Max windsnelheid met een 15m2 kite?

Gewoon_Mart

Logs: 0 | 428 uur
Antwoord #25 Juni 08, 2008, 06:08:17
edit2Rapporteer  
als je echt weet waar je mee bezig bent ( en dan nog is het wel eens lastig) weet je precies waar je high-end ( de max woei) zit. Zolang je deze vraag aan anderen moet stellen kun je beter niet die max tegenkomen dan....  Grin

Ach iedereen heeft het moeten leren. Ik vraag liever naar jullie mening dan dat ik mijzelf (en andere) in gevaar breng. Tuurlijk weet ik zelf dat ik nog niet super kan kite'en, maar het begin is er nu nog fine tune.... en met al deze tips komt ik toch net iets verder.
Nicolas

Antwoord #26 Juni 08, 2008, 06:12:27
edit2Rapporteer  
Ik kan het anders wel helemaal wiskundig uitrekenen als je wilt  Cool Ben nu toch in de examens mood
Gewoon_Mart

Antwoord #27 Juni 08, 2008, 06:15:01
edit2Rapporteer  
Haha, nee laat maar Wink Wel slagen he!
Nicolas

Antwoord #28 Juni 08, 2008, 06:22:44
edit2Rapporteer  
I'll try that Ik ging het toch ooit eens proberen dat te berekenen, mss komt het er ooit van
Magic Hat

Geen avatar

Antwoord #29 Juni 08, 2008, 15:26:10
edit2Rapporteer  
@Gewoon_Mart: fantastisch dat je je zo voorbereidt! De adviezen tot 18 knopen en meer als je meer ervarint hebt, zijn wat mij betreft helemaal juist (95 kg). Wat iedereen nog vergeet is dat het board ook verschil maakt. Hoop dat je een relatief groot (en vooral breed) board hebt, dat maakt het kiten een stuk makkelijker.
JB - On The Edge

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #30 Juni 08, 2008, 18:06:08
edit2Rapporteer  
Wat ook nog een tip is: Ga nooit alleen kiten! Spreek met iemand af en ga het liefst met zn 2-en met 1 kite het water op. Zo maak je minder snel fouten (2 weten meer dan 1) en er is altijd iemand die je kan vasthouden, helpen of tips geven. Je moet dan wel iemand hebben met een beetje hetzelfde gewicht.
Als je dan niemand hebt, ga dan op de spot eerst eens rustig kijken wat iedereen voor maat gaat varen (de meesten zullen lichter zijn dus een grotere maat gebruiken) en vraag om hulp!

Wellicht jammer dat je die C hebt gekocht. De meesten zullen je toch een SLE oid aanraden waardoor je gewoon meer depower en dus meer veiligheid hebt.

Succes! En keep it safe!
fly high with a kite

Geen avatar

Antwoord #31 Juni 09, 2008, 01:19:19
edit2Rapporteer  
Hallo,

ik ben wel nieuw op het forum, maar kite al een hele lange tijd.
heb laats een bullaroo 07  7m² kunnen kopen voor een spotprijs. met het idee voor een beetje stormachtig weer.
maar ik moet zeggen dat het best lekker ging met mijn spleen session bordje en mijn gewicht van 94 kg bij een wind van 5.5 BF. had hem wel helemaal gepowerd. Cheesy
HDFrank

Antwoord #32 Juni 09, 2008, 06:59:07
edit2Rapporteer  
Gewoon Mart,

Alles is al bijna gezegd.

Ik kite met de 3  basis regels.

1) nooit kiten met aflandig!!!! ThumpDown
2) niet verder kiten dan je terug kan zwemmen!!!  (overschat je zelf niet, dit is desastreus) ThumpDown
3) alle nood procedures als automatisme kunnen uitvoeren. ThumpsUp

de volgende regels si uit proberen.

