Jelle
|
een soort van schijnveiligheid gecreëerd waardoor mensen het idee hebben dat kitesurfen geen extreme sport meer is
Dus misschien wel goed als ongelukken in het nieuws komen ....
|
|
|
@rjen
Geen avatar
Logs: 0 | 2 uur
|
In mijn ogen zijn alle spots aan het ijsselmeer zeer gevaarlijk en NIET voor beginners!
Hoezo? Volgens mij kun je het zo veilig of gevaarlijk maken als je zelf wilt. Je kunt zelfs op een drukke dag een kubieke kilometer ondiep vrij water vinden (zie boven) Je kunt je kite daar in alle ruimte oplaten (makkelijk als je daar hulp bij hebt) Er is geen stroming, geen koraalrif, geen beukende golven. Alleen die harde kant waar je rustig 500 m van weg kunt lopen. Als je maar je kop gebruikt en je benen om te lopen. Maar lopen, daar zijn kiters niet goed in. Zie de zones in IJmuiden, waar 100 m lopen over het strand al te veel gevraagd is, zelfs als je weet dat je voorzichtig moet zijn met zo'n mooie spot. De spot die ik ken (Schellinkhout, medemblik en Muiderberg) staat de kant vol met opstakels, brullebakken, harde kanten enz. 1 foutje en het gaat goed mis.
|
|
|
bikiniisuit
Gast
|
1. niet alleen Schhout (heb je die fijne paaltes gezien aan t begin, 1 val en je bent Saté gespietst) maar alle kite spots moeten sowieso kiteveilig gemaakt worden omdat (A). deze sport -extreme of niet- GROEIT.(B). locale overheid hierover zn verantwheid moet nemen. NKV mag op voortouw niet alleen de gedoogplekken op dr site zetten, maar ook een lijst met aanbevelingen richting locale overheid zenden, als dit de volgende keer ergens gebeurt dan sta je sterker staat (siejewel) 2. @Jelle (up_kitesmiley)tis een feit dat mensen echt meer lessen ndig hebb 3. ik ben beginnr (NKV lid) en door mijn lessen weet ik mn do's and don'ts. neemt niet weg dat je desondanks kunt uitglijde....
|
|
|
Goonie
|
er is geen sport zonder risico.. klaar.. kijk hoeveel kiters er zijn en hoeveel ongelukken.. dit kun je niet op nul houden al proberen we het wel.. maar ik denk dat er vandaag meer aanrijdingen zijn geweest en bootjes aanvaring of basketbal blesures... maar dat is normaal geworden en komt niet in het nieuws...
maar hoop wel dat het weer goed komt met hem....
|
|
|
Sandro
|
Gister nog met een duitser staan praten op Schellinkhout......Gaastra kite,rood met wit.klein mannetje met een zongebruinde kop......
|
|
|
360
|
Sterkte voor de betreffende kerel, Hopelijk geen blijvend letsel! Laten we niet te terughoudend zijn in het "corrigeren" van mensen die minder lang met het kiten bezig zijn Ook al krijg je af en toe een reactie waar je broek van afzakt.. "he man, je moet, als je je kite crashed, eerst je kite waterstarten en dan pas je boardje pakken" (nadat de betreffende persoon bijna verdrinkend naar zijn boardje blijft toezwemmen met een in het waterliggende kite) kijkt ie je aan met een blik van "wat ben jij dom" en zegt ie: " het is een heel duur wake board hoor" ...
|
|
|
rocket man
|
jeetje, heel sneu voor hem, beterschap en maar duimen dat het geen blijvend letsel is.
|
|
|
franco
|
was er ook maar al weer weg voor het gebeurde, beterschap voor onse duitse kiter, maar snap niet waarom je over de rotsen het water op gaat(leker veilig). pshad vandaag 8 meter in de lucht, en was zat.
|
|
|
Alferink
|
http://www.ad.nl/binnenland/2592110/Kitesurfer_zwaargewond_door_wind.htmlPfff en dan die reacties ook op dat AD... verbieden verbieden. Denk inderdaad dat er een stuk 'beter' moet worden opgetreden... Laatst las ik dat er iemand was die wilde een kite niet oplaten omdat die te groot was en wanneer iemand anders hem op zou gaan laten die persoon inlichten van wat die nu precies aan het doen is. Denk dat dit wel een goede oplossing is. Natuurlijk, Sterkte voor onze oosterbuur.
|
|
|
r.hollander
Geen avatar
|
Veiligheid is een keuze, net als het accepteren van risico's.
Ik ben destijds begonnen met Naish en Wipika sleurbakken. Moderne kites zijn sowieso een stap voorwaarts. Maar inderdaad; gedrag bepaalt uiteindelijk de mate van veiligheid.
