Joosdo
|
Er zitten tegenwoordig vaak straps aan de tips van de kite genaaid. Kite een beetje leeg laten lopen, dat ie iets meer "vouwbaar" word, dan bijde tips beethouden en zo naar de kant toe.
Zie trouwens heel veel mensen die onzeker zijn in diep water, dan hun board kwijt raken etc. Train met warme dagen ook ff de bodydrag upwind techniek, zodat je met de koudere dagen je spullen sneller weer terug hebt...
|
|
|
El Rudo
Logs: 0 | 252 uur
|
precies, er zijn verschillende self rescue technieken, de meeste met de kite opgeblazen. Wees super voorzichtig bij het naar je kite zwemmen, het beste is om in het water je lijnen al op de bar te wikkelen, zodat je je daar niet meer in kan verstrengelen. zorg er voor dat één front line strak staat, en de rest veel losser. Kijk ook uit met bridles, daar kan je ook in raken. "op je board peddelen" zal niet gaan, de meeste boards hebben een drijfvemogen van 1,5 kg... hier een goed filmpje: http://kitefilm.com/video/rescue_techniques_part1.wmvAls je je board onder één arm houdt als zwaard kan je op die manier redelijk halve wind koersen
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
Mocht je toch zo stom zijn om met aflandige wind het water op te gaan, waardoor toch de meeste problemen van niet meer terug kunnen komen ontstaan, heeft het volgens mij weinig zin om je kite leeg te laten lopen (of een heel eind leeg) zodat je er op kunt peddelen. De wind blaast je dan toch wel harder van de kant weg dan dat je terug kunt komen. Dan kun je beter proberen te zwemmen, want dan heb je minder last van die wind.
En zoals joosdo zegt, je kunt beter je kite een klein beetje laten leeglopen, de tips pakken en op die manier terug komen.
En... met aflandige wind gewoon van t water weg blijven, voorkomen blijft beter dan genezen.
|
|
|
Jelle
|
In de IKO-cursus is de self-rescue een verplicht onderdeel. Maar ik hoor dat niet alle scholen dat ook daadwerkelijk doen. Het is even wat anders om het te DOEN in diep water, dan om het principe uitgelegd te krijgen van een instructeur op de kant. Want als je in de penarie zit, dan trekt de kite je niet meer omhoog, maar als je pech hebt, bij elke golf een beetje onder. Sommige mensen raken in paniek in zo'n situatie, en als ze het een keer samen met de instructeur doen, scheelt dat een hoop. Paniek in het water is ongezond.
Is het bij KNWV-scholen geen verplicht onderdeel?
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen dit hebben gedaan tijdens een kitesurfcursus, en hoeveel niet. Misschien een idee voor een poll?
|
|
|
El Rudo
|
poll, weet niet of dat nodig is... bij kiteles in Katwijk geen woord over gehoord. Ik heb het op Kitehigh in een topic gezien en sindsdien al 2 x nodig gehad, 1 x lijn gebroken, en 1 keer een maat opgehaald die in de problemen zat en het trucje niet kende. Het is niet moeilijk, één keer gezien op een filmpje was voor mij genoeg, maar die lijnen om je benen... echt onwijs voor uitkijken! Het helpt wel als je een goede zwemmer bent, in NL heel vanzalfsprekend maar in het buitenland wel eens minder.
|
|
|
thomasr
|
ik heb het wel in theorie gehad, niet in de praktijk int water.... ik heb er wel over gedacht om het een keer in middeldiep water gewoon eens te proberen, maar is er nooit echt van gekomen..
|
|
|
Jelle
|
poll, weet niet of dat nodig is... bij kiteles in Katwijk geen woord over gehoord. Poll lijkt me dus wel zinvol. Heb je daar na de cursus een IKO-card gekregen met je vaardigheden erop? Of heb je maar één les gehad, niet het hele IKO-programma?
|
|
|
El Rudo
|
één les, daarna marktplaatskiter geworden, kitehigh uit m'n hoofd geleerd en betere spullen gekocht en toen gekite (precies één jaar geleden). Die IKO kaart, kan je die ook postdoctoraal scoren?