3) bij twijfel over kite maat, neem eerst de kleine dan de groootte.
4) onderkoeling kan ook in de zomer voorkomen. (onderschat het niet)

Om mee te nemen in je beslissingen.
- met je gewicht en kracht en kracht win je het nooit van de wind
- je gewicht is een belangrijke factor in de low end.(minste woei)
- je gewicht en kracht telt maar voor 10% in de high ens (meeste woei)
- je techniek bepaald samen met de maat van je board wat je low end bij elke kite is.
- Je techniek bepaald wat je high end is bij elke kite.
- DEPOWER is meer belangrijk als beginner dan POWER!(controle over de kite)

ik hoop dat je er iets aan hebt.
ik ben zelf pas 3 jaar beginner!

Veel plezier met de meest verslavende hobby die ik in 47 jaar ben tegen gekomen.

Grtz Frank

PeeWee

Antwoord #33 Juni 09, 2008, 14:19:44
edit2Rapporteer  
Koop een windmeter. Meet de wind direct voor en na je een kite-sessie. Ontdek van laag naar hoog 'jou windbereik' met je 15m. Je persoonlijk windbereik zal met het ontwikkelen van je techniek veranderen.
Morres

Antwoord #34 Juni 09, 2008, 17:34:53
edit2Rapporteer  
windmeters zijn onzin, te onprecies doordat je ze vlak boven de grond gebruikt om te meten, een windmeter wijkt al af omdat jij zelf als windremmend object dient.

Overigens: Een groot deel van je vragen had je ook kunnen vragen/lezen in het beginners topic ipv tig topics aanmaken.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #35 Juni 09, 2008, 18:28:40
edit2Rapporteer  
Oké ik zal de 1ste zijn:

Gewoon Mart...
doe jezelf en andere een plezier en verkoop die kite aan een kiter met ervaring of gooi de kite weg. Met deze power machine is het gewoon vragen om problemen.
Gebaseerd op jou vraagstelling kan ik hier uit opmaken dat je nog niet veel ervaring hebt met wind cq water/vliegersport. Dat is natuurlijk geen probleem maar je moet gewoon de risico's op de juiste waarde inschatten. Op dit moment kun je best wel een goedkope (moderne depower kite) voor weinig kopen. Dit heeft als voordeel dat je veiliger bezig bent, makkelijker herstart, grotere windrange hebt, minder ver bij je board vandaan gesleurd wordt en dus sneller weer een nieuwe poging kan maken. Kortom met een moderne SLE/Hybride/Bow kite ben je veiliger bezig en zullen je vorderingen VEEEEEL sneller gaan..

Op marktplaats en nog een paar andere sites stond jou kite voor 500 euro te koop...
Voor dat geld zijn er als beginner een hoop andere oplossingen  Roll Eyes

Gewoon_Mart

Antwoord #36 Juni 09, 2008, 19:42:33
edit2Rapporteer  
Onzin, de kite weggooien of verkopen lijkt mij niet nodig.
Ik ben mij er van bewust dat wanneer ik met zo'n maat kite aan de slag ga ik niet met windkracht 5 moet beginnen. Eerst maar eens met windkracht 2 a 3 de kite leren kennen.

Tevens heb ik 3 dagen cursus gehad waardoor ik de basis redelijk beheers. Nu nog fine tune en veel oefenen!! Joepie

Morres

Antwoord #37 Juni 09, 2008, 19:45:00
edit2Rapporteer  
met 15 kan je prima leren hoor, zijn genoeg mensen die leren met 14, dus 15 kan ook, helemaal 2007model airush.
Maar idd met kracht 3-4(kracht 2 blijft dat ding neit hangen
Gewoon_Mart

Antwoord #38 Juni 09, 2008, 19:50:13
edit2Rapporteer  
Rustig aan beginnen en vanuit daar doorbouwen....

Wat een wijsheid......  schater
Geronimo79

Antwoord #39 Juni 09, 2008, 19:50:43
edit2Rapporteer  
Heb zelf ook met een 16 en een 15m geleerd.. ideaal.. ze zijn niet te snel (wat ik vooral in het begin een fijn iets vind) en jah je moet gewoon weten wanneer je niet meer gaat varen..

