Kevin
|
Uh welke nieuwe film van ruben haha
|
|
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Het is nog steeds volgens mij??? Wat is er aan de hand?
Ook de .fr site ligt eruit (draait volgens mij op dezelfde servers)
|
|
|
Nature
|
Het is nog steeds volgens mij??? Wat is er aan de hand?
Ook de .fr site ligt eruit (draait volgens mij op dezelfde servers)
Nou als je voedingen het niet doen hebben je servers geen stroom Zonder server heb jij niks om naar te connecten dus geen website. Klinkt logisch he Of in kite taal:P De kite heeft geen lijnen vast, dus als jij met je barretje gaat sturen dan doet de kite niks omdat er geen connectie is
|
|
|
wazzaah
|
Alle sites van Hanglos (.nl .fr .com.br .de en kitecinema) liggen eruit. Schijnt vandaag nog een reddingspoging geweest te zijn maar die hadden meer negatief effect dan positief geloof ik :'(
|
|
|
Michiel.
Moderator
Logs: 0 | 308 uur
|
Nou als je voedingen het niet doen hebben je servers geen stroom Zonder server heb jij niks om naar te connecten dus geen website. Ik lees net pas het bericht over die serverbunker, zover had ik niet terug gekeken Wel een vaag verhaal, juist zo'n serverbunker heeft altijd een back-up. Vaag verhaal. Gelukkig iig geen hacker
|
|
|
JePe
Geen avatar
|
Nope, 'serverbunker' (tis eigenlijk geen bunker maar 'gewoon' gebouw, met ietwat meer beveiliging... ) is alleen de plek, ofwel kasten, aansluitingen voor stroom en netwerk. Hangt van diegene af die die plek gehuurd heeft, maar meestal is alleen het netwerk en stroom redundant, ofwel met backup. Dubbel switches, redundant stroom (met enorme accu voor als stroom uitvalt, waarna ook nog's een dieselgenerator inkicked als stroom lang uitblijft), dat soort. Veelal kun je nog wel diensten afnemen als backup voor je gegevens enzo, maar goed, de voeding van je server klapt, heb je daar niet zoveel aan.
Lijkt er op dat Hanglos 'co-locatie' abo heeft, ofwel je hangt je eigen server in hun rack, je huurt dus 'rack' ruimte. Als server dan klapt, ben je zelf verantwoordelijk. 'Even' een backup hebben is dan lett. zelf komen met een tweede server die mirror meedraait, of een wat grotere server nemen die dubbele voedingen heeft. Onze ouwe Compaq ML370's hebben nog wel redundant voedingen (3 stuks, in zgn 2+1 config, als eentje uitvalt doet ie 't gewoon nog). De nieuwer servers, vooral de wat 'plattere' hebben echter geen ruimte voor redundant voeding. Wij hebben net een nieuwe DL320 gekocht, en daar past simpelweg maar 1 in. Als die klapt heb je een soortgelijk probleem als Hanglos nu heeft... nl. moet je nieuwe voeding opsnorren. En niet elke voeding past in zo'n server... Daarnaast, zelfs al heb je een tweede server er puur als backup hangen, dan ben je er nog nie. Enige 'werkbare' optie is 'mirroring' ofwel de tweede server neemt alles over van eerste server. Maar ja, da gaat ten koste van je snelheid (alles moet immers gekopieerd, ofwel elke actie moet 2x worden uitgevoerd). Een normale backup (bijv. van je database) kan ook, is simpeler uit te voeren, maar ja, die doe je vaak maar 1x per uur of soms maar 1x per dag. je bent dan data kwijt die na de backup nog gedaan is (ofwel de laatste postings enzo ben je kwijt.
Is veelal dus kwestie van keuze. Trager systeem maar zware 'redundancy' (backup, geen dataverlies) of sneller systeem maar minder backup. Is ook vaak kwestie van geld, hoe meer geld je er tegen aan gooit, hoe betrouwbaarder alles wordt. Wij draaien nu nog eeuwenoude servers (komen uit 1999), maar toendertijd waren die dingen reteduur, maar je ziet, ze draaien nu nog steeds, 24/7, ononderbroken sinds 2001... en zijn slecht paar keer down geweest voor maintenance. 1x keer is een harddisc geklapt, maar omdat wij RAID5 draaien met 'hotspare', was dat kwestie van nieuwe harddisc erin duwen.... zonder dat de server uithoefde!!
Andere optie is inderdaad voor 'dubbele' onderdelen zorgen. Wij hebben bij onze servers standaard bijv. 1 harddisc van hetzelfde merk 'klaar liggen' als spare. Zoiets zou je ook met voedingen kunnen doen (aangezien die nog wel's eruit klappen), maar ja, volgende keer begeeft je processor het.... etc, etc.
|
|
|
|
JePe
Geen avatar
|
Alle sites van Hanglos (.nl .fr .com.br .de en kitecinema) liggen eruit. :'(
alle sites komen vanaf dezelfde server, vanuit dezelfde website, vanuit dezelfde database... Alle sites maken gebruik van generieke code welke op basis van landcode de juiste gegevens ophaalt... voor zover ik het begrepen heb...
|
|
|
JePe
Geen avatar
|
juist Ayh, orange monster, beetje op de hoogte blijven!!
|
|
|
Idefixe
|
en voor hen die het nog niet weten: JePe maakt echt gave foto's
|
|
|
wazzaah
|
JePe zn server er ff uit laten klappen
|
|
|
Kevin
|
jaa DOS ATTACK
|
|
|
JePe
Geen avatar
|
ja spannend! ... Major spam vanaf Kitehigh zie'k... maar liefst 12hits! whoehoe! JePe maakt trouwens ook wel andere foto's dan kite.... afgelopen donderdag, bedrijfsuitje in Palazzo, en om een Hanglos traditie in ere te houden ... vanavond weer bandfoto's maken in Paradiso (CD presentatie Mist, iets minder spectaculair helaas... )....
|
|
|
Idefixe
|
Major spam vanaf Kitehigh zie'k... maar liefst 12hits! whoehoe! Hmm topic titel "Hanglos dood" trekt hier nu eenmaal weinig bezoekers........... ( geintje ) wel een tering mooie pic die laatste
|
|
|
|
JePe
Geen avatar
|
hm, nu ik mijn betoog zo doorlees is't wel een beeeeeetje nerdy... hm... ik zit te lang in dit ICT wereldje vrees ik ...
|
|
|
|
Slis
|
we hebben een hanglos hyves
|
|
|
Slis
|