Van C naar bow kite

LOEN

Berichten: 767
Antwoord #25 Februari 18, 2008, 03:11:46
edit2Rapporteer  
Er zijn verschillende toegevoegde waardes van de upgrade set.
Maar ik zei dat omdat: jij niet moet hoeven kijken of je lusje op je chickenloop links of rechts zit.
Bij de naish upgrade set heb je geen lus, maar moet je gewoon naar voren duwen.
Vandaar.
spruce

Berichten: 451
Antwoord #26 Maart 20, 2008, 21:25:22
edit2Rapporteer  
Mijn kiteset:
- North Vegas05  8m2
- North Rhino02 12m2
- North Rhino02 16m2

Gaat volgende week de deur uit.
Nu ik dus aan het kijken ben naar bow kites, begint de twijfel wel toe te slaan.

Ik ben 1.86 meter lang en weeg 80 kilo.

Eerder in dit topic werd al het volgende advies gegeven:
Citaat
Ongeveer is een 12/13m2 C-shape een 9/10m2 bow/Sle/flatkite

9m2 Bow/SLE/flat vervangt zowel je R2 12m2 als je V5 8m2. Een 12 of 13m2 B/S/F vervangt je 12 geheel, en een stuk van je R2 16m2 (nu is dit een van de beste low-end kites ooit gemaakt, dus lekker houden dat ding voor de zomer)

Ik heb wat rond geïnformeerd, en de prijzen van de Rebel07 vindt ik vies tegenvallen.
Zelfs 2e hands vragen ze er aardig geld voor.
Stel ik koop voorlopig 1 formaat rebel, welk formaat zou dan geschikt zijn voor beetje algemeen windbereik?
En zou ik die 16m2 Rhino gewoon houden voor wat leuke fundagen in de zomer?
Of redt ik dat ook wel met een rebel?

Oja klopt het trouwens dat de Rebel 9m2 best slecht is qua stuurgedrag?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #27 Maart 20, 2008, 22:01:02
edit2Rapporteer  
Ik heb wat rond geïnformeerd, en de prijzen van de Rebel07 vindt ik vies tegenvallen.
Zelfs 2e hands vragen ze er aardig geld voor.
Stel ik koop voorlopig 1 formaat rebel, welk formaat zou dan geschikt zijn voor beetje algemeen windbereik?
En zou ik die 16m2 Rhino gewoon houden voor wat leuke fundagen in de zomer?
Of redt ik dat ook wel met een rebel?

Idd. zijn de overjarige nieuwe nog duur, evenals op de tweedehands markt. Daarom heb ik mijn 9m2 ook voor een nette prijs kunnen verkopen ThumpsUp
Zo zie je maar hoe populair en goed de kite is, ondanks dat hij hier op het forum vaak niet positief werd bevonden Grin
Ik weet dat het voor North de meest verkochte kite aller tijden is.

Maar nu weer on-topic:

80kg -> 10m2 of 12m2 is een mooie algemene kite. De 10m2 als one-kite quiver, de 12m2 met optie om er later een 9m2 bij te kopen.

Ik schat de 10m2 voor jou zo in van 15-30kn, de 12m2 van 13/14 - 28kn.

Je R2 16m2 is een van de ultieme low-end kanonnen aller tijden. Op kiteforum.com staat hij hoog in de lijstjes van beste low-end kites aller tijden! Hiermee kun je hoogte lopen vanaf zo'n 10kn, dus die zou je zowel onder de 10m2 als de 12m2 kunnen houden. Maar mijn ervaring is dat je die kite meer en meer links laat liggen als je eenmaal een kite als een Rebel hebt.

Oja klopt het trouwens dat de Rebel 9m2 best slecht is qua stuurgedrag?

Wat versta jij onder slecht? En slecht sturende kite in mijn optiek stuur gewoon niet goed, of laat de kite afremmen in bochten.

De Rebel9m2 (heel seizoen mee gevaren) is een razendsnel sturende kite. Hierdoor is hij snel te varen (voor mij zo'n 15/16kn tot en met 35kn, 75kg). Voor een lichtgewicht een goede beginnerskite, voor de wat zwaardere riders echt snel ding.

Door dit snelle sturen moet je wennen aan de kite als je van trage bakken afkomt. Daarbij is de stuurdruk niet hoog dus het gaat ook nog eens erg makkelijk.

