north evo 10 ""VRAGEN""

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #25 Juni 20, 2008, 02:34:28
edit2Rapporteer  
op de site van North staat de max windrange van de 10 evo ook hoger dan de 9 evo, ik denk dat dit een drukfoutje is?

Het was me niet eens opgevallen, maar vond die range eigenlijk te groot t.o.v. de verhalen van mensen die hem uitvoerig getest hebben Huh
North heeft wel vaker typfoutjes. Over een aantal weken nog eens kijken, dan is het vast aangepast.
Iemand die ik ken die er zeer over te spreken is vaart alleen op binnenwater in Duitsland en Oostenrijk. Daar heb je gewoon alles nodig voor het low-end. Daar zijn ze erg blij met de Evo want vooral in het low-end presteert hij goed. Zelfs meer trekkracht dan de al krachtige Bandit.

Nogmaals, stuurlijnen verlengen heeft geen zin. Dit kun je testen door de depowerlijn beet te pakken en aan te trekken. Hiermee verleng je tijdelijk je stuurlijnen. De meeste bow's, SLE's en delta's vallen dan uit de lucht. De evo niet, die houdt druk vanwege de begrensende geometrie van de bridle (dit is ook de truuk om zelfstandig te landen. Vlak boven de grond wanneer je de kite laag boven de grond in de rand van het windvenster hebt staan, gewoon met een hand de hele depowerlijn naar je toe bewegen. Succes verzekerd tenzij de kite niet volledig drukloos kan worden zoals de Evo)

De Bandit kun je door de knoopjes goed in te stellen echt extreem lang doorvaren omdat de kite volledig drukloos wordt wanneer de stuurlijnen slap gaan.

Lekker dan zo'n windbereik... Die 10m2 SLE van mij vaar ik tussen de 16 en 35 knp  ThumpsUp
Voor minder doe ik het niet  schater

Hoewel de Evo zeker geen slechte kite is heeft North hier echt een punt laten liggen. Zeker met de zeer goede depower van de Rebel en Rhino is het high-end een misser waardoor een 2 kite quiver eigenlijk net niet kan. Ook dat hij kwa safety op 4 lijnen tekort schiet ThumpDown
To

Antwoord #26 Juni 20, 2008, 02:52:21
edit2Rapporteer  
ik koop er een 7 meter evo bij, dit is in normale c chape een 10 a 11 meter.
goed aanbod bij van den berg kite only in tas enz 600 euro nieuw.
Michiel.
Moderator

Antwoord #27 Juni 20, 2008, 03:25:43
edit2Rapporteer  
ik koop er een 7 meter evo bij, dit is in normale c chape een 10 a 11 meter.
goed aanbod bij van den berg kite only in tas enz 600 euro nieuw.

Pas op, ik heb begrepen dat de Evo's kleiner als 9m2 bedoelt zijn voor lessen. Ze hebben ook maar 3 struts ipv 5. Ze zijn niet voor de hardere wind, maar zijn nog goedmoediger. Heel vreemd dat North daar niets over zegt, maar ik heb het van een kiteinstructeur van een school die met North lest.
To

Antwoord #28 Juni 20, 2008, 03:39:08
edit2Rapporteer  
wat bedoel je met struts.?
en welke kite zou je me dan aanbevelen een best waroo 8 meter? van 2008?
(HJ) MINI-ME

Antwoord #29 Juni 20, 2008, 14:22:35
edit2Rapporteer  
wat bedoel je met struts.?
en welke kite zou je me dan aanbevelen een best waroo 8 meter? van 2008?

Struts = die opblaas dingen die haaks op de leading edge zitten

zie voor meer info
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,27424.0.html
Michiel.
Moderator

Antwoord #30 Juni 20, 2008, 14:31:18
edit2Rapporteer  
Hmm, ik moet mijn eerdere bewering dat North redelijk juiste windranges neerzet op zijn site nu echt wel tegen gaan spreken. Normaal gesproken klopt het, maar ook die voor de 12m2 klopt niet. Dat ding heeft een enorm low-end, en kan al vanaf 11/12kn hoogte lopen. High-end redt hij zeker niet van 28kn.

De vorm van de Evo van de 7m2 en 5m2 is anders, meer gericht op lessen. De leskite "Buster" van North hebben ze niet meer in het programma. Dat was ook een kleine kite met relatief zeer veel power.

Ik snap er niets van wat North dit jaar doet. Dit vage met de Evo en de Rhino08 als speedkite niet kleiner maken als een 9m2 Huh
(HJ) MINI-ME

Antwoord #31 Juni 20, 2008, 14:36:53
edit2Rapporteer  
welke kite zou je me dan aanbevelen een best waroo 8 meter? van 2008?

