Fabel: Een bow/sle heeft meer depower dan een c-kite

jaapd

Berichten: 609
Juli 03, 2008, 03:36:48
edit2Rapporteer  
Steeds weer lees je dat bowkites meer depower hebben. Dit is misschien zo voor lichtgewichten/beginners/bepaalde kites maar dit is niet altijd waar. Mijn ervaring is dat een c-kite vaak evenveel depower heeft als een nieuwere bowkite.

F.one Dream3 16 vs Naish Helix 14 = onbeslist
Beide heb ik minstens 1 seizoen gebruikt voor ongeveer 10-20 knopen. De Dream vliegt makkelijker met heel weinig wind, de Helix blijft lekker sturen ook al depower je hem helemaal. De highend van de Helix wordt bepaald door de lengte van je strap, of je moet knoopjes gaan verstellen maar daarvoor moet je van het water af dus dat tel ik niet mee.
RRD HiR 13 vs Gaastra Jekyll 12 = c-kite wint
Beide een keer of 15 gebruikt voor ongeveer 15-25 knopen. De Jekyll begint misschien een knoopje eerder maar de HiR heeft een veel betere high-end. Als de rest met waroo 7 vaart dan is de HiR nog comfortabel. Met veel wind is de Jekyll aan/uit en klapperend doek.
Peter Lynn Venom 10 vs Caution Answer2 9 = onbeslist
Beide een keer of 15 gebruikt voor ongeveer 20 of meer knopen. De Answer begint misschien iets eerder maar voor minder wind heb ik andere kites. Van beide heb ik de grens nog niet bereikt. In vlagerige wind is de Venom veel beter, in constante wind zal de Answer wel goed zijn want die Tillman gaat er niet voor niks bijna 100km per uur mee.
Liquid Force Hi-fi 9 vs Waroo2 9 = c-kite wint
Beide 1 keer back to back gevaren in veel wind. De anders zo smoothe Waroo is in veel wind best wel zenuwachtig. De Hi-fi nodigt uit tot keihard varen.

Verder springen die bowkites wel makkelijker, relaunchen ze beter en gaat het uitlopen van 4 lijnen sneller. Ook heb ik een aantal c-kites gevlogen met een minimale windrange. Maar als er iets breekt of blijft haken dan hang ik liever onder een 5-lijnskite.

Wat is jullie ervaring?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Juli 03, 2008, 03:43:05
edit2Rapporteer  
kwestie van afstelling denk ik dan, een waroo 2 9mtr kan je knetterlang houden, Hi-Fi ken ik niet.
Jekyll kan je ook heel lang houden, maar ik ken de rrd dan weer niet
Je zou voor de gein een max eens moeten vasthouden, daar zit veel depower in, maar niet zoveel als de jekyll
Die answer is sowieso al een kite die je lang kan houden
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 Juli 03, 2008, 04:06:57
edit2Rapporteer  
leuk topic! Ik ga er vanuit dat wat je zegt klopt. Je ziet dus dat de kitedesigners nu in staat zijn voldoende depower in zo'n beetje alle kites te stoppem. Ik ken niet alle kites (er zijn iets van 50-60 merken met allemaal wel een paar kites), zijn deze ook allemaal 2008 of 2007?

Wat me hoe dan ook opvalt is dat er weinig echte ongelukken zijn gebeurd afgelopen tijdens de afgelopen weken met al die wind. Zou dat hier verband mee houden?
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #3 Juli 03, 2008, 04:29:32
edit2Rapporteer  
ik vind het interessant topic. jammer dag er geen wetenschappelijke onderbouwing voor is maar ik zou je graag geloven.

een bow heeft meer depower dat zoiezo maar met veel power is een ckite in mijn ogen fijner te controleren
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 Juli 03, 2008, 04:31:05
edit2Rapporteer  
Ik denk dat dat het is idd, bow heeft wel meer depower, maar niet goed te gebruiken wss.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #5 Juli 03, 2008, 04:32:45
edit2Rapporteer  
Je hebt ut nu over depoweren ivm de windsnelheid. En hoe zit het met depoweren in de zin van  een noodstop, dus bar loslaten = kracht weg. Blijft een C-shape dan niet lang doortrekken? Of zeg ik nu iets heel raars.

(dit zeg ik puur op basis wat ik lees, ben een beginner en heb net een paar keer gekite)
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #6 Juli 03, 2008, 04:33:41
edit2Rapporteer  
Klopt wat je zegt.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Juli 03, 2008, 04:37:26
edit2Rapporteer  
Met de nieuwe high depower C-kites is er geen echt verschil meer in high-end.

