Watersportverbond in beroep tegen beperking kitesurfmogelijkheden strand Horst

jelle192

Berichten: 189
November 01, 2007, 17:36:17
edit2Rapporteer  
TK

Watersportverbond in beroep tegen beperking kitesurfmogelijkheden strand Horst.

Het Watersportverbond gaat in beroep tegen het besluit om het kitesurfen bij strand Horst, aan het Wolderwijd in de gemeente Ermelo, feitelijk in de wintermaanden onmogelijk te maken. Aanleiding voor het besluit is de mogelijke verstoring van de natuurwaarden. Het Watersportverbod vindt de argumenten echter niet voldoende onderbouwd en daardoor niet steekhoudend.

Strand Horst is één van de plekken langs de randmeren waar veel gekitesurfd wordt. Kitesurfen is volgens het Binnenvaart Politie Reglement verboden, behalve op die plaatsen waar de vaarwegbeheerder het toestaat. Het Watersportverbond heeft dus, in nauw overleg met de Nederlandse Kitesurf Vereniging, aan Rijkswaterstaat gevraagd strand Horst als kitesurflocatie aan te wijzen.

Bij zo’n besluit moet uiteraard ook rekening worden gehouden met de natuurbeschermingsbelangen, zoals vastgelegd in het Natura2000 beleid. In de winterperiode (1 oktober – 1 april) kunnen ter plaatse één of twee beschermde vogelsoorten voorkomen, die gevoelig zijn voor verstoring door kitesurfers. Daarom zouden kitesurfers in die periode voor alle zekerheid tenminste 500 meter afstand moeten bewaren tot alle groepen (meer dan 5) vogels, ook de niet-beschermde soorten!

In de wintermaanden zitten er veel vogels in de randmeren, zowel beschermde als niet-beschermde soorten. De eis om tenminste 500 meter afstand tot alle vogels te bewaren, komt daarmee feitelijk neer op een kitesurfverbod in de wintermaanden.

Het Watersportverbond is het daar niet mee eens. In het bezwaarschrift wijst het Verbond erop, dat op andere plaatsen een grens van 200 meter als verstoringafstand wordt gehanteerd. Ook slaat de schaal door om een verstoringafstand te eisen ten opzichte van alle vogelsoorten in plaats van alleen de beschermde soorten.

De kitesurflocatie strand Horst is één van de eerste plekken langs de randmeren, waar het Watersportverbond graag, in goed overleg met alle betrokkenen, een aantrekkelijke en veilige kitesurflocatie wil legaliseren. Vanwege die voorbeeldfunctie is het belangrijk om op basis van goede argumenten en een goede afweging van de diverse belangen tot een besluit te komen.
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #1 November 01, 2007, 17:53:58
edit2Rapporteer  
Strand Horst is toch de enige plek waar ontheffing voor is verleend?

Maar top dat er actie wordt ondernomen op een belachelijke formuliering en voor ons ondoendelijke regelgeving.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 November 01, 2007, 18:56:01
edit2Rapporteer  
watersport verbond vraag ik bij deze heel lief om een fulltime jurist uit te lenen aan NKV
Willem V

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #3 November 01, 2007, 19:03:14
edit2Rapporteer  
Overlast lijkt me minimaal, zeker in de wintermaanden. Het aantal kitesurfers neemt dan drastisch af. En de kleine groep die doorgaat komt alleen als de wind hard genoeg is, de windrichting goed is, ze tijd hebben (vaak alleen het weekend) en als het licht is.
Ook het gebied waar je mag kitesurfen is de laatste jaren al enorm beperkt tot een klein gebied en de kans op overlast voor vogels is daarmee ook al enorm beperkt. Een vogel kan gaan waar het wil en zal zich naar een deel van het water begeven waar er minder vaarbewegingen zijn van watersporters als kitesurfers, windsurfers, motorboten, zeilboten enz. Vreemd dat alleen de kitesurfers daarvoor zouden moeten wijken.





 




fremabo

Berichten: 19
Antwoord #4 November 01, 2007, 21:37:29
edit2Rapporteer  
Denk dat dit de hobby in z'n totaal geen goed doet, voor mij in elk geval niet. Ben nog maar een beginner, maar wel al zover dat ik de boel alweer te koop heb gezet. Mede door het feit dat je zo beperkt wordt, van waar je het water op gaat.

