Wat is warmer? Stretch wetsuit vs. Single Lined

Lauw
Administrator

Logs: 0 | 6 uur
November 01, 2007, 15:54:44
edit2Rapporteer  
Zit me een beetje te oriënteren op een nieuw pak voor de winter. Maar nu twijfel ik tussen een stretch pak (waarvan iedereen zegt dat ze zo warm zijn) of een single lined pak.

Stretch is voor zover ik weet gewoon DL, maar waarom zou het dan warmer zijn dan een non-stretch pak? Omdat de pasvorm beter is?

SL is zowiezo warmer dan DL, alleen een stuk fragieler. Dit houd me een beetje tegen een SL pak te nemen.

Conclusie, wie weet hier meer over. En heeft ervaring met de Mystic Cure?
FonezzzZz

Antwoord #1 November 01, 2007, 16:18:08
edit2Rapporteer  
Ik had eerst een SL pak van oneill, en nu heb ik een DL mystic pak - virus 5/3 skintaped ! maar ik vond de SL warmer maar veel stugger/stijver. Mijn mystic pak zit zo super soepel, is gewoon een plezier om dat ding aan te trekken! maar de laatste keer varen kon ik wel goed merken dat het D/L was, aaangezien het gewoon natter wordt dan S/L. en sneller kouder wordt.

Dustja best of both world wil je natuurlijk hebben, maar dat pak heb ik nog niet gevonden ?

agja er zijn genoeg tips om warm te blijven Wink

globe

Antwoord #2 November 01, 2007, 16:20:25
edit2Rapporteer  
Single lined is over het algemeen flexibeler, het neopreen kent immers geen beperkingen door de 'lining' deze zit maar aan 1 kant van het neopreen.

Ook is single lined warmer. De buitenkant van je pak droogt sneller, het water stroomt eraf en dat beperkt windchill. Moet je er natuurlijk geen shorts en lycra over gaan dragen, dan helpt het weer niet.

Ga je voor warmte, single lined. Wil je wat meer duurzaamheid, Double lined.

Persoonlijk heb ik een Prolimit C2 ftm. Dit is de tegenhanger van een Oneill Psycho 2. getapede naden, zodat hier geen water door komt. Hieronder een 1 mm monoshort (mannenbadpak) en da's warm zat eigenlijk. Maar straks als het echt koud wordt zal ik toch een 5mm single lined pak gaan dragen. scheelt echt!
chico

Antwoord #3 November 01, 2007, 16:32:24
edit2Rapporteer  
Zou voor SL gaan als winterpak. Is warmer en dat is wel zo belangrijk. Water stroomt eraf. Als je wat ruimte in je budget heb dan kan je voor de zomer bijv. voor een korte mouwen DL gaan. Net een beetje als het winterbanden versus zomerbanden verhaal. Je hebt dan 2 pakken en de levensduur van een pak (in tijd) zal langer zijn. Comfort en dus ook warmte zijn wel zo belangrijk. Mijn 'angst' is altijd als je in de winter een tijdje moet zwemmen. Dan zwem ik liever met het beste isolatie materiaal wat er is. Voor dat je het weet ben je onderkoelt en dan is het gauw einde oefening.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #4 November 01, 2007, 16:49:33
edit2Rapporteer  
Ik ben zins kort de trotse eigenaar van een Psycho 2 5/3 pak en vind deze warmer zitten dan mijn oude single line pak. Ik heb het altijd snel koud dus je kunt mij gebruiken als maatstaaf voor je zoektocht naar een warm pak 
Moet wel zeggen dat er, volgens mij,  in de Psycho 2 titanium verwerkt zit en hierdoor hou je beter je warmte vast. Wanneer het echt koud gaat worden trek ik er een monoshort onder + cap, schoenen en handschoenen 
globe

Antwoord #5 November 01, 2007, 18:31:03
edit2Rapporteer  
Ik ben zins kort de trotse eigenaar van een Psycho 2 4/3 pak en vind deze warmer zitten dan mijn oude single line pak.

Dat zegt wat over de kwaliteit van je nieuwe pak, maar meer over de kwaliteit van je oude pak...

Neopreen verouderd in de loop der jaren, het wordt wat stugger en de isolerende werking neemt wat af dus een ouder pak zal ook minder warm zitten inderdaad.
Lauw
Administrator

Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #6 November 01, 2007, 18:36:57
edit2Rapporteer  
bedankt voor de reacties. Ga van het weekend maar eens even kijken.

Kan het trouwens ook dat neopreen 'uitlubberd', ik heb namelijk het gevoel dat mijn pak op sommige plekken (waar veel spanning op komt te staan) wijder is geworden en meer water naar binnenkomt. Bijvoorbeeld bij de hals, zat het eerst nog goed strak, is het nu door het uittrekken van het pak volgens mij minder strak om mijn hals gaan zitten
chico

Antwoord #7 November 01, 2007, 19:10:40
edit2Rapporteer  
Volgens mij lubbert het ook uit. Kan mij herinneren dat mijn oude pak NeilPryde 5000 in het begin moeilijk aankreeg. Heb net weer een NeilPryde 5000 gekocht en kreeg deze (zelfde maat) weer moeilijk aan. Dit terwijl mijn oude 5000 heel soepel aan en uitging. Het is nu weer worstelen. Nieuwe pak is ook weer een stuk warmer. Verassend warmer terwijl ik zo op het oog geen contructie verschillen kan ontdekken.
Morres

Antwoord #8 November 01, 2007, 21:29:22
edit2Rapporteer  
volgens mij droogt het uit ,waardoor het zn elasticiteit kwijtraakt, waardoor het dus droog tot he nul-punt zeg maar. en dat nul punt is hoger dan de maximale krimp van het neopreen.
nepke

Geen avatar

Antwoord #9 November 02, 2007, 01:51:19
edit2Rapporteer  
neem een o'neill psycho2  5/3...kost iets meer maar wel meteen t beste, dat ding is echt super warm
kaje

Antwoord #10 November 02, 2007, 14:14:58
edit2Rapporteer  

Conclusie, wie weet hier meer over. En heeft ervaring met de Mystic Cure?

Ik heb vorig weekend voor het eerst met mijn splinternieuwe Mystic Cure gevaren!
Mijn vorig pak was ook "uitgelubberd".
Mag ook wel na 4 jaar.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik supertevreden ben over mijn Cure.
Had het echt merbaar warmer en zit perfect omdat het zo stretchie is.

Mijn vorig pak was ook een Mystic (weet niet meer juist de welke, maar was 4 jaar geleden iig wel het topmodel) maar de Cure past veel beter aan en is warmer.
Ook al lijkt dit pak dunner als je het aan hebt.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.