"veilig" les krijgen

jer@en

Berichten: 64
Mei 21, 2008, 03:53:15
edit2Rapporteer  
hierbij een korte beschrijving wat mij van de week overkwam.

Ik gaf van de week les op workum en daar was nog een andere school die les gaf. Op een gegeven moment zie ik een studente haar kite niet onder controle hebben en komt mijn kant op. Haar kite is aan het loopen want ze heeft de bar verkeerd om. Ik schreeuw: bar los en uiteindelijk doet ze dat en ik ga haar helpen. Meisje verontschuldigd zich maar geef aan dat het goed is en stel haar gerust. Ik spreek haar aan of het haar eigen kite is maar ze geeft aan dat ze les krijgt.

Tot mijn spijt zie ik dat de safety leash verkeerd om zit. De release zit aan de bar en de bevestiging die aan de kite hoort te zitten zit aan het harnas. Ik spreek de studente hierop aan en leg uit waarom het anders moet (neem aan dat iedereen weet wat bedoelt wordt). Ze heeft dit nooit geleerd. vervolgens komt de leraar eraan en ik vertel hem dat leash verkeerd om zit. "daar heb ik zo mijn redenen voor" zegt hij, waarop ik zeg: "maar de safety zit nu niet goed en mag ik weten wat de redenen zijn"?

"DAN KUNNNEN WE SNELLER DE KITE OVERGEVEN"

Onvoorstelbaar dat een instructeur dit kan vertellen.
Naam en toenaam van school en leraar wil ik graag noemen, maar ben eerst wel eens benieuwd of aangsproken persoon/school misschien een betere verklaring kan/wil geven alvorens ik deze zal noemen.

jeroen
vissie

Berichten: 757
Antwoord #1 Mei 21, 2008, 04:06:42
edit2Rapporteer  
Kite mobile ga ik heen
Volgens mij is die prima
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #2 Mei 21, 2008, 04:37:07
edit2Rapporteer  
ik wil hier graag de instructeu volledig gelijk geven.

neem aan dat het hier om het cabrinha systeem gaat. dan heb je aan de ene kant een quick release en aan de handere kant een soord karabijn. het klopt idd dat je beter je release aan de bovenkant kan zetten omdat je anders met verschillende leashes of constand in en uit elkaar zetten moet gaan werken.

in de les zou je moeten kijken tussen tijd en functionaliteit. aangezien je safety systeem nog perfect functioneert op deze manier en het meer tijd voor de les opleverd vind ik het helemaal niet gek.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #3 Mei 21, 2008, 05:43:51
edit2Rapporteer  
Op Horst was 3 weken terug ook een kiteschool bezig, zal de naam niet noemen, maar die instructeurs gaven ook niet helemaal het goede voorbeeld.. Eentje wilde zich volgens mij even showen, en deed zo'n backroll turn een krappe meter voor de kant, ging ook nog eens bijna fout, bij lande echt op 30 cm na op het strand.

Ik heb altijd geleerd om niet zo dicht voor de kant te springen?
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #4 Mei 21, 2008, 06:15:04
edit2Rapporteer  
ik wil hier graag de instructeu volledig gelijk geven.

neem aan dat het hier om het cabrinha systeem gaat. dan heb je aan de ene kant een quick release en aan de handere kant een soord karabijn. het klopt idd dat je beter je release aan de bovenkant kan zetten omdat je anders met verschillende leashes of constand in en uit elkaar zetten moet gaan werken.

in de les zou je moeten kijken tussen tijd en functionaliteit. aangezien je safety systeem nog perfect functioneert op deze manier en het meer tijd voor de les opleverd vind ik het helemaal niet gek.

En hoe moet je dan je kite releashen als hij om één of andere reden aan de leash gaat spinnen?

Doorknagen?

