Moeten alle instructeurs van een kitesurfschool IKO of KNWV gecertificeerd zijn

marleen1985

Geen avatar

Berichten: 3
November 26, 2007, 18:39:50
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal!

Ik heb 2 maanden geleden een ongeluk gehad met powerkiten (Dit ging voorafgaand aan het kitesurfen).
Nu 2 maanden later, zit ik nog steeds in de ziektewet en er is een moegelijkheid dat ik nooit meer van mijn
klachten afkom.
Nu zegt iedereen dat je de kitesurfschool aan kunt klagen, maar ik heb een eigenrisico verklaring getekend...
Ik denk dat de instructeur die mij les heeft gegeven geen certificaat heeft behaald, weet iemand of ik hier op terug kan vallen wat betreft verzekeringswerk enzo?

Alvast bedankt
Gr Marleen
Bart13

Geen avatar

Berichten: 589
Antwoord #1 November 26, 2007, 18:41:29
edit2Rapporteer  
Volgens mij niet
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 November 26, 2007, 18:48:23
edit2Rapporteer  
Volgens mij niet
Nee, niet aanklagen, of nee niet iko nodig?

Volgens mij hoeft een instructeur idd geen diploma nodig van IKO/KNWV.
Maar, er moet wel even gezegd worden dat een eigen risico tekenen juridisch gezien niet erg sterk is, hoewel veel mensen dat wel denken gebeurd het maar al te vaak dat, wanneer het bij bv de kantonrechter voorkomt, zo'n 'risk-waver' volledig links blijft liggen.

Maar nu moet ik natuurlijk ook even vermelden dat je wel dat docuement getekend hebt, ik ga er vanuit dat je dus op de hoogte was van de risico's.
Je moet goed afwegen of je de weg in wilt slaan die je op ogen hebt. Als jij denkt dat je te slecht was voorgelicht over de gevaren, of dat men onvoldoende maatregelen had genomen om jouw veiligheid te waarborger, dan zou ik wel overgaan tot actie.
Mocht je in je achterhoofd hebben dat je willens en wetens het risico hebt genomen en dat je goed was ingelicht en er voldoende veiligheidseisen werden nageleefd, dan zou ik om ethische redenen niet overgaan tot actie.

Nu weet ik niet wat je klachten zijn, maar gezien je gebruikersnaam ben je best jong, een jaar ouder dan ik. Dit kan betekenen dat je nog van je klachten zou kunnen afkomen, maar het kan ook inhouden dat je er nog heel lang mee gaat lopen.
Wat je ook beslist, ik hoop dat je je beter gaat voelen, en misschien wel klachtenvrij wordt.
benjamin
Gast
Antwoord #3 November 26, 2007, 19:37:52
edit2Rapporteer  
het lijkt mij inderdaad niet echt nuttig om een kiteschool aan te klagen na zo,n rot ervaring .
ik snap wel dat jij je inwilt dekken om eventuele ziektenkosten  tegen te gaan.
maar kitesurfen blijft een exteme sport. daarvoor is ook de eigenrisicoverklaring ,mocht de kiteschool een grove fout hebben gemaakt
kan je het nogmaals overwegen.


suc6
Marja de Bij

Berichten: 47
Antwoord #4 November 26, 2007, 20:20:10
edit2Rapporteer  
Hallo Marleen,
Kun je iets meer vertellen over wat er precies gebeurd is en wat je lichamelijke klachten zijn?
Dan kunnen we ook beter inschatten of het zin heeft...

kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #5 November 26, 2007, 21:09:59
edit2Rapporteer  
Klinkt erg vervelend Marleen, hoop dat het toch nog goed komt.

