Zit trapeze of heup trapeze?

Hans!

Geen avatar

Augustus 15, 2008, 22:14:57
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik ben nog een beginner en heb op dit moment een Dakine zit trapeze, aangezien een heup trapeze nogal snel omhoog trok daar mijn kite nu vaak nog wat hoger staat en tevens omdat ik niet een zwaar gebouwd iemand ben.

Mijn Dakine zit trapeze is nog niet zo vaak gebruikt en helaas is er al een strap gaan rafelen, valt me zwaar tegen, had meer van de kwaliteit verwacht. Nu moet ik dus een nieuwe trapeze kopen en twijfel of ik weer een zit of nu wel een heup trapeze zal kopen. Het kiten begint langzaam aan te lukken, dus...  Wel kan ik nog geen hoogte lopen en moet dus veel aan het strand terug, gaat misschien wel makkelijker met een heup trapeze, omdat die dan niet zo aan de benen trekt.

Anyway, ik zie de meesten met heup trapezes, alles lessers varen vaak met zit trapezers.
Wat zal ik doen? Iemand ook een goed advies voor welk merk en type? Zie veel Mystics, maar die zijn behoorlijk aan de prijs. Ervaringen met andere goede (en niet te lelijke) trapezes, Naish, North, etc??

Wederom mijn dank voor de hulp.

Greetz,

Hans  Cool
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Augustus 15, 2008, 22:21:25
edit2Rapporteer  
Ik heb een DaKine heup trapeze uit 2004, en die heb ik van de week geupgrade met een nieuwe haakpad. Hoewel de sporen der tijd zichtbaar zijn, is hij nog steeds erg goed en zit lekker. En ik kite erg veel kan ik je zeggen.

Is het wel een echte kite zit trapeze van DaKine? Ze maken ook veel windsmurftrapezes, die af en toe moeilijk te onderscheiden zijn van kitetrapezes (of andersom).

DaKine maakt top spul, evenals de Mystic (Neerlands trots Ruben hangt hier altijd aan als hij 15 meter hoog zijn kite loopt.

Als je al een beetje kunt varen kun je best een heup trapeze kopen. Maar let wel, de bar zit verder van je af ineens en met een zit vaart het gewoon in het begin makkelijker. Met een heup heb je in de regel meer bewegingsvrijheid, hoewel meervoudig kitekampioene Cindy Moosy altijd met een zit voer, terwijl ze een van de eerste vrouwen was in de PKRA tour die een handlepass kon sticken
Ocean-Limbo

Antwoord #2 Augustus 16, 2008, 00:59:42
edit2Rapporteer  
Ik heb altijd zittrapeze gehad (Mystic), zonder problemen.  Smiley

Begin juli heb ik een heuptrapeze gekocht (Prolimit Hadlow) en heb daarmee twee weken gevaren. Resultaat: naast het vervelende omhoogkruipen van de trapeze (hoe hard ik hem ook aantrok) een stevige, stekende pijn in mijn onderrug.

Ik vaar nu dus weer met mijn oude Mystic zittrapeze  YeSS en mijn nieuwe heuptrapeze is dus te koop (zie Marktplaats)  :'(
diederik

Antwoord #3 Augustus 16, 2008, 01:12:25
edit2Rapporteer  
heb hetzelfde...heb altijd een zit gehad, beviel altijd goed, ben tijdelijk overgegaan op een heup...en het zoooog zwaaaar. pijn in me rug, was minder stabiel in de lucht...en heb er lang mee gevaren dus was geen kwestie van gewenning...

ligt aan je anatomie, je vaarstijl....ik kies voor comfort en vind zit fijner...de ander zweert bij heup...zelf proberen!
-Mark-

Antwoord #4 Augustus 16, 2008, 14:16:22
edit2Rapporteer  
dat is zeker waar diederik, ik vind alleen dat een heup trapeze 1 groot voordeel heeft je kan je lichaam veel makkelijker bewegen vind ik.
Ik heb het gevoel dat ik in een heup trapeze veel vrijer ben.
kitebart

Antwoord #5 Augustus 16, 2008, 14:28:45
edit2Rapporteer  
Ik heb de Mystic warrior met zo'n zwembroek aan. Identiek aan de gewone heuptrapeze 'warrior' die ik ook heb. Voordeel van de eerste is gewoon dat hij beter blijft zitten, verder geen verschil bij het varen, bij mij dan toch, en toch wel beter bij wave sessions. De gewone heuptrapeze gebruik ik alleen als ik zonder wetsuit wil varen, bij vlakker water, gewoon als het er wat minder heftig aan toe gaat dus.  Smiley
DM2008

