de goude tips om goed hoogte te houden

jaaatoch
Gast
Juni 16, 2008, 21:12:06
edit2Rapporteer  
Zoals de titel al zegt, wat zijn nog goede tips om hoogte te houden en upwind te varen.
Ben nou een tijdje bezig gaat wel steeds beter maar meestal aan het einde van een sessie ken ik weer een stuk terug lopen. Alle tips zijn welkom!!
(HJ) MINI-ME

Antwoord #1 Juni 16, 2008, 21:13:05
edit2Rapporteer  
Gouden tips  ThumpsUp

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?action=search
Nature

Antwoord #2 Juni 16, 2008, 21:17:28
edit2Rapporteer  
* Niet teveel sinussen hiermee verlies je hoogte

* tegen de wind in kijken en je board daar ook heen richten, goed aankanten jij bepaald waar je heen wil niet je board en goed hard op je achterste voet trappen daarna.

en last but not least kite niet te hoog in t windvenster zetten dan kan je niet voldoende tegendruk geven.
mbetz

Antwoord #3 Juni 16, 2008, 21:22:13
edit2Rapporteer  
Je moet op een paar dingen letten:
a. Het is belangrijk dat je kite ver naar voren in het windvenster vliegt, maw, als je vaart lijkt het alsof de kite ver voor je staat. Dit bereik je door de snelheid uit je board te halen, dus je gewicht op je hielen brengen. als je je tenen omhoog brengt dan druk je vanzelf meer op je hielen. Iets meer druk op je achterste voet helpt ook, je board komt een beetje dwars op de vaarrichting te liggen en remt dus af.
b. Je kite laag vliegen. Als je kite hoog boven je staat trekt de kite je uit het water en is het moeilijker om de druk op je hielen te houden. Vlieg je de kite laag (kan tot vlak boven het water) dan kun je de druk met je hielen beter vasthouden en huodt je beter grip met je board.
c. De kite iets depoweren. Ook al ben je niet overpowered! Als je de kite een beetje depowered heb je minder druk op je stuurlijnen (achterste lijnen) de kite vliegt nu van zelf verder in het windvenster en hierdoor kom je hoger aan de wind.
d. Een niet te kleine kite varen. Als je moet sinussen kun je moeilijk hoogte houden. Je hebt een goed aangepowerde kite nodig dan is het makkelijker om hoogte te lopen

Verder, gewoon veel proberen en oefenen, in het begin moet iedereen 'hoogte lopen' langs de kant. Je zult zien dat je het opeeens door hebt!!

Suc6
(HJ) MINI-ME

Antwoord #4 Juni 16, 2008, 21:22:25
edit2Rapporteer  
Oke ik heb er eentje voor je gezocht  loser

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,25541.msg290333.html#msg290333
[Pepper]

Antwoord #5 Juni 16, 2008, 21:30:25
edit2Rapporteer  
En mocht je nog een aantal filmpjes willen bekijken als aanvulling op wat hierboven al is genoemd:

http://www.kitefilm.com/video/going-upwind-part1.wmv
http://www.kitefilm.com/video/going_upwind_part2.wmv

Succes!
spoetnik

Antwoord #6 Juni 16, 2008, 21:33:35
edit2Rapporteer  
Voorste been gestrekt, achterste been iets gebogen.
Veel druk op je hielen, krul je tenen omhoog.
Kite niet te hoog, anders wordt je over je kant heen getrokken.
"Love your bar", Druk je heupen richting je bar, dus geen poephouding.

jaaatoch
Gast
Antwoord #7 Juni 16, 2008, 22:33:15
edit2Rapporteer  
Oke dan bedankt voor de snelle reacties. Hopen dat ik het woensdag in praktijk ken brengen!!
Nature

Antwoord #8 Juni 16, 2008, 22:59:20
edit2Rapporteer  
ligt ook aan stroming en windrichting als je aan zee vaart. bedacht ik me nog ff

Zw op zandvoort is af en toe ernstig drama kan je nog zo goed kiten downwind ga je:P
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Juni 16, 2008, 23:29:13
edit2Rapporteer  
Ik snap het af en toe niet, ik let gewoonweg nergens op en ik heb vaak een te kleine kite
gevaren en ik moest ook veel sinussen en toch ging bij mij het hoogte lopen altijd zeer goed.