En zeg niet dat het niet gebeurt want er zijn voorbeelden genoeg van.
FonezzzZz

Berichten: 515
Antwoord #5 Mei 21, 2008, 13:00:50
edit2Rapporteer  
Als het zo'n probleem is die leash....misschien is les geven met een andere kite een optie? ik weet niet met welke kite er les is gegeven, maarja SAFETY first bij beginners lijkt mij.....?


gelukkig is het weer goed afgelopen ^^
jer@en

Berichten: 64
Antwoord #6 Mei 21, 2008, 16:16:21
edit2Rapporteer  
Er werd les gegeven met north evo. Vind het nog steeds totaal onverantwoord dat er zo les gegeven word. koop dan andere leashes, denk ik maar draai ze niet om. dan werkt het totaal niet meer.
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #7 Mei 21, 2008, 16:20:53
edit2Rapporteer  
ik wil hier graag de instructeu volledig gelijk geven.

neem aan dat het hier om het cabrinha systeem gaat. dan heb je aan de ene kant een quick release en aan de handere kant een soord karabijn. het klopt idd dat je beter je release aan de bovenkant kan zetten omdat je anders met verschillende leashes of constand in en uit elkaar zetten moet gaan werken.

in de les zou je moeten kijken tussen tijd en functionaliteit. aangezien je safety systeem nog perfect functioneert op deze manier en het meer tijd voor de les opleverd vind ik het helemaal niet gek.

En hoe moet je dan je kite releashen als hij om één of andere reden aan de leash gaat spinnen?

Doorknagen?

En zeg niet dat het niet gebeurt want er zijn voorbeelden genoeg van.

ik ken een instructeur die daar wel een mooi verhaal van weet..... het doorknagen.

efnin als je bij cabrinha je leash aan de bovenlijn gooit dan zal hij never gaan spinnen (aan de stuurlijn zoals dat bij de sb2 bv moet doet hij dat wel maar met deze kite word over het algemeen niet gelest omdat deze minder depower heeft)

ik heb genoeg curcisten gezien en om de volledige kite te releasen kunnen zijn moeilijk een inschatting van maken zelfs een safety trekken is meestal al te laat. laat staan dat ze de volledige kite zullen losgooien.
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #8 Mei 21, 2008, 16:42:30
edit2Rapporteer  
SNELHEID mag NOOIT voor VEILIGHEID gaan!

instructeurs MOETEN altijd het goede voorbeeld GEVEN tijdens de les, no excuse mogenlijk!
Spikey

Berichten: 160
Antwoord #9 Mei 21, 2008, 16:53:18
edit2Rapporteer  
ff een ander scenerio schetsen ....leerling loopt de kite om iemand anders heen ( niet echt ondenkbaar ) er snappen een paar lijnen en het hele zooitje gaat er vandoor ..

hoe gaat ze nu releasen ?

Mica

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #10 Mei 21, 2008, 19:30:48
edit2Rapporteer  
Veiligheid boven alles!! Geen gezeur, kite-instructeurs moeten het goede voorbeeld geven!!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #11 Mei 21, 2008, 20:50:01
edit2Rapporteer  
De release van je leash heeft wel degelijk betekenis, het is de laatste redding als de kite druk blijft houden nadat je released hebt. Deze hoe dan ook uit te schakelen kan (levens)gevaarlijk zijn. Heb best begrip voor de instructeurs om snel te kunnen wisselen. Een oplossing is om een karabijnhaak uit de zeilwereld (Wichard) aan de releasekant van de leash zetten. Bij sommige kites moet je dan wel de plastic bevestiging eraf halen, maar kan best zonder te veel moeite.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #12 Mei 21, 2008, 23:30:10
edit2Rapporteer  
Ehm, als de leash omgedraait wordt dan zit de  safety waarmee je de kite helemaal los van je maakt bij de chicken loop ipv half achter je rug! Hij zou idd andersom moeten omdat je die 'laatste redmiddel' safety niet in de weg wil hebben zitten. Volgens mij is dit zeker niet minder veilig hoor, de kans is juist hoger dat de bestuurder per ongeluk deze safety trekt waar door de kite wegwaait, maar dat is het rsico dat je dan neemt denk ik.
jer@en

