Wimt board les 1 (met meer foto`s nu)

Wimt

Oktober 06, 2008, 19:09:39
edit2Rapporteer  
De foto`s zijn wat rommelig, maar dat is mij schater. Het board is 1,37 bij 0.4 m, het heeft rails, en daarom een enorme pop, ook wegens weinig tipflex. Om toch goed te kunnen landen, zijn de tips goed afgerond. Het board weegt kaal 2.6 kg.

Het donkere gedeelte op de foto is het 5 mm pvc-schuim, de 2 onderliggende delen zijn 4 mm berkentriplex (watervast), en boven ook 3 mm berkentriplex (hout is drukvast). Zo heb je geen rails nodig, als je het schuim 1cm voor de zijkant v.h. board laat eindigen. Dit laat zich opvullen met bubbel-epox.

De opvolger is 5 cm breder, en om dan toch goed te kunnen landen, is er veel tipflex. De pop is dan veel slechter. Ik had rails van 3 mm toegepast, maar ik plak er nog 2 tussen van 4 mm bij 2 cm bij boardlengte, zodat de pop veel beter wordt.
Wimt

Antwoord #1 Oktober 06, 2008, 19:20:21
edit2Rapporteer  
op deze foto, zie je dat ik de inserts er al indruk. Zijn gegalvaniseerde inslagmoeren; hebben een brede onderkant, zodat je ze er nooit uit die 3 mm berkentriplex trekt. Ik vul die moeren alvast met watervast vet, zodat er geen epox inkomt.

Helaas geen foto van, maar de onderkant van de plank wordt gerockert d.m.v. 3  geshapte plankschragen, met daarop 4 mm triplex. Dit samen geeft dus de rocker, en omdat ik een 7 mm plankje onder de middelste schraag deed (tot 35 cm voor tip-einde), heb ik effectief 4 mm concaaf, en vlakke tips.

Op die 4 mm triplex, komt 1 cm dik piepschuim, als breather. Dit drukt wat in bij vacumeren, en er is wat rebounce v.h. triplex, dus effectief 4 mm concaaf.

Bij de opvolger, zie verder op deze site, gebruik ik onder alleen schuim; 7 mm. Dit verjong ik met de electroschaaf over 35 cm, nabewerken met de bandschuurmachine. Boven wel weer 3 mm triplex, voor drukvastheid, en dat is meteen de tip, met de goede rebounce van hout. Het schuim weer 1 cm v.d. kant houden, en dit vult zich weer op met bubbel-epox.
Daardoor weegt dit board net iets minder, ondanks dat ie breder is.

Rest volgt later, tot later ThumpsUp.

Morres

Antwoord #2 Oktober 07, 2008, 12:48:07
edit2Rapporteer  
ik plak ze lekker bij elkaar, aparte topics slaan nergens op.
Joy.H

Antwoord #3 Oktober 07, 2008, 16:20:51
edit2Rapporteer  
denk dat er hier wel meer aan het topic nergens op zal slaan loser
Wimt

Antwoord #4 Oktober 07, 2008, 16:50:13
edit2Rapporteer  
We gaan rustig door, al is het al om mijn kleinkinderen later wat te laten zien op het stenentijdperknetwerk.

Alhier de foto van de rockertafel.

De volgende foto laat zien, dat ik het 4 mm tussenstuk bewaar, met tape omwikkel, en weer in de channel plaats, om zo scherp het weefsel te laten aanliggen. Je zou denken, dat er zo kans is op luchtinsluiting, maar als je repen van max. 12 cm breed triplex gebruikt, en op het weefsel een dikke laag bubbel-epox doet (met spatel aanbrengen bij weinig druk), dan heb je gegarandeerd geen luchtinsluiting.
En daarna is het oppervlak spiegelglad, schuren is vrijwel overbodig. Zelfs als je extra weefsel bij bijv. de footpads hebt aangebracht.
Wimt

Antwoord #5 Oktober 07, 2008, 16:58:51
edit2Rapporteer  
Hier zie je dat het weefsel door de 4 mm plaat mooi weg wordt gedrukt
Wimt

Antwoord #6 Oktober 07, 2008, 17:02:23
edit2Rapporteer  
 hier zie je dat ik de boel heb ingesmeerd met bubbel-epox. Dit moet bij beker-omkering net wel lopen. Ik gebruik een raamwisser van Wibra; loopt naar scherp uit, waardoor je weinig aanzetten krijgt. Kost 2.5 euro.