Was als beginner afgelopen zondag voor het eerst op Mirns, moet je daar je kite op laten tussen de bomen door, nee niets voor mij. En dan is er zoveel ruimte overal en uiteindelijk zit je met een kleine 50 kiters op een paar vierkante meter want iemand heeft zo beslist dat je alleen daar op het water mag.

Vol verbijstering keek ik naar een man die twee jongens aan het afsnouwen was, dat ze niet voor het restaurant hun kite omhoog mochten laten gaan. Kun hem ZIJN spot kosten zoals deze schreeuwde.

Natuurlijk is het goed dat de plekken die er zijn te behouden, maar waar is het mis gegaan Nederland is zo groot en er is zoveel water, waar je gewoon met de boot of surfplank mag komen, maar kiten.......................
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #5 November 01, 2007, 21:43:31
edit2Rapporteer  

Vol verbijstering keek ik naar een man die twee jongens aan het afsnouwen was, dat ze niet voor het restaurant hun kite omhoog mochten laten gaan. Kun hem ZIJN spot kosten zoals deze schreeuwde.


Ach je moet maar zo denken blaffende honden bijten niet  ThumpsUp
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 November 01, 2007, 22:11:36
edit2Rapporteer  
Denk dat dit de hobby in z'n totaal geen goed doet, voor mij in elk geval niet. Ben nog maar een beginner, maar wel al zover dat ik de boel alweer te koop heb gezet. Mede door het feit dat je zo beperkt wordt, van waar je het water op gaat.

Was als beginner afgelopen zondag voor het eerst op Mirns, moet je daar je kite op laten tussen de bomen door, nee niets voor mij. En dan is er zoveel ruimte overal en uiteindelijk zit je met een kleine 50 kiters op een paar vierkante meter want iemand heeft zo beslist dat je alleen daar op het water mag.

Vol verbijstering keek ik naar een man die twee jongens aan het afsnouwen was, dat ze niet voor het restaurant hun kite omhoog mochten laten gaan. Kun hem ZIJN spot kosten zoals deze schreeuwde.

Natuurlijk is het goed dat de plekken die er zijn te behouden, maar waar is het mis gegaan Nederland is zo groot en er is zoveel water, waar je gewoon met de boot of surfplank mag komen, maar kiten.......................

Moet je ook even het hele verhaal vertellen dan:
Ikzelf heb als RV deze mensen tijdens het oppompen van hun kite aangesproken op het feit dat ze bezig waren op het gras recht voor het terras van Wiebe. Ik heb deze mensen heel rustig uitgelegd dat er in het verleden wel eens kite's op  het terras van Wiebe terecht zijn gekomen en dat het ( om ongelukken te voorkomen ) tegenwoordig niet meer is toegestaan om op dat plekje kitespullen neer te leggen / op te laten / te landen. Vervolgens heb ik ze gewezen op het feit dat deze info te vinden is op verschillende flyers / borden op de spot zelf.Daarna ben ik verder gegaan met "m'n eigen dingetje" .
Even daarna werd ik door een andere local aangesproken op het feit dat er mensen een vlieger aan het oplaten waren ( recht voor het terras)  Ik heb gezegd dat ik die mensen erop aan gesproken had en dat ik ook niet meer kan doen. De betreffende persoon is dus pislink naar die mensen gegaan.......

Als je als beginner op een spot komt doe je er verstandig aan om even te informeren bij de locals over eventuele bijzonderheden vwb de spot. De locals hadden jou dan verteld dat het starten van je kite tussen de bomen niet verstandig is en dat als je ff het strandje oploopt / het water inloopt je heel veilig je kite kunt starten/ landen ( dit staat trouwens ook op de diverse flyers te lezen)
Ook is het niet zo dat "iemand maar even beslist"  De regels op Mirns worden door een groep van mensen samengesteld: 3 regiovertegenwoorigers, Wiebe ( restaurant), RWS, Fryske Gea, Rijkswaterstaat, de gemeente. Met behulp van deze regels proberen we de sport voor iedereen zo veilig mogelijk te houden en de spot open te houden................
Matjas the scissor-kid

Berichten: 3460
Antwoord #7 November 01, 2007, 22:23:59
edit2Rapporteer  
klote man...ik voel me gediscrimineerd..

Waarom alleen kiters, ik heb gnoeg windsurfers door volgelgroepen zien varen..

