Help mij beginnen

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Mei 09, 2008, 16:29:37
edit2Rapporteer  
Ik heb zondag mijn eerste kitesurfles. Ik heb totaal geen ervaring met kitesurfen, maar wel redelijk wat ervaring met windsurfen. Ik doe dat echter te weinig omdat mijn materiaal aan vervanging toe is en ik het steeds evrvelender vind dat het altijd zo'n gedoe is om die spullen ergens mee naar toe te nemen. Kitesurfen lijkt me wat dat betreft wat praktischer. Die spullen zouden gewoon in de auto passen en dan kan ik snel overal heen waar ik wil. Buiten dat lijkt me kiten toch ook wel erg vet. Ik heb mij al aardig ingelezen in de mateie, dus echte beginnersvragen hoef ik niet meer te stellen. Maar toch wil ik graag jullie raad bij de volgende zaken:

1. Als ik het kiten leuk vind wil ik materiaal kopen. Geen beginnersmateriaal, maar gewoon goed spul waar ik serieus mee aan de slag kan. Ik zat te denken aan de Cabrinha Crossbow 3 of Swichblade 3 in 12m2 en 9m2. --> Welke van deze twee kites raden jullie aan en welke kitesizes?

2. Hebben jullie doorgaans als jullie meerdere kites hebben bij elke kite een aparte bar of wisselen jullie die voor het kiten om? Dat laatste zou aardig kunnen schelen in kosten aangezien ze nogal prijzig zijn. Ben even benieuwd wat jullie overwegingen daarbij zijn.

Verder nu even niet zo veel meer te vragen. Misschien later meer.



jorden

Berichten: 70
Antwoord #1 Mei 09, 2008, 16:38:54
edit2Rapporteer  
hey, van die kites heb ik weinig verstand dus dat laat ik aan de andere over.
als je meerdere kites hebt heb je meestal ook meerdere bars, dat is omdat je voor een kleine vlieger een mindere grote bar nodig hebt dan een grote vlieger. ik wil je wel uitleggen hoe dat komt maar me zusje zit tesurren dat ze naar het strand wil dus dat doe ik vanavond even, maar voor een 9 en een 12 heb je (volgens mij want ik heb 2 bars bij een 7 + 11) 2 bars nodig.
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Mei 09, 2008, 16:39:20
edit2Rapporteer  
Voor een goed antwoord op vraag 1 moeten we je gewicht weten en aar je vooral wilt gaan kiten?

Vraag 2 is voor iedereen verschillend maar het schilt zeker in aanschaf! Ik heb liever bij elke kite een bar want slijtage gaat dan wat minder snel en bij verkoop is het beter om een kite compleet te verkopen.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #3 Mei 09, 2008, 16:43:53
edit2Rapporteer  
Oke dus dan zouden 2 bars naast handig misshcien ook wel noodzakelijk zijn.

Ben trouwens 182cm, ca. 73-75 kg. Surfen wil ik bij Veluwemeer (voor leren denk ik prima) en liefst ook al snel op Scheveningen (das voor mij om de hoek).

 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Mei 09, 2008, 16:51:01
edit2Rapporteer  
1. Tja, lastig antwoord op de eerste vraag. Je bent windsurfer, en sommige van je collega's houden van een stevige bardruk alsof ze de giek van je zeil beet hebt. Voorbeelden van dit soort mensen zijn R. Naish en P. Cabrinha Cool
Die varen met een zog. bow kite met 2:1 pulley systeem op de bar. Die willen ook als ze golfrijden met windsurfen het gevoel hebben dat als je de giek van je af duwt je geen aandrijving meer hebt en puur op golfkracht verder kan surfen.

Dit houdt in dat wanneer je de bar 25cm naar je toe trekt de stuurlijnen (die tevens de hoek van inval van de kite/zeil bepalen) 50cm ingehaald worden. Hierdoor ontstaat er veel meer druk op de bar en heb je veel meer een soort winfsurf gevoel van kracht aan/uit door de bar kort te bewegen. De Crossbow heeft dit systeem o.a.

