Morres
Berichten: 9427
|
niet te snel gaan zitten, gebeurd als het niet hard genoeg waait(net genoeg om te kiten).
|
|
|
Lex
Berichten: 4827
|
Hindenburg?
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Hindenburg-en, een term die veel voorbij komt op kiteforum.com Komt van die nazi propaganda sigaar die in New York in vlammen opging ergens in 1937 Het kan zijn dat je kite niet goed is afgesteld. En wat Morres zegt kan soms ook helpen: rustig aan doen! Wat ook helpt is de bar een beetje aantrekken zodat er spanning op de achterlijnen blijft staan. Hierdoor is de kans kleiner dat de kite naar beneden stort. Laat op je lokale spot ff een gevorderde kiter aan je kite hangen om te kijken of hij wel goed is afgesteld (vraag wel ff eerst of hij er verstand van heeft, wat voor kite heb je overigens?). Ligt het niet aan de kite, dan kun je de tricks van Morres en mij proberen. Succes verzekerd!
|
|
|
Walt0r
Berichten: 542
|
heb oude kite f-one mach II uit '02,
ben wel vaak met ervaren gasten, die geven de tip om hem sturend te houden dat werkt prima overigens. Ik weet hoe ik de hindenburg kan voorkomen, maar als hij eenmaal de hindenburg ingaat weet ik niet hoe ik dat kan oplossen... ik had gelezen dat tijdens het vallen de powerlinen naar je toe kunt trekken...
had gisteren valgerige wind op 15 ~17 knopen... Had toen 5e lijn geheel ontspannen, kite wou graag gaan hindenburgen.
echter laatste keer op workum geen hindenburg probs, met constante wind van 15 knopen, kite stond als een tiet stabiel, had toen wel de 5e lijn ietsje gespannen. Ik denk dat dit ook invloed heeft. De instellingen/afstellingen waren gelijk als gister op de 5e lijn na.
|
|
|
Joosdo
Berichten: 748
|
Die kite op twaalf uur is gewoon killing. Keurig in de les geleerd, maar als je bv met je rechterhand stuurt en de kite vliegt iets naar rechts is het lastig corrigeren dmv duwen. Beter de kite op 11 of 1 uur zetten en je board tijdens aantrekken gewoon dwars op de vlieger houden.
Als je met links je board aandoet en met rechts je kite stuurt, gewoon die kite op 11 uur zetten.
Heeft de kite zelf ook meer correctie mogelijkheden. Twaalf uur is een hele slechte plek voor een kite. Het is ook een vlieger!
Mzzl Joost
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
Feit blijft dat de ene kite er meer last van heeft als de ander. Zover ik weet hoort die MachII niet met een 5th lijn natuurlijk. Als ik diep in mijn grijze gebied graaf naar hoe ik mijn 5th af moest stellen op mijn oude C-shape, dan moest hij gedepowered slap staan, en zeker niet strak.
Vliegend houden helpt zeker, maar dat is voor een beginner niet zo heel fijn. Probeer meer te poweren, dat heeft nagenoeg hetzelfde effect als heen en weer vliegen.
En als je kite zijn langstroming verliest en als een herfstblaadje naar beneden komt zeilen -> beter safety trekken! Als het net gebeurt kun je nog weleens redden door aan de voorlijnen te trekken, maar 9 van de 10 keer ben je te laat.
En vlagerige wind helpt ook mee om je kite sneller uit de lucht te laten vallen, dat geef je zelf ook al aan. Gisteren was het bij ons in het zuiden megavlagerig!
|
|
|
Walt0r
Berichten: 542
|
hehe, de 5e lijn heb ik erop laten maken, ben er wel blij mee
verder vliegert hij prima hoor, het opstappen doe ik dan inderdaad meestal met de kite op 10 a 11 uur. Als hij eenmaal gaat gaat hij erg lekker...verslavend gewoon.... Maar ik denk dat ik kan concluderen dat als ik hem zie dwarellen de safety pullen het veiligste is voor mezelf en anderen.
thx
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
hehe, de 5e lijn heb ik erop laten maken, ben er wel blij mee Als safety nog steeds ongeevenaard! Maar ik denk dat ik kan concluderen dat als ik hem zie dwarellen de safety pullen het veiligste is voor mezelf en anderen. Absoluut het beste wat je kunt doen. Mits je kite natuurlijk goed is afgesteld zul je merken hoe beter je wordt hoe minder het zal gebeuren. De kites uit 2003 zijn ook minder stabiel als de meeste nieuwere kites. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder plezier kunnen geven, en de meeste doen het nog prima!
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
ik heb ook die mach II ook gevarne met 5th, was een RAMP meest nerveuze kite ooit Had zelfde probleem met dat apparaat wat jij nu ook hebt 5th puur voor de safety, maar stabiliteit draagt 'ie niks aan bij
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
ik heb ook die mach II ook gevarne met 5th, was een RAMP meest nerveuze kite ooit Had zelfde probleem met dat apparaat wat jij nu ook hebt 5th puur voor de safety, maar stabiliteit draagt 'ie niks aan bij Tja, zoals ik al zei was die kite nooit ontworpen voor een 5th. Een Naish AeroII daarentegen was dat ook niet, maar werd wel beter van de 5th erop. Morres, is het dan niet beter dat zijn 5th helemaal slap hangt over het gehele depowerbereik? Dan doet hij niet mee. Wel vaag trouwens dat hij instabieler wordt van een 5th.
|
|
|
Morres
Berichten: 9427
|
ik zou die 5th idd slapper laten hangen, dan is het vier-lijn vleigen en 5lijns puur voor safety en relaunch
|
|
|
Michiel.
Moderator
Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
|
ik zou die 5th idd slapper laten hangen, dan is het vier-lijn vleigen en 5lijns puur voor safety en relaunch
|
|
|
Walt0r
Berichten: 542
|
okidokie, leuk voor de volgende keer. Ik moet wel zeggen dat deze kite wel spannender is dan mijn bowie toudeledokie
|
|
|