Natura 2000 vraagt om Actie!

NKV

Februari 18, 2008, 02:43:54
edit2Rapporteer  
NATURA 2000 vraagt om ACTIE!!!

Het opstellen van de beheerplannen voor natura 2000 is begonnen! De projectorganisatie voor de waddenzee en de bijbehorende noordzeekust presenteerde 22 januari de aanpak in Leeuwarden. Dit jaar worden de beheerplannen opgesteld en volgend jaar zijn ze klaar. Meepraten over de plannen gebeurt in consultatiegroepen. De NKV neemt hieraan deel om het kitesurfen veilig te stellen in de natura 2000 gebieden.

Natura 2000: het waddengebied

De hele waddenzee valt nu onder natura 2000. Ook de noordzeekust boven de waddeneilanden en een groot stuk van Noord-Holland behoort tot het 'waddengebied'. Er is veel onduidelijkheid over de aanwijzing van gebieden voor natura 2000. De beheerplannen, die eigenlijk pas echt zeggen wat er gebeurt in een gebied, moeten immers nog gemaakt worden. Hoe kun je instemmen met een gebied, als je nog niet weet wat ermee gaat gebeuren? De onvrede blijkt wel uit de vele reacties op de aanwijzing van de gebieden in Nederland. Toch rijdt de natura-2000-trein gewoon door.

Kitesurfen valt onder bestaand gebruik

Goed nieuws! Kitesurfen valt onder 'bestaand gebruik', dus onze sport kan een plekje krijgen in de beheerplannen. Maar dan zullen we wel van ons moeten laten horen, want een beheerplan ligt vast voor 6 jaar! Omdat kitesurfen enorm aan het groeien is moeten we alle mogelijke spots proberen veilig te stellen.

Meedenken met de beheerplannen

Het opstellen van de beheerplannen gebeurt in werkgroepen. In deze werkgroepen zitten de 'experts'. Ben je niet uitgenodigd in de werkgroep, maar wil je je mening geven? Dat kan in de consultatiegroepen. Deze groepen zijn verdeeld in 5 categorieën (sectoren):

– visserij
– recreatie en toerisme
– civiele toepassingen en economie
– militaire activiteiten
– natuurbeheer, -ontwikkeling en agrarisch gebruik

Daarom is de NKV inmiddels aangemeld in de groep voor recreatie en toerisme. Het Watersportverbond Noord is eveneens verzekerd van een plekje in dezelfde groep. Een goede samenwerking is daarom belangrijk.

Wanneer gaat het gebeuren?

Na de zomer liggen de beheerplannen per categorie al klaar. Hiervoor komen de groepen per categorie in de komende maanden twee keer bij elkaar. Daarna worden alle losse plannen samengevoegd en komt het 'formele inspraakmoment' in 2009. Maar ja, dan liggen de plannen al grotendeels vast. Wil je vroegtijdig knelpunten signaleren en meedenken met oplossingen? Dan moeten je erbij zijn vóór de zomer.

– 22 januari 2008: startbijeenkomst Leeuwarden
– t/m zomer 2008: bijeenkomsten groepen (2 keer)
– najaar 2008: integratieslag van de losse plannen met alle groepen
– begin 2009: openbare bijeenkomst en het 'formele inspraakmoment'
– eind 2009: beheerplannen 'waddengebied' definitief.
Bestaat kiten nog na 2009?

Dan zullen we nu in actie moeten komen. De regiovertenwoordigers van de NKV zijn druk bezig om het waddengebied en andere gebieden veilig te stellen. Wil je meedenken en heb je ideeën over de spots in jouw omgeving? Neem contact op met een regiovertegenwoordiger of meld je aan bij de NKV. We kunnen alle hulp gebruiken!

Taco Kluwer, NKV Regiovertegenwoordiger Lauwersoog

Morres

Antwoord #1 Februari 18, 2008, 02:47:49
edit2Rapporteer  
HEY een NKV account! Mooi!
Vinni

Antwoord #2 Februari 18, 2008, 02:59:16
edit2Rapporteer  
Net stukje!
Gaat dit ook allemaal gebeuren voor de Randmeren/IJsselmeer?
Idefixe

Antwoord #3 Februari 18, 2008, 03:24:45
edit2Rapporteer  
b] NIET worden opgenomen in het beheerplan en dus niet mee worden genomen in een eerste beoordeling c.q. toetsing  mbt Natura 2000.
Later een off ontheffing aanvragen kan nog steeds echter de kosten voor de toetsing mbt schadelijkheid  Natuurwaarden komen op rekening van de aanvrager........

Vwb de Randmeren is er op Horst nu een officiele zone aangewezen met een overigens zeer vreemde regelgeving. NIET [/b] worden opgenomen in het beheerplan en dus niet mee worden genomen in een eerste beoordeling c.q. toetsing  mbt Natura 2000.
Later een off ontheffing aanvragen kan nog steeds echter de kosten voor de toetsing mbt schadelijkheid  Natuurwaarden komen op rekening van de aanvrager........

