun je een hoop overjarig (nieuw) spul kopen. Succes
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #19 September 28, 2007, 22:36:23
edit2Rapporteer  
Citaat
Aangezien het de laatste tijd toch steviger gaat waaien ben ik bang dat ik met mijn 10m CO2 '04 niet heel veel kan gaan varen. Ik ben nog redelijk beginner en zoek een kite die goed te houden met Bft6. Ik weeg 95kg, behoorlijk wat.

Wat raden jullie mij aan? Het liefst een overjarig model ofzo, ik ben nog student.

Thnq!


Heey,
Ik heb precies dezelfde maar ben 20 kilootjes lichter..
Ik zit er ook aan te denken om een maatje kleiner voor de herfst erbij te nemen.
Maar hebben een 10 en een 8 niet teveel overlap? Maar een 6 is weer zo rete klein.

En is er nog een online shop die overjarig verkoopt behalve kitepirates.de?

Mzzsl
nickk

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #20 September 29, 2007, 17:50:43
edit2Rapporteer  
Thnq again all!  InLove Ik heb idd niet een al te breed budget zoals rebelrhino al aangaf; rond de 400 euro maximaal. Is het een goede optie om een 5e lijn te laten bevestigen op mijn kite(deze verkeert in redelijk/matige staat)? Anders ga ik zoeken naar een redelijke waroo oid. Zou de co2 2006 lang te houden zijn? Deze kon ik redelijk goedkoop bemachtigen.

 
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #21 September 30, 2007, 01:43:31
edit2Rapporteer  
Thnq again all! InLove Ik heb idd niet een al te breed budget zoals rebelrhino al aangaf; rond de 400 euro maximaal. Is het een goede optie om een 5e lijn te laten bevestigen op mijn kite(deze verkeert in redelijk/matige staat)? Anders ga ik zoeken naar een redelijke waroo oid. Zou de co2 2006 lang te houden zijn? Deze kon ik redelijk goedkoop bemachtigen.

1: als je recon hebt heeft 5e lijn niet zoveel toegevoegde waarde.
2: je hebt nog steeds niet aangegeven hoe groot je bordje is?
3: je weegt aardig wat je krijgt vanzelf meer high end uit je kite!
4. 8 meter is al een aardig stormkite voor iemand van 95 kg, je moet niet kijken naar overlap (naast je 10) maar naar High end
5: 6 meter kan wel eens een hele kliene maat zijn voor iemand van 95 kg!

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #22 September 30, 2007, 16:30:09
edit2Rapporteer  
een 5e lijn bevestigen op een recon systeem moet je dus NIET doen. Alhoewel je met een 5e lijn je L.E. iets aan kan trekken ( daardoor iets meer high-end) gaat je safety niet meer optimaal werken. Bij activering van de recon safety klapt je vlieger in elkaar en blijft op de stuurlijnen gedepowered hangen. Zit er dan nog een 5e lijn aan je L.E., is de kans groot dat je vlieger (veel) kracht blijft ontwikkelen en da's bij gebruik van je safety natuurlijk niet de bedoeling.

Sinds kort ben ikzelf in het bezit van een 5 lijns revolver 14m. Ten opzichte van de 14m Nitro (2005) kan ik deze vlieger veel langer houden. Goede kans dat dat dus voor die CO2 2006  ( die zowiezo een beetje trager dan de revolver is) ook opgaat.
Nogmaals: onderschat een kleine vlieger niet. Een kleinere vlieger is echt een heel stuk sneller en heeft ( vooral voor een beginner) een hele kleine marge voor stuurfoutjes..... Met hele heftige wind kan ik fysiek m'n kleinste setje best goed houden.
Ikzelf weeg 95 kg, kleinste maat 8 meter ( Nitro 2005)  en met een boardje van 128 is mijn high-end van het setje dusdanig groot dat mijn eigen skills nu bepalend zijn voor de grens tot waar ik nog ( verantwoord) het water op kan. ( als je begrijpt wat ik bedoel  (grinnik_kitesmiley) )
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #23 September 30, 2007, 17:16:03
edit2Rapporteer  
Thnq again all! InLove Ik heb idd niet een al te breed budget zoals rebelrhino al aangaf; rond de 400 euro maximaal. Is het een goede optie om een 5e lijn te laten bevestigen op mijn kite(deze verkeert in redelijk/matige staat)? Anders ga ik zoeken naar een redelijke waroo oid. Zou de co2 2006 lang te houden zijn? Deze kon ik redelijk goedkoop bemachtigen.

 

100 euro meer en je hebt een nieuwe 9m2 Waroo + garantie enz.....
Ik denk dat je de 9m2 al kan varen vanaf 16 knp
Succes
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 September 30, 2007, 17:26:07
edit2Rapporteer  
gewoon helix!!!!!!!!!!!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.