Fabel: Een bow/sle heeft meer depower dan een c-kite

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #25 Juli 03, 2008, 18:49:41
edit2Rapporteer  
Allemaal leuk en wel  en speculatief, maar probeer dan wel ff het volgende te verklaren: "Maar in +30 knopen zie je echt geen 12 C´s meer op het water terwijl je met de 9 echt nog wel lol en kontrole hebt".
Dat laatste een feit wat betreft vergelijking 12 Torch en 9 Helix dus wel degelijk een enorm verschil.

Verder als je de highend wilt vergelijken dan ook in de absolute highend testen, want zolang je nog in het comfortabele bereik van beide kites zit, valt er dus nog niks te vergelijken.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #26 Juli 03, 2008, 19:07:02
edit2Rapporteer  
[Daarom vergelijk ik bijvoorbeeld een 16c met een 14sle en een 13c met een 12sle.
Citaat
Ps dit is geen depower van een kite maar dat is de high end van een kite
Ja, ik bedoel eigenlijk de high end

Highend is subjectief en sterk afhankelijk van je gewicht en skills.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #27 Juli 03, 2008, 19:24:57
edit2Rapporteer  
Idd. zoals Fer al zegt allemaal erg subjectief.
Wat ook belangrijk is het verschil in hoe de kracht vrijkomt. Toevallig een maand geleden de TribalII 13m2 tegen de bandit 9m2 kunnen testen. Oftewel, high-depower C-shape vs. Delta. Kwa geprojecteerd opp. zijn de kites vrijwel gelijk, dus de vergelijking gaat op dat vlak beter op.

Low-end is beter van de Bandit omdat ik daarmee hoogte kon lopen in 14kn (vlak water, 666, 75kg). Echter de tribal trekt dan nog als een beer en je kunt er tricks mee doen door veel meer power. Maar hoogte lopen lukt echt niet meer. De Bandit voelde soft aan en ik moest echt alles eruit persen wat erin zat.

Vandaar dat er altijd zoveel discussie over de low en high-end van een kite. Over het algemeen geldt low-end is de minimale wind waarin je terug kunt komen op de plek waarvan je vertrok. Het high-end van de Bandit 9m2 is hoger dan die van de Tribal, eerder vergelijkbaar met de 9m2 tribal. Dus ondanks high depower C-kite toch niet een mega windbereik als een SLE/Delta/flat whatever kite.

Je test is grappig voor een discussie, maar de vergelijking gaat niet op.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #28 Juli 03, 2008, 19:26:24
edit2Rapporteer  
b. Als je goed kunt kiten, en daarmee bedoel ik dat je dmv aankanen van je board de power van je kite kunt reguleren hebben de meeste moderne c kites (en zgn Flat Kites) een zeer groot windbereik. Dus voor het optimaal uitnutten van een C Kite moet je gewoon iets beter kunnen kiten. Ik zie momenteel veel kiters met Bows onderweg die helemaal niet meer weten hoe je een board moet aankanten en als resultaat halfwinds heen en weer varen, bijna geen hoogte lopen en doordat ze niet kunnen aankanten ook niet echt tot sprongen komen. Maar de scholen krijgen hun leerlingen binnen een dag op het board en dus is succes verzekert...
In Juni waren wij in Soma Bay waar 80% van de kiters bows varen en er was er bijna geneen die goed hoogte kon lopen, allenaal gewoon halfewindse rakjes lopen.....

dat veel mensen niet hun board aan kunnen kanten of goed hoogte kunnen lopen komt omdat er heel veel beginners op het water zijn.
het aankanten van mijn board met een good old V4 heeft ook een poos geduurd voordat ik dat in iedere omstandigheid onder de knie had dus dat is gewoon een kwestie van ervaring.
ik rem regelmatig de vlagen uit mijn waroo door hard aan te kanten.
gelukkig hoeft dit veel minder dan ervoor wat beter voor je rug is.
dat mensen slecht hoogte kunnen lopen met bow's/sle's is omdat ze vaak veels te gepowered zijn afgesteld omdat ze denken dat ze veel power nodig hebben om voorruit te komen...
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #29 Juli 03, 2008, 21:24:03
edit2Rapporteer  
Uit verschillende testen is gebleken dat hoe beter de kite te depoweren is hoe beter de kite hoogte kan lopen..

Dus een SLE/Hybride/Bow kite loopt beter hoogte dan een old C-kite

Natuurlijk zullen er gasten zijn die niet goed hoogte kunnen lopen maar dan zouden ze met een C kite nog verder van huis zijn.. Ook bij weinig wind loop je met een SLE/Hybride/bow als een malle hoogte en met veel windis het helemaal een eitje  ThumpsUp

Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #30 Juli 03, 2008, 21:40:16
edit2Rapporteer  
Tuurlijk, als je een vlieger depowerd gaat hij anders in de wind staan, hij word d.m.v. de powerlijnen voorover gekanteld. Zodra er meer druk op de powerlijnen komt te staan vliegt hij verder naar de rand windvenster zodat je dus makkelijker hoogte kan lopen.

