board of kite bergen - met één hand starten?

El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Augustus 22, 2008, 20:40:13
edit2Rapporteer  
Het komt nogal al eens voor dat ik een kiter in problemen zie dobberen, je kent het wel: lekke kite, lijn kapot, of board kwijt en nog niet upwind kunnen bodydraggen. Ik help die mensen graag, om diverse redenen, o.a. dat ze niet meer in de weg liggen  Cheesy.

Nu heb ik wel wat kennis over dit soort situaties, als er bijvoorbeeld geen kans meer is dat ze de kite omhoog krijgen, adviseer ik ze om voorzichtig de bar op te rollen en naar de kite te gaan, als de LE nog vol zit kan íe zich daar aan vasthouden in afwachting van verdere reddings pogingen. Ook hebben veel kites handgrepen aan de binnen kant van de tip om ze aan vast te pakken in dit soort gevallen.

De rider zelf zou ik makkelijk naar de kant kunnen brengen, als die zich aan m'n trapeze vasthoud.
Het board redden is moeilijker, ik heb al een paar keer geprobeerd om met het board op de knieen te starten om het naar de kant te brengen. Ik kom niet goed op m'n board, zeker met weinig wind. Hetzelfde geldt voor de kite, ik zie wel eens iemand varen met een kite in één hand.

Hoe doen jullie dat?
jeroen90

Antwoord #1 Augustus 22, 2008, 20:44:03
edit2Rapporteer  
als ik een board naar de kant breng leg ik het board op mijn knieen 2 handen gewoon aan de bar, insturen en met gebogen knieen varen tot je snelheid hebt en met 1 hand kan varen dan het board pakken en doorvaren. En Desnoods nog met 1 hand bijsturen voor meer snelheid.
Nature

Antwoord #2 Augustus 22, 2008, 20:56:20
edit2Rapporteer  
als ik een board naar de kant breng leg ik het board op mijn knieen 2 handen gewoon aan de bar, insturen en met gebogen knieen varen tot je snelheid hebt en met 1 hand kan varen dan het board pakken en doorvaren. En Desnoods nog met 1 hand bijsturen voor meer snelheid.

idd thats how it works iets later gaan staan bij waterstart dus eigenlijk en meer downwindjes
michiel v geel

Antwoord #3 Augustus 22, 2008, 21:08:05
edit2Rapporteer  
en als je er een 1 hebt kan je als je vaart je stopper erop gooien
Dutchy

Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #4 Augustus 22, 2008, 21:20:22
edit2Rapporteer  
supertip thx ik had gister iemand die niet bij zn board kon komen,probeerde met zijn board terug te komen maar lukte van geen kant,dus bodydraggend met mijn en zijn board gedaan maar is niet helemaal de manier...
Vinni

Antwoord #5 Augustus 22, 2008, 21:57:00
edit2Rapporteer  
Vorige week woensdag heb ik op Horst een kite uit het water gevist. Ik heb mijn board afgestaan aan een andere kiter, om zo met mijn kite in de lucht en de andere kite in mijn hand naar de kant te komen. Degene die mijn board naar de kant bracht had wel een originele oplossing, hij had gewoon 2 handen aan de bar, en daarop had hij het board gelegd! Om te zorgen dat het er niet af viel, liet hij z'n kin erop rusten. Het wat voor ons allebei geen gemakkelijke klus aangezien het toen 30+ knopen waaide..
johan

Antwoord #6 Augustus 22, 2008, 22:55:47
edit2Rapporteer  
Als ik een board naar de kant breng dan vaar ik met twee handen aan de bar, en met mijn duimen door een voetband + grabhandle houd ik het board vast. Dat gaat eigenlijk prima.
wazzaah

Antwoord #7 Augustus 22, 2008, 22:57:35
edit2Rapporteer  
Board op je knieen leggen, kite poweren (als dat nog kan)  kite goed insturen met een hand en board in de andere hand pakken op het moment dat je rechter op komt te staan.
Probeer ook lkkr downwind te blijven gaan, is ergens een ideale lijn daarvoor dat je kite goed blijft staan. Zeker met weinig wind.
Je kan ook board samen met de bar vasthouden als je start maar dat vind ik zelf lastiger.
Tis eigenlijk een kwestie van oefenen  Grin
wazzaah

Antwoord #8 Augustus 22, 2008, 22:59:52
edit2Rapporteer  
Kite eerst leeg laten lopen, oppassen voor de lijnen dus even goed kijken waar de lijnen heen drijven en dan eigenlijk hetzelfde verhaal.
Kite kan je natuurlijk ook meeslepen terwijl je niet op je board gaat staan maar gewoon rustig naar de kant stuurt.
skyhigh as a

Antwoord #9 Augustus 22, 2008, 23:36:34
edit2Rapporteer  
vraag Bramme maar, dfie kan je precies uitleggen hoe IK zn kite of board uit het water vis en aan hem geef
                               Grin                                     Grin                                        Grin
Bram Wilbrink

Antwoord #10 Augustus 22, 2008, 23:53:35
edit2Rapporteer  
Board op de knienen het makkelijks lijkt t ... loser

