Vind het toch raar dat de safety van de Best bar niet beter is. Nog iemand ervaring met een andere veiligere bar op de Best Waroo 2008? (met een goede Quick Release en eventueel een vijfde lijn?) Wil zelf eigenlijk niet aan een bar gaan knutselen voordat er iets fout gaat.
Vind het toch raar dat de safety van de Best bar niet beter is. Nog iemand ervaring met een andere veiligere bar op de Best Waroo 2008? (met een goede Quick Release en eventueel een vijfde lijn?) Wil zelf eigenlijk niet aan een bar gaan knutselen voordat er iets fout gaat.
Ik had je al antwoord gegeven..... JA de Eclipse bar is ook op de BEST kites te varen (zie mijn antwoord hierboven)
Vandaag 3x getest en het systeem werkte probleemloos, ook na 3 rotatie's èèn kant op. (wel weer ff terug draaien natuurlijk want dit kun je niet eindeloos doen) Daarna herstarten zonder problemen. (wel uitkijken dat je niet in de losse lijn komt) Check the movie:
Goed werk dat je de saftey probeert te verbeteren. Ik denk dat het systeem in principe beter is dan het bestaande echter ik heb de volgende vraagtekens. Die kan je vast beantwoorden als je de kite vaker hebt gebruikt.
-Bij rotaties draait de verlengde lijn om de deowerlijn. Snijdt de dynema lijn dan niet in no-time je depowerlijn door?
-In deze situatie met gedraaide lijnen, zeg je dat alles werkt. Is dit ook zo bij veel wind? er komt dan meer kracht op de lijnen, ze zouden elkaar kunnen vastgrijpen.
-Bij Cabrinha speelt het issue dat de verlengde lijn slijt op het punt waar de lijn door de bar gaat. Dit betekent dus dat je je kite moet lossen als deze lijn breekt. Ze zoeken naar een oplossing. Verwacht jij hier problemen mee?
Keep up the goog work!
« Laatste verandering: September 14, 2008, 00:34:56 door kootsie »
-Bij rotaties draait de verlengde lijn om de deowerlijn. Snijdt de dynema lijn dan niet in no-time je depowerlijn door?
Hier heb je een goed punt. Ik ga idd de lijn vervangen voor een wat dikkere. Dat ik daar nog niet aan gedacht had...döh.
In deze situatie met gedraaide lijnen, zeg je dat alles werkt. Is dit ook zo bij veel wind? er komt dan meer kracht op de lijnen, ze zouden elkaar kunnen vastgrijpen.
Ik denk het niet want als je released staat de kracht maar op 1lijn maar we zullen het zien. Ik heb vanmiddag het IDS systeem gezien en het swivveltje waar de powerlijnen splitsen is ideaal want de extra lijn zal nooit om de depower draaien.
-Bij Cabrinha speelt het issue dat de verlengde lijn slijt op het punt waar de lijn door de bar gaat. Dit betekent dus dat je je kite moet lossen als deze lijn breekt. Ze zoeken naar een oplossing. Verwacht jij hier problemen mee?
Dat is nog niet te zeggen, het gat is iig groot zat en het is hetzelfde als een 5e lijn wat al jaren wordt gebruikt. De kite hoeft je niet te lossen bij dit systeem omdat de stopperbal de powerlijn op zijn plaats houdt.
Thanks for the feedback!!
« Laatste verandering: September 14, 2008, 01:07:51 door posty »
-Bij rotaties draait de verlengde lijn om de deowerlijn. Snijdt de dynema lijn dan niet in no-time je depowerlijn door?
Hier heb je een goed punt. Ik ga idd de lijn vervangen voor een wat dikkere. Dat ik daar nog niet aan gedacht had...döh.
Lijkt me niet direct een gevaar, want de lijnen liggen in het verlengde van elkaar. Een kite die je hebt geloopt snijden elkaar ook niet door. Daarnaast zit er wat overlengte op de verlengde lijn, dus deze zal niet direct op spanning komen.
Je laat de bar wel ver weg schieten. Is zover nodig?
« Laatste verandering: September 14, 2008, 09:43:41 door Frank77 »
Ziet er goed uit Posty. Enige opmerking die ik erbij heb is dat de bar erg ver weg schiet. Kan lastig zijn als je ergens bent waar je niet kan staan bijv.
@posty In feite maak je met jouw by-pass het depower koord meteen 2x zo lang, je overbrugd volgens mij als het ware door een korte 5e lijn je depowerkoord... ben erg benieuwd naar het filmpje, met alle discussies over veiligheid en depower komt dit wel goed uit... Ik heb dit voorjaar gelest op Oostvoorne met een Naish sigma shape.. 12m2 weet niet welk type, helemaal gedepowered en het waaide behoorlijk (een kleine 6Bft).. een paar keer heerlijk gespoeld maar daarna gewoon bar loslaten op opstaan, dat gaf me een heel veilig gevoel en toen heb ik besloten mijn eigen spullen aan te schaffen..
De bar schiet idd ver weg. Het stoppertje staat ook afgesteld op een 12m die helemaal plat op de grond ligt. De kite op het filmpje is een 9m. Je moet wel zeker weten dat de kite helemaal flagged maar dit is te stellen.