Het enige grote verschil is dat een bowkite instant depower heeft op de bar terwijl je een C-kite met je rail uit moet remmen, dit maakt dat een bow voor beginners meer depower heeft maar dat het voor een gevorderde kiter niet veel meer uitmaakt welke kite deze beet heeft als het om depower gaat.
zjunnusun

Berichten: 236
Antwoord #8 Juli 03, 2008, 05:26:30
edit2Rapporteer  
Klopt mijn beleving dat een bow ook veel moeilijker te remmen is met alleen je rail?
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #9 Juli 03, 2008, 05:31:19
edit2Rapporteer  
hoe kan je meer dan 100 procent depower hebben vraag ik me dan af.
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #10 Juli 03, 2008, 05:33:43
edit2Rapporteer  
dan begint je kite je upwind te duwen schater



El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 Juli 03, 2008, 05:45:37
edit2Rapporteer  
bij de gall & gall geweest Michiel?
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #12 Juli 03, 2008, 05:45:45
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het verschil hem (zoals al eerder gezegd) vooral in het gebruik van de depower ligt. De bow depower je ''makkelijker'' in nare situaties. Alleen een kwestie van die bar weg duwen, met een C-shape zal dit weinig gevolgen hebben.

100% depower hebben alle kite's, ook die uit 1836. Dat is namelijk de kite helemaal van je afgooien en gaan staan kijken hoe je vlieger zijn eigen weg vind. Andere 100% depower zal er nooit kunnen bestaan, je kite houd altijd wel kracht. Misschien dat het niet meer de kracht is om jou van je plaats te kunnen trekken, maar er is kracht.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #13 Juli 03, 2008, 06:12:14
edit2Rapporteer  
In Kitemagazine Juli/August 2007 stond een depowertest beschreven, wetenschappelijk uitgevoerd.  Dit houdt o.a. in: herhaalbaar, voor alle kites dezelfde condities, valide en betrouwbaar.

de geteste kites waren: een C-shape, een bow en een Flysurfer Speed II.

de test werd als volgt uitgevoerd.
Vanaf een rijdende pickup-truck (65 km/u) werd de trekkracht van de kite gemeten gepowerd en gedepowerd. Op deze wijze werd voor de drie testkites de depowerfactor bepaald. (trekkracht gedepowerd x factor = trekkracht gepowerd)

uitslag: de Flysurfer was met afstand de kite met het grootste depower-effect. Als tweede eindigde de bow en als derde de C-shape.

conclusie: bows hebben een grotere depower dan C-shape. Het is daarmee geen fabel maar een feit!
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #14 Juli 03, 2008, 06:13:03
edit2Rapporteer  
bij de gall & gall geweest Michiel?

haha nog niet.

ik bel je morgen even duik nu mijn bed in
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #15 Juli 03, 2008, 06:48:03
edit2Rapporteer  
Je hebt natuurlijk veel soorten depower, ik bedoel de belangrijkste:
Een kite met veel depower kan je in veel wind nog lekker varen.

Je hebt ook kites die in veel wind niet meer goed sturen, aan/uit gedrag krijgen of gaan klapperen. Deze kites hebben misschien wel veel depower maar niet van het goede soort. Het is een soort 'thuiskomertje' Als de wind opeens toeneemt heb je genoeg controle om naar de kant te varen. En op de kant kan je dan nog wel achteruit lopen.

En dan heb je ook kites waarmee je bijna niet meer achteruit kan lopen maar waarmee je nog prima kan varen.

Die test in Kitemagazine was een goed begin maar dat was maar 1 c-kite en dat was volgens mij een Rhino. Ik zou die test wel eens willen zien met een c-kite met trimbare 5e lijn.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #16 Juli 03, 2008, 07:33:04
edit2Rapporteer  
De kites die jij opnoemt en de ervaring die je er bij zet is een beetje appels met peren vergelijken.

Ik denk idd ook dat je misschien een heel eind kan komen met de highend van een C kite ten opzichte van een SLE/HYBRIDE/BOW kite mits je weet wat je doet en een board goed kan aankanten enz. enz ...... maar dat is niet de stelling..
Bovendien vergelijk je de HI-FI met de Waroo maar dat zijn beiden geen echte C kites..
De Hi-Fi is een 5 lijns Hybride kite http://www.liquidforcekites.com/kites-hifi.htm
en de waroo is een SLE

Bij een bow kite kun je de opwaartsekracht dmv de bridle makkelijker kwijt raken zodat je niet op je tenen over het strand hoeft te lopen dit is iets wat met een echte C kite veel minder effectief werkt. Je beschikt dus bij een bow/sle/hybride zelf over alle power..... Bar van je af is dus 80% van de power minder..

