kan je nou sneller dan de wind varen?

Walt0r

Berichten: 542
Mei 16, 2008, 02:10:04
edit2Rapporteer  
Misschien weten jullie het;

kan je nou sneller dan de wind kiten?  Huh Huh

ergens lijkt het me niet kunnen omdat je dan met de kite de wind in moet halen en dat kan niet want dan remt de wind de kite af....

maar aan de andere kant als je veel snelheid (door sinusen ofzo..) aan de kite geeft kan je ook weer meer impuls (snelheid*massa) genereren... die in balans moet zijn met je eigen massa en snelheid en mogelijke weerstand van het water of bord....(rekening houdend met de hoek en krachtenparallellogram tussen kite en bord)

ik weet het niet.... weet iemand dit wel? is dit een paradox?

Walter
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #1 Mei 16, 2008, 02:12:45
edit2Rapporteer  
Ja dat kan d.m.v. het schuin op de wind varen.
Als je met de wind mee vaart kan je niet sneller varen.

Hoe de hele theorie die erachter zit werkt weet ik allemaal ook niet, maar je kan wel sneller dan de wind varen ThumpsUp
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #2 Mei 16, 2008, 02:14:14
edit2Rapporteer  
Je kan wel degelijk sneller dan de wind varen Smiley dit doordat je zelf ook snelheid creeerd natuurlijk dan wordt het een optel som. bij weinig wind merk je dat heel goed doordat je snelheid creeeerd krijg je ook veel meer druk in je kite.

Lijkt mij dat dit dus alleen upwind kan en niet downwind maar dat kan ik fout hebben.

Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #3 Mei 16, 2008, 02:18:03
edit2Rapporteer  
Theoretisch zou je volgens mij 2,2 x de windsnelheid kunnen gaan. Met de strandbuggy's kan je het fenomeen schijnbare wind heel goed waarnemen.

Doordat je aan de wind vaart en op snelheid komt, voelt de vlieger steeds meer "tegenwind" en zal reageren door nog harder te trekken= meer snelheid opbouwen. De snelste koers is dan ook 110 graden tov van de windrichting varen, oftewel ruime wind. Dit is wat de meeste beginners ook doen en dan de meest spectaculaire crashes maken... schater

Alles is na te lezen in het beroemde Stuntvliegeren deel 1, 2 en 3 wie heeft ze nie?
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #4 Mei 16, 2008, 02:39:52
edit2Rapporteer  
Theoretisch zou je volgens mij 2,2 x de windsnelheid kunnen gaan. Met de strandbuggy's kan je het fenomeen schijnbare wind heel goed waarnemen.

Doordat je aan de wind vaart en op snelheid komt, voelt de vlieger steeds meer "tegenwind" en zal reageren door nog harder te trekken= meer snelheid opbouwen. De snelste koers is dan ook 110 graden tov van de windrichting varen, oftewel ruime wind. Dit is wat de meeste beginners ook doen en dan de meest spectaculaire crashes maken... schater

Alles is na te lezen in het beroemde Stuntvliegeren deel 1, 2 en 3 wie heeft ze nie?
Duidelijker kan niet ThumpsUp
DaanD

Berichten: 602
Antwoord #5 Mei 16, 2008, 03:00:29
edit2Rapporteer  
ofwel schijnbare wind.
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #6 Mei 16, 2008, 03:14:53
edit2Rapporteer  
ofwel schijnbare wind.

aha nu zie ik het, staat ook mooi uitgelegd op wikipedia  ThumpsUp

en ik lees ook dat een vaantje op de mast van een zeilboot de schijnbare windrichting aangeeft, dus nu nog een mast met vaantje op mijn bord en dik knallen maar!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Mei 16, 2008, 03:18:34
edit2Rapporteer  
Ik zou niet weten waarom de snelheid t.o.v de wind begrensd is, je kan op alle koersen sneller varen dan de wind behalve idd voor de wind. Het getal van 2,2 komt me wel bekend voor en zou best praktisch gezien de hoogste snelheid kunnen zijn.
In zeilwedstrijden loont het vaak de moeite om voor de windse rakken "af te kruisen", ze pakken dus bewust een ruime windse koers en hebben dan door de veel hogere bootsnelheid een een hogere netto snelheid (dus na compensatie van de extra gevaren afstand) dan de wind.

stuntvliegeren kan het antwoord niet geven want daarbij staat de bestuurder stil, een kitesurfer houdt op met vliegeren en begint te zeilen zodra hij op gang komt.