Hierop komt 1 cm dik piepschuim, als breather.
Wimt

Antwoord #7 Oktober 07, 2008, 17:03:48
edit2Rapporteer  
Piepschuim is 1 m, vandaar dat ik met powertape de boel verlengde.

Wimt

Antwoord #8 Oktober 07, 2008, 17:08:57
edit2Rapporteer  
Ik doe aan de bovenkant ook van die platen van ongeveer 12 cm breed, met weer bubbel-epox en piepschuimplaat, dus heb ik boven ook vrijwel geen schuurwerk.

Kan nu dus al in de vacuum. Ik gebruik een compressor van een diepvries, en een drukvat van een cv. Het vijverfolie is dik, dus geen kleine lekjes, zodat de compressor 1 keer per kwartier een 20 sec. loopt.
Wimt

Antwoord #9 Oktober 07, 2008, 17:12:41
edit2Rapporteer  
Ik gebruik een vacuumvervroeger van een oudere auto, met daaraan een veer, en met het spindel kan ik die tegenveerdruk veranderen. Dat groene blokje is de micro-switch (of andere naam?), die hier met een ijzerbladzaagje iets verlengd is, en meegaat op de beweging van de vervroeger. Werkt top.
Wimt

Antwoord #10 Oktober 07, 2008, 17:21:30
edit2Rapporteer  
Ik gebruik dus vijverfolie. Plakken met tape gaat erg moeilijk, dus gesealed met een oude strijkijzer; laagste stand, omkleden met een theedoe, doordrenkt met plantaardige olie, voor betere warmtegeleiding.
Eerst proefdraaien. Meestal na 4 sec, zie je dat het weefselstructuur van de doek, in het plastic achterblijft; dan is het goed.

Ik heb de opening over de lengterichting van het folie; dan kun je veel makkelijker jet werkstuk erin doen.
Aftapen met duckfolie kan, maar ging bij nooit goed. Makkelijker is; folie met plantaardige olie inwrijven, dan U-profiel-aluminium gebruiken, en electro-pvc buis met folie in de U-profiel drukken met waterpomptang.
Gaat snel en perfect dicht altijd.

Dan minstens 16 uur laten bakken. Ik verwarm in de winter bij, met een fohn en een tijdklok daarop; 1 min. per 10 min, laagste stand.
Wimt

Antwoord #11 Oktober 07, 2008, 17:24:38
edit2Rapporteer  
Het piepschuim druk ik eraf met een breekijzer, en dan blijft dit over. Door het surplus aan bubbel-epox, zijn meteen de sidewalls gevuld.

Er komen nog 8 foto`s over dit board, maar eerst wat ontspanning; maar veel werk is het niet.

Ik heb later het triplex aan de bovenkant, wat verjongd (verdund) voor meer tipflex.
Voor nog meer grip aan de onderkant, had ik nog 2 extra channels gefreesd. Voor meer breeksterkte (boven en onder 220 keper en onder een paar strookjes 500 UD) , had ik op die positieve channelbanen, kitelijnen geplakt.
Geeft nog meer grip, en weegt niets, en natuurlijk wel een enorme trekkracht.