Vwb de Randmeren is er op Horst nu een officiele zone aangewezen met een overigens zeer vreemde regelgeving.
Taco.

Antwoord #4 Februari 18, 2008, 21:51:25
edit2Rapporteer  
Mijn voorstel zou zijn om onder de huidige wetgeving voor alle ontbrekende spots alsnog een ontheffing aan te vragen. Ik zal binnen de NKV eens kijken of we hiervoor een soort standaard aanvraagbrief hebben of kunnen opstellen.

Daarnaast zijn er spots waarop het BPR niet van toepassing is, maar wel een beheerplan voor Natura2000 komt.... Misschien goed om eens te kijken welke spots er nog meer buiten de boot vallen op dit moment.
McBridges

Antwoord #5 Februari 18, 2008, 23:08:11
edit2Rapporteer  
NIET worden opgenomen in het beheerplan en dus niet mee worden genomen in een eerste beoordeling c.q. toetsing  mbt Natura 2000.

Vwb de Randmeren is er op Horst nu een officiele zone aangewezen met een overigens zeer vreemde regelgeving.

Waarom valt kitesurfen bij de Wadden wel onder bestaand gebruik en zou dit op de randmeren niet het geval zijn???? Huh
Dan is het toch op zijn minst vreemd als dit wèl onder bestaand gebruik valt (ondanks geen ontheffing BPR) en dit dan weer niet meegenomen zou worden bij de eerste beoordeling/toetsing??
Ben ff de weg kwijt geloof ik  Roll Eyes

Idefixe

Antwoord #6 Februari 18, 2008, 23:36:48
edit2Rapporteer  
heeft o.a. te maken met de verschillende ambtenaren die daar mee zijn betrokken. ( helaas, vreemd maar waar.) Om een "leuk" voorbeeld in deze materie te geven: Natuurbeheer van o.a. het Markermeer valt onder de afd NB van Flevoland. Dit houdt dus in de praktijk in dat je voor b.v. overleg voor de spot Schellinkhout zaken moet doen met: Rijkswaterstaat afd nautische zaken (B.P.R.) , Rijkswaterstaat afd juridische zaken (B.P.R.) , Rijkswaterstaat afd Natura 2000, KLPD afd waterpolitie, provincie Flevoland, provincie Noordholland en dan de plaatselijke gemeente + evt derde betrokkenen ( natuurvereniging/ strandbeheer enz.) Neem daarbij het feit dat niet alle ambtenaren vwb Natura 2000 op één lijn zitten en de "soap" is compleet.......
McBridges

Antwoord #7 Februari 19, 2008, 02:18:10
edit2Rapporteer  
Mmmhh duidelijke onduidelijkheid dus  loser.

Volgens mij heb je hier wel te maken met een gelijkheidsprincipe indien je naar de rechter zou stappen (kan altijd nog).
Misschien een goed onderbouwde brief richting de politiek? (Niet dat ik daar een hoge pet van op heb maar heel soms kun je net een goeie treffen).
Meteen naar alle politieke partijen sturen en de aandacht hier mee vast houden. Kun je met het antwoord van de politiek weer richting gemeente/provincie stappen.

Natura 2000 blijft Natura 2000. Dus ondanks dat je dan met verschillende ambtenaren te maken hebt moet je juist diegene die het het onder bestaand gebruik zien (lijkt mij trouwens ook niet ambtenaar afhankelijk aangezien bestaand gebruik duidelijk is omschreven) koesteren en juist hier je winst mee zien te behalen.
Het stempel "bestaand gebruik" geeft je tenslotte de ruimte/tijd tot het één en ander is uitgestuiterd.........................

wazzaah

Antwoord #8 Februari 19, 2008, 02:26:38
edit2Rapporteer  
Citaat
Waarom valt kitesurfen bij de Wadden wel onder bestaand gebruik en zou dit op de randmeren niet het geval zijn???? Huh
Dan is het toch op zijn minst vreemd als dit wèl onder bestaand gebruik valt (ondanks geen ontheffing BPR) en dit dan weer niet meegenomen zou worden bij de eerste beoordeling/toetsing??
Ben ff de weg kwijt geloof ik
  Roll Eyes

Bij de Waddenzee spots waren de meeste er al heel snel bij.
Op Terschelling loopt echter nog steeds een rechtzaak over de toewijzing dus ben wel benieuwd hoe ze dat nu weer op gaan lossen. Of niet. want had allang behandeld moeten worden.