Veel kiters vinden juist een direct gevoel fijn (1:1, oftewel de stuurlijnen zonder pulley's, maar direct aan de bar) en ook minder hoge bardruk. Een absoluut voordeel hierbij is dat de kite veel beter aan te voelen is d.m.v. feedback naar de bar. Als beginner zal je dat nog niet veel zeggen, maar als je beter wordt kijk je niet meer wat je kite doet, maar voel je dat aan via de bar (en je kijkt dan waar je heengaat  Grin). Met 2:1 is het gevoel grotendeels weg omdat die omgekeerde vertraging (versnelling dus) een indirect gevoel geeft.
Tevens heb je minder het aan/uit gevoel en gaat de overgang van power naar minder power en vise versa in de regel soepeler. De SwitchBlade heeft dit systeem o.a.

Het is dus maar wat je lekker vindt. Beide kites zijn goed en leveren zeer goede prestaties. Vooral sprongniveau en hangtime is bijvoorbeeld voor het duitse blad kiteboarding.de de referentie waarmee alle andere kites worden vergeleken in testen in 2007 en 2008.

Persoonlijk vind ik direct (1:1) altijd lekkerder varen. En er zijn zoveel typen kites met ook redelijk wat bardruk of juist heel weinig, dat er altijd wel een 'smaak' is te vinden die bij je past.


2. De meeste merken hebben een brede en een smalle bar. Vaak 55 en 45cm breedt. Het omslagpunt ligt vaak bij 11-10m2 dat je naar 45cm moet. Als je dus een 12 en 9m2 wilt hebben heb je dus twee barren nodig om lekker te kunnen varen. Een 12m2 op een smalle bar kan wel, maar je zul al gauw merken dat hij te traag stuurt als je beter wordt.

Een aantal merken waaronder North(-sails, komt het uit voort), Takoon & Carved/Core hebben een systeem van 1 bar-fits-all. Hier kun je op eenvoudige wijze de bar van 45 naar 55cm breedte zetten door het loshalen van wat knoopjes. Hiermee is het mogelijk om dus een bar te kopen voor meerdere kites, en zelfs verschillende types.

Als nadeel kun je zeggen dat je bar natuurlijk harder slijt dan wanneer je bij elke kite een eigen bar/lijnen set hebt. En voor het 2ehands doorverkopen is een bar bij elke kite ook makkelijker.

Zelf heb ik jaren North gevaren met telkens maar een bar per seizoen, en dat heeft nooit problemen gegeven.


75kg is een 12/9m2 combo goed te doen. Maar ook 11/7m2 kan van sommige SLE/Bow/flat/Delta kites

Scheveningen is lastig kiten. Als je daar in de buurt woont dan is Oostvoorne een veel betere plek om te leren kiten. Is maar 45min rijden van den haag en heel groot en honderden meters uit de kant nog heupdiep, net als het Veluwemeer. Voordeel is dat het open zee is, dus de wind is altijd contstanter wat bij kiten veel belangrijker is als bij windsurfen. Let er wel op dat je alleen van Noord over West naar ZuidZuidwest daar kunt kiten. Anders is het aflandig.
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Mei 09, 2008, 17:14:20
edit2Rapporteer  
Oke dus dan zouden 2 bars naast handig misshcien ook wel noodzakelijk zijn.

Ben trouwens 182cm, ca. 73-75 kg. Surfen wil ik bij Veluwemeer (voor leren denk ik prima) en liefst ook al snel op Scheveningen (das voor mij om de hoek).

 

Blijf vooral weg bij het veluwemeer! Wind is daar verschrikkelijk vlagerig, ga zoals Michel hierboven al zegt lekker naar Oostvoorne, is in mijn ogen de beste beginnersspot van Nederland.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #6 Mei 09, 2008, 17:24:36
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle reacties. Vooral Michiel voor het lange antwoord.

Ik had al gelezen in een review van de nieuwe Crossbow en Slingshot dat er verschil was met het pullysysteem. Maar het is goed om even te lezen wat de redenen en voors en tegens daarbij zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu echt nog niet weet waar mijn voorkeur naar uitgaat. Als er belangrijke andere verschillen zijn tussen de kites kan dat misschien de doorslag geven.

De combi 11/7 is misschien nog mooier dan 12/9. Volgens mij heb je dan een nog iets groter windbereik. Denk dat ik zou kitesurfen van 4-6/7 Bf. Maar die Cabrinha's hebben de maten niet.