Ik denk dat het vooral aan de omstandigheden ligt: als de instructeur jou met een veel te grote vlieger voor de weerscondities heeft laten vliegeren denk (met de nadruk op denk) ik dat je wel een kans maakt in een zaak, maar het kan natuurlijk ook domme pech geweest zijn. Kan je daarom wat meer uitweiden wat er is gebeurd?

naish23

Geen avatar

Berichten: 762
Antwoord #6 November 26, 2007, 21:42:14
edit2Rapporteer  
Zo'n verklaring is in nederland niet rechtsgeldig. De rechter kijkt in hoeverre de instructeur/school aansprakelijk is. Kreeg jij bv een te grote vlieger in je handen, of hield jij je niet aan de aanwijzingen? En het klinkt achteraf natuurlijk lullig, maar waarom neem je les van iemand die hiertoe niet gecertificeerd is? Was het op het autostrand?
GlennVegas
Gast
Antwoord #7 November 26, 2007, 23:14:40
edit2Rapporteer  
Zo'n verklaring is in nederland niet rechtsgeldig. De rechter kijkt in hoeverre de instructeur/school aansprakelijk is. Kreeg jij bv een te grote vlieger in je handen, of hield jij je niet aan de aanwijzingen? En het klinkt achteraf natuurlijk lullig, maar waarom neem je les van iemand die hiertoe niet gecertificeerd is? Was het op het autostrand?

Dit klopt dus was jij zegt!! Wat Morres zegt klopt niet! Een eigen risico verklaring is niet rechtsgeldig.. en dus naar mijn weten ook totaal nutteloos... Een kiteschool is dus wel aan te klagen... maarja de rechter bepaald hoe en wat..

Maar vertel eens wat is er precies gebeurd?? Les genomen bij een IKO school?? Soort ongeval?? Situatie?

Gr Glenn
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #8 November 27, 2007, 00:38:00
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn sommige kitescholen ook verzekerd voor zulk soort dingen, dus je zou kunnen checken of die school zo'n verzekering heeft.
Derpertje

Berichten: 318
Antwoord #9 November 27, 2007, 00:52:35
edit2Rapporteer  
En is het gebeurd tijdens de lessen of dat je zelf aan het proberen was ????
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #10 November 27, 2007, 01:03:43
edit2Rapporteer  
Sorry,

Een stukje papier, ondertekend door "de gebruiker" heeft zeker een invloed op de aansprakelijkheid.
De rechter kan het mee laten rekenin in zijn afweging.

Alleen de rechter kan de aansprakelijkheid uit spreken.

Als er dingen zijn gebeurt die niet in de lijn der verwachting liggen bv. zal je je gelijk kunnen halen.
Indien in de folder staat dat ze alleen met gecertificeerde instructeurs lessen en jij heb van een broertje van de schoonzus haar neefje (zonder certificaat) les gehad, kan je een sterke zaak maken.

De wetswinkel is hier een middel voor om dit uit te vogelen.

Eén gratis advies weet goed waar je aan begint!

Indien je aanwijsbaar blijvend letsel hebt opgelopen zou het de energie waard zijn om het na te laten pluizen.


Grtz en sterkte Frank
slingshot-slet

Berichten: 83
Antwoord #11 November 27, 2007, 01:08:23
edit2Rapporteer  
hd frank, ik ben instructeur en de meeste scholen zijn verzekerd.
dus aanklagen heeft wel degelijk zin.
en dat stukje papier daar heeft een school geen houdvast aan.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #12 November 27, 2007, 02:05:03
edit2Rapporteer  
hd frank, ik ben instructeur en de meeste scholen zijn verzekerd.
dus aanklagen heeft wel degelijk zin.
en dat stukje papier daar heeft een school geen houdvast aan.


Oké !

Bedoel je dat het zin heeft omdat jij instructuer bent?
Is het omdat de meeste scholen verzekerd zijn?

Niet omwille van de discussie!
"Dus" (conclusie) is in dit geval niet gebaseerd de juiste argumenten.

