kiteloopen met naish helix 12m2

naish rider
Gast
Oktober 14, 2007, 23:25:44
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu al een paar manden met de helix ik heb hiervoor met trch2 gevaren.
met mijn torch kon ik aardig kiteloopen maar de helix vind ik maar traag sturen vergeleken met
de torch.
als ik met de helix een kiteloop inzet en ik stuur hem maximaal dan krijg ik hem soms maar net gelooped.
met harde wind en hoge loops heb ik dit probleem niet trouwens.
kan dit met de afstelling te maken hebben?
ik vaar altijd met de 1:1 afstelling 2:1 vind ik veel te veel bardruk hebben.
zou het hel[pen om de stuurlijnen strakker te zetten?
Geen

Berichten: 559
Antwoord #1 Oktober 14, 2007, 23:35:40
edit2Rapporteer  
Als je op 2:1 gaat varen is je stuuruitslag twee keer zo groot als de 1:1 instelling, dus het lijkt me logich dat ie met minder wind op 2:1 beter te loopen valt.
gr.
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #2 Oktober 14, 2007, 23:52:04
edit2Rapporteer  
2:1 slaat toch op 2:1 depowerrate of zeg ik nou domme dingen?

Probeer hem eens met minder depower erop te loopen (stuurlijnen strakker) en kijk of dat helpt? Staat er niets in het boekje dat je er niet bij hebt gekregen?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Oktober 15, 2007, 01:12:58
edit2Rapporteer  
Je haalt dan wel 2x zoveel stuurlijn binnen, maar dat betekent niet automatisch ook 2x zo snel sturen. Daar zijn veel andere factoren debet aan. Een traag sturende kite gaat echt niet sneller draaien als je heel veel stuurlijn binnen haalt. Het hele ontwerp van de vlieger moet daarop afgestemt zijn.

Overigens heb ik nooit met de Helix gevaren, dus weet niet of dit normaal is of niet. Wel weet ik dat je aan de bridle het een en ander kan instellen.
Geen

Berichten: 559
Antwoord #4 Oktober 15, 2007, 01:19:31
edit2Rapporteer  
dat betekent dus dat het zeker wel in het design van de kite is megenomen, er zit niet voo rniets een 2:1 standje op toch, tijd om het een keer te testen dude!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Oktober 15, 2007, 01:38:23
edit2Rapporteer  
dat betekent dus dat het zeker wel in het design van de kite is megenomen, er zit niet voo rniets een 2:1 standje op toch, tijd om het een keer te testen dude!

In testen (o.a. kiteboarding.de) en wat ik lees op kiteforum.com blijkt dat de 2:1 setup afgeraden wordt voor deze kite. En dat is denk ik niet voor niets.

Het inhalen van teveel stuurlijn kan een avenrechts effect hebben omdat de kite dan teveel vervormd. Vooral bij oudere kites was dit duidelijk te zien wanneer je een kite ging varen met een bredere bar.

Zou hem graag testen, maar dat is lastig. Lijkt wel of alle shops hier over zijn gegaan op standaard korting geven (wat goed is natuurlijk), maar daarbij geen testkites meer ter beschikking stellen. Alleen van der Berg en het Coraaltje hebben wat testkites beschikbaar, maar dat is wat mij betreft te ver weg.
naish rider
Gast
Antwoord #6 Oktober 15, 2007, 23:52:31
edit2Rapporteer  
Ik heb 1 keer met de 2:1 instelling gevaren maar de bardruk is dan zo groot dat je na een half uur varen al lamme armen hebt.
kitemafkees

Berichten: 174
Antwoord #7 Oktober 16, 2007, 00:23:20
edit2Rapporteer  
Het is gewoon geen kite die gemaakt is om te loopen. Daar hebben ze de Torch voor (nogsteeds)....

Naar mijn mening loopt ie het beste met vrij losse stuurlijnen. Dan voelt ie wat minder log aan als dat hij doet met strakke stuurlijnen. Verder die kiteloop hoog inzetten, die helix komt vanzelf erg laag terecht maar dat wist je al Smiley

9m2 loopt trouwens wel echt als een beest! Die kun je er zeker bij nemen en is echt een aanrader.

Greetz,
Jeroen
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #8 Oktober 16, 2007, 00:26:51
edit2Rapporteer  
waarom wil je loopen met een 12  Huh kan je daar niet beter een 10 voor fixen.........
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Oktober 16, 2007, 02:59:53
edit2Rapporteer  
Ook dat is nog een feit, een kleinere kite loopt beter. Arno heeft hier laatst ook veel over gezegd (voor zijn loop ongeluk overigens). Een 9m2 of kleiner is hiervoor beter geschikt.

Dat wil niet zeggen dat het met een flat kite van 12m2 niet kan natuurlijk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.