LF Ruud
Logs: 0 | 35 uur
|
He Tom je had er afgelopen zondag moeten zijn, het was op Mirns niet zo druk en toch werd er weer lekker in de bufferzone gevaren Hoe snel kunnen we er iets aan doen om dit probleem op te kunnen lossen voor we de sluiting kunnen aankondigen op MIRNS
|
|
|
Goonie
|
heel simpel schockman... laat de jongens maar komen met hun bootjes en deel de boetes maar uit en dar praatje gaat heel snel in de ronde zelfs in duitsland.. kik maar eens naar workum als ze daar een parkeer boete krijgen en je komt daar als kiter dan komt er wel iemand bij je vertellen dat je even een kaartje moet halen anders krijg je een boete.. dus stel je nou voor dat als je aan het kiten bent dat je dan een boete krijgt van 130 euro... moet jij eens kijken hoe snel ze onder alkaar er op gaan wijzen dat je daar een boete krijgt...
|
|
|
LF Ruud
Logs: 0 | 35 uur
|
He Goonie als dat zou werken geen problemen mee!!!!!!!!!!!! Maar zou je ze zo gek krijgen
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
ff mee bemoeien dan: de commentaren begrijp ik goed. ook de motivatie van Manfred begrijp ik goed. ( helemaal gezien het aantal echt "klooiende starters" vlak voor de kant. Naar wat ik begrepen heb is de kritiek / de commentaren als volgt ontstaan: Instructeur loopt ( vlieger in de lucht) met cursist door de zwemmerszone naar achteren en gaat ( ver achter de zwemmerszone) maar wel in de bufferzone van het natuurgebied lesgeven. 15 minuten later komt er een "Heinrich" en die gaat als rasechte "starter" voor in de zwemmerszone tussen de kleine kinderen klooien. Ik spreek die vent aan en ik krijg een antwoord: als die vent van die kiteschool dat doet waarom ik niet. Veel mensen aan de kant kregen dat mee. zo ontstond er dus deze discussie...... Naar mijn mening heb je vooral als instructeur een voorbeeldfunctie en blijf je hoe dan ook uit een zwemmerszone. Juist het "geklooi zwemmerszone" heeft de plaatselijke autoriteiten een idee gegeven dat kitesurfen wel eens (te) gevaarlijk kan zijn op deze locatie......... 29 juni is D-Day Na veel gezeur en toestanden ( ja zwemmerszone en natuurgebied klachten) is er nu met alle partijen overeenstemming bereikt betreffende de uitbreiding van start / landings mogelijkheden @ Mirns. We krijgen er dus een flink stuk van dat weiland bij. Het verhaal natuurgebied / bufferzone. Hier hebben we te maken met 2 echt IMPORTANT zaken. De wetgeving bepaald dat wij als kitesurfers een afstand van 200 meter moeten houden van de grens van een natuurgebied ( de z.g. bufferzone) Als team Mirns vinden wij de huidige situatie zeer onduidelijk voor de kitesurfers. Wij zitten zelf te denken aan een oplossing : haal de grens van het natuurgebied ( aangegeven door palen) een stuk naar voren: Natuurgebied wordt dan groter / duidelijke logische grens voor kitesurfers. Wordt aan gewerkt dus Dan het echt belangrijke ( en vervelende) item: In het Natura 2000 gebeuren staat Mirns op dit moment als een "b" locatie omschreven, heel kort gezegd: De komende tijd zal de locatie Mirns / kitesurfen nader worden bekeken vwb schadelijke effecten voor de natuur. In het meest gunstige geval houden we de spot zoals het nu is. Bij teveel "schadelijke toestanden / waarnemingen" worden de regels aangepast ( = spot kleiner) of zelfs de spot verboden................. simpele conclusie: wil je blijven varen ( of voor dit topic) lesgeven @ Mirns dan kom je niet in de zwemmerszone , respecteer je bufferzone/natuurgebied. Ondertussen doen wij dan als Team Mirns NKV ons best voor het bufferzone verhaal / Natura 2000 gebeuren / lextra start/landingsgebied. Tom.. Ik zou de palen van het natuurgebied niet verplaatsen..Nu moet je idd rekening houden met een denkbeeldige lijn van 200meter aan bufferzone (gele boei) maar het gevaar van het verschuiven van die palen is dat de natuurwachters hun ook weer gaan rijkrekenen aan een bufferzone die er op dat moment niet meer bestaat en zullen dan waarschijnlijk (onterecht) meldingen gaan maken van het kiten in de bufferzone... Bovendien kunnen ze op langer termijn misschien een bestaansrecht gaan ontleden aan de plaatsing van de palen en geven wij dus vrijwillig een stuk kitegebied prijs... Dus laat lekker, ondanks dat het misschien soms onduidelijk is voor kiters, de palen van het natuurgebied staan.. @ manfred is idd een prima gast en natuurlijk gunnen wij hem allemaal zijn kiteschool. Maar door het opschuiven van de bufferzone is het dus niet meer mogelijk om verder up-wind te lessen. En sta je op dit moment dus precies voor het in/uit vaar gedeelte van en naar het start en landingsgebied... Dus is het idd misschien verstandig om verder downwind te gaan voor het geven van kite les... Ps klasse TOM dat wij er een stuk bij gaan krijgen
|
|
|
Braddyx
|
Tjezus wat een verhaal allemaal,...moraalridders zo te horen! Respect voor de Kitesurfschool daar, kheb ff de site bekeken van die school,...wat mij opvalt is dat er als eerste veiligheid in staat vermeld ( vele scholen kennen dat woord veiligheid helemaal niet), heel eerlijk gezegd snap ik die schooleigenaar als ie zegt dat hijzelf zijn zone bepaald wat betreft het lesgeven aan cursisten. Bufferzone of niet,..als die zone de veiligheid bepaald voor de cursisten heeft ie 200% gelijk dat ie daar z'n cursussen in geeft. Eindelijk een instructeur met verstand van verantwoord lesgeven!
|
|
|
Idefixe
|
Tjezus wat een verhaal allemaal,...moraalridders zo te horen! Respect voor de Kitesurfschool daar, kheb ff de site bekeken van die school,...wat mij opvalt is dat er als eerste veiligheid in staat vermeld ( vele scholen kennen dat woord veiligheid helemaal niet), heel eerlijk gezegd snap ik die schooleigenaar als ie zegt dat hijzelf zijn zone bepaald wat betreft het lesgeven aan cursisten. Bufferzone of niet,..als die zone de veiligheid bepaald voor de cursisten heeft ie 200% gelijk dat ie daar z'n cursussen in geeft. Eindelijk een instructeur met verstand van verantwoord lesgeven! Hier spreekt blijkbaar iemand die er verstand van heeft. Blijkbaar is Braddyx regelmatig aanwezig geweest bij diverse gesprekken met bijv Rijkswaterstaat, Fryske Gea , 't wetterskip voor het behoud van de spot Mirns! Of heeft Braddyx geen idee wat het hele Natura 2000 gebeuren betekend. Gaan we de komende maanden in de bufferzone varen / lesgeven dan heeft dat duidelijk gevolgen voor de spot. Da's geen praat van een moraal ridder dat zijn ( helaas ) de feiten.
