Windguru

koen-tjeee

Berichten: 464
Augustus 28, 2008, 13:23:30
edit2Rapporteer  
Jongens & Meisjes,

Na aanleiding van de 5 windgebieden in Windguru, wie O wie kan mij de verschillen uitleggen?
Liefst kijk ik naar de max. voorspelling, maar niet echt realistisch.
Naar welke tabel moet je kijken en vooral waarom?

HoepSToer

Berichten: 6
Antwoord #1 Augustus 28, 2008, 13:44:01
edit2Rapporteer  
Er zijn 2 type forecast's. WRF & MM5.
WRF is een geupgrade versie van MM5
(windguru geeft zelf aan dat MM5 buiten gebruiken kan/zal worden gesteld)

Van WRF zijn weer 2 tabellen WRF 9km & WRF 27KM
- WRF 9: "forecast based on WRF model with 9 km resolution.
  It updates 4 times per day and produces forecast for 78 hours"
- WRF 27: "forecast based on WRF model with 27 km resolution.
  It updates 4 times per day and produces forecast for 78 hours"
 
Als WRF 9 beschikbaar is zou ik die bekijken, die is het meest precies. Zo niet dan WRF 27.
Ik gebruik altijd WRF, aangezien dit een upgrade van MM5 is.

De bovenste tabel is een forecast van meer dan 78 uur, maar of dat zo betrouwbaar is  Huh
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #2 Augustus 28, 2008, 14:06:00
edit2Rapporteer  
Uit ervaring geeft de bovenste tabel altijd te weinig aan. De meest betrouwbare is de WRF 9 meting! Maar ook deze kan er soms naast zitten.

Ik vergelijk altijd alle weer berichten met elkaar en neem daar het gemiddelde van. knmi.nl, weeronline.nl en windguru. En op de dag zelf kijk ik op actuelewaterdata.nl en voor Hoek v Holland op johnswind.nl Deze geven de actuele wind en zit er dus nooit naast.



Peterkiter

Berichten: 220
Antwoord #3 Augustus 28, 2008, 15:05:40
edit2Rapporteer  
Je kan beter de voorspellingen nemen van www.watersportweer.nl of www.actuelewaterdata.nl en teletekst 707. Die zijn meestal het meest kloppend!
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #4 Augustus 28, 2008, 15:45:01
edit2Rapporteer  
Gewoon alle voorspellingen combineren en beetje handig worden in het aflezen van al die tabelletjes.. Werkt vaak het beste voor mij en zit er vaak wel redelijk dicht bij in de beurt..
remixed

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #5 Augustus 28, 2008, 17:15:51
edit2Rapporteer  
nog steeds lastig, want ik zie nergens wind voor muiderberg in de komende dagen... wacht nu al een week. Let ik nou niet goed op of is het niet mogelijk om in muiderberg te kiten?
helium

Berichten: 676
Antwoord #6 Augustus 28, 2008, 17:31:57
edit2Rapporteer  
Je kan beter de voorspellingen nemen van www.watersportweer.nl of www.actuelewaterdata.nl en teletekst 707. Die zijn meestal het meest kloppend!
Yep!
Peterkiter

Berichten: 220
Antwoord #7 Augustus 28, 2008, 17:42:10
edit2Rapporteer  
@remixed: Je kijkt wel goed want er wordt de komende dagen geen wind voorspeld! Vanaf maandag is er weer wind, maar die is wzw of zw en dan kan je niet kiten bij Muiderberg. Kan je eventueel naar Horst gaan, of naar zee dat is nog veel beter.
PS: actuele metingen van muiderberg kan je zien op www.wscmuiderberg.nl
Overige spots kan je ook actuele metingen bekijken op www.windzoeker.nl of op windfinder en dan weatherreports, alleen dat is om het uur.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.