Hoort dit erbij?

nacra55
Gast
Juni 14, 2004, 21:46:19
edit2Rapporteer  
Afgelopen zaterdag was ik aan het kiten op Oostvoorne toen ik plosteling van achteren geraakt werd door een kite en de lijnen langs mijn wetsuit schuurden. Hierdoor zit er een gigantische scheur in mijn nieuwe wetsuit en tevens een diepe snee in mijn been.

Kwam erachter dat het een leerling was van de school van Harry Vogelezang en ben toen verhaal gaan halen bij de instructeur die in het water stond. Hij gaf aan, meld je bij onze bus en heb dat toen ook gedaan. Kreeg toen daar van een andere instructeur te horen dat dit erbij hoorde en dat dat ik mij niet zo druk moest maken!!! Zij vergoeden dus niets! Gelukkig wordt het zomer, maar ik zit nu wel met een kapot wetsuit van 289 eurootjes.

Vindt dit uiteraard te belachelijk voor woorden! Wat is jullie mening hierover?

Jeroen

Gert-Jan
Gast
Antwoord #1 Juni 14, 2004, 21:48:30
edit2Rapporteer  
Heee.. de instructeur is verantwoordelijk voor wat zijn leerlingen doen.. enne als het een beetje instructeur is dan heeft hij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering waarop hij het kan verhalen..

Als hij die verantwoordelijkheid niet wil nemen dan is het een eikel en dient hij geen les te geven want dan is hij onverantwoordelijk bezig....
XXL

Geen avatar

Antwoord #2 Juni 14, 2004, 21:50:04
edit2Rapporteer  
Hej,
Bel harry ff op. Leg het hele verhaal uit, ik denk dat hij dit wel goed oplost!
Als je het nummer van harry niet weet moet je maar ff laten weten.
succes ermee.
Tom

Antwoord #3 Juni 14, 2004, 21:50:24
edit2Rapporteer  
Hij moet inderdaad vergoeden
Dit doet zijn naam geen goed !!
Japairman

Antwoord #4 Juni 14, 2004, 22:35:47
edit2Rapporteer  
Aan de andere kant weet je natuurlijk dat die leerlingen hun kites vaak crashen, blijf dus uit de beurt!
Maar je bent toch wel makkelijk afgeschept en ik zou dat zeker niet pikken.
Bell inderdaad harry zelf ff op.
Succes. En houd ons op de hoogte.
~Arjan
Founding Father

Antwoord #5 Juni 14, 2004, 22:46:22
edit2Rapporteer  
Hoi Jeroen,

Natuurlijk gebeuren situaties zoals jij beschrijft maar dit hoort er zeker niet bij! Als ik het zo lees heb je enorm veel geluk gehad want het feit dat je een scheur in je pak en been hebt geeft aan dat het niet zachtzinnig ging. De kite moet een relatief grote snelheid hebben gehad om zulke schade aan te richten. De lijnen hadden jou ook elders kunnen raken waardoor je er beroerd aan toe zou zijn geweest.

Zoek inderdaad contact met Harry voor een oplossing met betrekking tot je kitepak. Dit moet geen probleem zijn.

Wanneer ik er vanuit ga dat jouw verhaal waar is ben ik geschokt door de manier waarop de kiteboardinstrukteur reageerde. Wanneer deze persoon zo les geeft en zijn cursisten ook vertelt dat ze zich niet druk moeten maken wanneer iemand, door hun toedoen, lijnen om zijn lichaam krijgt en zich verwond, staan ons nog (levens)gevaarlijke situaties te wachten.

Trek hieruit ook je eigen leerervaring. Zorg dat je voortaan op veilige afstand blijft van cursisten en roekeloze kiteboarders. Downwind van cursisten gaan staan kan begrijpelijk gevaarlijk zijn. Zeker als de instrukteur een minder goede is en moeilijk in staat is om te anticiperen op de situatie.

Hoi,
Arjan
Tomislav

Geen avatar

Antwoord #6 Juni 14, 2004, 22:46:39
edit2Rapporteer  
Het is niet leuk wat er gebeurd is.

Wel is een keertje dit gebeurd, toen ik pas een maand bezig was: Ik was nog aan de kant met de kite op 12 uur toen een andere kiter (ook een groentje) met de lijnen van z'n kite op half twee tegen mijn lijnen aankwam. Er ontstond spanning tussen de lijnen, hij stuurde zijn kite toen terug waardoor ik door mijn kite geloft werd. Ik ben behoorlijk hard op het zand gevallen, gelukkig geen verwondingen behalve een aantal blauwe plekken en natuurlijk een paar scheurtjes op m'n pak.

