Yep, goedkoop is duurkoop. Ook op de 2ehands markt.
Beter wat Poor zegt draai je je zoektocht om: eerst kijken wat voor oudere boardjes het best voor je geschikt zijn. Dan gericht zoeken hiernaar op 2ehands. Daar zijn minstens 5 sites geschikt voor zoals hanglos.nl, kitehigh natuurlijk,
www.kitesurf.nl, surfspullen.nl, kitestuf.nl en natuurlijk marktplaats.nl
Met jou gewicht moet je naast een grotere vlieger ook een groter board hebben, wat ook geschikt is voor de zwaardere rider dan de gemiddelde kiter (de meeste fabrikanten gaan uit van een rider van 75kg met windranges)
Een voorbeeld is de Nobile 666 2007 en 2008. Ik met 75kg kan uit de voeten met de 128x38 en de 129x39cm. De 132x41cm is geschikt voor mensen van 95+ kg, maar ik kan er ook best goed op varen.
Waar zit dan het verschil in?
In de flex en demping. Voor mij is dat grote board veels te stijf, omdat ik niet genoeg gewicht tegenaan kan gooien. Hierdoor stuiter ik als het harder gaat waaien over het water ipv dat ik er netjes doorheen klief.
Jij op mijn boardje daarentegen is voor jou veels te soft, wat resulteert in matige prestaties (bodemcurve (noemen we de rocker van een board) verandert waardoor de vaareigenschappen negatief beinvloed worden).
Even voor de duidelijkheid, de 666 is niet geschikt voor je omdat dit echt een stijf freestyle board voor de gevorderde is. Puur als voorbeeld.
Overigens is de lengte niet zozeer van belang, maar vooral de breedte. 1cm verschil in de breedte maakt veel meer uit dan 5cm in de lengte. Let dus vooral op de breedte van een board. Over het algemeen kun je zeggen dat 37 - 39cm breedte voor riders tussen de 70-85 geschikt zijn. 40cm rond de 90kg en 41 voor 95kg+
De Nobile 555 is een goede optie uit 2006 en 2007, en zoek dan naar de breedtemaat 41cm minstens!!! Zoek ook een niet te oud board, de techniek en comfort zijn de afgelopen paar jaar enorm verbeterd. Lengte zo tussen de 130-145cm zal zeker voldoen.