Dat vind ik ook het leukste van het hele fenomeen, de kite is zo veelzijdig:

- speedboat voor het op gang komen
- zeil als je vaart
- vleugel als je spring
- enorme veer (ondersteboven trampoline) als je popt
- hangglider als je landt
- propellor als je loopt* met de kite laag
- gyrocopter als je loopt* met de kite boven je
- zonnescherm als de zon schijnt
- afdakje als het regent  Joepie

*loopen. niet lopen
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 Mei 16, 2008, 03:19:33
edit2Rapporteer  
ofwel schijnbare wind.

aha nu zie ik het, staat ook mooi uitgelegd op wikipedia  ThumpsUp

en ik lees ook dat een vaantje op de mast van een zeilboot de schijnbare windrichting aangeeft, dus nu nog een mast met vaantje op mijn bord en dik knallen maar!

je kan een lintje aan een lijn knopen, soort van vaantje heb je dan
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #9 Mei 16, 2008, 03:31:24
edit2Rapporteer  
ik denk eigenlijk ook dat door het bewegen van je kite ook meer snelheid kan maken dan bijv. een zeilboot, een zeil van een boot lijk mij relatief statisch vergeleken bij een kite, ik geloof dat die 2,2 op zeilen is gebaseerd. Misschien kan je wel sneller met een kite. 

Wubbo Ockels met zijn kite op boot idee hier wel meer vanaf. Die heeft met wat gasten op TU delft zo'n kite op boot onwikkeld. Daar zal ook flink wat onderzoek vooraf zijn gegaan.

Citaat
Dat vind ik ook het leukste van het hele fenomeen, de kite is zo veelzijdig:

- speedboat voor het op gang komen
- zeil als je vaart
- vleugel als je spring
- enorme veer (ondersteboven trampoline) als je popt
- hangglider als je landt
- propellor als je loopt* met de kite laag
- gyrocopter als je loopt* met de kite boven je
- zonnescherm als de zon schijnt
- afdakje als het regent  Joepie

*loopen. niet lopen

ja man, kiten is echt wel tof!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Mei 16, 2008, 03:36:45
edit2Rapporteer  
ik denk dat Wimt wel een uitleg kan geven die niemand snapt, maar volgens zijn theorie en logica wel klopt.

Dus Wimt; graag jouw visie op dit topic Shocked
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 Mei 16, 2008, 03:43:18
edit2Rapporteer  
wimt je hebt een manager! (of pimp zo je wilt)
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #12 Mei 16, 2008, 03:49:35
edit2Rapporteer  
Kan wel degelijk, en hangt af van de profielform die je gebruikt.
Een ijszeiler is een mooi voorbeeld. Eeg weinig weerstand. Kan 3-4 Bft al 100-120 Km/h halen. Ligt dus ver boven de factor van 2,2. Ligt idd aan de schijnbare wind die je creeerd en daardoor je (vleugel)profiel optimaal benut.
Kan dus niet met alle koersen. Als je voor de wind gaat (downwind) heb je weinig lucht langs je profiel stromen en zal hij dus relatief weinig power geven. Stoming langs je (vleugel)profiel is dus essentieel.
Het sinussen van een kite creeerd extra snelheid van de kite omdat deze een grotere weg aflegt in de zelfde tijd. Hierdoor geeft hij ook meer power.

ben ook erg benieuwd wat Wimt hierover te vertellen heeft. Ik hou het dus maar kort kan waarschijnlijk niet aan zijn verhaal/uitleg tippen. Wink
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #13 Mei 16, 2008, 04:25:39
edit2Rapporteer  
De wind levert een constante kracht (aanname). Dan spelen drie factoren een rol:

- effectiviteit van je zeil (hoeveel voorwaartse kracht creer je die je gebruikt voor aandrijving) gecombineerd met schijnbare wind;
- hoeveel drag kun je weerstaan (zeilboot met te groot zeil drift en gaat niet meer vooruit, kitesurfen kan niet meer kanten etc) dus er is een maximum aan je zeilgrootte;
- hoeveel weerstand heb je. Fwind=(massa kitesurfer)*a - F (weerstand board) dus je blijft net zo lang versnellen totdat je de plankweerstand in evenwicht is met de aandrijvende kracht en je nog steeds voldoende zijdelingse steum hebt.