Oostvoorne hoor ik allemaal positieve verhalen over. Ik ben er zelf nog nooit geweest. Maar zondag dus mijn eerste les daar dus ben benieuwd. Als da echt zo veel beter is dan het Veluwemeer is het natuurlijk logisch dat ik vaak daarheen ga.
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #7 Mei 09, 2008, 17:39:59
edit2Rapporteer  
Ok,kort en krachtig.
Komt ie dan:  ListenToMe Ozone! (simplicity rules)

Verder sluit ik me aan bij Michiel bandit.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Mei 09, 2008, 17:43:28
edit2Rapporteer  
Geen probleem, ik merk dat je je goed ingelezen hebt vanwege de specifieke vragen ThumpsUp

Slingshot Rev neem ik aan? Of de Turbo Diesel? De eerste heeft 1:1 bar, de tweede is echt net een Crossbow met 2:1 op de bar.

Het enige tegen is voor de meeste kiters het gebrek aan gevoel in de bar. Dat ga je pas merken als je gaat springen en tricks gaat doen. Als je gewoon heen en weer wilt varen is het een goede keuze (ook wel cruisen gemoend). Dat neemt niet weg dat de CB verschrikkelijk goed springt, alleen met minder gevoel in de bar.

Overigens krijgt de Crossbow IV (2009) model geen 2:1 meer, maar 1:1. Dus Cabrinha stapt er voor hun topmodel van dat principe af.


CrossBow 2007 (III) is er in 10,5/7 meen ik.

De 12/9m2 dekt 4-7Bfrt af, de 11/7 dikke 4 Bfrt tot en met 8 Bfrt!!!
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #9 Mei 09, 2008, 17:43:53
edit2Rapporteer  

Mits het windbereik van de kites goed is zou ik je idd een 7 & 11m adviseren met een 45cm bar.

Succes!
Gerrie

Berichten: 231
Antwoord #10 Mei 09, 2008, 20:17:57
edit2Rapporteer  
2 verschillende barren is prettig, maar absoluut niet noodzakelijk. Inderdaad 1 bar van 45cm / 20 inch is prima.
Qua kites zijn alle SLE / Bow / flat / delta nieuwere kites van de bekende merken goed (North, Naish, Slingshot, Cabrinha, Best, Takoon, F-one en nog vele andere). Ik zou geen C-shape kopen als beginner.

Ik zou in het begin even kijken waar je een goede deal voor kunt krijgen, bijvoorbeeld nieuw 2007 materiaal)  Later als je kunt varen kun je van alles gaan testen.

Qua board kun je gewoon een dirt cheap groot board (groter dan 1.30m) kopen en daarna voor dezelfde prijs weer doorverkopen. Dan kun je boards testen en iets moois kopen.
jetzu

Berichten: 633
Antwoord #11 Mei 09, 2008, 21:41:29
edit2Rapporteer  
Als beginner is een north vegas 2006 ook een erg goede kite met een goede depower.
En later nog lekker door te varen.
En 2e hands erg betaalbaar.
En een 5lijns kite is ook nog een stuk veiligger.
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #12 Mei 09, 2008, 23:21:06
edit2Rapporteer  
Michien handig om te melden op het veluwenmeer mag maar op 1 plek gekitesurft worden. Die plek is de brug over richting elburg, dan die camping aan je rechterhand daar is een caping met een klein strandje waar je mag kitesurfen. Het water is heup diepte en op een klein plaatsje tot je borst.

Er kan alleen gevaren worden bij ZW te wind.

Dit melt ik omdat er vorige maand 2 kitesurfers een bekeuring hebben gehad door op het hele veluwenmeer te varen. De politie is in staat dan je set af te pakken. Dus houd je gewoon aan die plek die ik verwezen hebt dan heb je ook geen gezijk Smiley.

trouwens mooi verslag michiel.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #13 Mei 12, 2008, 23:49:25
edit2Rapporteer  
Gisteren mijn eerste kitesurfles gehad. Was heel leuk. Stond niet echt bijster veel wind en hadden soms wat moeite te kite op te laten maar eenmaal in de lucht zat er nog best wat power in de kite. Voor een eerste les was het prima. Denk wel dat ik verder ga.

Maar nu heb wat vragen, ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden:


1.  Wat is nu precies het voordeel van en 5e lijn. Ik snap dat het voor de veiligheid is. Maar een kite met 4 lijnen heeft toch ook veiligheidsystemen.

2. Als je unhooked tricks doet hoe kan je dan makelijk unhooken als je trapazelus ook nog met een prikkertje op zijn plaatsgehouden wordt. Ik hoop da dze vraag duidelijk is.