In Nederland is de aansprakelijkheid vast te  stellen door een rechter.
Mits er geen geschillen commissie tussen zit (vaak per vakgebied)

Misschien is de boodschap in mijn stukje niet duidelijk genoeg, dat kan altijd!
Sorry als dit het geval is!

met alle respect voor iedereen

Grtz Frank
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 November 27, 2007, 02:36:04
edit2Rapporteer  
Zo'n verklaring is in nederland niet rechtsgeldig. De rechter kijkt in hoeverre de instructeur/school aansprakelijk is. Kreeg jij bv een te grote vlieger in je handen, of hield jij je niet aan de aanwijzingen? En het klinkt achteraf natuurlijk lullig, maar waarom neem je les van iemand die hiertoe niet gecertificeerd is? Was het op het autostrand?

Dit klopt dus was jij zegt!! Wat Morres zegt klopt niet! Een eigen risico verklaring is niet rechtsgeldig.. en dus naar mijn weten ook totaal nutteloos... Een kiteschool is dus wel aan te klagen... maarja de rechter bepaald hoe en wat..

Maar vertel eens wat is er precies gebeurd?? Les genomen bij een IKO school?? Soort ongeval?? Situatie?

Gr Glenn
Volgens mij niet
Maar, er moet wel even gezegd worden dat een eigen risico tekenen juridisch gezien niet erg sterk is, hoewel veel mensen dat wel denken gebeurd het maar al te vaak dat, wanneer het bij bv de kantonrechter voorkomt, zo'n 'risk-waver' volledig links blijft liggen.

Excuses aanvaard Wink
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #14 November 27, 2007, 07:55:38
edit2Rapporteer  
Antwoord op je titel :  nee.
Niet alle instructeurs van een kiteschool moeten gecertificeerd zijn.
Het is een vrij beroep.
Alleen als de school zich afficheert als IKO of KNWV, dan mag je het wel verwachten.
Maar misschien zal een rechter vinden dat ze bij powerkiten best een assistent mogen inzetten, die nog niet gecertificeerd is, maar wel goed gecoacht wordt.
Ik denk dat de vraag is of het hun fout is of de jouwe.
Als ze duideliijk zeggen dat je de bar los moet laten wanneer de kite te hard trekt, en dat ook met je oefenen, en als je het dan toch niet doet en valt, dan lijkt dat mij jouw fout.
Als ze je inhaken zonder safety-oefening lijkt het me hun fout.

Wat rot dat je zo geblesseerd bent. Sterkte.
Bij powerkiten al zo te blesseren, dat is wel dikke pech.

BDW

Berichten: 21
Antwoord #15 November 27, 2007, 14:51:09
edit2Rapporteer  
Het is allemaal niet leuk, maar lees hier nergens wat er nu precies voorgevallen is...............

Je kan pas van recht spreken wanneer je het hele verhaal kent toch????.........

Toch veel sterkte gewenst Marleen.
Silva

Berichten: 40
Antwoord #16 November 27, 2007, 17:05:07
edit2Rapporteer  
Hi Marleen,

Wat een ellende! Hopen dat je er wel weer bovenop komt.

Zoals ik het zie: door het ondertekenen van de verklaring geef jij je er rekenschap van dat je bezig bent met een risicovolle sport. Het kan dus zijn dat als de instructeur alles keurig volgens het boekje doet, jij toch gewond kunt raakt.

De basis voor aansprakelijkheid is wanprestatie of onrechtmatige daad. Om het hele juridisch technische verhaal maar even achterwege te laten:........... Waar het om gaat is of jouw ongeluk te wijten is aan een "fout" van de instructeur. Als fout van de instructeur kan aangemerkt worden een verkeerde instructie geven waardoor het mis is gegaan, en/of een nalaten van zijn kant terwijl hij in actie had moeten komen.

Als er sprake is van een "fout" (dit is iets wat de rechter afweegt aan de hand van bijvoorbeeld de omstandigheden en wat een gemiddeld instructeur zou hebben gedaan) dan maakt het m.i. niet uit dat je die verklaring hebt getekend.