Ik heb me prima vermaakt met die kite, vooral in de golfen. Boven de 25kn kun je erg hoog springen met dat ding + lekker lange hangtime.

Freetyle kan, maar daarvoor vond ik hem wel iets te snel sturen.
spruce

Berichten: 451
Antwoord #28 Maart 21, 2008, 04:10:42
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de heldere uitleg.
Het blijft even wennen om straks met een bow kite een iets kleiner maatje te pakken dan ik normaal gewend ben.
Mijn Rhino 16m2 kan ik verkopen voor 150 euro, maar is miss wel fun om hem te houden.
Mijn ervaring is dat ik hem bijna nooit gebruikte, hooguit 4x mee gevaren.
Bij weinig wind vond ik hem namelijk best traag en had ik het idee dat hij uit de lucht wilde vallen.
Maar dan praat ik ook over hele stille dagen.
Ik wil eerder van al mijn c kites af, omdat ik ze op 12 uur echt te veel kracht vindt hebben.
Zeker als beginner wil je wel eens ff kracht lozen op 12 uur, zodat ik later nog kindertjes kan krijgen Smiley

Ik weet niet of er iemand een vergelijking kan maken in depower tussen rebel en een best waroo?
Er word namelijk gezegt dat als je bar los laat, dat de rebel dan bijna uit de lucht komt vallen, maar in sommige video's is dat niet echt te zien. Met mijn rhino's moest ik vaak best worstelen op het strand als ik richting water liep. Het zijn brute krachtpatsers.

Van de rebel07 9 hoorde ik van een verkoper dat hij die had gehad en dat hij het een hele nerveuze kite vond en dat de rebel07 10 daarbij vergeleken een stuk beter was.
Wat is een beetje schappelijke prijs voor een Rebel07 12m2 incl bar?
Ik heb hier prijzen van 800 langs zien komen, wat echt absurt is volgens mij.
Daar koop ik bijna 2 Best Waroo's voor.

Miss toch maar warroo's kopen?
Dan moet ik die flut bridles maar voor lief nemen

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #29 Maart 21, 2008, 04:40:07
edit2Rapporteer  
Bij de North 5th lijn bar kun je sinds 2006 zelf je depowerlengte instellen, en wel traploos. Indien je hem op de grootst mogelijke lengte zet heb je net als een Bow dat bij het loslaten van de bar de kite naar beneden lazerd. Vooral voor beginners kan dat handig zijn. Evt. kun je dan de Sliding stopper (die door te drukken is in een vlaag) als alternatieve begrenzer gebruiken. Die zit er overigens pas sinds 2007 op de bar.

Persoonlijk doe ik de depower korter zodat ik er beter bijkan, en als ik op het strand ben net als bij de C de depowerstrap intrekken, dan is de kracht er ook nagenoeg uit.

Die verkoper heeft gelijk over het verschil tussen de 10m2 en 9m2. Die ene meter maakt veel uit voor het karakter van de kite. Zowiezo is een Rhino een powerkite met veel vliegsnelheid en trekkracht. Die sturen daardoor nu eenmaal trager.

De Rebel is meer als de Vegas04/05. Een niet zo hard trekkende kite die je wel op snelheid brengt en makkelijk hoogte loopt. Sturen gaat snel wat ook moet bij een bewegelijke kite als de vegas en rebel.
De 9m2 stuurt nagenoeg even snel als jou 8m2 (die heb ik zelf nl. ook gehad). Ben je die 8m2 de baas, dan zit het wel snor met die 9m2
De Rhino7 lijkt heel erg op je Rhino2's kwa sturen en trekkracht, met het verschil dat net als bij de Rebel de druk er helemaal uit kan ThumpsUp
Persoonlijk zit er een groot verschil tussen het vlieg en vaargedrag van de Rebel7 en de Rhino7. Persoonlijk hou ik wel van een potje trekkracht.

Waroo7 en 8 kan ik (nog) niets over zeggen, daar ga ik binnenkort wel ff aanhangen. Maar zowiezo is de Waroo en Bularoo geen slechte kites, gebruik de zoekfunctie maar eens en kijk bij reviews. Voor de Rebel zeker weten een waardig en goedkoper alternatief.

