Dit is volgens mi de 3456ste keer dat Harry voorbij komt in wind boven de 6 Bfrt, in dit geval vlagen van 8 plus dat KNMI rond het middaguur een weeralarm heeft afgegeven. Ik kwam het busje in de %$$#@!&-file op de A13 rond 18:00 uur tegen. Ik zag een paar instructeurs in de cabine zitten.
Buiten dat ik het zelf zwaar onverantwoord vindt, en ik me er al vele malen aan geergerd heb, blijkt het bijna altijd goed te gaan. Vorig jaar was hier een verhaal van een vrouwelijke cursiste die wel gewond is geraakt door die wind, maar dat was een gerucht wat niemand hard heeft kunnen maken.
Belachelijk, maar ik ben bang dat een ongeluk moet gebeuren willen ze daarmee stoppen
Ooit heb ik ook gelest bij HV met een 2 lijner toen nog, de lessen waren wel goed naar mijn mening. Maarja, dat was 6 jaar geleden
dit verhaal bevestigd maar weer wat ik al dacht en naar ervaring zelf heb meegemaakt.
dat meisje waar jij over praat zat bij mij in het groepje en ik heb alles met eigen ogen mogen zien.
ik dacht dat ik aan het einde van die dag een hoop geleerd had maar nermate ik meer ervaring heb gekregen heb ik gemerkt dat er een hoop belangrijke punten vergeten waren.
(zoals bijvoorbeeld het landen/starten, de safety en hoe het varen opzich werkte.
citeer uit een eerder topic:
mijn eerste kitesurf les bij hem:
we hebben met een normale c kite gesurfd maar het was eigenlijk te veel wind voor die maat want was dikke 5/6 bft en een kite maat van ongeveer 10m2 (kan ik me niet precies meer herinneren)
en het weer sloeg steeds om van onweersbui tot stralend weer.
we hebben geen oefening gehad maar zijn gewoon direct begonnen met een grote kite (ik wist hoe het ongeveer moest maar de andere 2 hadden volgens mij nog nooit gekite)
we hebben hem alle drie nooit zelf mogen landen of starten..........
het enige wat wij in die les hebben gedaan is gebodydragged en gesurfd, maar steeds had de instructeur de kite mee het water in en uit genomen en gaf hem ons dan over......
het rare was bedacht ik me later dat het al een grote kitemaat was maar dan ook nog vol gepowerd (geschokt_kitesmiley) maar dit was nog niet alles op een gegeven moment kwamen er donkere wolken aanzetten met een stortbui zo erg dat je de windmolens aan de overkant niet meer kon zien........
en met deze stortbui ook een dikke onweersbui.
wij waren gelukkig optijd uit het water maar er waren ook best veel kitesurfers die ondanks de onweersbui op het water bleven.
op een gegeven moment toen wij aan het schuilen waren onder de kite sloeg er zelfs in het water bliksem in terwijl dat er nog steeds mensen in het water waren want toen de bui over was kwam een andere instructeur zeggen dat hij de lading langs zijn been af voelde gaan.....
hierna zijn we weer het water in gegaan en na een tijdje zei de instructeur dat we langzaam gingen stoppen en allemaal nog een keer mochten nou..... toen een meisje uit mijn groepje aan de beurt was voer ze te ver naar het ondiepe stuk bij het strand waarna ze viel en zich op haar arm opving...
de kite sloeg in een andere zijn lijnen en toen zijn wij er snel heen gerend en daar troffen wij een schreeuwend iemand aan die uit het water werd getild.
deze werd afgevoerd met een buggy (schreeuwend van de pijn) want de ambulance wou eerst niet komen en toen hebben ze nog een keer gebeld en toen kwamen ze NA 1 UUR rustig aanrijden !!!!!!
ik heb later nog contact met haar opgenomen en te horen gekregen dat ze de arm uit de kom had en gebroken......
conclusie: onze instructeur heeft ons nooit geleerd hoe je moest stoppen met (voor ons toen) zo'n enorme vlieger.
en dan denken wij dat het alleen maar komt door onwetende beginners dat de sport in NL kapot gaat.....nu weten beginners niet beter dan een 10m2 kite in 7/8 bft ff op te laten......