3. Als je tricks doet waarbij je de bar los laat (volgens mij zijn die er wel), moet je dan gelijk een aparte kite hebben om niet te depoweren? Want bij veel kites is toch bar los --> depoweren.

4. Ik zat eerst te denken aan de Cabrinha Crossbow of Slingshot. De crossbow valt voor mj nu wel af. Dat gedoe met pulleys dat kan ook alleen maar snelle kapot gaan en hij is misschien wat te extreem denk ik. Geld misschien ook voor de Slingshot. Maar nu mijn vraag. Welke 2008 kite raden jullie an om mee te beginnen? Ik las goede verhalen over de F-one Bandit. Ik zoek een goede kite, niet te extreem, makelijk te relaunchen (want hij ligt toch wel vaak in het water in het begin denk ik). Gewoon een goede kite om de sport op te pakken en die je niet gelijk ontgroeid. Prijs is ook belangrijk...

 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Mei 13, 2008, 00:07:29
edit2Rapporteer  
Hier de antwoorden: Grin

1. Er zijn verschillende 5th lijn systemen in omloop. Ik beperk me tot de twee meest voorkomende, die van North en Naish. Hierbij is de 5e lijn ondersteuning voor de kite (houdt de boog die de LE (leading edge) beter in vorm). Zodra je de safety activeert blijf je alleen met deze 5th lijn vastzitten aan de kite. Daar het bevestigingspunt precies in het midden van de LE zit valt de kite drukloop op zijn rug uit de lucht. Hierdoor blijft er de minste hoeveel trekkracht over wat het in veiligheid brengen van jezelf natuurlijk positief beinvloed Wink

Er zijn tig 4 lijns safety systemen waarbij de kite drukloos wordt gemaakt meestal door de kite of aan een stuurlijn, of zoals bij veel SLE/Bow/Delta kites alleen aan de twee voorlijnen. Dit is per kite verschillend. En de safety alleen aan een voorlijn of stuurlijn zorgt er meestal voor dat de kite draaiend richting wateropp. gaat. Het uit de knoop halen en herstarten van je kite is dan een stuk lastiger, zo niet meer mogelijk.

Nogmaals, zeer afhankelijk per merk en type kite. Informeer hier naar.

2. Bij unhooked haal je de donkeydick juist los of helemaal eraf. Uiteraard ontstaat dan het risico van ongewild uithaken. Dat is nu eenmaal onderdeel van deze vorm van tricks, vandaar dat alleen gevorderden zich hier meestal mee bezig houden.

3. Klopt helemaal. C-shape kites hebben niet complete depower en behouden dus hun lift en trekkracht nog het meest. Sommige SLE/Bow/Delta/Flat kites depoweren volledig dus of moet je de stopper dan naar benenden schuiven of toch met minstens een hand doen. Op een deadman na ken ik weinig tricks met je handen volledig van de bar overigens. Ik heb er iig geen enkel probleem mee.

4. Verstandige keuze het laten varen van die pulley's, maar dat is ook maar mijn mening  Grin
Voor de rest zijn er zat goede 2008 kites. Ook de Bandit is zeer geschikt voor beginners, maar ook voor als je gevorderd raakt (vaar er zelf ook mee, en ik kite al 6 jaar). Er is nu ook de Revolt, net als de Bandit maar iets goedkoper, en nog goedmoediger.
Maar dat is F-one, er zijn zat andere goede kites. Best Waroo08, Slingshot Rev08, Naish Cult, om er maar een paar te noemen. De Revolt, maar vooral de Waroo08 zijn zeer prijsgunstige kites. Veel goedkoper als Cabrinha of de Bandit bijvoorbeeld.
Belangrijk is herstart en depower. Dat doen al deze kites ruim voldoende.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #15 Mei 13, 2008, 02:36:49
edit2Rapporteer  
Ok Bedankt voor het antwoord. Dat geeft weer wat duidelijkheid.

Die Bandit krijgt wel goede beoordelingen als ik zo dit forum en andere doorzoek.

Zie op internet deze aanbieding: http://www.vandenbergsurf.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1436&category_id=120&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=29

Is dat wat? Boards heb ik mij nog niet zo in verdiept.

Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #16 Mei 13, 2008, 02:51:09
edit2Rapporteer  
Ook ik wil nog even benadrukken dat je het beste kan beginnen met een constante wind.
Veel mensen die beginnen willen graag naar het Veluwe- en IJsselmeer toe omdat het daar ondiep is. Natuurlijk is dit een groot voordeel, maar het kan als nog gevaarlijk worden door de meestal wat vlagerige wind.

