wind

Nicolas

Berichten: 914
Antwoord #25 November 02, 2008, 17:19:47
edit2Rapporteer  
haha het is gwn waar, ik heb het zelf ondervonden Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #26 November 02, 2008, 17:20:01
edit2Rapporteer  
Als we allemaal nou eens wat beter hadden opgelet bij natuurkunde.

De Bfrt schaal is gebasseerd op praktijk ervaringen van de schepen (schoeners, met heel veel masten) die men in die tijd veel toepastte. Om te kunnen weten hoeveel zeilen ze met welke windkracht op moesten zetten is die schaal ontstaan. Daarom maakt hij ook van die grote stappen. Die correspondeerden met diverse zeilplannen (strijken van zeilen, reven, etc.)

Windsnelheid is niet hetzelfde als de windkracht. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een windkrachtmeter gezien commercieel in de handel. Die zou dan uit verschillende sensoren en een rotor bestaan.

wtf. Roll Eyes Shocked Roll Eyes

die klote oostenwind doet wat met ons.....

Idd. we vallen in herhaling, is allang voorbij gekomen. Maar niemand kan goed zoeken Roll Eyes
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #27 November 02, 2008, 17:23:27
edit2Rapporteer  
kom maar op met die link dan  Grin
Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #28 November 02, 2008, 17:28:48
edit2Rapporteer  
Zoek bot Kevin is weer van de partij:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,29002.0.html
O en dat met nog geen 5sec zoeken Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #29 November 02, 2008, 17:39:19
edit2Rapporteer  
Zoek bot Kevin is weer van de partij:
https://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,29002.0.html
O en dat met nog geen 5sec zoeken Wink


1-0 voor CK ThumpsUp
Dat is hem! Van 15 december 2007 Wink
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #30 November 02, 2008, 17:44:52
edit2Rapporteer  
Als je nu een knappe meid was geweest dan  Kiss
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #31 November 02, 2008, 20:02:36
edit2Rapporteer  
Dit kan ik me nog herinneren;
Met hoofdwet behoud van impuls en massa (navier-stokes) is alles uit re rekenen en beredeneren.

Dikke lucht en dunne lucht, dikke lucht heeft hoge dichtheid; vul de grootte van de dichtheid in de wet behoud van impuls en je zal zien dat je meer lift krijgt. (vorm van de vleugel is constant, snelheid is constant, luchtdichtheid varieert), bij dunnere lucht omgekeerd evenredig.

voor verbrandingsmotoren is de temperatuur van de verbrandingslucht belangrijk, bijv. de turbine comprimeerd zijn verbrandingsgassen met verschillende druktrappen, dus als je lucht hebt met lagere dichtheid " dunne lucht"  moet je meer comprimeren, dus rendement wordt lager.
Ook moet er altijd met een luchtovermaat verbrand worden omdat je anders onvolledige verbranding krijgt. Ik weet niet of dit verder nog wat uitmaakt. Maar koude lucht koelt de verbrandingstemperatuur wat ook weer niet goed is. Eigenlijk wil je warme dikke lucht...

Dus ik denk dat de wind krachtiger lijkt bij lage temperaturen omdat de lift en impulsoverdracht van de kite beïnvloed wordt. En een economiser op je turbine is aan te bevelen als je voor de echte big-airs gaat Smiley
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #32 November 02, 2008, 20:08:24
edit2Rapporteer  
dus gaan we dit ( volgend  Grin   :'(  ) jaar in jan. / febr. een NK speedkiten organiseren  Grin
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #33 November 02, 2008, 23:46:40
edit2Rapporteer  
wat te denken dat de dichtheid van water ook met de temperatuur verandert. Zou dit tot gevolg hebben dat er een hogere vrijfing tussen board en water onstaat waardoor je weer meer energie nodig hebt om dezelfde snelheid te varen.  OOOh...oostenwind
Nicolas

Berichten: 914
Antwoord #34 November 03, 2008, 01:32:58
edit2Rapporteer  
waarom is er altijd wind s nachts nu !!? grmbl
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #35 November 03, 2008, 10:32:54
edit2Rapporteer  
wat te denken dat de dichtheid van water ook met de temperatuur verandert. Zou dit tot gevolg hebben dat er een hogere vrijfing tussen board en water onstaat waardoor je weer meer energie nodig hebt om dezelfde snelheid te varen.  OOOh...oostenwind

door de hogere dichtheid zou je dus eerder in plané komen  Grin
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #36 November 03, 2008, 10:48:55
edit2Rapporteer  
onder de 4 graden neemt de dichtheid van water weer af en dan, ongeveer een graadje onder 1°C neemt de Rockwel C hardheid van water snel toe, op dat moment is ook de unoxworst sterk in lengte afgenomen en bij sommige zoogdieren wordt dat een inwaartse.

Maar als de dichtheid van de lucht toeneemt zou je hoger en langer moeten kunnen springen omdat de massa van de kiter t.o.v. de lucht relatief lager is. Vergelijk het maar met zwemmen in de dode zee (zout water is zwaarder, en daar is het heel zout dus drijf je beter)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.