pak je dezelfde maat kite als je een bowkite gaat varen?

jari

Geen avatar

Berichten: 13
Juni 24, 2008, 20:25:03
edit2Rapporteer  
Ik heb sinds kort een 9m bow kite erbij... Voor als er mooie golven staan

Maar wat ik mij afvraag:  Pakken ervaren kiters in de praktijk nou een maatje kleiner, een maatje groter, of dezelfde maat kite in verhouding met een traditionele C kite??

En graag geen theorie antwoorden over geprojecteerd, of oneindige depower. Maar antwoorden uit de praktijk..

Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #1 Juni 24, 2008, 20:53:07
edit2Rapporteer  
Een bow kan je lang houden maar ook een bow kite heeft een sweet spot alleen deze is groter dan bij een C-Shape kite.

Bij een 9m bow zal je het lekkerst varen afhankelijk van je gewicht tussen de 18 en de 25knp.

De 9m zul je net als wanneer je een kleinere C-Shape kan pakken kunnen pakken in theorie.

De ervaren kiters varen het liefst met een kleinere kite teminste ik dan en ik probeer dan ook zo snel mogelijk mijn 7m te varen.
Waarom een kleine kite?
Deze is sneller en ik vind het leuker want je kan er meer mee spelen.

Later Kevin


JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #2 Juni 24, 2008, 21:05:18
edit2Rapporteer  
Je kan eigenlijk altijd wel een maat kleiner als grootste maat varen omdat een bow nu eenmaal een effectiever oppervlak heeft. En kleiner is altijd lekkerder ivm de snelheid.
. Mijn 11m2 Waroo dekt  prima een 8 en 12 C-kite. Maar heb er nu dan nog wel een 7m2 bij om wat relaxter te varen tegen de 25 knopen.
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #3 Juni 24, 2008, 22:00:19
edit2Rapporteer  
idd

vaar je met een C-kite 14m, voldoet een 11 of 12 meter bow al.

Door het afstellen dekt een 12m bow ongeveer 9-14 meter C-kite, al moet ik zeggen dat ik de afstelling voor weinig wind niet echt lekker vindt varen, kite wordt dan heel traag.
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #4 Juni 25, 2008, 18:30:49
edit2Rapporteer  
Ah mooi onderwerp.

Een 13M^2 Bow zal deze in praktijk langzamer zijn dan een 12M^2 intermadiate C kite?

Kortom is de zelfde maat bow altijd sneller/ langzamer, of verschilt dit erg per kite. In hoeverre heeft de tuning hier nog effect op want neem aan als je hem zo tunened dat ie volle power geeft weinig snelheid meer over houd. (13m2 dan.)
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Juni 26, 2008, 01:12:02
edit2Rapporteer  
je hebtinmiddels zo veel verschillende BOWs/SLEs/Delta's, varierend van heel vlak to heel C shaped, en het verschilt enorm per kite hoe snel ze draaien. In het algemeen sturen de 2008 kites een stuk sneller en de meesten ook met behoud van power dan de 2006 bows/sle's, en is de bardruk een stuk fatsoenlijker.
 @ joystick: een 13m bow vergelijken met een 12 C? ik zou eerder een 12 C met een 10 bow vergelijken omdat je dan qua windrange het meest overeenkomt.
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #6 Juni 26, 2008, 05:14:01
edit2Rapporteer  
@El Rudo
Ja daar ben ik me van bewust maar ik heb ook nog een 16M C kite. Deze wil ik eigenlijk de deur uit doen. vandaar dat ik dan naar een 13 zoek. Mijn 12M houd ik er ook nog bij zodat mijn vriendin hier met 15 kt lekker mee kan varen. Was vooral benieuwd hoe hij zich tot een 12 C verhoud. Maar zoals verwacht moeilijk te zeggen omdat er vele smaken zijn.
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #7 Juni 26, 2008, 15:27:42
edit2Rapporteer  
Je kan eigenlijk altijd wel een maat kleiner als grootste maat varen omdat een bow nu eenmaal een effectiever oppervlak heeft. En kleiner is altijd lekkerder ivm de snelheid.
. Mijn 11m2 Waroo dekt  prima een 8 en 12 C-kite. Maar heb er nu dan nog wel een 7m2 bij om wat relaxter te varen tegen de 25 knopen.

Wel eens met een 8 C gevaren dan?  8m C kite vaar je vaak langer door dan een 8 SLE. De meeste 8m C kites gaan goed tot 35-40 knopen voor iemand van plusminus 75kg. (mits ervaren  ) Een C rem je (met je board) veel makkelijker naar de rand v/h windvenster toe tov een SLE/BOW.

High-end is gelijk. Bij hele vlagerige wind is natuurlijk SLE lekkerder. Lowend van SLE is doorgaans beter dan een C.

Voorbeeld: afgelopen zondag werden de 8m en 9m SLE/BOW kites van het water afgeblazen. De enige die door gingen was ik (73 kg) met 6m SLE en 2 man met 8 C (65 kg) en 10m C kite (82kg).

RH

Berichten: 298
Antwoord #8 Juni 26, 2008, 16:31:23
edit2Rapporteer  
Het antwoord op de vraag is dat ervaren kiters een maatje kleiner pakken bij de Bow of SLE. Een 12 meter Bow of SLE is eigenlijk alleen echt goed voor lichtweer, vergelijkbaar met de 16/14 C.

Een 9 meter Bow/SLE is voor vanaf een knoop of 15.

Een 8 meter C kan je redelijk lang doorvaren, maar begint vaak ook erg laat (hoewel de laatste modelletjes sterk zijn verbeterd). Toch denk ik dat de high-end van een bow/sle beter is dan die van een C. Alleen bij hele stabiele wind (lees: niet-Nederlandse) kan een C in de buurt komen.

Ik vaar zelf Delta, wat vergelijkbaar is met Bow/SLE in windbereik. Even ter illustratie: zondag gewoon kunnen varen in de avond met de 7.5. In de vlagen zeker tegen het overpowerde aan, maar de vlagen waren volgens de metingen die zijn terug te vinden op internet ook boven de 40 knopen, en gemiddeld waaide het rond de 28. Dat was de high-end, maar gisteravond laat in de low-end ook gewoon met de 7.5 op wijk gevaren (terwijl iedereen met een 9 of 11 op het water stond.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.