Ik denk (weet niet zeker) dat de dikte van de leading edge er ook mee te maken heeft. Als de leading edge erg dik is vangt hij dus meer wind waardoor hij meer in het windvenster gedrukt word. Dit ervaar ik vaak met mijn 15m². Hiermee is het vooral in wat minder wind, er moeilijk om hoogte mee te lopen. Dit in tegenstelling tot mijn 7m² waarmee het echt vanzelf gaat.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #31 Juli 03, 2008, 23:22:34
edit2Rapporteer  
Heeft er zeker mee te maken, vandaar dat de Nemesis een extra dunne LE heeft.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #32 Juli 03, 2008, 23:57:54
edit2Rapporteer  
Een dikke Leading Edge heeft meer windweerstand waardoor de kite minder makkelijk in het windvenster naar voren vlilegt.
Ik heb dit wanneer ik bij weinig wind mijn oude X4 18 vloog, deze kwam langzaam naar voren. De nieuwe Raven III heeft een veel dunnere leading edge en vliegt veel makkelijker naar voren in het windvenster.
Overigens is het niet alleen de Leading edge die bepaalt hoe hoog je aan de wind komt: het profiel van de kite is mede bepalend:
a. vol profiel (veel bolling) zorgt voor veel power maar minder goede aan de wind eigenschappen
b. vlak profiel heeft minder weerstand en vliegt dus beter aan de wind.

Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #33 Juli 04, 2008, 00:38:41
edit2Rapporteer  
Een half jaar geleden was ik op Workum, wind zuid en mega-vlagerig en hard. Mijn Waroo, 7 m uit 2006, zat te klapperen, depower max. aangetrokken; geen lol. Een verkoper had allemaal NEW-kites liggen, de kleinste een 9 m. Mocht ik wel testen. Leek mij niks, een grotere kite, en nog C ook.
Kite de lucht in, ik behoefde de depowerstrap niet eens aan te raken, en mega-stabiel. Er zullen wel meer goede C-kites nu op de markt zijn, maar deze is voor mij super. De fabricant claimt een 85% depower t.o.v. bow, bij mijn 11m, en bij de 9 m is de depower 95% van een bow. Wat zal ik dan met bridles doen en slijtage. Klopt; de depower van de X-bow, die ik hiervoor had, is direct, maar dat is meteen ook een nadeel; je moet constant aan die bar hangen, en da`s niet free. Bovendien kun je bij een C-kite nog heel wat low-end extra krijgen, omdat sinussen bij een C-kite wel werkt en bij een bow, vooral X-bow (Waroo beter) niet

Lijkt mij nog steeds wat voor Kite-demon, om deze kite eens te testen.

Flysurfer heb ik ook getest, depower valt tegen. Blaast ie zich echt vol, bij zeer volle snelheid, dan is het profiel max. maar is ie ook bijna niet meer te stoppen. Ik praat nu over de Psycho 3. @ Limbo-surf; als de depower dan zo groot is, waarom heb je dan een 7 m een 10 m en een 13m, en waarom val je altijd full-speed van de plank; lijkt me toch geen goede depower. In het duitse magazine stond 2 jaar geleden dat de Speed 1 net zoveel depower had dan de X-bow. Ik heb een Speed 1, maar vergeet die depower maar. Bar doet niet veel.
   
Joy.H

Berichten: 1028
Antwoord #34 Juli 04, 2008, 00:40:57
edit2Rapporteer  
a. vol profiel (veel bolling) zorgt voor veel power maar minder goede aan de wind eigenschappen


en hoe leg je het dan uit dat ik met een FS speed net zo goed (vaak zelfs beter) upwind kan komen en verder in de hoek kan zetten?
anderszijds komt bijvoorbeeld een peterlynnn guerilla weer niet zo ver in het windvenster en upwind terwijl deze ook bolling heeft Wink

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #35 Juli 04, 2008, 00:43:17
edit2Rapporteer  
6 jaar C´s gevlogen, een jaartje C´s enSLE´s gevaren en inmiddels vaar ik alleen nog maar SLE´s. Ik vaar mijn SLE´s eigenlijk zoals ik C´s vaar, dus gepowerd tegen de stopper. Dan wordt duidelijk dat je meer effectief oppervlak in de lucht hebt staan want aankanten om de kite naar de rand van het windvenster te forceren is erg moeilijk want een SLE blijft gewoon als een locomotief doortrekken en je krijgt de snelheid er niet uitgeremd. De stopper een paar cm verschuiven vangt dit weer makkelijk op. Maar anders zoals bij C´s blijft een SLE ook gedepowerd nog hetzelfde reageren opstuurimpulsen, terwijl bij C`s de stuurlijnspanning dan te weinig is en het sturen sponzig begint aan te voelen (het punt waarbij je dus aan de fysieke highend van de kite zit) Bij SLE´s ligt dat punt absoluut verder dan bij C´s. Dat heeft allemaal te maken met het design.
Dus ondanks dat de range van C´s sterk verbetert is, kan het absoluut nog niet tippen aan de range van een SLE´s.