VB
Ik kan met mijn 10m2 makkelijk in 30 a 35 knopen varen. Loop met gemak met mijn kite over het strand het water in en kom met die zelfde gemak weer het water uit.
Als ik een sprong maak en ik wil iets eerder landen dan klap ik gewoon mijn benen uit en duw de bar iets van mij af zodat ik weer iets eerder land. Na een crash blijf ik, omdat ik mijn bar van mij afduw, rustig op een plek in het water liggen..
Zelfde verhaal maar dan met een echte C-kite...
Je hebt iemand nodig die je aan je harnas vast gaat houden. de opwaartsekracht op het strand is heftig en komt dus regelmatig met je voetjes van de grond. Na een crash moet je eerst weer je kite op 12 uur zien te krijgen en gaat dus een eind achter je kite aan. Moet je board erg hard aankanten om power te kunnen losen met als gevolg dat je na 1,5 uur last hebt van je rug en knieën. Bovendien is uit een test gebleken dat... hoe makkelijker de kite te depower is hoe makkelijker het is om hoogte te lopen..


Natuurlijk zullen de echte freaks misschien liever een C kite varen ivm de power tijdens kiteloop enz. enz. maar de de-power en windrange van een echte C-kite zal nooit gelijk zijn of te vergelijken zijn met een bow/sle/hybride kite..
Er zijn ook SLE/Hybride kites met 5e lijn maar ook daar zie ik geen voordeel van in

Citaat
Je hebt natuurlijk veel soorten depower, ik bedoel de belangrijkste:
Een kite met veel depower kan je in veel wind nog lekker varen
.

Ps dit is geen depower van een kite maar dat is de high end van een kite
Chop S(t)ick

Berichten: 151
Antwoord #17 Juli 03, 2008, 07:36:13
edit2Rapporteer  
Leuk verhaal.
Nu heeft een Sle of een Bowkite (flatkite) toch een groter geprojecteerd (Bedoel het oppervlak wat wind vangt als het in de lucht staat) oppervlak dan een C Kite.
Een SLE of een BOW van 12m2 vangt meer wind dan de C kite van 12 meter.

Ik vind daar niks van terug in je bevindingen. Is het nu een appels en peren vergelijking of gaat het echt ergens over?

Ik ben het even kwijt namelijk Wink
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #18 Juli 03, 2008, 07:42:36
edit2Rapporteer  
Oke mijn bevindingen..
Ik heb op Oostvoorne met mijn 12m2 Liquid force assault met 30-35 knopen gevaren en had daarvoor ook een 12m2 Co2 van Cabrinha gehad..
No way in hell dat ik met die Co2 het water op was gegaan..
En dan kan ik dus nog +/- 2 meter bij die assault optellen...... Roll Eyes

MIjn huidige SLE kite heeft het profiel van een C kite maar is voorzien van een bridle.
Ik kan mijn 10m2 varen vanaf 16 t/m 35 knoop (131x40 board en 95kg)
Deze windrange zou ik nooit, met zoveel gemak, kunnen halen met een echte C-kite

@wat ben je kwijt Erik?
Chop S(t)ick

Berichten: 151
Antwoord #19 Juli 03, 2008, 08:12:58
edit2Rapporteer  
@ Ik ben een beetje kwijt wat ik nodig heb om de test te kunnen begrijpen.

BV Ik vaar een waroo 9, in mijn geval een 07 model. Heeft een goede low-end. Stel ik ga die testen back to back met bv een Venom 10 die enorm goed is in de high end. Dat is toch geen test als ik ga kijken welke kite het lekkerst vaart met 30 knopen. Laat staan dat ik het depower verhaal erbij zou gaan halen. Verder vergelijk ik een SLE met een Twinskin.

De titel suggereert dat het om depower gaat en daar gaat het niet om maar welke het lekkerst vaart. Dit is een mening van de testpiloot. En subjectief omdat het een mening is.

Ik vind bv een golden delicious de lekkerste appel, het gaat me dan te ver om te beweren dat appels lekkerder zijn dan peren. Tenzij ik zou zeggen ik heb liever een appel dan een peer om die en die reden. Dan zou ik een smaak test doen met mijn favo appel tov een kiwi. En de appel wint dus appels zijn het lekkerste fruit.