Ik heb op Strand Horst al heel wat gevaarlijke situaties zien gebeuren die voort kwamen uit vlagerige wind.
Dus ga eerst eens naar een plek toe waar je zeker weet dat je een constante wind hebt, Oostvoorne bijvoorbeeld, en dat is ook nog eens een ondiepe spot.

Als je de kite helemaal onder controle hebt en je echt weet wat je in bepaalde situaties moet doen, kan je je op spots gaan wagen waar de wind vaak wat vlageriger is. Nu is de wind natuurlijk niet altijd zo gigantisch vlagerig als er vaak gezegd word, maar het kan wel gevaarlijke situaties met zich mee brengen als je de vlieger nog niet voor een volle 100% onder de duim hebt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Mei 13, 2008, 16:10:55
edit2Rapporteer  
Absoluut een goed verhaal, Vinni ThumpsUp


Bandit is zeker een goede kite om mee te beginnen. Standaard zit er een lange depowerlijn op (de bar kun je maar liefst 55cm verschuiven langs het koord) waardoor het loslaten van de bar resulteert in directe drukloosheid (total depower). Veilig om mee te leren.

Wordt je wat beter dan kun je die vervangen door de eveneens megeleverde 40cm depowerlijn. Daar vaar ik ook mee. Als je de bar nu los laat kun je er nog steeds bij en is de druk niet weg waardoor je na een rotatie bijvoorbeeld de bar terug kunt draaien zonder gelijk stil te staan.

Verder hebben deltakites (dat is de Bandit, nieuwe generatie kites) een wat hogere bardruk dan bijvoorbeeld de meeste SLE's wat een ex-windsurfer wel zal aanspreken denk ik.

Waterstart is echt een belachelijk eenvoudig, ik heb nog nooit zo'n makkelijke kite meegemaakt. Het geeft mij ook als gevorderde kiter een flinke dosis meer zekerheid.


Maar je had het over budget. De Bandit is best kostbaar net zoals de Cabrinha Switchblade, Naish Cult, etc. De F-one Revolt is een iets voordeligere delta die nagenoeg 90% van de prestaties levert van de Bandit. Low-end en High-end en windbereik zelfs identiek. In de test in kiteboarding.de merken de testers dan ook op dat de Revolt eigenlijk de beste keuze is vanwege de gunstigere prijs. Hij stuurt iets sneller (rustig genoeg voor de beginner) en springt ietsje minder hoog. De Bandit behoort net als de Crossbow en Switchblade tot de hoogst en verst springende kites op de markt. Dus dat zit wel goed met die Revolt.

Wil je nog voordeliger, de Waroo van Best is een goede keuze. Heb ik ook gevaren en was erg onder de indruk van de prestaties. Is een echte SLE die goed herstart, goed low-end en high-end ook zeker goed. Bardruk was erg lekker, wel lager als die van de bandit.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #18 Mei 14, 2008, 18:21:38
edit2Rapporteer  
Ik heb de 24e mijn vervolgles.

Ik zat mij gisteren weer wat te verdiepen in de wereld van het kitesurfen. Maar het wordt toch eigenlijk aangeraden altijd met de hulp van iemand anders te starten en te landen.

Dat lijkt me op zich wel vervelend. Kan je nooit een keertje alleen starten en landen. Maar ik begrijp niet zo goed bij het starten wat de reden daarvoor is.

Bij landen kan ik mij daar iets bij voorstellen. Je moet jezelf loskoppelen en dan naar de kite lopen zonder dat gegarandeerd is dat dat deze op zijn plaats blijft. Niet zo zeer gevaarlijk maar wel zonde als ie wegvliegt. Andere mogelijkheid is om ingehaakt terug te lopen, maar als je dan verstrikt raakt in de draden en de kite vliegt weg ben je de lul.... Begrijp ik dat goed?

Verder lijkt het me wel lastig als je in je eentje gaat kiten en je wilt stoppen. Kan je eerst iemand op het water of het strand gaan zoeken die je wil helpen met landen. Lekker handig als diegene zelf ook aan het kiten is.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Mei 14, 2008, 19:01:49
edit2Rapporteer  
Zelfstandig starten kan met vrijwel alle SLE's, Bow en Delta kites betrekkelijk eenvoudig. C-kites kun je ook zelfstandig starten, alleen moet je bij sommige dan de kite klaarzetten met zand op de wingtip.