Zelf had ik zodra het harder waaide als 16 knopen al een 13m of 11m op staan.... (niet dat ik met mijn 110kg destijds vooruit kwam) als beginner ben je toch veel te zwaar onder de indruk van de kracht. Nu voel ik idd beter aan wat kan. Maar goed een 15m met zijn gewicht trek je rustig tot 17/18 knopen door.
Gewoon FUN hebben!
(HJ) MINI-ME

Antwoord #40 Juni 09, 2008, 20:00:55
edit2Rapporteer  
Waarom deze vraag op het forum stellen als je alles al beter weet  Undecided

Ik probeer je alleen maar te adviseren.
Bovendien is het verschil tussen "lekker bezig en plotseling overpowerd zijn" best aanwezig met zo'n kite..
Een aantal jaren geleden had je nog de ruimte om 50 a 100 meter achter je kite aan te bodydragen voordat je hem weer op 12 uur had staan maar daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.
Het is veel de druk op de m2 wateroppervlak en je loopt in mijn ogen onnodig veel risico.

Als je goed geïnformeerd aan deze sport was begonnen dan had je nooit zo'n kite gekocht.
Ik hoop niet dat die kiteschool, waar je 3 dagen cursus hebt gehad, deze kite geadviseerd heeft  Undecided

Nogmaals ik wil je niet afzeiken maar ventileer alleen mijn mening...
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #41 Juni 09, 2008, 20:13:27
edit2Rapporteer  
On topic: Mart, MINI-ME is een bekende hier op het forum met jaren ervaring. Hij weet waar hij over praat en probeert je alleen te helpen. Ik sluit me volledig aan bij zijn conclusie (en idd. MINI-ME, het heeft heel wat posts geduurd voordat er zinnig advies werd gegeven ThumpsUp)

Persoonlijk was ik nooit voor een hardcore C-shape gegaan om het te leren, wat niet weg neemt dat het wel kan. Maar een SLE of vergelijkbare kite geeft je zoveel meer comfort en een grotere windrange.

windmeters zijn onzin, te onprecies doordat je ze vlak boven de grond gebruikt om te meten, een windmeter wijkt al af omdat jij zelf als windremmend object dient.

Is een beetje Off-Topic: Een windmeter is wel degelijk een goed middel om gevoel te krijgen van de windsnelheid. Meer als indicatiemiddel dan exacte wetenschap.

De opgegeven windranges van de fabrikanten worden ook gemeten met, jawel, een windmeter. Tevens zijn die dingen zo geijkt dat de weerstand e.d. gecompenseerd wordt in wat je af kunt lezen.

Als je op 1,5m hoogte op het strand vlak bij het water 15kn meet, dan is het op 25m hoogte (lijnlengte) harder, zo'n 18kn of wel meer. Weet je nog vroeger in de tijd van de oude C-shapes, twee setjes lijnen aan elkaar en met 3Bfrt varen met een 12m2.

Een windmeter geeft zeker wel een goede indicatie, maar zoals met alles: juist je ervaring leert je hoe je de meetresultaten moet inschatten op hun waarde en vanuit die optiek heb je zeker gelijk. Niet handig voor een beginner als harde leidraad.
Gewoon_Mart

Antwoord #42 Juni 09, 2008, 20:25:29
edit2Rapporteer  
Waarom deze vraag op het forum stellen als je alles al beter weet  Undecided

Ik probeer je alleen maar te adviseren.
Bovendien is het verschil tussen "lekker bezig en plotseling overpowerd zijn" best aanwezig met zo'n kite..
Een aantal jaren geleden had je nog de ruimte om 50 a 100 meter achter je kite aan te bodydragen voordat je hem weer op 12 uur had staan maar daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.
Het is veel de druk op de m2 wateroppervlak en je loopt in mijn ogen onnodig veel risico.

Als je goed geïnformeerd aan deze sport was begonnen dan had je nooit zo'n kite gekocht.
Ik hoop niet dat die kiteschool, waar je 3 dagen cursus hebt gehad, deze kite geadviseerd heeft  Undecided

Nogmaals ik wil je niet afzeiken maar ventileer alleen mijn mening...
Mini-Me, begrijp me niet verkeerd, ik stel ook jou mening zeer opprijs en ik probeer heus niet betweterig over te komen, maar vind jou mening gewoon iets te kort door de bocht. Ik kan altijd nog de kite verkopen en een andere aanschaffen. Maar dat is mijn mening.