Wat ik kwijt ben is er wellicht niet eens geweest. En voor mijn gevoel zou het er wel moeten zijn.

Als ik roep een SLE vaart veel beter hoog aan de wind omdat deze verder aan de rand van het windvenster komt, is dat nog onderbouwd met enige technische facts.

Genoeg geschreven, morgen weer sprayen op Atlantis.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #20 Juli 03, 2008, 08:22:08
edit2Rapporteer  
Oke je snap... net zoals mij... de stelling niet helemaal
Het gaat idd over welke kite het lekkerste vaart in z'n highend en dt is idd smaak  Undecided

JIj mazzel pik... Atlantis is the place to be  schater schater schater
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #21 Juli 03, 2008, 14:37:12
edit2Rapporteer  
Heeft helemaal niks met smaak te maken.
Het is een feit ook moderne C´s een bredere range hebben gekregen maar deze kan echt nog niet tippen aan de range van een flatkite.

Een 9 flat of SLE is nog het beste te vergelijken met een 12 C. (bv 9 Helix versus 12 Torch) dit komt onder andere door het geprojecteerde oppervlak maar ook het design die een flat erg vroeg laat varen. Maar in +30 knopen zie je echt geen 12 C´s meer op het water terwijl je met de 9 echt nog wel lol en kontrole hebt.

Maar eigenlijk een onzinnige constatering want de trend is om juist zo snel mogelijk een kleinere maat te pakken omdat het gewoon meer fun is om gepowerd een kleiner maatje te varen dan dan een grotere maat in de highend. We varen voor onze lol en niet om te kijken wat de grenzen van het materiaal of ons eigen kunnen is.
Verder zijn er zoveel verschillende designs met even zoveel verschillende eigenschappen dat een vergelijking ook niet meer te trekken is.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #22 Juli 03, 2008, 16:01:46
edit2Rapporteer  
T zijn geen fabels maar feiten.
Afhankelijk van de bar die je gebruikt namelijk, vaak worden er 1:1 barren bij gegeven tegenwoordig omdat 2:1 gewoonweg niet populair is. Dit zegt dus niks over de echte mogelijkheden van de kite.
maar het vliegt wel een stukje lekkerder. Ach goed eindeloze discussie wordt dit
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #23 Juli 03, 2008, 17:47:32
edit2Rapporteer  
Ik vaar Raven III en mijn dochter vaart met Bandits. Regelmatig wissel ik met vrienden en vaar dan kort met een Bow (Cabrihna).
Volgens mij is de gehele discussie over de zgn 100% depower bij Bow Kites redelijk overdreven en wordt door de media en de leveranciers aangezwengeld.

Ik denk dat een moderen C kite niet veel onderdoet voor een Bow Kite:
a. Ook Moderne C kites als een Raven III hebben een groot depowerbereik. Het verschil met een Bow is dat het depowerbereik van een C kite meer On-Off is, terwijl een Bowkite meer lineair de kracht vermindert. Dit is vlgs mij een kwestie van wennen en weten hoe de kite reageert.

b. Als je goed kunt kiten, en daarmee bedoel ik dat je dmv aankanen van je board de power van je kite kunt reguleren hebben de meeste moderne c kites (en zgn Flat Kites) een zeer groot windbereik. Dus voor het optimaal uitnutten van een C Kite moet je gewoon iets beter kunnen kiten. Ik zie momenteel veel kiters met Bows onderweg die helemaal niet meer weten hoe je een board moet aankanten en als resultaat halfwinds heen en weer varen, bijna geen hoogte lopen en doordat ze niet kunnen aankanten ook niet echt tot sprongen komen. Maar de scholen krijgen hun leerlingen binnen een dag op het board en dus is succes verzekert...
In Juni waren wij in Soma Bay waar 80% van de kiters bows varen en er was er bijna geneen die goed hoogte kon lopen, allenaal gewoon halfewindse rakjes lopen.....


c. Bow kites worden aangeprezen voor hun grote windbereik, zo zou je met een setje van 2 Bows het gehele windbereik kunnen afdekken waar je met een C kite 3 of 4 kites nodig hebt.
Dit vind ik grotendeels Marketing Hype. Wanneer je een 9m Bow in 30+ knopen wind vaart is dit geen lolletje, de kite is dan dermate gedepowered dat deze niet meer lekker reageert en vaart. Tevens, mocht er iets gebeuiren dan heb je nogsteeds 9m in je handen en deze is voor de wind een net zo grote speelbal als een evengrote C kite. Dus de gevaren die kunnen optreden met een Bow in problemen zijn net zo groot als met een C kite!
Voordeel van een C kite in overpower vind ik date de vorm stabiel blijft, een gedepowerde bow verliest zijn profiel aan de leikant en begint te flapperen hetgeen ik geen lekker gevoel vind.

