Ongeluk St Jorisbaai Curacao.

Jacob 81.

Geen avatar

November 24, 2008, 03:22:13
edit2Rapporteer  
Zaterdag heeft een kiter uit Nederland een heftig ongeluk gehad en is met de ambu naar het ziekenhuis gebracht, ik was er niet bij maar hoorde het vandaag (zondag) op de baai.
Het ziekenhuis kon mij niks wijzer maken, ik hoorde ook dat hij vandaag zou vertrekken naar Nederland, ik hoop voor hem dat dat het gelukt is en dat het niet te ernstig is.
Als iemand iets weet hoor ik het graag.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #1 November 24, 2008, 05:12:45
edit2Rapporteer  
Is er al meer info bekend en wie waren erbij  Huh

Hoop dat alles goed gaat met het slachtoffer
Antwoord #2 November 24, 2008, 15:12:00
edit2Rapporteer  
Er waren geen lokale kitesurfers aanwezig want er was weinig wind en het weer was heel onstuimig.
Het slachtoffer kreeg instructie van een ander persoon met een oude Wipika 12. nog iets dus dat komt neer op een paar maten groter.
Het slachtoffer stond op het board toen hij plotseling meegsleurd werd door een windhoos.
Een vriendin van ons die net haar hond aan het uitlaten was kon het slachtoffer nog net ontwijken en schreewde dat hij moest releasen.
Het slachtoffer is verder getrokken over land terwijl de kite op en neer door het windvenster vloog en de kiter meerdere malen op het land neersloeg.
Uiteindelijk is hij 75m verder in de bosjes tot stilstand gekomen.
De kiter had grote wonden aan hoofd en lichaam en zat onder de stekels van cactussen.
2 kiters die net onderweg waren naar het strand hebben de gewonde kiter met behulp van een dokter naar de ambulance post gebracht.
Hij zou eigenlijk de volgende dag naar huis gaan.
Ik heb verder geen informatie hoe het nu met de kiter is.

Hier blijkt maar weer hoe belangrijk het is om het weer in de gaten te houden en bij aankomend slecht weer snel naar de kant te gaan en of te releasen.
Vooral als het al regenachtig weer is moet je nog is wat extra achterom kijken.
Het is jammer dat er geen lokale ervaren kitesurfers aanwezig waren om van te voren te waarschuwen.

Hoop dat het goed gaat met de kiter en zijn familie die erbij was...
Morres

Antwoord #3 November 24, 2008, 15:19:25
edit2Rapporteer  
Een kerel die hier voorheen local was, heeft iets dergelijks ook meegemaakt (cactussen) Geen lekker verhaal :S
Antwoord #4 November 24, 2008, 15:23:58
edit2Rapporteer  
Een kerel die hier voorheen local was, heeft iets dergelijks ook meegemaakt (cactussen) Geen lekker verhaal :S
is dat van een jaar of 5 geleden?

toevallig had de stagiere die de desbetreffende kiter heeft geholpen in het ziekenhuis 2 weken geleden hier een les gevolgd...
(HJ) MINI-ME

Antwoord #5 November 24, 2008, 15:24:51
edit2Rapporteer  
Damn... paar x op de grond geslagen en cactussen..
Ik ben in april nog op die spot geweest maar het kan er idd soms tricky zijn..

Veel sterkte voor slachtoffer en familie en hopen op een spoedig herstel  ThumpsUp
vissie

Antwoord #6 November 24, 2008, 15:37:32
edit2Rapporteer  
k*t te horen dit man..
Wel tof dat die meid wist dat je moest releasen?
Ook een kiter denk ikd an?
DHSKite

Antwoord #7 November 24, 2008, 15:38:54
edit2Rapporteer  
damn, ik was daar eind oktober nog.. Eerst wat ik deed toen ik daar kwam, ff de locals wat info over de spot vragen..

staan daar idd behoorlijk wat cacti :s hoop dat 't verder goed met em gaat..
Antwoord #8 November 24, 2008, 15:42:15
edit2Rapporteer  
k*t te horen dit man..
Wel tof dat die meid wist dat je moest releasen?
Ook een kiter denk ikd an?
idd, deze liep aan het begin van de baai dus de kiter heeft eerst ook nog een afstandje door het water afgelegd.
Antwoord #9 November 24, 2008, 15:47:58
edit2Rapporteer  
Damn... paar x op de grond geslagen en cactussen..
Ik ben in april nog op die spot geweest maar het kan er idd soms tricky zijn..
als je de veiligheid niet in acht neemt is iedere spot tricky.