Berichten: 64
Antwoord #13 Mei 22, 2008, 06:04:02
edit2Rapporteer  
@ piede, snap je antwoord, maar op een strrnd al workum word je niet echt heel blij als je cursist per ongeluk released. denk even aan de andere kiters die er zijn die niet blij worden van een kite die "los"vliegt. verder denk ik dat de keuze moet liggen om een kite bewust te releasen en niet per ongeluk zoals de kans bestaat als je de release omdraait.
verder ben ik van mening dat je als instructeur het goede voorbeeld dient te geven en niet iets moe doen omwille van commercie. ik kan hier met mijn pet niet bij.

jeroen
SnaaK

Berichten: 137
Antwoord #14 Mei 22, 2008, 16:43:45
edit2Rapporteer  
Of helemaal geen leash, gaat het helemaal snel. En safety genoeg.

Nee ik vind het niet kunnen, vooral niet omdat je leerlingen moet laten zien hoe het moet als ze alleen gaan oefenen, dan kan een omgedraaite leash fataal zijn.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #15 Mei 22, 2008, 17:12:59
edit2Rapporteer  
Simpele oplossing: gewoon op elke trapeze een leash hebben.

Jeroen, goed dat je dit meldt, en top dat je die cursiste van het loopen af kreeg, en je er verantwoordelijk mee bemoeide.
Merkwaardig dat iemand een foute leash gaat verdedigen. Als instructeur kan je een verzekering hebben tegen fouten die je per ongeluk maakt. Maar als je expres een veiligheidssysteem gaat misbruiken, moet je wel heel bijzondere redenen hebben. Iets beters dan een tientje willen besparen op een leash op elke trapeze.

Ja ik kan het niet laten om even mijn schoolnaam te melden: Edit Morres: En ik kan het niet latne het tóch maar te verwijderen
= Jelle
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #16 Mei 22, 2008, 17:43:45
edit2Rapporteer  
boefje  schater
posty

Berichten: 2454
Antwoord #17 Mei 22, 2008, 19:15:02
edit2Rapporteer  
de oplossing is nog simpeler ipv een leash op iedere trapeze, koop 1 goeie!!

hoe kun je nou goed het veiligheids systeem leren als je leash verkeerd om zit?

belachelijk...
Steven

Berichten: 1301
Antwoord #18 Mei 22, 2008, 21:30:21
edit2Rapporteer  
Simpele oplossing: gewoon op elke trapeze een leash hebben.

Jeroen, goed dat je dit meldt, en top dat je die cursiste van het loopen af kreeg, en je er verantwoordelijk mee bemoeide.
Merkwaardig dat iemand een foute leash gaat verdedigen. Als instructeur kan je een verzekering hebben tegen fouten die je per ongeluk maakt. Maar als je expres een veiligheidssysteem gaat misbruiken, moet je wel heel bijzondere redenen hebben. Iets beters dan een tientje willen besparen op een leash op elke trapeze.

Ja ik kan het niet laten om even mijn schoolnaam te melden: Edit Morres: En ik kan het niet latne het tóch maar te verwijderen
= Jelle

Toch leuk dat je je naam even achterlaat in je profiel.. even een kijkje doen dus op je site...
Denk je dat je met deze eerste zin op je site: ''Kitesurfen is een fantastische sport ... maar soms valt er een gewonde of een dode'' een goed beeld vormt voor je klanten?

...ik hoop dat dit een grap is.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #19 Mei 22, 2008, 21:30:50
edit2Rapporteer  
@ Morres:   schater
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #20 Mei 22, 2008, 21:43:49
edit2Rapporteer  
Denk je dat je met deze eerste zin op je site: ''Kitesurfen is een fantastische sport ... maar soms valt er een gewonde of een dode'' een goed beeld vormt voor je klanten?