Daarna was ik natuurlijk blij dat het niet veel erger was, maar wat had ik toen moeten doen? Die andere gast aansprakelijk stellen???
Japairman

Antwoord #7 Juni 14, 2004, 23:03:49
edit2Rapporteer  
das toch anders, okee risico lopen we altijd daarom zeg ik ook blijf uit de beurt van de leerlingen.
Als beginner zoek een rustig plekje!

Maar je zo laten afschepen door een kiteinstructeur gaat toch echt te ver!
Waar zijn verzekeringen anders voor?
Arthur
Gast
Antwoord #8 Juni 14, 2004, 23:09:42
edit2Rapporteer  
He Jeroen,

Helaas voor je was ik er zelf bij..

Net voordat jij kwam had ik net mijn verhaal bij Harry gedaan :
Een leerling van hem had zijn kite met zo'n 500 km p/u op mijn lijnen
laten crashen waardoor er zo'n spanning op mijn frontlijnen kwam dat er spontaan een lijn doorbrak....  >Sad
Het was 12.30u de dag net begonnen, en daar zat ik met een kostenpost, en de rest van de dag zag er dus slecht voor me uit...  Undecided

Toen kwam jij aangelopen... vol emotie vuurde je je frustratie op Harrie af. Dan kan je niet verwachten dat je van de andere partij veel goodwill kan verwachten.. wie goed doet, goed ontmoet...

Al vrij snel herhaalde je het woord niksmentaliteit een keer of tig richting Harry bijvoorbeeld. Ook wist je nog doodleuk te melden dat je niet wist dat er les werd gegeven bijvoorbeeld.. ja natuurlijk... Dit wordt dan opgevat als liegen...

Wat ik hiermee wil zeggen is dat Harrie wel degelijk aansprakelijk is,
maar de manier waarop je te werk ging, je wel je eigen glazen ingooide..
Nadat Harrie je had weggestuurd (vond dit eigenlijk wel een beetje komisch om te zien, sorry), heeft hij mijn probleem op de volgende wijze opgelost :

Kreeg een spliksplinternieuw barretje met X4 lijnen in mijn handen geduwd voor de rest van de dag, met hierbij de mededeling dat ik de volgende dag een nieuwe lijn zou krijgen..
Heb hier overigens na wat knutselwerk aan mijn eigen lijnen diezelfde dag geen gebruik meer van gemaakt .
Maar voor was duidelijk geworden dat met Harrie goed te praten valt.

Tip :
Ik laat mijn pak enkele keren per jaar repareren bij Eurofun in Zevenhuizen Ja,ik weet ook niet hoe ik ze elke keer weer weet te slopen haha  ;D

Maar daar leveren ze echt top kwaliteit af !!!
En dat tegen een scherpe prijs.
Dat bonnetje...spreek Harrie hier op een normale wijze nog eens over aan...wedden dat het goed komt   Wink
Harrie & Eurofun.. ja dat ook nog eens ja dat moet goed komen !

Succes

Rotterdam
OudVerlaat:
Strandweg 29,
2761 DM Zevenhuizen
(010) 4553032
maand. 12.00 - 18.00
dinsd. t/m donderd.
10.00 18.00
vrijd. 10.00 - 21.00
zaterdag 09.00 - 17.00
zondag 10.00 - 17.00

Arthur
Gast
Antwoord #9 Juni 14, 2004, 23:12:37
edit2Rapporteer  
He wat is dit nou Arja haha !

Staat er niksmentaliteit...

Bij het woord niks had ik geschreven K.U.T.mentaliteit (kijkenof dit wel werkt..)

;D
Japairman

Antwoord #10 Juni 14, 2004, 23:26:11
edit2Rapporteer  
ken het problem k.u.t. bedoel ik vond het al vreemd zo'n niksmentaliteit.

Maar he dit is wel de andere kant van het verhaal en inderdaad wie goed doet goed ontmoet en met vloeken en tieren krijg je maar weinig voor elkaar.
KiteDemon

Antwoord #11 Juni 15, 2004, 08:37:28
edit2Rapporteer  
Ergens wel een normale reaktie als je eerst door de instrukteurs van het kastje naar de muur wordt gestuurd maar harry blijft verantwoordelijk voor zijn instrukteurs dus stap volgende keer gelijk naar harry om verhaal te halen.

slufterhufters.com

Antwoord #12 Juni 15, 2004, 08:56:53
edit2Rapporteer  
het heeft een beetje 2 kanten zo n verhaal zo zie je maar.

ik cross ook door het leerlingen veld,  de groepjes lessers zijn goed te onderscheiden van normale kiteboarders, ook hebben de instructeurs een gele of witrode jas aan.

let altijd zeer goed op de leerling met zijn kite, want je weet gewoon dat de raarste dingen kunnen gebeuren.