Kortom: het hangt er echt vanaf wat er precies is voorgevallen.

Sterkte.

kiterrin

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #17 November 27, 2007, 17:30:03
edit2Rapporteer  
Dat iemand een certificaat heeft hoeft niks te zeggen over zijn leskwaliteit.

Echter voor de school is het handig dat zijn instructurs zijn verzekerd doordat ze een cursus hebben afgelegd. Echter gebuerd er een ongeluk en de school moet betalen gaat de iko eerst alles onderzoeken.
-niet te grootte kite opgeztet
-niet over 25kn wind
-reddingsvest/helm

etc onbreekt een van deze factoren dan krijgt de school al geen verzekerings geld.

Dat briefje wat je tekent is voor de rechter ook niet van belang als een van bovenstaande fac toren dus door de instructeur fout is gedaan.

Dus of je naait de hele school, of je hebt niets om op terug te vallen
posty

Berichten: 2454
Antwoord #18 November 27, 2007, 18:47:37
edit2Rapporteer  
Niet vergeten dat het wel gewoon nog steeds een Extreme sport is ook al wordt het door 10.000en NL'ers beoefend.
Ook heb je de afgelopen jaren in alle kranten kunnen lezen dat het goed mis kan gaan.
Dus je neemt bewust een risico door mee te doen aan deze sport.
En door het ondertekenen van "een" formulier doe je nog bewuster mee.
Maar je neemt wel les om deze sport zo veilig mogelijk te beoefenen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje dus ik ben net zoals iedereen hiervoor wel heel erg benieuwd wat er gebeurd is...
Kitestart

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #19 November 27, 2007, 19:18:13
edit2Rapporteer  
Heel vervelend Marleen!

Echter vind ik het ook een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Als de school echt nalatig is geweest ok, maar dat je eerst met een powerkite aan de gang gaat, voordat je echt gaat kitesurfen doet mij vermoeden dat die school wel weet waar ze mee bezig zijn.

Je bent ook gewezen op de gevaren, en ermee akkoord gegaan. Mocht er dus iets gebeurd zijn tijdens de les wat gewoon jouw schuld is (bijvoorbeeld een rare stuurbeweging), is het een beetje raar de school aan te klagen... Een beetje hetzelfde als MacDonalds aanklagen omdat je dik wordt van de BigMacs.

Beetje meer informatie van jouw kant zou dus handig zijn, anders kan niemand hier een echt zinnig antwoord geven! Succes!!!

Overigens staan op www.kitestart.nl bij de scholen vermeld welke IKO of KNWV gecertificeerd zijn. Bij IKO ook nog het onderscheid in gecertificeerde SCHOLEN of gecertificeerde INSTRUCTEURS.
youne nl

Berichten: 233
Antwoord #20 November 27, 2007, 22:06:32
edit2Rapporteer  
halleee heb toch ff een vraagje?. Als je toch les krijgt in kite surfen en je gaat zelf daarna power kite en t gaat mis is dit toch wel degelijk een andere hobby??!!!  Dus ik zou echt zeggen dat je weinig kans maakt power kite staat los van kite surfen ,maar je kunt t altijd proberen!!! (doen de hondjes ook !!) veel sterkte en hopen voor je dat t lukt  (up_kitesmiley)groetjes jeroen


Niet vergeten dat het wel gewoon nog steeds een Extreme sport is ook al wordt het door 10.000en NL'ers beoefend.
Ook heb je de afgelopen jaren in alle kranten kunnen lezen dat het goed mis kan gaan.
Dus je neemt bewust een risico door mee te doen aan deze sport.
En door het ondertekenen van "een" formulier doe je nog bewuster mee.
Maar je neemt wel les om deze sport zo veilig mogelijk te beoefenen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje dus ik ben net zoals iedereen hiervoor wel heel erg benieuwd wat er gebeurd is...
Steph

Berichten: 467
Antwoord #21 November 27, 2007, 22:21:05
edit2Rapporteer  
Voordat we nog meer reacties gaan plaatsen is het misschien verstandig om eerst een  gedetaileerdere uitleg van Marleen te krijgen.