d. De zgn. 100% depower van een bow. dit is ook zon leuk item, echter 100% depower bestaat niet, zie mijn punt onder item c. Tevens is een moderne 5 lijns C kite super veileig door de safety set up met 5e lijn. Veel bow kites hebben deze safety niet en de safety lijn wordt aan de chickenloop bevestigd waardoor de kite ALTIJD druk houdt en een kiter echt nog in gevaren kan brengen...

e. Bepalend voor de groote van d kite is het geprojecteerde oppervlak. Dit is het oppervlak waarmee de kite kracht genererd (voortstuwing en lift). Eenvoudigweg is dit het vlakke deel van de kite, de zijkanten hebben geen voortstuwende functie.
Door de vorm van een Bow heeft een bow kite bij het zelfde opporvlakte een groter geprojecteerd oppervlak dan een C kite. Dit komt door de vorm van de kite. Een Flysurfer heeft het grootste geprojecteerdeoppervlak, deze staan dan ook echt als een vleugel in de lucht.
Hierdoor kun je bij dezelfde wind condities altijd een kleinere bow vliegen dan een c kite. Ik zie dit niet als een voordeel, het is maar waar je aan gewend bent. Of je nu met een 14m C kite vliegt of met een 11m Bow, wanneer je de kites aangepowered vliegt kun je met beide kites plezier hebben en bijna hetzelfde resultaat mbt snelheid, springen en relaunch...

Tenslotte:  De test in Kite Magazine (Duitse). Ik woon sinds 4 jaar in Starnberg bij Munchen, en ken de jongens van Kitemagazine persoonlijk en ga ook regelmatig met hen kiten. Pas op, zij zijn niet geheel objectief: het adres van Kitemagazine is hetzelfde as de Cabrinha importeur van Duitsland. Beide bedrijven zitten in hetzelde pand!! Logisch dus dat Kitemagazine redelijk positief bericht over Cabrinha en Bow kites. Prive varen de meeste jongens van Kitemagazine dan ook met Cabrinha, afgelopen weekeinde hadden zij al de 1009 modellen mee naar Walchensee om te testen!
Kitemagazine heeft Bowkites als 100% veilig genoemd omdat het kiten in Duitsland na het onfortuinlijke ongeluk van Silke Gorld een paar jaar geleden echt in het verdomhoekje kwam. Bows werden als veilig gepositioneerd, echte C kites als Naich Torch of Slingshot Fuel werden als Extreme Kites gepositioneerd. Door deze positionering zijn Bowkites in Duitsland overdreven gewild. Echt de meesten varen met Bowkites, C kites als Ravens of Fuels zie je hier haast niet meer. Afgelopen weekeinde waren er 30 Kites op Walchensee, misschien 5 C kites, verder alles
Bows.. Zie ook dat een Torch of Slingshot of ook een Raven door Kitemagazine nauwelijks getest of geprezen wordt, terwijl deze kites echt nogsteeds zeer populair zijn. Dus testen zijn interessant, maar je moet wel tussen de regels door lezen!

Dus ik ben het eens met de stelling dat moderne C kites qwa depowerbereik niet (veel) onderdoen voor Bow kites, echter voor een C kite heb je meer kiteervaring nodig dan voor een Bow en tenslotte het allerbelangrijkste: Iedereen moet varen wat hij/zij zelf lekker vindt!

hang loose  
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #24 Juli 03, 2008, 18:22:13
edit2Rapporteer  
Citaat
Bovendien vergelijk je de HI-FI met de Waroo maar dat zijn beiden geen echte C kites..
Ik vergelijk een c-kite/hybride met een bowkite/sle. Voor het gemak gooi ik alles met een bridle en alles met 5 lijnen op 1 hoop.
Citaat
Nu heeft een Sle of een Bowkite (flatkite) toch een groter geprojecteerd (Bedoel het oppervlak wat wind vangt als het in de lucht staat) oppervlak dan een C Kite.
Ik vergelijk steeds een c-kite/hybride met een bowkite/sle met ongeveer dezelfde windrange. Daarom vergelijk ik bijvoorbeeld een 16c met een 14sle en een 13c met een 12sle.
Citaat
Ps dit is geen depower van een kite maar dat is de high end van een kite
Ja, ik bedoel eigenlijk de high end
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.