Alferink
Berichten: 1730
|
De rode, je moet altijd de gekste dingen verwachten. Hij heeft het overzicht en zou dus op moeten letten of die kite niet ineens omhoog komt. De oranje mag verwachten dat die zijn kite op 12 uur mag zetten. Dit vind ik geen bijzondere verrichting. TUurlijk kan je van de oranje verwachten dat hij even kijkt (als hij ervaring heeft). Maar wanneer er iets gebeurt is de rode verantwoordelijk vind ik.
Shit wel lezen;
Edit; dan vind ik de oranje, deze heeft ervaring en moet kijken voor die springt, neemt niet weg dat de rode kiter niet ineens richting de oranje moet komen varen, doet die dit wel, dan deelt deze in de schuld.
Ik zeg, 50/50
|
|
|
xray
Berichten: 3688
|
Lastige, beetje rekening met elkaar houden helpt. Lij gaat voor loef en dus heeft de oranje kiter voorrang maar dan denk je 2d en kiten is gewoon 3d. Hij kan niet zomaar verwachten dat de ander zijn kite maar omhoog stuurt.
|
|
|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
absoluut de oranje kiter. Hij wil gaan springen, dus speciale verrichting dus automatisch altijd verantwoordelijk. Voordat je een speciale verrichting gaat doen dus kite op 12 uur zetten etc.. moet je om je heen kijken of het kan. Dit is met van richting wisselen hetzelfde.
de gene die onderwinds is moet de kite laag houden, en degene bovenwinds hoog. Aan dit punt valt dus te twijfelen of niet beide een beetje fout waren. Maar door de speciale verrichting is in alle gevallen de oranje kiter schuldig.
|
|
|
Davidov
Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
|
Oranje kiter. Ik spring nooit als er iemand dicht achter me vaart. Kite komt altijd een stuk achter jou te hangen waardoor de andere in de war kan geraken.
|
|
|
Flyingtrunkie
Berichten: 1804
|
En vinden jullie dan niet dat je rode kiter de oranje goed kan zien, andersom niet? je hebt immers geen ogen in de achterhoofd.....
|
|
|
Geronimo79
Berichten: 2552
|
nee zowieso niet. als jij een speciale verrichting doet moet jij altijd uit kijken.zelfs verzekeringstechnisch zullen ze altijd zeggen zodra jij van het water los komt ben jij schuldig. het voordeel van een nek is dat je die een aardig end kan draaien en dan kunnen je ogen ook nog een stukje meedraaien. al met al heb je wel een blinde hoek maar niet veel.
De rode kite kan niet verwachten en hoeft niet te verwachten dat de kiter onderwinds ineens gaat springen. zolang hij zn kite maar niet al te laag heeft.
degene met de speciale verrichting is ALTIJD verantwoordelijk.
|
|
|
JO'Neill
Berichten: 538
|
maar de vraag is of die oranje die rode zag......soms zie je gewoon niet dat er iemand achter je zit...zogenaamde "blinde hoek"
|
|
|
Benjooh
Berichten: 572
|
Niemand maakt mij wijs dat wanneer je GOED om je heen kijkt, je een kite van pakweg 12m2 en 30 meter lijnen en een kiter dr aan over het hoofd ziet.
|
|
|
Alferink
Berichten: 1730
|
Je kan toch omhoog kijken?? ALs er iemand met z'n kite 5m achter je vaart en niet boven je hoofd zie ik het probleem niet.
|
|
|
Stanley
Berichten: 1039
|
Bestaat er niet zoiets als afstand houden? Sorry hoor maar rood is ook niet echt lekker bezig. Persoonlijk zal ik zelf nooit iemand achterlangs inhalen of er moet een dubbele lijn lengte ruimte tussen zitten. Voorrang hebben is nog steeds wat anders als voorrang nemen. Iemand willens en wetens van zijn board af varen is ook reuze dom
|
|
|
Nicolas
Berichten: 914
|
De rode. Hij moet afstand houden van de kiter voor zich! Dit gebeurt heel vaak, en ik erger me er ook vaak aan. Dit is hetzelfde als bumperkleven, en daarvoor wordt je geboet! Op de weg is iemand die je aanrijdt omdat je (hard) remt ook altijd in fout. Dit is hier gewoonweg hetzelfde verhaal. En het regelement van zeilen geeft ook aan dat de rode kiter in fout zit. Jij moet voor je kijken (en downwind). Nuja, best doe je het natuurlijk wel want er is iets zoals defensief rijden. En laten we het dan defensief kiten noemen! Moest de oranje kiter upwind varen tegenover de rode, was het een ander verhaal.
|
|
|
diederik
Berichten: 908
|
volgens officiele regels bij zeilen is rood fout en heeft de oranje kiter voorrang, hij vaart aan lage wal (tussen kiter en wal) en heeft weinig uitwijkmogelijkheden...dus hij gaat voor. ze varen allebei upwind en de zeilen staan in beide gevallen aan stuurboord...dus daar valt niets over te zeggen. anders moet je letten op; zeil/kite aan backboord gaat voor kite aan stuurboord.