ListenToMe Hulde voor de Helpers
jurrr

Antwoord #11 Augustus 23, 2008, 00:05:26
edit2Rapporteer  
ik had de 21ste op autostrand ook zo iets, kite kwam op het water en mijn ventiel schoot eruit. dus toen naar mijn kite gezwommen en dan naar de kant. eenmaal aan de kant zaten mijn stuurlijnen helemaal in de knoop, ben gewoon 1.5 uur met mijn vader bezig geweest om ze eruit te halen.
dus volgende keer rol ik de bar eerst op en dan pas naar de kant
D.D

Antwoord #12 Augustus 23, 2008, 00:21:43
edit2Rapporteer  
Of, rustig naar het board varen, graphandle of voetstrap beet pakke en je kite poweren of een beetje proberen te sturen( dus zeg maar varend pakken)
De manier van Wazzaah is ook wel makkelijk vind ik:)
Micky

Antwoord #13 Augustus 23, 2008, 03:41:27
edit2Rapporteer  
Maak meestal mijn leash ff los en haal hem dan door 1 van de voetpanden.....sleurt ie lekker achter je aan...  Grin
kitebart

Antwoord #14 Augustus 23, 2008, 08:58:17
edit2Rapporteer  
kite of boardleash ?
Dutchy

Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #15 Augustus 23, 2008, 09:10:02
edit2Rapporteer  
thx mickey........ geloof de beste oplossing
Nature

Antwoord #16 Augustus 23, 2008, 12:19:08
edit2Rapporteer  
thx mickey........ geloof de beste oplossing

Zeker niet Want het board hoeft maar te draaien en je hebt een anker aan je hangen gwoon op de knietjes en gaan met die banaaan ehm bedoel board
El Rudo

Antwoord #17 Augustus 23, 2008, 12:44:07
edit2Rapporteer  
kite of boardleash ?
pumpleash denk ik... (mickey heeft GEEN boardleash zoals de meeste weldenkende kiters)

En met de kite opgepompt starten? dat heb ik ook wel eens gezien... die hield 'm in het midden aan de LE vast, varen lijkt me niet zo'n punt maar starten...
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 Augustus 23, 2008, 14:07:14
edit2Rapporteer  
Als ik een board naar de kant breng dan vaar ik met twee handen aan de bar, en met mijn duimen door een voetband + grabhandle houd ik het board vast. Dat gaat eigenlijk prima.

Zo is het ook uitgelegd twee jaar geleden in de kb.de ThumpsUp

Ik vind dit ook de beste methode. Alleen moeten er geen duitsers in de problemen komen zoals vorig jaar op de Slufter. Ik zijn boardje halen....was het een spleene door (= 50 x 180cm) loser

Het is me gelukt met een hand, maar dat doe ik graag niet nog een kee. Was gesloopt Tongue

Aan boardleashen vastmaken is vragen om moeilijkheden. Gewoon in je handen (duimen) vasthouden want dan kun je in geval van eigenood het zo loslaten. Wel zo veilig!

Antwoord #19 Augustus 23, 2008, 14:10:04
edit2Rapporteer  
soms pak ik het board al varend uit het water als dat niet lukt dan houd ik met 1 hand de grab handle vast en tegelijkertijd de bar met 2 handen.
als ik eenmaal op gang ben houd ik de bar met 1 hand vast en in mijn andere hand het board.

kites geen ervaring mee...
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Augustus 23, 2008, 14:44:17
edit2Rapporteer  
Beter toch een voetband ook vasthouden met een duim, anders loop je het risico dat het opgehaalde boardje dik in de rail hakt van je eigen board.

Oppakken uit het water kan alleen als het hard waait, zodat je genoeg kunt afremmen en met een hand doorvaren. Toch is het veiliger om te stoppen, op je schoot, etc. Als de neus net water pakt als je hem pakt kun je zelf anders nog een fikse blessure oplopen.

Het terugvaren met een kite in je handen is sowieso erg gevaarlijk. Je kunt nl. in de lijnen vertrikt raken van de op te halen kite. Als de bar opgewikkeld en gezekerd is kun je het proberen om met een hand de LE beet te pakken. Maar lastig is het echt. Je moet ook niet je eigen veiligheid vergeten
mbetz

Antwoord #21 Augustus 23, 2008, 19:54:18
edit2Rapporteer  
Een board naar de kant brengen is vrij eenvuodig: Pak het board bij de handle en leg het op je bar! Pas wel op bij windvlagen: Op Soma Bay heb ik zo een board naar de kant gebracht tot er een windvlaag kwam en het board tegen mijn hoofd blies!
Een Kite met een hand naar de kant brengen is vlgs mij niet zo eenvoudig!

wazzaah

Antwoord #22 Augustus 23, 2008, 19:57:24
edit2Rapporteer  
Kite altijd leeg laten lopen als je die naar de kant wil brengen is veel veiliger.
En als je niet zeker weet of je het kan (kite of board) gewoon niet doen.
El Rudo

Antwoord #23 Augustus 24, 2008, 21:51:49
edit2Rapporteer  
JA! het is gelukt, board ondersteboven op de bar gelegd en met een paar duimen vastgehouden.
Idefixe

Antwoord #24 Augustus 26, 2008, 13:13:30
edit2Rapporteer  
JA! het is gelukt, board ondersteboven op de bar gelegd en met een paar duimen vastgehouden.
kijk dan maar uit met ( scherpe) beschadigingen van de rail van dat bordje tegen jouw lijnen!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.