Dus mijn conclusie: gewoon veel oefenen. Wink
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 Juni 17, 2008, 00:22:09
edit2Rapporteer  

hihihi leuk om terug te lezen, pcies een jaar oud!
Toch lag het heel erg aan het board, na die Sumo een 3E boardje gebruikt, maar die was wat te klein, nu een 666 en tja da's toch andere koek!
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juni 17, 2008, 02:34:52
edit2Rapporteer  
Uiteraard komt het op de eerste plaats aan op techniek. Als je dat niet beheerst dan lukt het zelfs niet op een 666 om hoogte te lopen.

Maar de kites van tegenwoordig hebben een nog grotere invloed op goed hoogte te kunnen lopen als de boards, waar ook duidelijk onderscheid in is te merken. Zolang een kite goed naar de windvensterrand kan kruipen, maar wel zo dat hij voldoende luchtstroom kan behouden dan vaar je makkelijk upwind.

Een kite die ver uit de rand blijft loopt zelfs met de beste techniek en plank zeer lastig hoogte. Hierbij moet je denken aan (C-)kites gemaakt voor 2005. Met het huidige materiaal is het echt niet zo moeilijk meer al vroegah.
michiel v geel

Antwoord #12 Juni 17, 2008, 04:47:21
edit2Rapporteer  
wat dacht je van snelheid, ik zie de meeste beginners (niet geheel onbegrijpelijk) met en slakkegangetje varen die ik 3 keer inhaal. behalve dat je door die snelheid makkelijk kan manoe(vreren?) schiet je ook nog eens upwind. dus pak een een grotere kite
Dirkie

Antwoord #13 Juni 17, 2008, 05:32:42
edit2Rapporteer  
Aansluitend op het snelheid verhaal van hierboven; Je kan ook te hard aankanten... Dan houd je ook geen snelheid, loop je geen hoogte. Lekker vlot insturen, gang erin, en erin houden, niet alle gang eruit trappen!
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Juni 17, 2008, 14:40:44
edit2Rapporteer  
Ja, idd. snelheid is ook heel belangrijk. Bij weinig wind loont het om eerst downwind snelheid op te bouwen om zo upwind te kunnen varen.

Wat Dirkie zegt, dat is techniek. En zeker met sommige 2008 kites die weer stallen bij te hard aantrekken ThumpDown
Morres

Antwoord #15 Juni 17, 2008, 18:26:13
edit2Rapporteer  
kont niet naar achteren drukken(poephouding) en schouders naar achter.
RH

Antwoord #16 Juni 17, 2008, 19:25:14
edit2Rapporteer  
Depoweren, kite hoog en maximaal in de hoek van het venster en niet teveel je hakken erin douwen, want dan val je stil. Dit is absoluut de methode om de meeste hoogte te lopen. Het is een soort evenwichtskwestie en je moet er wat gevoel voor ontwikkelen. Je vaart dan op relatief lage snelheid, maar met de grootste hoek upwind.

Met veel wind kan je ook prima de kite laag met sterk aankanten. Gaat een stuk harder, maar de kans dat je automatisch wat meer met de wind mee gaat varen is ook groter. Je zal niet dezelfde hoek kunnen halen als met je board vlakker en kite hoog.
jaaatoch
Gast
Antwoord #17 Juni 20, 2008, 23:41:10
edit2Rapporteer  
hey gasten nog bedankt voor alle tips. Ben vandaag weer een paar uurtjes geweest en wat denk je hoefde geen klote eind terug lopen. HEEERLIJK. Alleen heb nog wel een ontiegelijke schijthouding maar daar gaan we de volgende keer aan werken!!
Nogmaals bedankt!!!!
Langbeest

Antwoord #18 Juni 21, 2008, 00:40:12
edit2Rapporteer  
Heb je wel geveegd na het poepen??????? Grin
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #19 Juni 21, 2008, 00:56:54
edit2Rapporteer  
poephouding: stuurlijnen zijn te kort voor de omstandigheden.
0. bij het vastzetten van je lijnen het langste "knoopje" voor je stuurlijnen gebruiken.
1. depower op de strap of cleat.
2. als dat niet werkt pigtails (korte verlenglijntjes) op de stuurlijnen zetten.

Poephouding kan ook veroorzaakt worden door aandrang in het darmkanaal. Denk tijdens het kiten niet aan bruine bonen, koffie of pruimen.
jaaatoch
Gast
Antwoord #20 Juni 21, 2008, 01:46:30
edit2Rapporteer  
hehe ja alles is weer schoon!! en @el rudo ik denk dat het vooral nog aan m'n eigen ligt in plaats van de afstelling (denk ik.)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.