Desondanks moet ik wel zeggen dat je rekening met elkaar moet houden...kijken voordat je een sprong/trick inzet. en tevens niet in iemand zijn 'dode'hoek gaan varen...dan vraag je erom...
|
|
|
kitebart
Berichten: 431
|
Ik vind dat de rode in fout gaat, gewoon te dicht bij. De reden dat een kiter zijn kite naar twaalf uur stuurt hoeft niet altijd een gewilde aktie te zijn. Het kan ook zijn dat hij gewoon valt door een golf of zo en dan zijn kite omhoog stuurt. Ik hou daar gewoon altijd rekening mee.
|
|
|
diederik
Berichten: 908
|
mee eens....hou niet van bumperklevers...deze kwestie heeft niets met ervaring te maken, dat kan je op het water ook niet ruiken, en als onervarene ga je niet bij iemand in zn nek hijgen
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
ik sta helemaal achter diederik,
die rode kiter moet afstand houden en er rekening mee kunnen houden dat die ander ineens zijn kite kan terug gooien, stel je voor hij moet iets of iemand downwind ontwijken, dan moet zijn kite omhoog en is rood sowieso te laat. dus geronimo is echt bullshit tuurlijk je moet wel eerst kijken als je slim bent maar regeltechnisch moet rood gewoon meer afstand houden. En das noods omdraaien en terug varen. echter betreft dat ze stuurboord en bakboard is erg lastig te bevatten helemaal als je t toeside gaat bekijken,
ik onthoud altijd dat de rode kant van de bar links zit en rood is net als stoplicht Geen voorrang vaar je je rechter hand voor dan heb je dus wel voorrang,(heeft echter niets te maken met deze situatie natuurlijk)
|
|
|
WaZuP
Berichten: 1458
|
en nu we tog bezig zijn,
alles wat van t strand komt heeft voorang dus das net ff die trik uit stellen en op tijd terug varen om ruimte voor ze te maken.
|
|
|
Frank77
Berichten: 690
|
volgens officiele regels bij zeilen is De eerste regel is goed zeemanschap bij zeilen! Volgens de officiele regels zeg ik 50/50 aangezien beiden in staat waren om de aanvaring te voorkomen. Ten eerste had de rode afstand kunnen houden. Ten tweede had de oranje kiter kunnen kijken.
|
|
|
Frank77
Berichten: 690
|
alles wat van t strand komt heeft voorang dus das net ff die trik uit stellen en op tijd terug varen om ruimte voor ze te maken.
Kun je dit toelichten?
|
|
|
Nicolas
Berichten: 914
|
volgens officiele regels bij zeilen is De eerste regel is goed zeemanschap bij zeilen! Volgens de officiele regels zeg ik 50/50 aangezien beiden in staat waren om de aanvaring te voorkomen. Ten eerste had de rode afstand kunnen houden. Ten tweede had de oranje kiter kunnen kijken. Als een auto heel hard remt voor een voetganger, en de auto achter hemt botst tegen hem. Wie is er dan in fout? Had de auto vanvoor eerst moeten kijken of er iemand achter hem reed dan? Dan was de voetganger overeden. Het gaat nu over een sprongetje, maar hij had evengoed iets anders kunnen doen en dan was het ook zo.
|
|
|
|
Marcel~
Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
|
Volgens de geschreven regels heeft de orange kiter (zeiler) voorrrang. Heeft niets met het nivo te maken. Je krijgt je rijbewijs ook pas wanneer je hebt aangetoond de regels te beheersen. Je moet de voorrangsregels gewoon kennen voordat je het water op gaat !!! Op basis van de meeste reacties maak ik mij zorgen !!! Mij werd laatst ook kwalijk genomen dat ik gewoon doorvoer terwijl iemand voor mij, en mij tegenmoet voer, sprong. Hij had nog maar weinig ruimte om na de sprong in te sturen. Ik voer echter over bakboord...
Overigens zeggen de ongeschreven surfregels in de branding dat naar buiten varende surfers voorrang krijgen omdat die niet of nauwelijks kunnen manouvreren...
|
|
|
kitebart
Berichten: 431
|
Overigens zeggen de ongeschreven surfregels in de branding dat naar buiten varende surfers voorrang krijgen omdat die niet of nauwelijks kunnen manouvreren...
Yep en dan krijg je zo toestanden zoals op brouwers waar ze vinden dat als ze van de kant weggaan (stuurboord) ze voorrang hebben tot +500 m in zee. Als ze dan terugvaren naar de kant (bakboort) hebben ze weer voorang. sommige gasten vinden gewoon dat ze altijd voorrang hebben. Waarschijnlijk omdat ze niet zo vlot kunnen manouvreren en al blij zijn dat ze een bepaalde koers kunnen aanhouden
|
|
|
~Arjan
Founding Father
Berichten: 1841
|
De kiter bovenwinds heeft te weinig afstand gehouden en weet, dat wanneer een sprong ingezet wordt door de kiter benedenwinds, hij in de problemen zal komen. Dit zou ook kunnen zonder dat er een sprong wordt ingezet maar door wegvallen van de wind et cetera. De kiter benedenwinds moet natuurlijk de omgeving in de gaten houden voordat hij springt, keert et cetera. Kiter bovenwinds (rood) is m.i. fout!
|
|
|
Teigetje
Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
|
Ik vind dat rood fout is afgezien of het regelemaentiar ook zo is. Als rood een beetje oplet ziet hij dat oranje wil gaan springen oranje stuurt zijn kite nl naar 12 uur hier moet rood dus op reageren. Oranje kan goed om zich heen kijken maar toch de rode niet zien. En hij moet afstand houden die k*tte kop
|
|
|