|
|
|
Braddyx
|
Tjezus wat een verhaal allemaal,...moraalridders zo te horen! Respect voor de Kitesurfschool daar, kheb ff de site bekeken van die school,...wat mij opvalt is dat er als eerste veiligheid in staat vermeld ( vele scholen kennen dat woord veiligheid helemaal niet), heel eerlijk gezegd snap ik die schooleigenaar als ie zegt dat hijzelf zijn zone bepaald wat betreft het lesgeven aan cursisten. Bufferzone of niet,..als die zone de veiligheid bepaald voor de cursisten heeft ie 200% gelijk dat ie daar z'n cursussen in geeft. Eindelijk een instructeur met verstand van verantwoord lesgeven! Hier spreekt blijkbaar iemand die er verstand van heeft. Blijkbaar is Braddyx regelmatig aanwezig geweest bij diverse gesprekken met bijv Rijkswaterstaat, Fryske Gea , 't wetterskip voor het behoud van de spot Mirns! Of heeft Braddyx geen idee wat het hele Natura 2000 gebeuren betekend. Gaan we de komende maanden in de bufferzone varen / lesgeven dan heeft dat duidelijk gevolgen voor de spot. Da's geen praat van een moraal ridder dat zijn ( helaas ) de feiten. Leuk die feiten! Maar die feiten wegen niet op tegen de veiligheid van mensen (personen) Ik zeg alleen maar dat die school het voortouw neemt in verantwoord lesgeven en als ie daarmee een zone moet overschrijden. Ik heb het wel eens anders gezien dat een cursist een ongeluk kreeg met een andere kiter, dit alles omdat de zone van die school niet groot genoeg was, was die zone wel groter geweest dan zou dat ongeval nooit hebben plaatsgevonden!! Je zou je hierin iets meer kunnen verplaasten in de eigenaar van een kiteschool,.....jij kijk toch ook eerst om je heen als je een sprong wilt maken of je voldoende ruimte heb zodat je zeker weet dat er niets mis kan gaan? Nou die school bekijk dat ook zo! En een school voor natura 2000 is echt geen probleem,..die school geeft juist het voorbeeld op het water als je praat over veiligheid, misschien stof om over na te denken! Hangloose Brad
|
|
|
Idefixe
|
Een school heeft zich nu eenmaal aan dezelfde ( helaas opgelegde regels te houden) als de rest van de kitesurfers. Het "je aan de regels houden" vwb natuurgebied / bufferzone heeft niets te maken met veiligheid. Het argument dat er op Mirns te weinig ruimte zou zijn om veilig les te geven binnen de officiële zone is echt kolder. Natuurlijk is het in de bufferzone van het natuurgebied rustig. Het is daar echter gewoon wettellijk verboden om les te geven. Voorheen was dit niet zo'n probleem maar helaas hebben we nu met Natura 2000 te maken. Kitesurfen ( of lesgeven) in de bufferzone zal leiden tot verkleinen van de spot , meer contrôle door autoriteiten tot in het ergste geval sluiting van de spot. ( en ga in godsnaam niet denken "het valt allemaal wel mee" want Natura 2000 is echt een droevige toestand :'( ) En als we dan toch op de officiële "veiligheidstoer" moeten gaan: Bij het lesgeven op/in water waar dit verboden is zal de verzekering van de betreffende school bij een eventueel ongeval waarschijnlijk niet uitkeren. Een ieder die een klein beetje verstand heeft van didactisch handelen weet dat de instructeur / docent ten allen tijden een voorbeeld functie heeft. Dit geldt op het gebied van veiligheid maar ook op gebied van het respecteren van de regels ter plekke. Ben je het niet eens met de regels dan kun je daar tegen in verweer komen / bezwaar maken. Uit mijn "dingetje"bij de NKV is voor mij in de praktijk gebleken dat daar best wel mogelijkheden zijn. Voorwaarde om door de betreffende autoriteiten als volwaardige en serieuze gesprekspartner te worden gezien is dan wel jouw eigen gedrag als kitesurfer. Het "ik bepaal zelf wat wat ik mag en niet mag" Is dan weer een bevestiging van ( het verkeerde) beeld wat de autoriteiten van het kitesurf gebeuren hebben. Ik heb het wel eens anders gezien dat een cursist een ongeluk kreeg met een andere kiter, dit alles omdat de zone van die school niet groot genoeg was, was die zone wel groter geweest dan zou dat ongeval nooit hebben plaatsgevonden!! In dat geval kun je je dus afvragen of de instructeur hier wel de juiste keuze gemaakt heeft. Het ( moeten) lesgeven was hier dus blijkbaar belangrijker dan de veiligheid van de cursist.....