...ik hoop dat dit een grap is.

Nee het is bloedserieus. Letterlijk.
In jouw citaat zie je natuurlijk niet dat op de site "soms" linkt naar: ongeveer één dode per jaar.
Net zoals je bij veel kitesurfscholen een formulier moet tekenen vóór de les, dat je weet dat het dodelijk gevaarlijk kan zijn, en net zoals er op de kites al jaren dat soort waarschuwingen staan, wil ik er eerlijk over zijn dat het je einde kan zijn. Of dat je zware verwondingen kunt oplopen.
Dat dat laatste regelmatig gebeurt moet jij weten als guru.

Ik kan het voor mezelf niet verantwoorden om iemand alleen te vertellen wat een fantastische sport het is. Als iemand er invalide door wordt, al is het jaren na de cursus, wil ik dat dat vantevoren al duidelijk is geweest. De meeste doden en zwaargewonden in NL waren geen beginners, maar gevorderden. Ik vind dat niet iets om een grap over te maken.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #21 Mei 22, 2008, 21:46:32
edit2Rapporteer  
Inderdaad, je kan de mensen wel de waarheid achterhouden, maar daar schiet je ook niets mee op.
Bovendien is het belangrijk om te weten dat ook kitesurfen zijn schaduwzijde heeft!
youne nl

Berichten: 233
Antwoord #22 Mei 22, 2008, 21:59:16
edit2Rapporteer  
Ik vind t echt goed dat je het vermeld !!!! Maar gelijk in de eerste regels is ongeveer het zelfde als je een auto gaat kopen kijkt bij de leverancier op de website en daar staat auto rijden is een fantastische ervaring ... maar soms valt er een gewonde of een dode. De kans daarop kun je sterk verkleinen door NIET TE GAAN AUTO RIJDEN !! Als je begrijpt wat ik bedoel ?
Mischien kun je t beter een aantal regels eronder zetten eerste indruk doet veel.
Dit is advies !!! geen afsnauwe !!!
groetjes Jeroen
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #23 Mei 22, 2008, 22:31:39
edit2Rapporteer  
Het is ook een marketingtruc natuurlijk: eerst een probleem voorschotelen: gevaar! en dan de oplossing bieden: Safety First!

@Jeroen: dank je! Ik zal er over denken.

=Jelle

stefarius

Geen avatar

Berichten: 37
Antwoord #24 Mei 22, 2008, 23:42:12
edit2Rapporteer  
Jeroen, ik zal je even helpen, de school is kitemobile en de instructeur is Cornelis Terpstra.
Cornelis is opleider bij het watersportverbond sinds een kleine 5 jaar.
Ben zelf de schooleigenaar en ben degene die de safety's heeft omgewisseld. Inderdaad voor gemak en verbetering van de veiligheid bij het overgeven van de kite. Het verbaasd me dat je zo heftig reageert. De safety werkt nu net zo goed! We stellen ons materiaal altijd af zodat het didactisch het best werkt en onze cursisten optimaal kunnen leren! Als we elkaars lessen gaan analyseren dan vind ik dat prima, leren we allemaal van. Bekijken we het materiaal, de instructie en vooral even de locatie. Misschien een mooie gelegeheid om dat nu hier te doen: hoeveel scholen kun je toelaten in een kleine baai of hoe dicht ga je downwind staan lesgeven tov andere kitesurfscholen. Elke leraar weet dat een cursist downwind de ruimte nodig heeft om een fout te kunnen corrigeren maar ook in hoeverre kun je hem/haar loslaten in een overvolle baai. Veilig leren kitesurfen vraagt om inzicht van de leraar, zijn aanpassing op de omstandigheden, de locatie en inspelen op de cursist. Wat er is gebeurd heb ik niet gezien maar een ding is zeker. Cornelis weet absoluut wat hij doet en de materiaal aanpassing is zeker niet zomaar even omdraaien van een safety leash!

stef de jong
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.