Af en toe pak ik nog wel eens een C van mijn maatjes en moet zeggen dat deze een stuk meer grunty aanvoelen en ook wat zwaarder in handling zijn. Maar met loopen kan geen enkele SLE tippen aan een C´s qua power. Loopen met SLE´s wordt leuk als je goed gepowerd bent en goed gepowerd ingehaakt de bar tegen de stopper zet om de power tijdens de loop er in te houden. Voordeel is dat je zelf kan bepalen hoe krachtig de loop wordt door met de stopper te spelen. Dus opbouwend leren loopen zonder gelijk maximaal afgestraft te worden en minder kans op blessures tijdens de leer fase.

Ik denk dat de meesten die SLE´s varen altijd wel met een grote depowermarge varen, maar probeer eens tegen de stopper te leren varen waarbij je nog net de kontrole hebt in de vlagen. Dat maakt kiten al een stuk spannender en met de verschuifbare stoppers kan je zo weer terug naar het veilige powerdumpen als het te gortig wordt. Persoonlijk vind ik het lekkerder om altijd wat power in de kite te houden, maar het idee dat je nog erg vel depower achter de hand hebt is ook erg lekker. Je hoeft tenminste niet gelijk kleiner te pompen als het gaat blazen, maar schuift de stopper wat verder of trekt de depower wat meer aan.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #36 Juli 04, 2008, 01:15:48
edit2Rapporteer  
Leuk topic...
Twee weken geleden stond ik met een flatkite op het water in 7 a 8 bft. Omstandigheden waarbij ik normaal mijn 9m c (Raven 2) zou nemen.

Ik vond het grote verschil het feit dat je met de flatkite nog steeds kon depoweren terwijl ik bij de C toch echt mijn kant had moeten gebruiken. Voor de rest vond ik de C minstens zo stabiel. Qua low-end bijna net zo goed.

Mijn belangrijkste conclusie is dat het vaargevoel anders is maar objectief zijn de verschillen veel kleiner als vaak wordt beweerd.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #37 Juli 04, 2008, 01:22:38
edit2Rapporteer  
ik denk dat het verschil vooral bij het leren van pas komt: met een SLE kan je idd veel meer power lozen als het fout gaat, dus de tijd dat je vaart en dingen leert neemt toe, en de tijd dat je naar je board zoekt neemt af. Als je eenmaal de goeie reflexen hebt en je board probleemloos kan berijden maakt het waarschijnlijk minder uit. Daarnaast zijn de C's, hybrids, SLE's en bows op sommige punten naar elkaar toe gegroeid.
Je ziet wel SLE/bow riders die maar rechtop blijven staan, dat begrijp ik nooit zo. Dan denk ik:  DAT MOT HARDER KUNNEN!!!!
FonezzzZz

Berichten: 515
Antwoord #38 Juli 04, 2008, 01:35:37
edit2Rapporteer  
@ Xray (offtopic) een 9 raven II in 8 BFT vaart die dan nog lekker? IK heb ooit aan raven II 12 meter gehangen, maar schrok wel van de power van die kite... en ik vaarde destijds zelfs nog M6 10 meter en 14 meter
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #39 Juli 04, 2008, 02:01:29
edit2Rapporteer  
Heeft er zeker mee te maken, vandaar dat de Nemesis een extra dunne LE heeft.

En laat juist de Waroo08 met een dikkere LE efficienter vliegen (meer low-end), dus dat verhaal klopt maar ten dele. Er zijn zat kites met een dikke LE die supergoed hoogte lopen. Neem de Bandit, echt geen dunne LE, maar wel super hoogte mee kunnen lopen.

Juist een dikke LE geeft een betere lift en aanstroming van de lucht. En dunne LE zorgt niet automatisch voor betere depower en meer hoogte lopen.
FonezzzZz

Berichten: 515
Antwoord #40 Juli 04, 2008, 02:02:53
edit2Rapporteer  
IK WEET WEL dat een DUNNERE LE sneller opgepompt is
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #41 Juli 04, 2008, 02:10:52
edit2Rapporteer  
Ik vond het grote verschil het feit dat je met de flatkite nog steeds kon depoweren terwijl ik bij de C toch echt mijn kant had moeten gebruiken. Voor de rest vond ik de C minstens zo stabiel. Qua low-end bijna net zo goed.