|
|
|
Joosdo
|
Dus als ik rijles neem met de auto hoef ik me ook niet aan de regels te houden als dat veiliger is? Wat een onzin, daar is toch een instructeur voor Kul verhaal, gewoon een ballenlijn spannen vanaf de houten palen het water in en een oom agent vragen om een maand lang iedereen een bon te geven die ook maar waagt over de lijn te varen. Ben je zo van het probleem af. Als je zo om de veiligheid geeft, klein bootje mee, helemaal naar links varen, dan raak je geen kip in 500 meter en kan je de afgedreven studenten zo weer ophalen.
|
|
|
Braddyx
|
Hehehe,...laat ik nou die blauwe pet dagelijks moeten dragen. Eigenlijk een zinloze discussie, heb gewoon begrip voor elkaar. Gelukkig dat er dan maar een safety op de bar zit,...laat ik het maar zo uitdrukken dan! Toch sta ik voor 200% achter de beslissing van de instructeur. Dus als ik rijles neem met de auto hoef ik me ook niet aan de regels te houden als dat veiliger is? Wat een onzin, daar is toch een instructeur voor Kul verhaal, gewoon een ballenlijn spannen vanaf de houten palen het water in en een oom agent vragen om een maand lang iedereen een bon te geven die ook maar waagt over de lijn te varen. Ben je zo van het probleem af. Als je zo om de veiligheid geeft, klein bootje mee, helemaal naar links varen, dan raak je geen kip in 500 meter en kan je de afgedreven studenten zo weer ophalen.
|
|
|
Iman
Geen avatar
|
Ik ken de spot mirns niet, behalve van het forum, maar als ik het goed begrijp heeft manfred een ontheffing voor de spot (en de bufferzone?) Misschien als voorbeeld functie zou het kunnen helpen dat de cursisten en de instructeurs hessjes aan hebben? dan word het voor iedereen duidelijk dat het om een klasje gaat (badgasten,kiters en wie dan ook) daarnaaast is dit nog gratis reclame als je je eigenlijk school/website op het hest afdrukt. zoals ik zei ik ken de spot niet, en de school ook niet, maar wanneer je die hessjes gebruikt zullen de "ervaren" kiters in de vaarlinie (zoals jullie dat noemen) ook meer geneigd zijn om afstand te houden?
|
|
|
Idefixe
|
Sorry hoor, ik wil er eigenlijk inhoudelijk niet op ingaan / moet blijkbaar toch : Ontheffing is echt een super LUL verhaal. In dit geval is er hoogstens sprake van een inschrijving bij de Kamer van koophandel. That's it. Wie zich aangesproken voelt daag ik bij deze uit om aan te tonen dat er een ontheffing/vergunning is om in de bufferzone van het natuurgebied te mogen kitesurfen c.q. les te geven in het kitesurfen........
|
|
|
Iman
Geen avatar
|
Sorry hoor, ik wil er eigenlijk inhoudelijk niet op ingaan / moet blijkbaar toch : Ontheffing is echt een super LUL verhaal. In dit geval is er hoogstens sprake van een inschrijving bij de Kamer van koophandel. That's it. Wie zich aangesproken voelt daag ik bij deze uit om aan te tonen dat er een ontheffing/vergunning is om in de bufferzone van het natuurgebied te mogen kitesurfen c.q. les te geven in het kitesurfen........
okee okee dat wist ik niet, maar desalniettemin lijkt mij die hesje een goed idee! ik kite zelf meestal op zee(scheveningen) dus heb er niet zo veel last van, alhoewel ik Friesland afentoe ook wel lekker vind Maar dmv het gebruik van hessjes is het ook in de vaarlinie wel duidelijk wie leerling is en wie niet. het lijkt mij dat dit aan de veiligheid zeker bijdraagt!
|
|
|
@LaurenS
|
Zo te horen kan er met de toegepaste regels dus niet veilig les gegeven worden.Iedereen moet zich aan de regels houden,dus manfred trek je conclusies,aangezien je zo prat gaat op veiligheid(en terecht).
|
|
|
Hattori Hanzo
|
Wat ik niet begrijp is dat er verschillende partijen belang hebben dat er niemand in het natuurgebied komt. waarom wijzen naar elkaar in plaats van een oplossing vinden.