|
|
|
Phyxsius
|
precies, er zijn verschillende self rescue technieken, de meeste met de kite opgeblazen. Wees super voorzichtig bij het naar je kite zwemmen, het beste is om in het water je lijnen al op de bar te wikkelen, zodat je je daar niet meer in kan verstrengelen. zorg er voor dat één front line strak staat, en de rest veel losser. Kijk ook uit met bridles, daar kan je ook in raken. "op je board peddelen" zal niet gaan, de meeste boards hebben een drijfvemogen van 1,5 kg... hier een goed filmpje: http://kitefilm.com/video/rescue_techniques_part1.wmvAls je je board onder één arm houdt als zwaard kan je op die manier redelijk halve wind koersen Vandaag ben ik ook in de problemen geraakt op Brouwersdam: kite viel uit de lucht en niet meer gelaunched kunnen krijgen; uiteraard dit alles in diep water. Ik wilde vervolgens deze rescue techniek gaan toepassen. Om niet in m'n lijnen verstrengeld te geraken, wilde ik ze oprollen op m'n bar. Ik dacht: laat ik eerst één kant een beetje oprollen, zodat de kite in het verlengde van de wind komt te liggen, en vervolgens alles op rollen. Makkelijker gezegd dan gedaan.... Uiteindelijk zat 1 lijn twee keer rond m'n been gedraaid. Uiteraard begon de paniek al wat toe te slaan, zeker toen m'n kite begon te dansen op het water. Gelukkig er terug uitgeraakt op tijd, en heeft een vriendelijke fransman mij uit het water getrokken. In ieder geval vind ik het niet simpel om zomaar even je lijnen te beginnen oprollen, wanneer je al watertrappelend in het water zit. Bottom line: Ik vind het schandalig dat sommige kitesurfscholen dit niet in het lessenpakket voorzien, en volgende keer als ik op het strand kom wanneer er te weinig wind staat ga ik dit zeker enkele malen oefenen. Als jullie nog tips hebben om veilig en snel uit het water te geraken wanneer je je kite niet meer de lucht in krijgt, dan hoor ik ze graag ! Nog een tip die ik gekregen heb voor het relaunchen in diep water (maar mss is dit gewoon standard practice - heb nog niet vaak moeten relaunchen, zeker niet in diep water): zet je voeten in je board, zodat je gemakkelijker drijft, en wat meer tegendruk kan geven. Hierdoor relaunched de kite makkelijker en drijf je ook minder snel af.
|
|
|
Magic Hat
Geen avatar
|
Tip tegen lijnen om je been: zorg dat je van je kite wegzwemt.
Dus niet alleen watertrappelen als je je lijnen oprolt, maar een beetje van je kite (tegen de wind in) zwemmen. Zo staat er altijd een beetje spanning op je lijnen en is er dus minder kans dat de vrij zwevende lijnen om je been gaan zitten. Je laat je dan puur op armkracht (namelijk de kracht die nodig is om je lijnen om je bar te wikkelen) naar je kite trekken.
|
|
|
rob s.
|
Even voor de duidelijkdeid. Ik weet hoe ik moet kiten in diep water en body draggen en de techniek met de kite is bij mij ook bekend. Het blijft een probleem om met aflandige wind terug te komen als je in de problemen bent gereaakt door onkunde of door materiaal pech wat bij idereen kan gebeuren. zwemmen met een opgeblazen kite gaat niet en de kustwacht hoef ik ook niet te zien. Zal binnen kort zelf wel eens wat bedenken en dat uitwerken en een filmpje van maken. Als er kiters zijn die willen helpen om dit probleempje op te lossen graag.
mvg Rob
|
|
|
|
X-files
|
Het is zeker handig als je in ieder geval de theorie van de selfrescue kent.
Ik spreek uit ervaring toen een jaar geleden mijn kite op Oostvoorne door een crash in tweeeen scheurde en nog wel nog net een stukje vast zat aan de achterzijde. (zodoende ving hij nog wat wind) Heb toen de lijnen opgewonden en van de kite beide tips vastgepakt en ben toen zo als een soort zeilbootje naar de kant kunnen komen.
Ik heb e.e.a. uit het kiteboard vision boekje en had het ook op de dvd van de kiteboarding-guide gezien.
keep it save !!
|
|
|
gijsv2
|
heb het wel eens gehad, windkracht 7 aflandig, kite inverteerde en de sleutel van de rescue jetski kondne ze niet vinden!!
kite binnengehaald aan een lijn, daarna bar + lijnen als spagetti erin gelegd, board aan bar gemaakt en daarna op de rug teruggezwommen schuin aan de wind met leading edge onder een arm. wel iets lucht eruit gelaten dat was makkelijker, denk dat ik over die 200m een uur heb gedaan, was weing van me over!!