Zelfstandig landen kan op globaal twee manieren: safety activeren, waarna leash ergens aan vast maken en dan snel naar je kite lopen.
Tweede manier: kite neerlaten, en dan via bijvoorbeeld de 5th lijn of de voorlijnen de kite drukloos maken waarna hij als het goed is netjes op de grond kwakt met de LE naar beneden vol in de wind.

Helaas kan de laatste move maar bij een beperkt aantal kites. Bij de Waroo heb ik dat nooit geprobeerd. Bij mijn Rhino07 (flatkite, niet echt een beginnerskite) bijvoorbeeld kan het wel dankzij de 5th lijn. Bij mijn Bandit kan het alleen in het onderste windbereik. Boven de 6 Bfrt is de kite zo stabiel dat hij gewoonweg niet uit de lucht te krijgen is Tongue

Maar zowel starten als landen is echt iets voor de gevorderde kiter, waarbij het eerste betrekkelijk makkelijker is. Er zijn diverse filmpjes op youtube te vinden hoe dat moet. Zoek hier ook maar eens op het forum m.b.v. de zoekfunctie. Onthoudt dat er altijd wat mis kan gaan bij het zelfstandig starten en landen. Zorg dat je genoeg ruimte hebt, hand op je safety release en geen omstanders of opstakels in de buurt.

In de zomer is er vrijwel altijd wel een andere kiter in de buurt om je te helpen starten en landen, dus is niet echt een probleem. Althans, in de 6 jaar dat ik kite nog nooit een probleem mee gehad.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #20 Mei 14, 2008, 21:46:20
edit2Rapporteer  
Het zelfstandig oplaten en landen van een kite raad ik iemand die begint en nog niet zoveel kitecontrole heeft, af! Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan, de kite rolt bv. terug het windvenster in en gaat er midden in weer de lucht in. Ook met het neerlaten kan dit gebeuren.

Wat ik persoonlijk een stuk veiligere manier vind om je kite alleen op te laten, is een waterstart doen. Hiermee oefen je niet alleen de waterstart, maar als er wat mis gaat sta je in ieder geval in het water. Op spots waar er vooral op het strand een erg vlagerige wind kan staan (denk aan Horst) is het vaak veiliger om de vlieger met een waterstart de lucht in te werken.

Je kan de vlieger op 2 manieren het water mee in nemen: door hem vast te houden, een eind het water in te lopen en dan goed neer te leggen (denk aan de lijnen die je meesleept!!), maar ook door hem half tegen de wind in te leggen zodat je hem aan de lijnen zo recht kan trekken, en heb dan aan de lijnen het water in trekt.

Beide manieren hebben zijn voor- en nadelen, bij het vasthouden van de kite kan je in de lijnen terecht komen, terwijl dat risico een stuk minder is met het slepen. Maar bij het slepen neem je een hoop ruimte in beslag die er dan dus wel moet zijn.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Mei 14, 2008, 22:40:57
edit2Rapporteer  
Ik heb die optie bewust niet genoemd Vinni, daar de kans dat de kite door de lijnen slaat zo nog groter wordt. Wel heb je gelijk dat het op het water iets veiliger is. Maar ten alle tijden sta je dicht bij de kant Undecided

Nogmaals in de lente, zomer en herfst is de kans erg klein dat je zelfstandig je kite moet landen, of oplaten op de meeste (beginners)spots.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #22 Mei 14, 2008, 23:04:59
edit2Rapporteer  
Klopt, die kans is redelijk groot ja.
Bij de 2e manier valt het nog iets mee, omdat er altijd spanning op de lijnen blijft staan. Maar het beste is natuurlijk even aan iemand vragen of hij je wil helpen en desnoods een stukje met jou het water in loopt.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #23 Mei 15, 2008, 18:55:50
edit2Rapporteer  
Oke misschien toch gewoon even de eerste tijd de kite met iemand opstarten en landen merk ik al...

Ik heb nog drie nieuwe vragen (ben ik al vervelend?)....

1. als je gaat keren zijn er geloof ik drie manieren: A. Springen en bij het neerkomen de andere kant op; B. Van heelside, naar toeside en na bochtje weer verder; C. Van Heelside door bochtje heen en dan van toeside weer naar heelside. Maar bij de laatste twee methoden vraag ik me af of je niet in de knel komt met je chickenloop doordat je lichaam eigenlijk weggedraaid komt te staan van de kite (met je rug naar de kite toe)?