Stuur eens een mailtje naar een duitse shop wat de Rebels daar overjarig kosten. Dan weet je waar je hier minstens onder moet zitten voor een tweedehands prijs.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #30 Maart 21, 2008, 16:58:42
edit2Rapporteer  
Spruce, is dat  je voornaam of ben je Engelse bomenliefhebber?
Of beide?

Goed dat je voor veiligheid gaat.
Maar 100% depower bestaat niet, volgens Legaignoux, de uitvinder van de bowkite (en ook van de C-shape inflatable, dacht ik). Dat heeft hij vorig jaar nog duidelijk verteld in een interview over het verschil tussen bow en C.
Zolang er een profiel overblijft, vangt hij wind. De enige kite die z'n profiel verliest is een foilkite. Die hebben wel totale depower. Maar dan nog heb je altijd kans dat er lijnen in de knoop raken / om de bar en dat de kite niet depowert.
Overigens vaar ik zelf (nog) geen foil, maar Switchblade en Rebel.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #31 Maart 21, 2008, 17:21:11
edit2Rapporteer  
De gebroeders Legaignoux zijn ook de uitvinder en patenthouder van alle kites met een opblaasbaar frame, niet zozeer de C-shape.

Maar dat een foilkite (FS) wel 100% depower heeft is ook niet waar. Het hele begrip 100% slaat in wezen nergens op. Zowiezo heeft een kite altijd minimale lift nodig om zijn eigen gewicht in de lucht te houden, maar bovenal spanning op de lijnen te houden. Dit kost kracht dus merk je dat als druk.

Een foilkite wordt in vorm gehouden door de inwendige (maar minimale) overdruk en door de langsstroming van de lucht. Door de onderdruk die hierdoor bovenop het profiel ontstaat wordt de kite beter in vorm gehouden. In principe zal een goed gebalanceerde foil nooit een negatieve angle of attack kunnen krijgen, want dan klapt hij in elkaar met alle gevolgen van dien.

Zowel bij een foil die je zover mogelijk drukloos hebt gemaakt als een Bow/SLE waarvan je de stuurlijnen helemaal los hebt gegooid zijn nooit helemaal drukloos. De wind blaast gewoon door en het geprojecteerde oppervlak van de kite van voren gezien zal ook voor weerstand en druk zorgen.

Vandaar dat het gevaarlijk is bij heel harde wind met zo'n kite te gaan staan. Een 9m2 Bow in 35kn is nog net vaarbaar, maar zodra je de safety trekt zeker niet 100% drukloos. Zelfde als je met je kite onder je arm tegen de wind in probeert te lopen. Bij 30kn is dat al lastig.
Lukadukido

Berichten: 277
Antwoord #32 Maart 23, 2008, 01:55:44
edit2Rapporteer  
De Best Waroo heeft nogal wat fabrieksfoutjes,, hij gaat bijv. veel te snel kapot. De Best Bularoo (vaar ik) heeft dezelfde vaardigheden alleen is overal verstevigd en is bombproof (dus ook erg goed voor snow/land boarden.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #33 Maart 23, 2008, 03:07:00
edit2Rapporteer  
Waroo die te snel kapot gaat? Er zijn inderdaad mankementen geweest aan sommige 2006 modellen, 2007 heb ik nooit klachten over gelezen. Waar baseer jij dat op?
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #34 Maart 23, 2008, 03:16:25
edit2Rapporteer  
Waroo die te snel kapot gaat? Er zijn inderdaad mankementen geweest aan sommige 2006 modellen, 2007 heb ik nooit klachten over gelezen. Waar baseer jij dat op?

Ik wilde het zelfde vragen.

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #35 Maart 23, 2008, 08:24:19
edit2Rapporteer  
De tijden zijn inmiddels weer veranderd maar heb je mijn beginnersverslag gelezen waarin ik mijn ervaring heb vermeld mbt het vliegen met een (Bow) kite  loser

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,16796.msg168356/topicseen.html#msg168356

Er zijn op dit moment onwijs veel mogelijkheden dus er is keuze genoeg.
Persoonlijk zou ik de keuze maken voor een kite zonder pully's op de bar.
Las ook dat je intresse uit gaat naar de Waroo 2006 maar die had wat schoonheid foutjes dus zou dan eerder voor een 2007 gaan  loser

Ik heb uiteinderlijk de overstap gemaakt op de Thruster van Eclipse en ben daar erg tevrede over.
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,29318.0.html

Succes
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.