Mirns krijgt er een stuk land bij wat de oplaat.landingszone vergroot. niemand hoeft dus meer in het natuurgebied/bufferzonne te komen.
Zowel de kiters die niet lid zijn van het NKV, het NKV zelf, het strandpaviljoen, kitesurfscholen die er les geven en de natuurverenigingen hebben er baad bij.
waarom niet de bufferzonne afsluiten me palen en boeien (nog een 400 meter verder dan de palen nu staan. Ik weet niet wat de kosten zijn maar als bovenstaande partijen allemaal wat in het zakje doen lijkt het mij financieel wel haalbaar...
naast een bijdrage van bovenstaand vereningen en commerciele belanghebbenden: Zet een pot neer bij de ingang van het strandpaviljoen zodat iedereen een vrijwillige bijdrage kan doen... Hiertoe zijn veel mensen bereid dat weet ik zeker....
Zo komt er niemand meer in de kitezone en kweek je ook wat goodwill bij de vogelaars door zelf actief een oplossingaan te dragen
this maar een idee.....
|
|
|
Idefixe
|
Nog meer palen e.d. in het water is geen optie ( ook daar zijn dan weer vergunningen enz enz voor nodig )
A. Mirns krijgt op het land een flink uitbreiding. Het wordt hierdoor voor een ieder een stuk veiliger B. De volgende stap is het plaatsen van een goed info bord. Hiervoor zijn de eerste stappen al gezet.
C. Vanaf de grens van het natuurgebied ( duidelijk aangegeven met palen) is er een bufferzone van 200m waar je gewoon NIET mag komen. De kitezone is zowel aan de noord als de zuidkant aangegeven met boeien.
Is gewoon hardstikke simpel. BTW er komt bij Wiebe een pot te staan waar men geheel vrijwillig een bedrag kan doneren ( die uitbreiding op het land is dus niet gratis hè)
|
|
|
Braddyx
|
Wat ik zo lees van de kitesurfschool is ie helemaal niet te beroerd om mee te werken,...hij geeft zelf al duidelijk aan als de spot zich gaat uitbreiden dat de alles dan opschuift, inclusief zijn leszone. Trouwens ik hoor alleen maar goeie positieve berichten van die Kitesurfschool Absolute. Dat geeft mij aan dat ie een goeie instructeur moet zijn. Van m'n buddie's hoorde ik dat ie al 9a10 jaar lesgeeft, zo iemand heeft het hele kitesurfen al meegemaakt, respect zou ook op z'n plaats zijn vind ik,...zo'n iemand heeft toch 30% van alle kiters op het board gezet,..snel rekensommetje. Brad /IJmuiden
|
|
|
|
Idefixe
|
Vooral Bummer doet hier errug veel hoor
|
|
|
Bummer
|
HET LAATSTE NIEUWS mbt HET NATUURGEBIED EN DE BUFFERZONE: Vandaag wezen kijken op Mirns (Oostenwind) en een medekiter gesproken die een boete heeft gehad voor het kiten in de bufferzone !!! Hij zat naar zijn zeggen nog net niet in het natuurgebied (5m ervandaan) maar wel vlakbij en werd daarbij bekeurd door de politie te water die de HELE dag hebben liggen posten met de boot in de bufferzone. Politie en instanties zitten er dus bovenop. :'(( Kite dus alleen in de kitezone!!!!! (Dit zijn de 4 gele boeien voor het kitestrand en naar het oosten (links))
|
|
|
Bummer
|
Voor de goede Orde : de Kitezone op Mirns (tussen de 4 gele boeien) rechts van de 2 rechterboeien(ten westen) is eerst de bufferzone en dan Natuurgebied : STAY OUT !!!!!!!!
|
|
|