Zelf kite ik altijd met helm en impact vest. Als het dan eens mis gaat op het land, dan stuitert dat een stuk comfortabeler. Ik heb het idee dat veel kiters dit niet cool, vervelend of overbodig vinden. Vroeger reden ze ook motor zonder helm en slechts enkele jaren geleden was er ook geen snowboarder te vinden met helm....
Uiteraard is het ook een keuze om ´lagerwal´ te varen. Als je echt goed bent kan je daar natuurlijk laten zien wat je allemaal kan en dat het bij jou natuurlijk niet mis gaat.
Kortom: gedrag bepaalt de risico's en niet het materiaal.
Neemt niet weg dat iedereen wel eens spijt heeft van stomme beslissingen. Geheid ook Marcus. Ik hoop van harte dat hij goed zal herstellen!!!
|
|
|
|
Stanley
|
Ook ik was op schel aanweizg amublances kwamen net na mij aanrijden. Betrap mij er zelf ook op dat ik mijn mening van wat er gebeurd was al klaar had zonder dat ik de feiten wist. zal wel net voor de dijk hebben gesprongen en toen er over heen geslagen. eigen schuld dikke bult . Ja weet het kortzichtig maar wie reageerd niet zo. ben tenminste wel zo eerlijk om het toe te geven.
Erg spijtig wat er met deze kiter gebeurd is maar om over natte stenen met vlagerige wind het water in te gaan echt handig is dit niet. De startplaats op schel laat zwaar te wensen over maar wat gaan wij er aan doen of eigenlijk wat zou het NKV hieraan willen doen.
Trouwens over veilig het water in gaan. Wat zijn jullie meningen dan over Enkhuizen. Dat is toch ook drie keer ruk. Via die spekgladde steigers het water in en uit moeten daar mag ook wel aktie worden ondernomen. Ben er zelf al drie op mijn plaat gegaan en gelukkig zonder kleerscheuren maar dat gaat vroeg of laat ook een keer finaal fout.
Veilgiheid zit niet in het matriaal maar komt met degene die er mee om moet gaan.
en hulde aan de kiter die er toch vanaf zach het water op te gaan omdat hij het niet vertrouwede. Zijn gelukkig ook beginners die hun grijze brei wel goed gebruiken
|
|
|
Alferink
|
Veilgiheid zit niet in het matriaal maar komt met degene die er mee om moet gaan.
Ik denk dat "100% depower" een flinke meerwaarde heeft gebracht aan de "Klootzakken", aangezien ze denken dat er niks kan gebeuren.
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Ik denk dat "100% depower" een flinke meerwaarde heeft gebracht aan de "Klootzakken", aangezien ze denken dat er niks kan gebeuren. Die theorie gaat niet helemaal op want hij had een oudere C-kite..
|
|
|
Yonder
|
Dit weekeind heeft echt weer eens laten zien hoe populair kiten is geworden.
Meer kiters en minder kitespots. Iemand die wil beginnen zal wel denken dat ie dat zonder school kan. maar zonder instructie en voorzichtig gedracht tijdens het kiten gaan nog meer spots dicht.
Wat gebeurt is heel erg, ik hoop dat het goed komt met hem.
Ik was in Mirns vandaag, mensen van den NKV waren er en hebben een beetje opgelet. Heel goed! Bedankt!
Misschien de enige oplossing - blijkbaar kan ook kiten niet zonder regelement. Mensen denken blijkbar anders dat alles kan, je elk risico kan nemen.
Of nog erger, eigenlijk is er een ding waarvan heel veel kiters (niet alleen beginners) denken het niet kan: vragen. Gewoon even vragen hoe de wind is, als je onzeker bent of je n 9 of 12 moet pakken, vraag iemand!
Ik ben helemaal met 360 eens:
'Laten we niet te terughoudend zijn in het "corrigeren" van mensen die minder lang met het kiten bezig zijn'
Behalve iemand te helpen help je ook jezelf, spots blijven open.