ja het word steeds drukker, iedereen wil het leren, en allemaal op dezelfde plek, dan gebeuren er nu een maal ongelukken, doe je niks aan, je kan als zelfstandige kiter wel uit de buurt blijven van de lessers, scheelt een hoop ongelukken.

weet zeker als je met Harry kontact opneemt en alles nog eens doorpraat het een en ander goed afgehandeld kan worden.
thiazzz

Antwoord #13 Juni 15, 2004, 10:10:20
edit2Rapporteer  
ik ga over het algemeen niet meer naar plekken waar beginners zijn, of als ik onervaren mensen zie, dan ga ik er met een hele grote boog omheen of loop iets verder het water in. Ik denk toch dat het ook een verantwoordelijkheid is van ervaren kiters om rekening te houden met de omgeving, ook dus met de beginners. Verder vind ik wel dat de surfschool verantwoordelijk is voor schade aan derden, zij moeten ook rekening houden met de lokatie en omstandigheden waar les gegeven wordt...
www.surfensoul.nl

Antwoord #14 Juni 15, 2004, 14:16:10
edit2Rapporteer  
Jullie draaien het altijd om.

Die jongen met die scheur heeft geluk gehad voor hetzelfde geld was er iets anders kapot.
Dat die jongen kwaad is moet Harry dan maar begrip voor hebben en als het een vent is lost hij het meteen op.
Anders aangetekende brief naar Oneill nederrland zijn sponsor en naar Harry.

Is van de gekke dat jij moeite moet doen voor schade die door harry vergoed moet worden.
Dus Ome Harry gewoon aansprakelijk stellen en geen genoegen nemen met een reaprartie maar gewoon een nieuw pak.

www.surfensoul.nl

Antwoord #15 Juni 15, 2004, 14:19:17
edit2Rapporteer  
Je zou ook voor letselschade kunen gaan neem maar eens contact op met een letselschadeadvocaat.
www.surfensoul.nl

Antwoord #16 Juni 15, 2004, 15:00:43
edit2Rapporteer  
ik ga over het algemeen niet meer naar plekken waar beginners zijn, of als ik onervaren mensen zie, dan ga ik er met een hele grote boog omheen of loop iets verder het water in. Ik denk toch dat het ook een verantwoordelijkheid is van ervaren kiters om rekening te houden met de omgeving, ook dus met de beginners. Verder vind ik wel dat de surfschool verantwoordelijk is voor schade aan derden, zij moeten ook rekening houden met de lokatie en omstandigheden waar les gegeven wordt...
Helemaal mee eens.
Beginners maken fouten, logisch.
Ben je ervaren kruis op en blijf uit de buurt.
Zie heel vaak op het autostrand ook bij goede wind ervaren kiters onder de lijnen van leerlingen door kiten, dan zoek je het zelf op.
|Verder moeten de scholen benadrukken dat de bar losgelaten moet worden als leerlingen iets of iemand aanvliegen of als dir dreigt.
En vbij starten is een kleine slag van de kite genoeg dus hij hoeft niet keer op keer op het water te klappen. Dat is link het is altijd vol in Oostvoorne.
Laten we het met zn allen leuk houden en dat begint met op elkaar kletten en als gevorderde blijf je ver weg van beginners.

Ondabeach

Antwoord #17 Juni 15, 2004, 15:52:08
edit2Rapporteer  
Wat ik niet begrijp is dat die lesser geen verantwoording neemt. Deze heeft als het goed is een wappertje(verzekering). Kijk misschien is Harry wel verantwoordelijk maar niet de oorzaak. Is er door die cursist niet aan je gevraagd hoe het met je ging of is er niet sorry gezegd. Zou toch wel het minste zijn.
En dat je geschokt bent en boos kan ik me voorstellen.. even stoom afblazen goed.. maar daarna een goed gesprek lost pas echt wat op!
KiteDemon

Antwoord #18 Juni 15, 2004, 16:43:37
edit2Rapporteer  
Bart heeft een punt hier...het had idd ook anders kunnen aflopen.
Dit is het gevolg van overbevolking op de spot en de scholen claimen een behoorlijk groot gedeelte op het water (helaas net het lekkerste stuk om te varen)
Maar met zulke incidenten is het niet verstandig voor de verantwoordelijke om tegengas te geven want het risico op ernstig letsel is wel degelijk aanwezig. Gelukkig is de schade beperkt gebleven maar Jeroen staat volledig in zijn recht.
ShiftyMcBean
Gast
Antwoord #19 Juni 15, 2004, 17:01:38
edit2Rapporteer  
Jullie draaien het altijd om.

Die jongen met die scheur heeft geluk gehad voor hetzelfde geld was er iets anders kapot.
Dat die jongen kwaad is moet Harry dan maar begrip voor hebben en als het een vent is lost hij het meteen op.
Anders aangetekende brief naar Oneill nederrland zijn sponsor en naar Harry.