En wat maakt het nou uit als een groepje vogels op vliegt, en 500 meter verder weer neerstrijkt.
jeetje man, die vogels spoters zijn gewoon bang dat ze verder moeten rijden  Angry Angry

Ik vind dit echt gezeik en wat Willem V al zegt, hoe veel mensen kiten er nou in de winter op horst. Echt gewoon gezeik dit....

Mzzls
fremabo

Berichten: 19
Antwoord #8 November 01, 2007, 22:45:14
edit2Rapporteer  
Dan was jij dat niet idefix, want hiet werd duidelijk gescholden. Maar goed daar gaat deze topic niet over. Gaat over de ruimte die er is en waar je terecht kan.
Wat ik op Minrs zag was heel veel water, maar een strand met min. mogelijkheden.

Weet dus niet hoe het op Horst is, maar wee twel uit mijn windsurf periode dat daar heel veel ruimte is. En als je daar als kiter ook op een strandje gedrukt wordt van een paar vierkante meter en er komen op een dag een heleboel mensen is dat toch vragen om problemen, wat dan weer lijd tot een discussie is kiten wel safe, moet de spot wel open blijven etc.

Kom zelf uit Groningen en we hebben hier een paar waterplasjes waar je officieel niet eens mag kiten, maar waar ik wel met mijn surfboard mag komen dat is toch heel raar.

Snowman

Berichten: 264
Antwoord #9 November 01, 2007, 23:22:55
edit2Rapporteer  
Citaat
Denk dat dit de hobby in z'n totaal geen goed doet, voor mij in elk geval niet. Ben nog maar een beginner, maar wel al zover dat ik de boel alweer te koop heb gezet. Mede door het feit dat je zo beperkt wordt, van waar je het water op gaat.
Zou ikzelf geschreven kunnen hebben alleen weiger ik deze mooie sport de rug toe te keren. Heb ook alwel gehoord dat mensen niet eens meer beginnen vanwege ruimte gebrek. Goed voor degene die nu kiten maar slecht voor de toekomst van de kitesport in het algemeen (NKV, kite-scholen, winkeliers etc.).

Ben wel benieuwd wat uit dit beroep komt. Het zal wel een eindeloos tijdrekken (heen en weer wijzen) worden van de betrokken partijen. Wat ik me wel afvroeg hoe zit het eigenlijk met de ontwikkeling van plannen strand Horst (jachthaven en dergelijk). Is dat nog actueel speelt dat bij dit politieke circus nog een rol ??
litewave

Berichten: 607
Antwoord #10 November 01, 2007, 23:29:54
edit2Rapporteer  
En die snelweg er naast dan, zodra er 5 gerimpelde snavelborsjes op de vangrail zitten wordt het verkeer stil gelegd??
chico

Berichten: 1112
Antwoord #11 November 01, 2007, 23:39:47
edit2Rapporteer  
Tjajajaa, aan kiters wordt geen geld verdiend (lees belasting heffen).  Dan kan je het makkelijk verbieden. Het wordt tijd dat er eens kiters in de politiek komen. Wie wil?
MarcusMakkum

Berichten: 41
Antwoord #12 November 01, 2007, 23:53:44
edit2Rapporteer  
watersport verbond vraag ik bij deze heel lief om een fulltime jurist uit te lenen aan NKV

Eeehhh Morres...Watersportverbond en NKV werken al geruime tijd nauw samen hoor... NKV is valt direct onder het Watersportverbond. Dat je het maar ff weet  ThumpsUp
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 November 02, 2007, 00:01:37
edit2Rapporteer  
ok, maar lenen ze jullie ook een fulltime jurist?
ik weet dat jullie samenwerken, want mn NKV-pas komt bij watersportverbond weg Grin
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #14 November 02, 2007, 00:39:43
edit2Rapporteer  
Hoe zit het eigenlijk dan met het "gelijkheidsprincipe"?

Ik las in het voorwoord van de kitesurfmagazine dat het verboden blijft om op het Wad te kiten vanwege dezelfde Natura 2000.
Echter voor de grote Zeppelins zou wel al groen licht  zijn gegeven om laag over het wad (10x zo groot als een kite), toeristen af te zetten op de eilanden.

