Dirkie
|
Ja dat kan! Ik heb hem ook gekocht (op aanraden van LeonB, wie anders.. ). Je moet nog wel ff een schakelingetje eromheen klussen om de pomp te schakelen, relais met vertraging functie... Succes!
|
|
|
LeonB
Logs: 0 | 28 uur
|
Yo Wacko, Dat gaat helemaal goedkomen. Een kant loslaten (1000 mbar omgevingsdruk) betekend dat je kan schakelen tussen 25 en 100% vacuum : 1000 - 250 = 750 mbar (absoluut) dus 25% vacuum; 1000 - 1400 = 0 mbar (absoluut) dus 100 % vacuum;
|
|
|
Wacko²
Geen avatar
|
Hi, bedankt voor de intresante reacties!!! Maar hoe zit het dan met die schakeling of relais die ik er omheen moet klussen? Heeft iemand er geen fotos van of een heel goede uitleg. Ik ben namelijk niet zo sterk in elentric
|
|
|
|
Dirkie
|
Sja, het is idd zelfs mij gelukt, maar vraag niet hoe... Ik ben echt een redelijke NOOB op het gebied van electronica, dus... Had een verkeerd relais, transistor gebakken... was lagge... Succes! Mocht je iemand in je omgeving hebben met wat meer electra skills, dan zou ik die ff lief aankijken...
|
|
|
Wacko²
Geen avatar
|
Hehe wat een gedoe om die pomp te laten luisteren . Ik ben wat aan het snuffelen geweest en geloof dat ik met onderstaande artikelnummers (BIJ CONRAD) wel wat kan doen ivm die relaisvertraging. De vraag is nu, met welke kan ik iets doen? Of kan ik geen enkele gebruiken omdat ze maar voor 12V zijn? Helaas kan ik de linken niet geven omdat 1 link al een half A4 blad in beslag neemt. Vandaar de artikel nummers die je kan ingeven op de site van Conrad: www.conrad.be195901 - 89 190027 - 89 193640 - 89 115096 - 89 Alvast bedankt op voorhand
|
|
|
LeonB
Logs: 0 | 28 uur
|
Ik zou voor deze gaan: IN EN AUITSCHAKEL TIJDRELAIS: Bestnr.: 193631 - 89 Uitgangsvermogen: 5 A/250 V~ Het belang van een inschakelvertraging is het voorkomen van onnodige aan/uit- schakelacties van de vacuumpomp wanneer je in de buurt zit van het gewenste vacuum. Het belangrijkste is hierbij het schakelvermogen dus dat moet je nog ff checken op je vacuumpomp. Ik denk dat 5 A/250 V~ wel aardig in de buurt komt. De inschakelvertraging kan je instellen met een potmeter. Succes!
|
|
|
Dirkie
|
Gewoon een kant en klare schakeling, en dat voor 2 tientjes... Als ik dat toch geweten had...
|
|
|
|
Wacko²
Geen avatar
|
Hee, bedankt Leon Ga hem dadelijk bestellen, ik wil wel veel werk in men boardje steken maar niet zoveel in men tafeltje . @Dirkie: gelukkig dat ik er een topic over begonnen ben zo kunnen wij luie zelfbouwers ook boardjes freubelen.
|
|
|
Dirkie
|
Wat ik me nu wel bedenk, schakelt deze wel goed? Ik had in eerste instantie het probleem dat die luchtschakelaar aanschakelde bij het bereieken van de juiste druk, terwijl ie eigenlijk moest uitschakelen... Of andersom. In ieder geval kon ik dat oplossen door de schakeling aan te passen. Zou ik nog ff uitzoeken voordat je hem besteld! Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!
|
|
|
Wacko²
Geen avatar
|
Ik begrijp hei niet goed, als je de juiste druk bereikt staat je schakelaar toch al aan? Hoe kan deze dan aanschakelen terwijl hij al op staat?
|
|
|
Psychotic
|
Dan kun je er zo een ander relais op prikken of t andere pootje pakken (maak vs verbreek contact)
|
|
|
Dirkie
|
@JT: dat kan wel met je eigen schakeling, kan het ook met dat kant en klare ding van Conrad?
|
|
|
Psychotic
|
uit de datasheet: Ausschaltverzögert Wird die Steckbrücke auf der 3-plg. Stiftleiste auf "AV"= ausschaltverzögert gesteckt, so zieht das Relais sofort beim Anlegen der Steuerspannung an. Nach Ablauf der stufenlos einstellbaren Wischzeit, fällt das Relais ohne Änderung der Steuerspannung ab. Wird die Steuerspannung vor Ablauf der eingestellten Schaltzeit unterbrochen, so schaltet das Relais in seine Ruhelage zurück. Einschaltverzögert Wird die Steckbrücke von der 3-pol. Stiftleiste auf "EV"= einschaltverzögert gesteckt, so zieht das Relais nach Anlegen der Steuerspannung erst nach Ablauf der einstellbaren Verzögerungszeit an und bleibt angezogen, bis die Steuerspannung unterbrochen wird.
C= gem. Anschluß S= Schließer Ö= Öffner
Kortom, ding kan zowel als maak als breekcontact functioneren als mijn duits een beetje op peil is. Simpelweg aansluiten op C en S of op C en O
|
|
|
Wacko²
Geen avatar
|
Dus al ik 186031-8V en 193631 – 89 bestel ben ik 43,98€ armer maar men pomp luisterd dan wel En het ziet er dan toch redelijk profie uit Thanks Freubelaars!!!
|
|
|
Dirkie
|
@JT: Sehr gut! @Wacko x Wacko: Moet helemaal goedkomen... Succes!
|
|
|