Daarna houdt het op...

Frank77

Berichten: 690
Antwoord #14 Mei 16, 2008, 04:27:13
edit2Rapporteer  
stuntvliegeren kan het antwoord niet geven want daarbij staat de bestuurder stil, een kitesurfer houdt op met vliegeren en begint te zeilen zodra hij op gang komt.

Er wordt verwezen naar de teksten over het buggyen uit de serie "stuntvliegers".
Niet aan stuntvliegeren op zich.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #15 Mei 16, 2008, 04:28:53
edit2Rapporteer  
stuntbuggyen?
okay flauw, ik ken de boeken niet.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Mei 16, 2008, 04:54:14
edit2Rapporteer  
Wat Rudo al zegt met zeilen kan het ook. Met mijn catamaran vroeger scheelde dat behoorlijk in wedstrijden als ik een benedenwindse boei moest ronden. Zal met kiten niet anders zijn.

Ik vaar nooit met kiten voor de wind, maar altijd ruime wind. Dan blijf je druk houden in je kite en je gaat het retehard. Misschien een leuke test bij de downwinder volgende week, of die eerstvolgende datum erna.

Zo'n ijszeiler is bizar, het record staat ver over de 200km/u
En ice is only frozen water.
Buggy is 113 km/u
snowkiten (op ski's) 107 km/u

Welke koers dat is weet ik niet, ik dacht halve wind, misschien al verbeterd inmiddels.
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #17 Mei 16, 2008, 04:57:01
edit2Rapporteer  
Die 100 km/h bij windkracht 3 lijkt me enorm sterk. Zelf ook regelmatig in zo'n dingetje gezeten en dat haal je nooit, wel bij meer wind...  Het voelt wel heel snel aan zo dicht bij het ijs...

Op de sneeuw bij snowkiten ook weinig weerstand en richting de 100 km/h maar dan ook met meer wind.

De luchtweerstand die het voertuig/mens en vliegercombinatie opwekt gaat op een gegeven moment tegenwerken. Dus net als bij auto's moet je op een gegeven moment veel meer kW's hebben om een iets hogere top te halen, dit heeft vooral te maken met luchtweerstand.

@ El Rudo, schaam je, dat is basiskennis, je kunt ze zo van me lenen...

@ Michiel, check ff de site van popeythewelder, die houd buggyrecords bij (over de 120 km/h)
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 Mei 16, 2008, 05:21:40
edit2Rapporteer  
hehe ik ben de schaamte al voorbij. Ik had vroeger wel een boekje "Kites", en ik bouwde Peter Powell kites na, hele stacks van bamboe en vuilniszakken LOL. Toch weet ik zeker dat dat leuker was dan de meeste games als je 10 bent...

http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Powell_%28kite%29
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Mei 16, 2008, 15:27:17
edit2Rapporteer  
@ Michiel, check ff de site van popeythewelder, die houd buggyrecords bij (over de 120 km/h)

Die 113km/u had ik uit "stunvliegers het handboek"  Grin
Dat is al gedateerd inmiddels, zelfs de website die erbij hoorde is niet meer online  Roll Eyes

Het ijszeilrecord staat nu op 223km/u Helaas kan ik niet achterhalen hoe hard het toen waaide. Maar efficient glijden die dingen wel, met heel weinig wind gaan ze al als de brandweer.
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #20 Mei 17, 2008, 03:21:26
edit2Rapporteer  
@ Joosdo Enorm sterk valt wel mee, maken we 80 van  Wink 4 x 19 KM/h komt aardig in de buurt. Zelf ook vaker DN gevaren. Super gaaf, met 15-18 kt is het helemaal feest daarna houdt het wel een beetje op.

zag dit trouwens op youtube:


http://www.youtube.com/watch?v=5mBaikawIls


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.