Als je ergens van schrikt lijkt het me inderdaad eerder iets van 100 meter lang dan een kite......... Angry

Toch een soort discriminatie naar mijn mening.......
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #15 November 02, 2007, 01:25:01
edit2Rapporteer  
In de winterperiode (1 oktober – 1 april) kunnen ter plaatse één of twee beschermde vogelsoorten voorkomen, die gevoelig zijn voor verstoring door kitesurfers. Daarom zouden kitesurfers in die periode voor alle zekerheid tenminste 500 meter afstand moeten bewaren tot alle groepen (meer dan 5) vogels, ook de niet-beschermde soorten!

Er kunnen ter plaatse één of twee beschermde volgesoorten voorkomen die gevoelig zijn voor verstoring door kitesurfers....

Kan het nog vager??

Ze kunnen er voorkomen, het is dus helemaal niet zeker of ze er zijn dus.... En of het er nu één of twee zijn is men ook nog niet helemaal achter... Maar dat die één of twee soorten, die er misschien helemaal niet zijn, gevoelig zijn voor verstoring door kitesurfers is men wel van overtuigd....

Ik ben erg benieuwd naar het wetenschappelijk onderzoek dat ten grondslag ligt aan deze belangrijke feiten...

Stelletje @$#%**@!%

Maar goed, zolang de vogeltjes niet met meer dan 5 bij elkaar gaan zitten is er niks aan de hand. Ik zeg: samenscholingsverbod voor die krengen!!
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #16 November 02, 2007, 07:14:43
edit2Rapporteer  
Ik ben erg benieuwd naar het wetenschappelijk onderzoek dat ten grondslag ligt aan deze belangrijke feiten...


Ik hoorde van Gerard List (vader van die jonge kiter op Vlieland) dat er op Terschelling was onderzocht of vogels last hadden van kiters en dat er GEEN SIGNIFICANTE VERSTORING  was waargenomen.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #17 November 02, 2007, 09:00:00
edit2Rapporteer  
We moeten eerst zorgen dat de bestaansrecht van de kiters goed omschreven en erkend wordt. Bovendien zijn er maar weinig kiters die de regelgeving kennen. Er worden te veel emoties aangevoerd als reden om overal te kunnen/mogen kiten.
 
@Fremabo een kiter staat nu eenmaal niet gelijk aan een windsurfer.
Dat is echt, qua wetgeving, appels met peren vergelijken.
Toen ik met snowboarden begon mocht ik ook bijna nergens de piste op en nu heeft het snowboarden ook een eigen plekje gekregen.

Bovendien zijn er te veel kiters die het toch nodig vinden om de verschillende spots in diskrediet te brengen.
Afgelopen zondag waren er weer minimaal 6 kiters die de vaargeul over staken waarvan één in de vaargeul lag te kloten om weer weg te komen. Wij moeten gewoon beseffen dat we als kiters in een glazehuisje zitten en dat er door verschillende instanties naar ons gekeken wordt.

Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik dit krantenartikel al eens eerder gepost:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=27917.0
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 November 02, 2007, 14:49:16
edit2Rapporteer  
laat die lutsers gewoon proberen onomstotelijk te bewijzen dat kites schadelijk zijn voor de gedrag van vogeltjes...

sowieso dikke BS, het aantal plekken dat geschikt zou zijn om te kiten(als er geen verbod was) weegt in km² bij lange na niet op tegen het aantal km² dat er nog overblijft voor onze gevederde vrienden
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #19 November 02, 2007, 18:32:08
edit2Rapporteer  
Citaat
laat die lutsers gewoon proberen onomstotelijk te bewijzen dat kites schadelijk zijn voor de gedrag van vogeltjes...

Volgens mij is dat mission impossible tenzij je met de vogeltjes zou kunnen praten maar da's onzin. Als ik rustende, zeldzame vogel was dan zocht ik een plekje waar het A. niet hard waait (uit de wind) en B. waar kite-sufers (en alle andere watersporters) domweg  niet kunnen komen. Een vogel kan immers vliegen en komen waar die wil (geen last van allerlei verboden !!)

Als we dan toch kritisch gaan kijken wie stoort hoe of wat: in hoeverre jagen de vogelliefhebbers zelf de zeldzame vogeltjes weg door all hun gefotografeer en observeer ?? Lees bijv. eens Gedrag mensen
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 November 02, 2007, 19:19:02
edit2Rapporteer  
ja, ik weet dat het onmogelijk is, daarom wil ik oo kdat ze dat doen Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.