Dit is echt een van de wezenlijke verschillen tussen de 2.
Een C is te kontroleren door te kanten en de kite naar de rand te dwingen zodat de snelheid eruit wordt geremd. Een SLE blijft gewoon doortrekken als een locomotief en trekt je zo door je rail heen zonder vaart te minderen. Bij een SLE is de depower een must om dit te kunnen kontroleren.

Verder waren C´s over het algemeen stabieler maar de huidige SLE zijn inmiddels helemaal on par wat dat betreft.

Maar is de vaarbeleving is en blijft anders tussen de 2.
Persoonlijk krijg ik nu meer voor elkaar en boek ook makkelijk progressie met tricks met een SLE dan met C´s.
Ik denk dat dat te maken heeft met de depower. Bij C´s moet je gewoon altijd vol gaan en met SLE´s valt dat juist beter te doseren, vooral als het wat harder waait. Dat geeft de mogelijkheid zelf te bepalen hoe extreem je het zelf wil maken.......lang leve de slidingstopper.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #42 Juli 05, 2008, 10:27:56
edit2Rapporteer  
mn max heeft erg goede low-end, én een dunne le, maar: ook aggressieve lift en veel hangtime. Ik denk dat het dunne/dikke LE steeds minder vaak op gaat.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #43 Juli 05, 2008, 13:18:20
edit2Rapporteer  
Dit is gewoon een erg lastige stelling.. Er zijn idd genoeg SLE/Hybride/Bow kites die tijdens hun high end erg zenuwachtig aanvoelen en gaan klapperen MAAR er zijn ook genoeg SLE/Hybride/Bow kites die daar geen last van hebben.. Mijn ervaring is.... hoe meer C-shape er in een SLE/Hybride/Bow kite zit des te stabieler en minder zenuwachtig zal de kite in z'n high end aanvoelen..
Dus een, om het maar even bij hetzelfde merk te houden, Yarga 2007 zal stabieler aanvoelen in z'n high end dan bijvoorbeeld een Waroo.. Beiden kites zijn SLE kites maar de Yarga heeft meer C shape.

Maar dat neemt niet weg dat beiden kites verschillende windrange hebben..
Maar zoals gezegd wanneer je beiden kites op hun max zou varen dan zal een kite zoals Tribel/kondor/
yarga (07)/thruster stabieler aanvoelen dan een echte flat kite...
Jlte

Berichten: 28
Antwoord #44 Augustus 26, 2009, 13:43:39
edit2Rapporteer  
Wat is nou het voordeel van een c-kite?
en kan ik als beginner ook met een c-kite gewoon varen?

Mvg,
Jelte
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #45 Augustus 26, 2009, 14:12:32
edit2Rapporteer  
Wat een interesand toppic. Even een berichtje dat ik op de hoogte blijf wil graag mee lezen.
gnijzink

Berichten: 341
Antwoord #46 Augustus 26, 2009, 14:24:19
edit2Rapporteer  
Allemaal leuk en wel  en speculatief, maar probeer dan wel ff het volgende te verklaren: "Maar in +30 knopen zie je echt geen 12 C´s meer op het water terwijl je met de 9 echt nog wel lol en kontrole hebt".


Kon met mijn Globerider Lift 2 12m prima tot 32 knopen varen.
Weeg dan ook wel 100 kilo!!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #47 Augustus 26, 2009, 14:54:40
edit2Rapporteer  
Jezus, oude koeien uit de sloot halen?
Geef die Jelte antwoord of slotje erop.


Nagoed, doe ik een poging:

Wat is nou het voordeel van een c-kite?

Voor een beginner zijn er nauwelijks voordelen bij een freestyle C-kite. Een oude C kite moet je helemaal niet aan beginnen, ook al worden die praktisch gratis weggegeven.

en kan ik als beginner ook met een c-kite gewoon varen?

De meeste wat oudere hier waaronder ik wisten in 2002 niet beter. En toen waren het ech niet van die top C-kites die er nu zijn. Pas in 2006 is er een alternatief gekomen voor een C-kite.
Dus ja het kan, maar wil je sneller progressie maken dan zou ik er niet aan beginnen.
Jlte

Berichten: 28
Antwoord #48 Augustus 26, 2009, 14:59:31
edit2Rapporteer  
@Michiel: Okay thanks Wink

SLOTJE!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #49 Augustus 26, 2009, 15:02:15
edit2Rapporteer  
SLOTJE!

Dat was een grapje, want juist nu is de discussie weer zeer actueel! Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.