|
|
|
Haring High Richardt
|
Ja en dan kan je waarschuwingsborden ten grote van flatgebouwen neerzetten, kitevaarbewijzen introduceren, kite-aware menigten mobiliseren, maar het begint en eindigd met het gebruiken van je verstand en het eerbiedigen van je eigen grenzen. En Zo Is Dat !!!!!!!!!!!!!! Ik denk dat het beter zou zijn als er geen kites opgelaten zouden worden op het grasveld dat voor de parkeerplaats is gelegen Maakt niet uit. op de oude plek gebeurde ook regelmatig (bijna) ongelukken Deze oorzaken worden volgens mij veroorzaakt door: Nat gras( is geen grip) Ondeskundigheid en ervaren heid Geen gelijke wind dus vanaf 10 knopen tot 25 knopen in 5 sec. Vlagerig Goeie actie Teiger Ben er ook eens een daggie niet en dan gebeurd dit weer Sterkte aan die duitser en dat hij er niet te veel aan over houdt
|
|
|
kovdj
|
Als iedereen het er mee eens is dat het vooral het gedrag van de kiter de oorzaak is van de (bijna) ongevallen, moet het toch niet te moeilijk zijn om een paar eenvoudige gedragsregels af te spreken? Dit maakt ook het corrigeren van gastkiters op Schellinkhout eenvoudiger en eenduidig!!!
regel 1: wanneer de kite niet wordt gebruikt en op het gras ligt: lijnen oprollen om de bar! regel 2: bij het oplaten van de kite staat de gebruiker op het schelpenstrand regel 3: het is verboden om te varen binnen de belijning regel 4: het is uitsluitend toegestaan om via de kleine strandjes het water in te gaan regel 5: het moet op een zonnige winderige dag verboden worden om op Schellinkhout te kiten (dit ivm de veiligheid van de badgasten)
Niet iedereen zal de laatste regel mij in dank afnemen, maar als local heb ik toch soms plaatsvervangende schaamte gehad hoe kiters omgaan met de veiligheid van badgasten (vaak kinderen).
REAGEERT U MAAR OF LIEVER VUL MAAR AAN..........
|
|
|
roeb
Gast
|
Als iedereen het er mee eens is dat het vooral het gedrag van de kiter de oorzaak is van de (bijna) ongevallen, moet het toch niet te moeilijk zijn om een paar eenvoudige gedragsregels af te spreken? Dit maakt ook het corrigeren van gastkiters op Schellinkhout eenvoudiger en eenduidig!!!
regel 1: wanneer de kite niet wordt gebruikt en op het gras ligt: lijnen oprollen om de bar! regel 2: bij het oplaten van de kite staat de gebruiker op het schelpenstrand regel 3: het is verboden om te varen binnen de belijning regel 4: het is uitsluitend toegestaan om via de kleine strandjes het water in te gaan regel 5: het moet op een zonnige winderige dag verboden worden om op Schellinkhout te kiten (dit ivm de veiligheid van de badgasten)
Niet iedereen zal de laatste regel mij in dank afnemen, maar als local heb ik toch soms plaatsvervangende schaamte gehad hoe kiters omgaan met de veiligheid van badgasten (vaak kinderen).
REAGEERT U MAAR OF LIEVER VUL MAAR AAN..........
Op zich goede punten, maar een deel van de mensen zal dit opvolgen en een deel niet.. Wat doe je met dat laatste deel v/d mensen? Ik heb ook wel eens mensen aangesproken over: te grote kite, verkeerd oplaten, te zachte kite, etc. etc. etc. maar die doen er niets mee, gaan gewoon hun gang en zien het wel. Soms gaat het goed, soms gaat het dan fout.. Er moeten gewoon bepaalde regels komen (zoals Huib omschrijft) en oom agent moet vaker langs komen en wat mij betreft mag hij dan zijn bekeuringen-stand lekker gaan opvijzelen.. Als er genoeg prenten geschreven worden, dan wordt het vanzelf beter
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Het probleem van deze spot is dat het nog steeds een verbode en niet erkende spot is. M.a.w. als je langs laat komen dan zet hij iedereen op de bon ivm het kiteverbod. Het is niet mogelijk om bekeuringen te schrijven voor het niet naleven van kiteregeles want die bestaan nog niet DUS de locals moeten echt hun eigen verantwoordelijkheid gaan nemen en gasten aanspreken op hun gedrag maar dan moeten ze zelf idd ook weten welke regels er gaan(moeten) gelden
|
|
|
derkaijser
Geen avatar
|
Ik zal iedereen even uit de droom helpen ten aanzien van officiele en niet officiele verhalen die blijkbaar de ronde doen over de Duitse kiter. Ik heb de arme vent als eerste gevonden, samen met een andere man die vanaf de weg langs kwam rijden. hij zag de kite in het weiland liggen en liep langs over het grasveld voor de parkeerplaats. Ik was net bezig mijn kite op te tuigen en ben met hem meegegaan.