Antwoord #6 Augustus 17, 2008, 01:17:00
edit2Rapporteer  
Ik begin ook, en heb een 2ehands mystic warrior heup. Ja, is wat lastiger met de kite op 12, maar daar hoort'ie toch niet, en zo lastig/pijnlijk vind ik dat ook niet.
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Antwoord #7 Augustus 17, 2008, 10:04:44
edit2Rapporteer  
gewoon ff door bikkelen met heup trapeze!!!
als je eenmaal gaat springen en lekker hoogte kan lopen hou je vanzelf je kite steeds lager en heb je er steeds minder last van!!!
lowietje

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Augustus 21, 2008, 18:30:05
edit2Rapporteer  
hmm toch persoonlijk lijkt me. heb zelf gruwelijke hekel aan zittrapeze en vaar met heuptrapeze van pat love met zon zitbroekje eronder die voorkomt dat ie opkruipt. ook ik heb met standaard heuptrapeze t probleem dat ie in mn ribben drukt.
Hard2Handle

Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #9 Augustus 22, 2008, 19:58:45
edit2Rapporteer  
Had ook eerst een zittrapeze van Mystic en heb na een jaartje het zit gedeelte eraf geknipt, dat kan bij dat model dat ik heb.
In het begin toen ik dus de heuptrapeze gebruikten kreeg ik ook ontzettende pijn in mijn onderrug.
Kreeg toen te horen van een aantal medekiters (waaronder Michiel Bandit die hier ook tussen staat) gehoord dat het belangrijk is dat je met een heuptrapeze de zogehete neukhouding aanhoud. Was even oefenen maar na een tijdje ging de rugpijn vanzelf weg.
Ik zou nu niet meer anders willen dan een heuptrapeze, je hebt veel meer bewegings vrijheid, toeside varen gaan een stuk makkelijker en die banden bij een zittrapeze vond ik echt irritant en kreeg er pijn in mijn ballen van.
Als beginner zijnde is misschien de zittrapeze wel fijner omdat je dan je kite nog veel op 12 uur hebt en de trapeze dan steeds omhoog kruipt.
Is een kwestie van proberen en kijken wat je zelf beter vind.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #10 Augustus 22, 2008, 20:25:48
edit2Rapporteer  
Zeg hard2handle, het is voor mij lang geleden maar doe de neuk houding eens voor?
Mees..

Antwoord #11 Augustus 23, 2008, 10:58:29
edit2Rapporteer  
toen ik begon had ik ook een zittrapeze, vervolgens een mystic firestarter aangeschaft. Desondanks ik erg smal ben, kruipt ;ie niet omhoog, echt een topding.

Over die rugpijn, volgens mij is dat inderdaad gewoon een kwestie van de houding..
kootsie

Antwoord #12 Augustus 23, 2008, 12:41:31
edit2Rapporteer  
Ik heb een mystic zittrapeze en die klikt steeds open als je toeside rijd. Klipje omgedraaid, nog steeds, haakje met een hamer platter geslagen, nog steeds. Nu heb ik het Klipje er maar afgehaald en de band direct door de spreaderbar gedaan. Nu blijft hij in ieder geval dicht.

Evengoed zat mijn prolimited zittrapeze veel lekkerder. Die is veel slapper maar dat is bij een seat wel wat lekkerder. Van een slappe heuptrapeze krijg je pijn in je rug.
lowietje

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #13 Augustus 23, 2008, 20:28:37
edit2Rapporteer  
heb ook erg last van mn rug gehad (en van mijn heupen) in begin toen ik nog heel veel met kite moest lopen om terug te komen.
even ander onderwerp binnen topic, lopen met kite vind ik erg zwaar als ie op 2 of 3 uur staat omdat dat toch behoorlijk aan mijn rug trekt, zijwaartste tractie. Ik kies er daarom regelmatig voor om met kite op 12 uur en dan achteruit te lopen (eigenlijk gevaarlijker en irritant voor andere kiters, maar dan heb ik wel mn rug recht en minder pijn). wat denken jullie, kan dat anders?
Ponk

Geen avatar

Antwoord #14 Augustus 24, 2008, 14:41:10
edit2Rapporteer  
heb ook erg last van mn rug gehad (en van mijn heupen) in begin toen ik nog heel veel met kite moest lopen om terug te komen.
even ander onderwerp binnen topic, lopen met kite vind ik erg zwaar als ie op 2 of 3 uur staat omdat dat toch behoorlijk aan mijn rug trekt, zijwaartste tractie. Ik kies er daarom regelmatig voor om met kite op 12 uur en dan achteruit te lopen (eigenlijk gevaarlijker en irritant voor andere kiters, maar dan heb ik wel mn rug recht en minder pijn). wat denken jullie, kan dat anders?

misschien moet je die neukhouding van "hard2handle" ook hier eens mee uitproberen. Alhoewel die mij ook nog wat onduidelijk is
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.