Is van de gekke dat jij moeite moet doen voor schade die door harry vergoed moet worden.
Dus Ome Harry gewoon aansprakelijk stellen en geen genoegen nemen met een reaprartie maar gewoon een nieuw pak.

Juist ik ben het helemaal met je eens! Ik zou me helemaal hebben rotgeschrokken en vol van adrenaline zou ik me (wanneer ik ook nog eens van hot naar her wordt gestuurd door een instructeur) wellicht iets te uitbundig uiten... dat moet die Harry dan maar voor lief nemen. Deze man behoord professioneel te handelen en dus ook wanneer er iemand "emotioneel" reageert door zo'n gebeurtenis.

Hij had het gelijk moeten kortsluiten, hij is daarvoor verzekerd. Ik vind dat hij niet juist heeft gehandeld.

Groet,
Shifty
KiteKoe®t

Antwoord #20 Juni 15, 2004, 17:09:22
edit2Rapporteer  
Je moet je ook verplaatsen in de schoenen van Harry denk ik. Hij zal hoe dan ook niet te beroerd zijn om een oplossing te vinden. Maar praat hier op een volwassen manier over! Niet gelijk als een razende richting iemand afstappen en proberen met luide toon iets voor elkaar te krijgen. Dit zou bij mij ook niet werken denk ik.

Emotioneel reageren snap ik ook wel maar als ik Harry was zou ik ook iemand wegsturen die als een razende tekeer zou gaan tegen me.... Harry was zelf namelijk niet op het water, hij wist denk ik niet eens wat er gebeurt was....

Laat ons even weten als er uitkomst is..
Gert-Jan
Gast
Antwoord #21 Juni 15, 2004, 17:17:51
edit2Rapporteer  
Fred,

Harry is wel degelijk aansprakelijk, de lesser absoluut niet, hij vaart onder verantwoordelijkheid van de instructeur (geen waver die dat kan veranderen), hoe vervelend dat ook is voor Harry....daar hij zijn boterham ermee wil verdienen.  
En voor alle anderen:

Hou genoeg afstand!!!

ongeluk zit in een klein hoekje, maar als er nog maar enkele ongelukken bijkomen dan kunnen we de tent voor kite surfen sluiten. Rond sommige plaatsen in Florida en Califorinia is het al helemaal niet meer toegestaan.. Sommige plekken in Corpus Christi, zijn gesloten voor kiters omdat er:

1. Teveel kiters waren
2. Er relatief veel ongelukken of bijna ongelukken gebeurde, met letselschade...
3. In de ogen van de authoriteiten het een gevaarlijke sport is...

En CC is de surfplek
Marco

Antwoord #22 Juni 15, 2004, 17:35:42
edit2Rapporteer  
Mooi voorbeeld hoe het niet moet, bedenk wel dat elke verzekering het binnen het bereik van andermans lijnen vliegeren, lopen, oftewel je bevinden, zal opvatten als het bewust aangaan van het risico.

In dit geval is een gentlemans agreement de beste oplossing, probeer er op een normale manier met elkaar uit te komen. En blijf voortaan gewoon bij lessers uit de buurt. Voor scholen ook een taak om duidelijk aan te geven dat ze les aan het  geven zijn zodat anderen daar rekening mee kunnen houden.
ErikB

Antwoord #23 Juni 15, 2004, 17:37:44
edit2Rapporteer  
Het is zeker druk op het auto strand en het is ook heel lastig om met je groep cursisten een rustig plekje te vinden.
Ik geef altijd mee dat ze niks mogen doen zonder mijn toestemming.
En laat het in eerste instantie over aan de cursisten of het kan om te body draggen of niet dit spreken we van te voren af met elkaar.

Maar er zijn inderdaad jongens op het water die toch gewoon voor de cursisten varen als ze aan het body draggen zijn downwind.
Ik ben wel verantwoordelijk als instructeur maar ik vind wel dat je zelf goed moet opletten als je het besluit neemt om toch door een les school te gaan kiten.
dan moet je niet zeuren als je een vlieger op je kop heb gekregen.

Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #24 Juni 15, 2004, 19:31:09
edit2Rapporteer  
Jongens, jongens.... gewoon de veroorzaker van de schade formeel aansprakelijk stellen is de enige juiste weg. Of die de schade vervolgens kan verhalen op zijn kiteschool is zijn verantwoordelijkheid/probleem.

En niet liggen zeuren of een leerling nu wel of niet ontweken moet worden... is misschien wel verstandig maar die zee is van ons allemaal!

Overigens bevalt mij het kiten in de vroege ochtend en avond uitstekend. Kun je je voorstellen om de hele Brouwersdam voor jezelf te hebben?! Moet je zaterdag aanstaande eens om 06.00 uur komen ;D  
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.