Maar goed, als je de QR gebruikt doe je dit meestal niet voor niets en ga je daarna na de kant?
De bar schiet idd ver weg. Het stoppertje staat ook afgesteld op een 12m die helemaal plat op de grond ligt. De kite op het filmpje is een 9m. Je moet wel zeker weten dat de kite helemaal flagged maar dit is te stellen.
Maar goed, als je de QR gebruikt doe je dit meestal niet voor niets en ga je daarna na de kant?
Heb je al geprobeerd om de 5th line aan de bovenzijde van de strap vast te maken. Bij mijn bar is dat namelijk het geval en dan heb ik ook komplete depower maar schiet de bar niet zover weg... Check filmpje nog maar een x... Succes... Nu maar hopen dat BEST naar z'n achterban wil luisteren Ps is op Curacao de wind alweer terug?
Nu maar hopen dat BEST naar z'n achterban wil luisteren
Lijkt me inderdaad verstandig voor ze aangezien veiligheid steeds meer (en terecht) aan de orde is en Best nu een beetje onderaan bungelt qua safety. Hoop wel dat het niet meteen alleen een nieuwe bar wordt bij Best maar een upgrade setje moet toch ook mogelijk zijn lijkt me.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens een Eclipse-rider ga vragen voor het testen van haar bar op mijn Waroo's..................
Heb je al geprobeerd om de 5th line aan de bovenzijde van de strap vast te maken. Bij mijn bar is dat namelijk het geval en dan heb ik ook komplete depower maar schiet de bar niet zover weg... Check filmpje nog maar een x... Succes... Nu maar hopen dat BEST naar z'n achterban wil luisteren Ps is op Curacao de wind alweer terug?
Hey Henk, dit lijkt alleen mogelijk met de 07 bar of de 09 omdat daar de swivel boven de depower strap zit. Wel vraag ik mij af of het extra lijntje lang genoeg is om de kracht uit de kite te halen. Weet jij "hoelang die van jou is" ?? Maar ik ga het zeker even testen met de (07) bar van mijn vriendin.
Inmiddels is er ook een discussie op gang op het best forum. Van best nog weinig positiefs maar van de andere mensen wel dus misschien als veel mensen reageren ze ook een keer wakker worden! Ze hadden wel een punt dat de stopper de doorgang van het knoopje kan blokkeren als de bar tegen de stopper rust maar als de stopper omedraaid zit is er ruimte zat. Ik ga het vandaag nog een paar keer testen door alleen de QR te trekken.
PS: De wind is weer terug, gisteren heerlijk windje en vandaag weer!!
« Laatste verandering: September 15, 2008, 15:59:44 door posty »
Wel vraag ik mij af of het extra lijntje lang genoeg is om de kracht uit de kite te halen. Weet jij "hoelang die van jou is" ??
De extra lijn is meer dan voldoende. Normaal adviseerd BEST het bevestigen van leash aan je CL en nu heb je dmv die extra 5th line veel meer depower (total depower)
De 5th line op mijn Eclipse bar is 90 cm lang. Dat is vanaf het ringetje waar je de leash aan bevestigd tot aan de bovenzijde van de powerstrap. De 5th line van mijn bar zit aan de bovenzijde van de bar bevestigd (zie foto). Wanneer ik mijn QR gebruik of een unhook trick mis dan wordt mijn kite kompleet drukloos.
Pak de bovenzijde van je strap maar eens vast en dan zie je dat de kite alle druk verliest en uit de lucht komt vallen.. Check deze movie maaf ff
Mijn kite wordt dus ook drukloos maar omdat de 5th line aan de strap vast zit schiet de bar niet zover omhoog nadat je de QR hebt gebruikt. Het gevaar dat jij nu hebt is dat je erg veel lijn binnen moet halen voordat je de bar weer terug hebt (met alle gevaar van dien)
De methode als op de Eclipse bar geeft Best ook als een mogelijkheid op hun site bij hetzelfde topic. Dus de 1e methode is op 1 powerlijn, de twee methode is op 2 powerlijnen "alleen nog meer depower dan normaal". Wat gebeurd er nu als er een bridle breekt en de kite gaat lopen, bij methode 2 blijft de kite volgens mij lopen al gebruik je de safety. Bij methode 1 ook?
Ik heb de Eclipse methode geprobeerd op een 07 bar maar omdat de depowerlijn ingekort is (anders kom je niet normaal bij de depowerstrap) is de extra lijn te kort waardoor je ongeveer hetzelfde effect krijgt als je de bypass leash gebruikt. Als je de standaard lange depowerlijn gebruikt zou dit systeem wel goed kunnen werken.
De methode als op de Eclipse bar geeft Best ook als een mogelijkheid op hun site bij hetzelfde topic. Dus de 1e methode is op 1 powerlijn, de twee methode is op 2 powerlijnen "alleen nog meer depower dan normaal". Wat gebeurd er nu als er een bridle breekt en de kite gaat lopen, bij methode 2 blijft de kite volgens mij lopen al gebruik je de safety. Bij methode 1 ook?
Bij methode 1 zal de kite stoppen met loopen omdat de bar dusdanig ver gaat dat de kite over heel de lengte depowered dus dit is de veiligste manier!