het weer goed in de gaten houden, (zeker in deze barre tijden)
weten hoe je safety systeem werkt,
de juiste kite grootte voor de omstandigheden,
afstand houden van de kant, obstakels en andere watersporters.
Morres

Antwoord #10 November 24, 2008, 16:15:40
edit2Rapporteer  
is dat van een jaar of 5 geleden?

toevallig had de stagiere die de desbetreffende kiter heeft geholpen in het ziekenhuis 2 weken geleden hier een les gevolgd...
Uh, dat kan wel ongeveer ja
Geloof dat hij Menno heet
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 November 24, 2008, 21:02:58
edit2Rapporteer  
Ik zeg: met oud en nieuw al die ouwe meuk op de brandstapel. Of beter, inzamelen en verwerken tot vrolijk gekleurde noodtenten voor rampgebieden.

Uiteindelijk is dit zo ontzettend herkenbaar: Een onervaren kiter met onveilige spullen is gewoon een hondervoudig risico in vergelijking met een ervaren kiter met onveilige spullen of een onervaren kiter met veilige spullen.

Sterkte voor de kiter, ik hoop dat 'ie niet zo geschrokken is dat 'ie nooit meer wil kiten.
(HJ) MINI-ME

Antwoord #12 November 24, 2008, 21:09:25
edit2Rapporteer  
Ik zeg niet dat het een gevaarlijke spot is maar er komen best wat vlagen voor en tijdens het springen kreeg ik ook vaak een lekkere (onverwachte) 2de boost  Wink

@El Rudo.... ik ben het helemaal met je eens  ThumpsUp
Kaptain

Antwoord #13 November 24, 2008, 21:35:47
edit2Rapporteer  
Auwah
Jacob 81.

Geen avatar

Antwoord #14 November 24, 2008, 23:32:35
edit2Rapporteer  
Ik heb vandaag contact gehad met het ziekenhuis, maar omdat ik geen naam kon geven van de gewonde moeten ze het eerst uitzoeken, morgen weer even contact opnemen was het advies.
Antwoord #15 November 24, 2008, 23:45:02
edit2Rapporteer  
Ik zeg: met oud en nieuw al die ouwe meuk op de brandstapel. Of beter, inzamelen en verwerken tot vrolijk gekleurde noodtenten voor rampgebieden.

Uiteindelijk is dit zo ontzettend herkenbaar: Een onervaren kiter met onveilige spullen is gewoon een hondervoudig risico in vergelijking met een ervaren kiter met onveilige spullen of een onervaren kiter met veilige spullen.

Sterkte voor de kiter, ik hoop dat 'ie niet zo geschrokken is dat 'ie nooit meer wil kiten.
dat het materiaal gedateerd was is een feit.
maar als je het weer in de gaten houdt had dit voorkomen kunnen worden.
feit is ook dat je gewoon beter bij een kiteschool les kan nemen waarvan in het begin op de safety wordt ingegaan en het gebruik hiervan.
dat is hier wel weer bewezen...
diederik

Antwoord #16 November 25, 2008, 08:32:21
edit2Rapporteer  
ligt niet aan materiaal maar aan kiter....10000000000 mensen hebben aan "oude" kites gehangen (ik ook)....niks aan het handje zolang je je koppie erbij houdt. Die gast met die oude wipika is daar vaak bezig en geeft ook les met die zooi geloof ik!
DHSKite

Antwoord #17 November 25, 2008, 12:50:16
edit2Rapporteer  
ik heb het ook met ouwe meuk geleerd.. Wipika Hydro's uit 03/04.. als ik terug kijk super vet..  low end van heb ik jou daar!! inderdaad je koppie erbij houden.. mij is Bijna nooit iets gebeurd... alleen tijdens het lessen toen de leraar erbij was.. ben ik 1x een stukje mee gesleurd..

dus met ouwe meuk kan het best, daarnaast zijn m`n board skills volgens mij een stuk beter dan als je het met nieuwe spul leert, ik volgens mij veel meer leren 'werken' met m`n board.. ipv te 'vertrouwen' op de kite..
Idefixe

