Campbattens?

spruce

Berichten: 451
April 09, 2008, 18:02:37
edit2Rapporteer  
Ik vraag me al een tijdje af wat nu Campbattens zijn.
In het kitesurftermen topic staat hij er niet tussen, dus stel ik hem hier.
Zijn dit nu korte vliegerstokjes die je bovenin de leading edge moet steken?
Veel 2e hands verkopers van Nort Rebel kites hebben in hun advertentie staan dat er nieuwe campbattens bijgeleverd worden, gaan ze dan zo snel stuk?
Kunnen de campbattens permanent in de kites blijven zitten, dus dat ze ook zo weer in de kitebag mee kunnen?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 April 09, 2008, 18:14:00
edit2Rapporteer  
battens zijn latjes. Die zitten bij o.a. North op de voorkant van het vleugelprofiel zodat het profiel van de kite beter kwa vorm en stabieler wordt. Denk aan zeillatten van catamarans en windsmurfplanken.

De eerste (2006) en tweede (2007) generatie North cambattens (cam = vleugelshape) braken nogal na een LE down op het water. De laatste (2008) passen ook op de voorgaande jaren en schijnen een stuk breekvaster te zijn. Ik moet ook nog een set halen voor mijn Rhino 2007
spruce

Berichten: 451
Antwoord #2 April 09, 2008, 18:31:29
edit2Rapporteer  
battens zijn latjes. Die zitten bij o.a. North op de voorkant van het vleugelprofiel zodat het profiel van de kite beter kwa vorm en stabieler wordt. Denk aan zeillatten van catamarans en windsmurfplanken.

De eerste (2006) en tweede (2007) generatie North cambattens (cam = vleugelshape) braken nogal na een LE down op het water. De laatste (2008) passen ook op de voorgaande jaren en schijnen een stuk breekvaster te zijn. Ik moet ook nog een set halen voor mijn Rhino 2007

Maar ze kunnen er wel in blijven zitten bij het oprollen?
Powered_by_north

Berichten: 117
Antwoord #3 April 09, 2008, 19:12:52
edit2Rapporteer  
Ja, dat kan. Geen probleem.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 April 09, 2008, 19:43:01
edit2Rapporteer  
North kites hebben altijd diverse zeillatten. Je zult ff moeten kijken hoe dat moet, maar als je het eenmaal door hebt geen enkel probleem ThumpsUp
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #5 April 09, 2008, 21:09:44
edit2Rapporteer  

Maar ze kunnen er wel in blijven zitten bij het oprollen?

Ja dat kan. Je rolt immers parralel aan de latjes. (Latjes staan haaks op je LE)

Dat je er altijd cam battens bij krijgt, is omdat bij een nieuwe north kite 3 reserve latjes zitten. Ik heb 1 keer 2 cam battens gebroken. Dat was inderdaad de eerste generatie latjes, en met een vol op het strand crash... Een hele set nieuwe (Wilde ik toch hebben voor het geval er op vakantie nog een paar zouden breken) kost iets van 3 tientjes. Heb ik toen wel gekocht, maar nooit noodig gehad...
Valt allemaal erg mee dus.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 April 09, 2008, 21:51:51
edit2Rapporteer  
€30,- euro?  Shocked Shocked Shocked

Zijn ze niet goed van North!  Angry
Die dingen (2006/2007) breken wanneer de kite hard op het water terecht komt, een LE down dus. Dat gebeurt niet zo vaak, maar als het gebeurd zijn er altijd wel een paar naar zijn grootje.

Ik neem dat je het over die nieuwe 2008 battens hebt, Roderick?
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #7 April 09, 2008, 22:06:45
edit2Rapporteer  
CAM is overigens een afkorting voor CAMBER (engels natuurlijk), letterlijk vertaald betekent dit: Welving of Ronding, dus de bolling of het priofiel in het zeilopporvlak of bij een Kite het profiel in je Canopy.
CAMBATTENS zijn dus Profiellatjes, waarmee Nroth probeert het profiel van de kite canopy te stabiliseren..

De manager van de Kite ontwikkeling bij North is Ken Winner, een oude bekende uit de Windsurfwereld. Hij was ook een van de eerste die een doorgelat zeil bij het windsurfen introduceerde. Ken is echt een Techie vandaar dat je bij North dit soort oplossingen vindt om het profiel to optimialiseren.
 
Gerard
Gast
Antwoord #8 April 09, 2008, 23:38:47
edit2Rapporteer  
Best hanteert sinds 2007 ook cambattens in de Waroo. Ze zitten zowel aan de LE als de TE. Bij mij is er nog nooit een kapot gegaan. Mijn ervaring is dat de kite minder klappert dan het 2006 model. Het staat allemaal gewoon wat strakker.  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 April 09, 2008, 23:47:39
edit2Rapporteer  
Zelfs de North Evo (niet van de hand van Ken overigens) heeft zeillaten iit de Bandit. Die laatste had best ook een latje in de tips kunnen gebruiken om hem nog beter te maken.

Nadeel is iets lastiger opvouwen, maar dat ze helpen tegen klapperen is zeker wat het opvouwen meer dan goedmaakt.

Of de cambattens ook helpen is maar de vraag. Ook ik vlieg al een tijdje zonder op mijn R7 omdat er al vier aan snot zijn gegaan. Ik merk nagenoeg geen verschil in het low-end Undecided

Tevens vervormen de 2007 battens als ze lang opgevouwen zitten waardoor er juist een minder mooi profiel ontstaat. Ook daar heb ik niets van gemerkt
Youri Blokdijk

Berichten: 230
Antwoord #10 April 11, 2008, 06:48:49
edit2Rapporteer  
het schijnt zelfs als er maar 1 of 2 gebroken zijn dat je ze niet eens hoeft te vervangen, alleen bij een hele rits gebroken battens raden ze het aan om ze te vervangen. staat volgens mij in het boekje van mn vegas 06
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #11 April 11, 2008, 13:23:58
edit2Rapporteer  
Ik sluit me aan bij gerard, alleen zijn er bij mij wel al een paar geknakt. Gek, hoe kan dat nou Huh??? Whahahah  Tongue Roll Eyes Wink

Ze hadden er destijds bij aanschaf een extra setje bij gedaan. Heb toevallig de geknakte vd week vervangen.

Het is indd om het klapperen tegen te gaan wanneer je je kite depowerd. Het 2006 model die ik heb gehad, klapperde aanzienlijk meer ZONDER de battens.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 April 11, 2008, 15:11:58
edit2Rapporteer  
De wingtips van de Bandit kunnen bij zware windflagen weleens gaan klapperen. Bij de North Evo zit precies op die plek een batten...

Waroo06 was idd. een fladderende kite bij niet volledige power op de bar. Ken Winner met zijn windsmurfervaring was natuurlijk logisch om met deze noviteit te komen.

Alleen Naish heeft het beter opgelost met die geotech. Strak doek zonder battens.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.