2. Gebeurd het vaak dat je de bar per ongeluk door je lijnen heen haalt zodat er een slag in de lijnen komt. Het is misschien een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik bedoel dus neit je bar draaien want dan draai je hem weer terug, maar ik bedoel je bar per ongeluk b.v. tussen de buitenste en de binnenste lijnen doorhalen. Oftewel raken je lijnen welleens in elkaar verstrikt en wat kun je dan nog doen?

3. Komen je lijnen welleens ongelukkig om het uiteinde van de leading edge vast te zitten (gehaakt). Wat doe je dan?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 Mei 15, 2008, 19:30:19
edit2Rapporteer  
Oke misschien toch gewoon even de eerste tijd de kite met iemand opstarten en landen merk ik al...

ThumpsUp

Ik heb nog drie nieuwe vragen (ben ik al vervelend?)....

Ben blij dat je het zelf ook inziet Tongue loser Grin

1. als je gaat keren zijn er geloof ik drie manieren: A. Springen en bij het neerkomen de andere kant op; B. Van heelside, naar toeside en na bochtje weer verder; C. Van Heelside door bochtje heen en dan van toeside weer naar heelside. Maar bij de laatste twee methoden vraag ik me af of je niet in de knel komt met je chickenloop doordat je lichaam eigenlijk weggedraaid komt te staan van de kite (met je rug naar de kite toe)?

Nooit! Hoogstens de depowerlijn tegen de zijkant van je harnas, maar daar is ie voor. Wat een beetje helpt zijn de harnassen van DaKine (geen onbekende uit het windsurfen), die hebben zoals de Pyro een verschuifbare trapezehaak. Die kan een beetje naar links en rechts meeschuiven. Vaar daar al jaren mee en dik tevreden.
Maar het kan met ieder harnas, heup, zit, vaste trapeze haak of verschuifbaar. Gewoon kwestie van oefenen.

Er zijn nog veel meer manieren om te keren. Als beginner zul je eerst gewoon stoppen en zinken, en dan opnieuw de waterstart de andere kant opmaken. Als je dat onder de knie hebt kun je de kite iets sneller bovenlangs sturen, dan zul je merken dat je wel stil valt, maar net niet zinkt en zo door kan varen de andere kant op. Stuur je te hard dan wordt het idd. een sprong (airrial transition) wat je in het begin liever niet wilt Tongue

2. Gebeurd het vaak dat je de bar per ongeluk door je lijnen heen haalt zodat er een slag in de lijnen komt. Het is misschien een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik bedoel dus neit je bar draaien want dan draai je hem weer terug, maar ik bedoel je bar per ongeluk b.v. tussen de buitenste en de binnenste lijnen doorhalen. Oftewel raken je lijnen welleens in elkaar verstrikt en wat kun je dan nog doen?

Alleen als je uitgehaakt bent kan dat gebeuren, of wanneer je je safety hebt getrokken en de boel in het water weer in elkaar gaat zetten. Komt niet vaak voor.
Ingehaakt kan dat gewoon niet gebeuren, tenzij de kite zelf door de lijnen heen tuimelt. Dat gebeurd weleens, de ene kite heeft dat meer als de ander. Remedie, goed worden en het kunnen oplossen, of naar de kant gaan en de slag eruit gaan (beginnersoptie)
Als regel: hoe stabieler de kite hoe minder dit zal gebeuren. Met mijn Rhino07 (niet zo heel stabiel) is het me 6 keer overkomen vorig seizoen, met mijn Bandit (zeer stabiel) pas een keer. En echt omdat ik tricks aan het oefenen was. Bij heen en weer varen zal het zelden tot nooit gebeuren Wink

3. Komen je lijnen welleens ongelukkig om het uiteinde van de leading edge vast te zitten (gehaakt). Wat doe je dan?

Bij sommige kites wel zoals de Naish BoxerSLE (er zijn meer kites die hier last van hebben). Soms krijg je het eruit door te trekken, de andere keer niet. De meeste 2008 kites hebben oplossingen ingebouwd zitten dat dit niet kan gebeuren. Ook veel 2007 kites al. Gewoon vragen als je koopt of kijken in de featureslijst op internet.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.