Voor de rest vind ik het al heel wat dat het kiten nu als bestaand gebruik wordt aangemerkt.
Moet eigenlijk historisch gebruik worden maar dat is misschien nu net ff teveel Grin
McBridges

Antwoord #9 Februari 19, 2008, 02:44:12
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=28555.0

Citaat
Voor de rest vind ik het al heel wat dat het kiten nu als bestaand gebruik wordt aangemerkt

Vind ik eerlijk gezegd niet meer dan normaal, het gaat tenslotte om alle activiteiten die al plaatsvonden voor 1 oktober 2005. Ook de spots op de randmeren waren voor die datum al in gebruik dus snap ik nog steeds niet hoe ambtenaren hier onderuit zouden kunnen ..................  Undecided

wazzaah

Antwoord #10 Februari 19, 2008, 04:28:17
edit2Rapporteer  
Denk dat je gewoon eerst door de natura 2000 heen moet krijgen en dan later nog eens door het BPR. Staat ook al een vernieuwde versie daarvan op de planken. Daar moet het kitesurfen natuurlijk gewoon de status krijgen die het windsurfen ook heeft.

We gaan hier op Terschelling in ieder geval proberen er nog 2 spots in te moffelen die nu nog niet onder het BPR vallen maar die in de quickscan wel genoemd zijn als eventueel geschikte plekken.
Als dat lukt dan hebben we het natuur gedeelte gehad en het BPR moet dan geen probleem meer zijn want dit zijn beide spots die niet langs een vaar route liggen.
Taco.

Antwoord #11 Februari 19, 2008, 05:31:59
edit2Rapporteer  
McBridges: inderdaad ik denk dat jou redenatie grotendeels opgaat! Mijn streven is om alle legale spots van voor het BPR in de beheerplannen te krijgen. Idefix heeft eveneens gelijk, er wordt verschillend mee omgegaan.

Er zijn nog een aantal mogelijkheden:
- Beheerplannen zijn voor 6 jaar, dus er moet ook rekening gehouden worden met de groei van de sport. Nieuwe spots kunnen in de beheerplannen aangewezen worden om de groei te reguleren.
- Alle aanvragen indienen voor ontheffing onder BPR van de ontbrekende spots. Dit zou ik zowiezo doen, omdat huidige wetgeving nog gewoon van kracht is. Natura 2000 is dus GEEN grond om een aanvraag af te wijzen. Vervolgens kun je de truuk van Wazaa toepassen voor de beheerplannen.
arjanschip

Antwoord #12 Februari 19, 2008, 16:02:39
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,
Ik heb even wat over natura 2000 opgezocht. Ik zie staan dat het bijvoorbeeld ook om de oosterschelde gaat. Is er kans dat bijvoorbeeld de Oesterdam en de spot bij Krabbendijke ook gevaar lopen of wordt daar de komende tijd totaal niet over beslist?
Grtz
Arjan
McBridges

Antwoord #13 Februari 20, 2008, 01:52:04
edit2Rapporteer  
Verzoekje aan de moderators;

Misschien een idee om een Natura 2000 topic "Sticky" te maken?
Gaat nog genoeg om gebeuren lijkt me.
Lex

Antwoord #14 Februari 20, 2008, 03:15:14
edit2Rapporteer  
Ben ik het mee eens, maak hem nu sticky. Als er andere mod's vinden van niet maken ze hem wel weer un-sticky..... ThumpsUp
Gertjan

Antwoord #15 Februari 20, 2008, 04:34:58
edit2Rapporteer  
He Taco hoe zit het met schiermonikoog, is dat nu een legale of gedoogde spot?

Deze lokatie kunnen we straks niet missen in het noorden.
Taco.

Antwoord #16 Februari 20, 2008, 06:01:20
edit2Rapporteer  
Gertjan, volgens mij valt Schier niet onder BPR (noordzeekust), dus geen ontheffing nodig. Maar het is een nationaalpark (dan heb je te maken met NBwet, vogelrichtlijn etc)... Dus vergunningplichtig.

Ga er maar van uit dat Schier heel lastig wordt in het beheerplan voor het waddengebied.
Gertjan

Antwoord #17 Februari 20, 2008, 16:56:05
edit2Rapporteer  
Valt de Noorzeekust van Schier dan ook onder waddengebied?
Taco.

Antwoord #18 Februari 20, 2008, 18:18:23
edit2Rapporteer  
Ja onder het waddengebied valt:
De waddenzee
De noordzeekust van de waddeneilanden
Het stukje noordzee noordholland

Voor Schier neemt provincie Friesland het voortouw.
wazzaah

Antwoord #19 Februari 20, 2008, 19:39:28
edit2Rapporteer  
Als je je nu nog eens gaat afvragen met welke regels je spot in Noord-Nederland te maken gaat krijgen kan je beter gelijk je kitezooi verkopen  Sad
Morres

Antwoord #20 Februari 22, 2008, 17:07:54
edit2Rapporteer  
unsticky gemaakt voor jullie andere topic
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.