Later is het board, bij een landing OP een golf, in 2 gebroken. Ik had p.o al het keper op het dek weggeschuurd.
Gewoon een strookje UD 500 erop geplakt , en klaar.
Wimt

Antwoord #12 Oktober 07, 2008, 17:28:47
edit2Rapporteer  
ik heb mijn sleutel altijd in mijn impact-vest; gewoon een naad opengemaakt, wat schuim eruit getrokken, en daar de sleutel in; valt er nooit uit. Aan de andere kant zie je een groen wegwerpmesje, omkleed met wat plastic. Dat mesje is dus niet beschermd, alleen door dat plastic, maar dat is meteen kapot,als je je kitelijn wilt doorsnijden. En, er steekt wat plastic uit, zodat je het mes  makkelijk uit het impactvest kunt trekken.
Wimt

Antwoord #13 Oktober 07, 2008, 17:33:06
edit2Rapporteer  
Ik gebruik nog steeds een boardleash. Wel heb ik een 3 mm nylonkoord als breekpunt aangebracht. Ook gebruik ik geen clip; als die losschiet v.h. board, kan het tegen je hoofd komen.
Ik maak een lus in het dikkere touw, en haak dat aan een dikke knoop aan het board.
Deze leash heb ik al 5 jaar; het witte koord heb ik als vervanger (Praxis) v.h. originele koord.
Ook zit er een tiewrap aan het dikke koord, zodat ik later makkelijk de boel kan ontlussen.
Wimt

Antwoord #14 Oktober 07, 2008, 17:35:33
edit2Rapporteer  
Mijn electro-step, gemaakt van een 2 versnelling boormachine, een startmotor van een scooter, en dus een step, met daar ingehaakt de plank met daarop de kites, en daaronder met elastiek; 2 skatewielen.

Wel handig bij Neetje Jans
Wimt

Antwoord #15 Oktober 07, 2008, 17:37:03
edit2Rapporteer  
Zo`n startmotor wordt natuurlijk snel warm. Dus heel veel extra koeling, zelf met waterinjectie; mocht niet baten; slechts een enkele reis.
Wimt

Antwoord #16 Oktober 07, 2008, 17:38:07
edit2Rapporteer  
Mooi was tie wel, nu step ik zonder electro
Wimt

Antwoord #17 Oktober 07, 2008, 17:42:12
edit2Rapporteer  
De F-one footpads heb ik aangepast, i.v.m. uitsloffen, en dat gaat nu goed.
Maar, ik had nog wat pads nodig, en deze van Intersport in Sneek (aardige lui) hebben een krokodillenbijt; blijven erg goed zitten; Crazy Fly; 50 euro, opschroefbaar ook.
Wimt

Antwoord #18 Oktober 07, 2008, 17:53:06
edit2Rapporteer  
Als je nog wat schuim wilt; 7 mm corcell van  marktrouwborst@hotmail.com ( 1.13m bij 0.75m voor 5 euro, top!).
kiteandre

Geen avatar

Antwoord #19 Oktober 07, 2008, 18:30:44
edit2Rapporteer  
zo toppie uitleg Grin respect toch sta ik liever op het water
Wimt

Antwoord #20 Oktober 07, 2008, 18:46:26
edit2Rapporteer  
zo toppie uitleg Grin respect toch sta ik liever op het water

Andre, lijd jij ook aan de afwijking inversie (omkering); je zegt dat de uitleg top is; is me nog nooit overkomen. Dus je bedoelt; de uitleg is dermate duidelijk, dat je nu meteen in de schuur ook dit board in anderhalve dag maakt?

Dit bedoel  ik niet negatief Andre; ik zou je zelfs reanimeren als de situatie daartoe neigt; zo`n persoon moet je in stand houden.
Joy.H

Antwoord #21 Oktober 07, 2008, 19:32:22
edit2Rapporteer  
hey mod's is het geen idee om dit topic een andere titel te geven en hier gewoon wimt zijn creative werkstukken te laten zien......dan is het 1 overzichtelijker en 2 kh blijft weer wat schoner... Grin Tongue  Wink
spoetnik

Antwoord #22 Oktober 07, 2008, 21:14:47
edit2Rapporteer  
Wim, je houdt steeds je camera op z'n kop.......
robin..

Antwoord #23 Oktober 07, 2008, 22:22:07
edit2Rapporteer  
wow eindelijk een post van wimt die ik begrijp en normaal kan lezen  top
 ik hou niet van die lange lappen tekst
Micky

Antwoord #24 Oktober 09, 2008, 00:49:00
edit2Rapporteer  
Volgens mij is hij geen board aan het maken maar gewoon zijn schuur aan het opruimen....  Undecided Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.