Kom ik op de kant, zegt die fransman. we zagen dat je steeds dichterbij kwam dus hadden geen zin om je te halen met de jetski!!
dit was vlak water, in de branding lijkt het me redelijk onmogelijk.
|
|
|
Jeromez
Logs: 0 | 427 uur
|
Kom ik op de kant, zegt die fransman. we zagen dat je steeds dichterbij kwam dus hadden geen zin om je te halen met de jetski!!
lol ben je lekker klaar mee dan. Maarum je moet toch never nooit je kite leeg laten lopen als je in het water ligt. Dat zie ik hierboven hier en daar staan.
|
|
|
Joosdo
|
@ Jeromez, goed lezen is net zo belangrijk als een klein beetje leeg laten lopen...
|
|
|
Jeromez
Logs: 0 | 427 uur
|
Ik zie toch echt staan "leeg laten lopen" leeg laten lopen lijnen er om heen draaien alles op je board leggen en met dit pakketje terug zwemmen peddelen.
Maakt verder niet uit, bril nog niet nodig
|
|
|
rob s.
|
Geef mij eens een duidelijke verklaring waarom ik mijn kite niet zou leeg laten lopen. Nogmaals het is aflandige wind want anders zijn er wel makkelijkere manier om terug te komen dat snap ik ook nog wel.
aflandige wind materiaal pech en nu. Beetje leeg laten lopen ga je alleen maar verder weg. Dus je zou toch wat moeten en dat is niet wachten op de reddings brigade. kom met een oplossing en niet wat er allemaal in de boekjes staat die heb ik ook gelezen en uitgeprobeerd. Zelf rescue met sterke aflandige wind helpt het niet om je punten van de kite te pakken.
|
|
|
El Rudo
|
leeg laten lopen is bye-bye tegen het drijfvermogen dat je nodig kan hebben: A - om te blijven drijven als je moe bent B - als je afkoelt, kan je deels op de kite gaan liggen C - een opgeblazen kite maakt een speurtocht op zee wat zinvoller D - met een kite onder je arm gaan zwemmen lijkt me niks, zeker niet in stroming E - je verdoet je tijd met inpakken in het water, waardoor je extra moe wordt, de energie kan je beter gebruiken om jezelf te redden F - zoals we hierboven beschrijven kan je je kite als zeilbootje gebruiken, om halve wind terug te varen. moet ik doorgaan? daarom geen aflandige wind gekite! tenzij je een reddingsboot standby hebt (je eigen dan, niet de kustwacht oid.) Begint het al een beetje te dagen?
|
|
|
rocket man
|
In aanvulling op EL Rudo:
H.) Denk erover na om een zwemwest te dragen als je in diep water onderweg bent G.) Als je dan toch in de problemen komt: Wees er bewust van dat de meeste mensen op zee niet overleven door onderkoeling en/of uitputting. I.) Er bestaat een regel: Als je zonder kleding in het water licht heb je per graad watertemperatuur ongeveer 4 minuten voordat de onderkoelingsverschijnselen beginnen. (Met wetsuit is dat langer, maar onderschat het niet). Dat betekent dus bij de huidige watertemperatuur op de Noordzee van ca. 11 graden, dat je ongeveer drie kwartier hebt... Denk erover na.
Conclusie:
Als je in de problemen zit, spaar je energie zoveel mogelijk, behoud zoveel mogelijk drijfvermogen door bv in je kite te gaan liggen.
|
|
|
Mr the Emperor
|
Kleine aanvulling op de zogenaamde onderkoelingsverschijnselen.
Het gaat niet alleen om behoud van energie. Wanneer de situatie echt nijpend is. Probeer ook zo min mogelijk te bewegen. Normaal gesproken genereerd lichaamsbeweging warmte, wanneer je op zee aan het vechten bent tegen onderkoeling verlies je alleen maar warmte bij beweging. Dat komt doordat bij elke slag/beweging je lichaam in contact komt met nieuw koud water en je dus sneller afkoelt. Wanneer je zo rustig mogelijk blijft zal er rond je lichaam een soort miniscule buffer van warm [lees minder koud] water ontstaan, welke ervoor zorgt dat je lichaam minder warmte verliest aan het koude water zelf.
Een en ander qua tips geeft dus iets respijt, maar laten we als mede-kiters ook een oogje in het zeil houden en de helpende hand bieden daar waar nodig is.
|
|
|
Tim!
|
nooit alleen gaan kiten kan ook al helpen niet?
|
|
|
Alferink
|
Nooit alleen op het water staan is denk ik beter
Alleen gaan kiten moet kunnen vind ik, kiters letten over het algemeen wel op elkaar, dat is tenminste mijn ervaring.
|
|
|
Tim!
|
Nooit alleen op het water staan is denk ik beter
Alleen gaan kiten moet kunnen vind ik, kiters letten over het algemeen wel op elkaar, dat is tenminste mijn ervaring.
Ja dat is waar, zo bedoelde ik het eigenlijk
|
|
|