Achter het dijkje, op zijn buik liggend met zijn hoofd omlaag richting de sloot, lag hij te kreunen van de pijn, naar adem happend. Kite lag, nog aangehaakt, in het weiland. Het verhaal dat hij uitgegleden zou zijn op de basaltblokken kan gelijk in de prullenbak: de man vertelde me dat hij door een windvlaag de lucht ingeblazen was en na een paar hubschraubers ( pirouettes) hier terecht was gekomen. Aan de verwondingen op zijn rug te zien ( hele linkerhelft van de rug blauw) was hij inderdaad tegen de dijk aangeklapt en vervolgens erover heen getrokken! Nadien is hij afgevoerd met de traumaheli naar de VU: hij zal niet meer lopen ivm dwarslaesie....
Dit heeft dus ALLES te maken met het kite surfen zelf! Het is heel simpel: NIET in de buurt van de dijk kiten en daar zeker niet gaan lopen springen tenzij je echt volledig zeker bent van je kunnen! Deze man heeft vreselijke pech gehad, helaas echter omdat hij zelf te dichtbij de dijk kwam!
overigens had hij een 10 m Gaastra
|
|
|
zwafra
Logs: 0 | 416 uur
|
DUS de locals moeten echt hun eigen verantwoordelijkheid gaan nemen en gasten aanspreken op hun gedrag maar dan moeten ze zelf idd ook weten welke regels er gaan(moeten) gelden
Dan ben je al snel de hele dag bezig met het aanspreken van mensen...en die overgens toch niet naar je luisteren.. zie voorbeeld: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,32413.0.html
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Thx derkaijser maar we waren al uit de droom geholpen door Teigertje @ Zwafra.. ik ben het met je eens maar iemand moet een begin maken en daarna krijg een een ketingreactie van kiters die elkaar aanspreken.... het is dat bekende verhaal van: "als één kiter over de dijk is dan volgen de andere" of had het iets met een schaap en een dam te maken
|
|
|
Flyingtrunkie
|
Ik zal iedereen even uit de droom helpen ten aanzien van officiele en niet officiele verhalen die blijkbaar de ronde doen over de Duitse kiter. Ik heb de arme vent als eerste gevonden, samen met een andere man die vanaf de weg langs kwam rijden. hij zag de kite in het weiland liggen en liep langs over het grasveld voor de parkeerplaats. Ik was net bezig mijn kite op te tuigen en ben met hem meegegaan.
Achter het dijkje, op zijn buik liggend met zijn hoofd omlaag richting de sloot, lag hij te kreunen van de pijn, naar adem happend. Kite lag, nog aangehaakt, in het weiland. Het verhaal dat hij uitgegleden zou zijn op de basaltblokken kan gelijk in de prullenbak: de man vertelde me dat hij door een windvlaag de lucht ingeblazen was en na een paar hubschraubers ( pirouettes) hier terecht was gekomen. Aan de verwondingen op zijn rug te zien ( hele linkerhelft van de rug blauw) was hij inderdaad tegen de dijk aangeklapt en vervolgens erover heen getrokken! Nadien is hij afgevoerd met de traumaheli naar de VU: hij zal niet meer lopen ivm dwarslaesie....
Dit heeft dus ALLES te maken met het kite surfen zelf! Het is heel simpel: NIET in de buurt van de dijk kiten en daar zeker niet gaan lopen springen tenzij je echt volledig zeker bent van je kunnen! Deze man heeft vreselijke pech gehad, helaas echter omdat hij zelf te dichtbij de dijk kwam!
overigens had hij een 10 m Gaastra
Dus het is toch waar hoe dit bericht in het nieuws staat.... Ik vertel het vaak genoeg tegen beginners dat ze uit de buurt van de keien/kant moeten blijven, minimaal een meter of 40!!! Ik heb m'n les al geleerd een paar jaar geleden toen ik ook op de keien terecht kwam, het resultaat was een gebroken pols... Sindsdien heb ik echt een afkeer tegen die keien!
|
|
|
roeb
Gast
|
I love keien maare, we kunnen veel verzinnen en doen, maar er zijn zoveel kiters op Schel en mensen zijn gewoon koppig en luisteren doorgaans niet naar anderen, dus mekaar gewoon aanspreken heeft niet echt zin (of je moet er heel autoritair uitzien). De enige autoritaire groep mensen (naja, zouden ze meoten zijn ) zijn de Als kiten nou gewoon keihard wordt verboden op schellinkhout, tenzij je lid bent van K.V.S (kite vereniging schellinkhout ), dan varen er alleen leden rond. Ben je niet lid, dan is het voor je verboden om te kiten, dus gewoon een lekkere prent van de politie (kiten is toch al verboden op het ijselmeer). Het uitvoeren zal lastig worden, want kiteschool moet een soort vrijstelling krijgen (de cursisten) en je moet ook "dagkaarten" kunnen kopen..
|
|
|