Voor de rest ben ik het echt wel met je eens dat je sneller "overpowerd" kan worden bij het gebruik van een grote kite, maar daarom kies ik er ook voor om eerst de ins en out van de kite te leren kennen bij een lagere windsnelheid en dit uit te bouwen wanneer ik meer ervaring heb.

Ik ben echt niet vanplan om meteen te beginnen met windkracht 5.

Gewoon_Mart

Antwoord #43 Juni 09, 2008, 20:30:36
edit2Rapporteer  
Maar Mini-Me, wat zou volgens jou dan wel de juite maat zijn om te beginnen?
youne nl

Antwoord #44 Juni 09, 2008, 20:32:16
edit2Rapporteer  
Hallo ik wil nu niet mee gaan zitten lullen met MINI-ME maar hij heeft echt een puntje ik heb gisteren toevallig nog een slingshot octane 8 m2 uit 2006 gekocht voor 170 euro
Zo n vlieger uit 2006 of jonger is echt stukken veiliger.
Mischien is het ff klote om te horen maar verkopen die vlieger en een iets nieuwere terug kopen krijg je echt geen spijt van groetjes en suc6
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #45 Juni 09, 2008, 20:33:08
edit2Rapporteer  
het gaat niet zo om de maat, met jou gewicht zou een 15 best kunnen (13 mss beter) maar om het karakter (impulsief, aggressief, instabiel <> rustig draaiend, balans, vergevelijk) en de ingebouwde veiligheid (depower!!!)...
Geronimo79

Antwoord #46 Juni 09, 2008, 21:30:59
edit2Rapporteer  
@ gewoon mart,

Het belangrijkste verschil zit em in C kite. of SLE/hybrid/bow.
De veiligheid van een SLE/hybrid/bow is gewoon een stuk beter. Een beter depower bereik.(ook makkelijk te doen door alleen de bar losser te gooien)
Een 15m vind ik op zich geen slechte maat, al zou een 13m SLE beter zijn. (zelfde effectieve oppervlak ongeveer.)

Zelf vaar ik met een 13m 07 Waroo, en ben zeldfe gewicht als jij. En eigenlijk vaar ik vroeg genoeg. Met een groter plankje word het nog veel beter.
Test een 08 waroo 13m!!!! lowend is nog beter en je kunt er erg lang mee doorvaren. de waroo 08  vind ik zelf echt geweldig voor ons gewicht. Een ander merk is ook harstikke goed. Maar daar heb ik minder ervaring mee.

Voordeel wat je hebt, je koopt een 13m waroo 08, hoef je er nog een 9m 08 onder te gooien en je kunt practisch altijd varen. Bij de C kite die jij hebt, zal dat zijn, 15m,11m en 7m voor hetzelfde bereik.

Op de vraag is het echt beter een andere kite, JA.
Op de vraag vind IK het echt nodig.. Nee, je zult hier ook veel plezier aan hebben. Alleen veiliger is het idd niet. En dan heb ik het niet over een 5e lijn.
Gewoon_Mart

Antwoord #47 Juni 09, 2008, 21:41:57
edit2Rapporteer  
Geronimo79 , thx voor je uitleg.

De Airusg Reactor 2007 heeft ook een 5e lijn. wat wilde je daar over kwijt?

Mare, mannen bedankt voor jullie uitleg en meningen. Laten we na het antwoord van Geronimo79 de topic sluiten. Anders wordt het een welles, nietus verhaal....

Iig, Thx voor alle tips.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #48 Juni 09, 2008, 21:46:17
edit2Rapporteer  
Overigens wel beeldend dat drie jaar na de introductie van de Bow kite deze discussie gevoerd is zoals nu. Dat had ik toen nooit voor kunnen stellen.
PeeWee

Antwoord #49 Juni 09, 2008, 21:52:09
edit2Rapporteer  
Rustig aan beginnen en vanuit daar doorbouwen....

Wat een wijsheid......  schater

Het was maar een idee. Op deze veilige manier heb ik zelf de laatste 5 jaar mijn grenzen verlegt

Succes met je snelle leercurve.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.