Antwoord #18 November 25, 2008, 13:14:05
edit2Rapporteer  
ik heb ( aug 2005) m'n eerste lesje gewoon met een 2 lijner gehad  Grin .Het is en blijft uiteindelijk altijd de mens die aan de vlieger hangt  ThumpsUp 
( achteraf gezien erg blij / ze zouden iedereen met een 2 lijner les moeten geven: Leer je goed de krachten van... en  weet je meteen of de sport iets voor je is )
Heel veel sterkte voor de betrokken persoon !!!!
Antwoord #19 November 25, 2008, 14:01:45
edit2Rapporteer  
ligt niet aan materiaal maar aan kiter....10000000000 mensen hebben aan "oude" kites gehangen (ik ook)....niks aan het handje zolang je je koppie erbij houdt. Die gast met die oude wipika is daar vaak bezig en geeft ook les met die zooi geloof ik!
Zoals in het begin geschreven staat was het een vakantieganger uit Nederland.
Deze kreeg les van een vriend.

De windhoos zullen ze niet aan hebben zien komen. (iets waar een ervaren kiter/instructeur altijd op moet letten)
En waarschijnlijk wist de persoon ook niet hoe de safety release te gebruiken.
(dit zal toch altijd moeilijk blijven, zeker als je door een windhoos gepakt wordt)

Op dat moment maakt het dan weinig uit of je een 2003 of 2008 kite hebt.

Moraal van het verhaal: Altijd achterom kijken of het weer veranderd, zeker in dit jaargetijde!
Jacob 81.

Geen avatar

Antwoord #20 November 25, 2008, 15:05:49
edit2Rapporteer  
Ik ben gebeld door een vriendin die in het ziekenhuis werkt, de verwondingen schijnen mee te vallen volgens mensen die zij gesproken heeft, wel moest hij een nacht ter observatie blijven.
Laten we hopen dat het inderdaad meevalt en dat hij weer snel hersteld van dit hachelijke avontuur.
koen-tjeee

Antwoord #21 November 25, 2008, 17:26:10
edit2Rapporteer  
Erik,

Wat balen voor de kite-scene. Hopelijk bengt het ongeluk geen nadelig stempel met zich mee. Hopen op goede tijden en veilige sessies!

Hier in Nl wordt steeds minder gevaren (i.v.m de kou). Gelukkig is er eindelijk een nieuw boardje voor me onderweg. Groetjes @ Ad en Dj.
Frank77

Antwoord #22 November 25, 2008, 20:36:02
edit2Rapporteer  
Oude troep zal nooit in je voordeel werken. Dus idd die oude kite op de brandstapel.
Net als een ongeluk met je oude auto. Liever een crash met een nieuwe, dan met een oud beestje.

Overigens waarom niet gewoon met recent materiaal lesgeven... Blijkbaar financiele afweging.

Desondanks Beterschap.

meneer cactus

Geen avatar

Antwoord #23 November 27, 2008, 00:52:50
edit2Rapporteer  
Hier een berichtje uit SEHOS,
Om alle onwetende sensatieschrijvers die niets weten en klakkeloos verhalen uit hun diike darm zuigen tot zwijgen te brengen.
Alles wat ik hier las is onwaar.
Het enige is dat ik hier op vakantie was en al 6 jaar ervaring heb.
De lokale stek is goed en ik dank DJ voor zijn hulp.
Als ik al les nodig zou hebben zou ik het wel bij DJ doen alleen al om zijn adequate handelen bij ongevallen.
Het enige wat ik nog weet is dat er een enorme onverwachte windhoos was en dat ik niet meer kon releasen dit kan ook met nieuw materiaal gebeuren.
De schade is aanzielijk en ik lig hier waarschijnlijk nog wel een paar dagen.
Morres

Antwoord #24 November 27, 2008, 00:56:19
edit2Rapporteer  
hehe, die naam
Maarre, nieuwere kites verwerken heel veel wind veel beter dan oude trekzakken, gewoon een feit. Maar daar koop je niks voor, ik wens je echt veel succes met je herstel! en ben blij dat je hier ff komt vertellen hoe&wat!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.