Tja keuze zat... hangt helemaal van je budget en smaak af
Wanneer je persee een delta shape wil hebben dan is de keuze beperkt
Succes

Michiel.
Moderator

Antwoord #32 Juni 20, 2008, 14:43:14
edit2Rapporteer  
Tja keuze zat... hangt helemaal van je budget en smaak af
Wanneer je persee een delta shape wil hebben dan is de keuze beperkt
Succes

Kwestie van tijd, ik weet dat meer merken in 2009 met een delta komen Grin
Het gerucht gaat zelfs dat Best er mee bezig is.

Voor boven je Evo zou je eens kunnen kijken naar de Revolt van F-one. Deze heeft net als de Bandit een enorme windrange met de voordelen van een Delta (superstabiel, automatisch herstarten o.a.) Tevens is hij prijsgunstiger als de Bandit en komt zeer goed uit de test.

Waarschijnlijk is hij met aanpassingen te vliegen op de North bar. Sterker nog, ik twijfel om mijn volgende Bandit ook niet op de North bar te vliegen  (let wel, de F-one bar heeft minstens 2m langere stuurlijnen om de langere Evo bridle te compenseren. Dit heeft de Evo niet. Dit moet je dus overbruggen met twee pigtails aan de stuurlijnen. Een bar er los bijkopen lost dit probleem direct weer op natuurlijk)

Overigens sluit ik me volledig bij MINI-ME aan. Ik ben enthousiast over de Bandit en het delta concept, maar heb diverse 2008 kites getest in het SLE segment. En er is zeer veel goeds te koop. Idd. de Waroo08 7m2 is een heerlijke kite, maar ook de furia, rev, ozone sport, rise08 zijn heerlijke kites. Testen als je kan ThumpsUp
mbetz

Antwoord #33 Juni 23, 2008, 18:53:40
edit2Rapporteer  
Ik heb in Juni in Soma Bay met de EVO en de nieuwe Core Combat gevaren. Mijn dochter heeft een bandit 9m dus was het leut om te vergelijken. Zelf vaar ik Ravens III.

In vergelijking met de Bandit heeft de EVO vlgs mij meer power bij weinig wind, bij het varen hang hij ok dieper in het windvenster waardoor hij ook krachtiger overkomt.

De depower van de EVO is veel minder dan de Bandit. door het trimmen van de vliegerlijnen (voorste lijnen) dmv de 3 knoopjes boven de adjuster kun je de Bandit 9m echt bij harde wind nog goed varen, de EVO 9m had bij lange na niet het windberijk van de Bandit.

De bandit heeft het grote plus dat deze bijn vanzelf uit het water start (wanneer je de lange depowerlijn gebruikt) dit is ook de reden dan mijn dochter van 15 met een Bandit vaart, het is gewoon veilig. De EVO met 4 lijns set up startte niet vanzelf uit het water, deze moet je gewoon starten als 4 lijns C kite.

De EVO springt wel goed, je komt er makkelijk goed hoog mee en het afzetpunt is makkelijk te vinden.

De Bandit heeft al een goede spanning op de stuurlijnen, de EVO heeft meer spanning op de stuurliujnen, waardoor je meer kracht nodig hebt om te varen.

Ik heb de EVO niet in 5-lijns set up gevlogen dus daar kan ik niet overoordelen.

Al met al, vind ik de Bandit beter omdat deze niet zo diep in het venster hangt en dardoor voor beginners makkelijker te beheersen is. Kwaliteit is North dus dat moet voldoende zeggen.

In de Duitse Kiteboarding.de van April 2008 (Nr3) staat een test van de EVO met de Bandit en de Revolt. Ook wordt de nieuwe Core Combat voorgesteld.

De Core Combat heb ik kort gevlogen, te kort om er een mening over te hebben. Vliegt een beetje als een Bandit, lekker snel en niet teveel druk op de bar...Het einige dat opviel was dat er een groep Oostenrijkers met CORE kites was en iedere dag ging er bij die gasten een kite kapot, schuren in het doek, echt van de leading edge helemaal door. als de kites op het water crashten sprongen ze gewoon kapot. 'sAvonds werdn de kites door Peter Müller van het kite centrum weer gerepareerd, maar echt iedere dag waren er weer problemen.
Toch voeren die jongens niet extreem en Soma Bay is vlak water dus geen branding. Het heeft mij wel doen denken hoe het met de kwaliteit van Core gesteld is...

Zelf hoop ik dat Naish voor 2009 toch maar weer een RAVEN IV brengt watnt dat is voor mij de top kite...

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.