Duidelijk is in ieder geval dat als het nalatigheid van de school is, dan kan je je wellicht beroepen op hun verzekering. Is het in je eigen tijd gebeurd nadat je les hebt gehad, dan wordt het al een stuk lastiger.
marleen1985

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #22 November 28, 2007, 03:37:45
edit2Rapporteer  
Voordat we nog meer reacties gaan plaatsen is het misschien verstandig om eerst een gedetaileerdere uitleg van Marleen te krijgen.

Duidelijk is in ieder geval dat als het nalatigheid van de school is, dan kan je je wellicht beroepen op hun verzekering. Is het in je eigen tijd gebeurd nadat je les hebt gehad, dan wordt het al een stuk lastiger.


Hallo allemaal!

Heel erg bedankt voor alle reacties, had het inderdaad niet echt gedetaileerd beschreven, had eigenlijk niet echt verwacht dat er zoveel mensen zouden reageren.

Maar het is gebeurd tijdens het powerkiten, we moesten nog 1 grotere kite en dan zouden we het water op gaan (tijdens de les van 4 uur).
De instructeur was me het aan het leren met de bar enzo en toen ving de kite wind waardoor hij mij ook niet meer kon houden en misgreep naar de bar.
Toen ben ik via de lucht op het strand geknalt met mijn hoofd.
Nu heb ik heel veel pijn in mijn nek, hoofd en armen, constant moe, misselijk en duizelig.
Volgende week heb ik meer uitslagen van MRI e.d. en ga naar de neuroloog, van hier uit kan ik gaan beslissen of ik idd hier werk van wil maken.

Maar als ik dit zo allemaal hoor, denk ik dat het dan wel een hele lange weg is, waarbij ik misschien niet zo veel kans maak.

Het was trouwens geen IKO school en ook niet op het autostrand wat iemand vroeg.

Nogmaals bedankt allemaal!

Gr Marleen
HBob

Berichten: 103
Antwoord #23 November 28, 2007, 08:28:00
edit2Rapporteer  
Je bent echt ongelukkig gevallen zo te lezen, sterkte met je herstel.

Ik hoop voor je dat ze je een beetje te gemoet komen, alle beetjes helpen.
Steph

Berichten: 467
Antwoord #24 November 28, 2007, 15:50:40
edit2Rapporteer  
Had je een helm op? Ik neem aan dat je ingehaakt was, maar dat je al uitgehaakt had leren vliegeren? Had je een safety-systeem (bar los -> quick release -> leash quick release)? Is dit systeem aan jou uitgelegd? Hoe waren de omstandigheden? Vlagerig? Zeer harde wind?

Ik ken alleen jou verhaal, maar als ik het zo hoor verbaas ik mij over de les methode. Dat iemand jou een powerkite geeft die jou door de lucht kon laten gaan en vervolgens ernstig letsel hebt opgelopen.
Als jij een stuurfout maakte en de kite 'wind ving' mag dat niet de oorzaak wezen dat jou iets overkomt in de beginnersfase. Dat wijst op pure onkunde van de school / instructeur. Als jij rijles neemt en een fout maakt, dan grijpt de instructeur ook in.
Natuurlijk is niet alles zo zwart-wit en je kunt ook gewoon heel veel pech hebben gehad, maar ik zou het er niet bij laten.

Als je zelf was gaan aanklooien dan had dit wel kunnen gebeuren, maar zoiets mag helemaal niet gebeuren tijdens een les. Ik denk ook dat kitescholen zich dat moeten realiseren. Zeker als ze niet aangesloten zijn bij een KNWV / IKO met gecertificeerde instructeurs.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.