op zee

onzin

Berichten: 451
Januari 04, 2009, 23:41:56
edit2Rapporteer  
beste kiters

zoals de titel al zegt op zee, ik heb geen ervaring met op zee te varen maar zou wel graag op zee willen gaan varen ben normaal horst of mirns gewent waar je altijd kan staan.

als je op zee gaat varen zijn er dan nog dingen waar je extra op moet letten, en hoe je je kite relounge in de zee het beste kunt doen want je hebt geen ondergrond om je af te zetten

ik heb er totaal geen voorbeelt van hoe ik mij het moet voorstellen om op zee te varen ik ben 1 keer op horst in de vaar geul terecht gekomen en dat ik mijn kite moest reloungen terwijl ik me niet kon afzetten of echt kracht kon zetten wat mij best een beetje een angstig gevoel gaf

mijn vraag is dus hoe ik me dat moet voorstellen en evt tips hoor ik graag van jullie

groeten onzin
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #1 Januari 04, 2009, 23:48:12
edit2Rapporteer  
Het oefenen van kite herstart in diep water is ook in ondiep water te oefenen. Gewoon eens een paar keer proberen je kite te herstarten terwijl je met je voeten in je board blijft zitten. Dan raak je niet de grond en kan je mooi eens oefenen.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #2 Januari 04, 2009, 23:50:22
edit2Rapporteer  
dan zou ik eerst maar even wat vaker proberen je kite te relaunche zonder dat je staat of kracht tegen te zetten. Weet niet wat voor kite je hebt?

Maar is niet geheel onbelangrijk dat je dat goed controleerd.
En upwind kunnen bodydraggen is zkeer geen overbodige luxe of wacht  JE MOET dat kunnen!
onzin

Berichten: 451
Antwoord #3 Januari 04, 2009, 23:53:18
edit2Rapporteer  
ik vaar met een naish cult uit 2008 en upwind bodydraggen lukt me ook maar wat als de stroming nou te hard is ik weet dat een boardlease altijd afgeraden wordt omdat ie tegen je harses aan kan komen zijn er andere opties voor
seB

Berichten: 74
Antwoord #4 Januari 05, 2009, 00:21:16
edit2Rapporteer  
Ik heb nooit anders gevaren dan op zee (kite ook nog niet zo lang) maar ik heb nooit echt moeite gehad met een relaunch. Je lijnen komen toch wel strak te liggen omdat je kite je downwind trekt, je gooit dan gewoon je bar met 1 kant tegen je depower/power main line aan, je kite gaat dan vanzelf weer naar de rand van het windvenster. golven en het feit dat je niet veel tegenkracht kunt geven zorgen er voor dat het soms even duurd voordat hij weer de lucht in gaat. Maar niet in paniek raken en gewoon alleen het water op gaan als er andere aan het kiten zijn, zijn dingen waar je op kunt letten!

Verder MOET je idd (zoals nature al zei) upwind kunnen bodydraggen anders ben je je board met 5 min kwijt , en je hoeft natuurlijk niet gelijk een KM de zee op te gaan, neem gewoon rustig stappen en zorg dat je je veilig voelt.

Veel plezier!
jelle192

Berichten: 189
Antwoord #5 Januari 05, 2009, 09:51:46
edit2Rapporteer  
ik vaar met een naish cult uit 2008 en upwind bodydraggen lukt me ook maar wat als de stroming nou te hard is ik weet dat een boardlease altijd afgeraden wordt omdat ie tegen je harses aan kan komen zijn er andere opties voor


Stroom is niet van invloed als je niet kan staan....
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #6 Januari 05, 2009, 15:16:00
edit2Rapporteer  
..Het is zinvol om eerst een kwartiertje goed naar de zee te kijken, (afhankelijk van waar je gaat natuurlijk) om te zien waar golven breken, waar het makkelijkste uitvaren is, waar de eventuele zandbanken zijn, etc...
En in het begin gewoon kortere rakken varen totdat je 't gewend bent.

Niet verder uit de kust gaan dat dat je op eigen kracht terug kan zwemmen.


Check het getij, en wat voor invloed dat heeft op stroming. Soms is het gunstig om met opkomend tij te gaan, als de stroming dan 180% op de wind staat en vice versa. (ik hoop dat dat logisch klinkt  Smiley)

Verder zou je aan een rolleash met een helm kunnen denken, maar daar zijn de meningen over verdeeld, en die discussie willen we naturlijk vermijden  Roll Eyes Ik heb er 1 voor als er VEEL stroming is, en dat bevalt redelijk, maar zonder is beter.

Welkom op het echte werk  loser

Marko

Berichten: 1650
Antwoord #7 Januari 05, 2009, 16:02:17
edit2Rapporteer  
Ik vaarde ook alleen maar mirns of workum. In de herstvakantie ging ook voor het eerst op zee varen. Het eerste 30min is het heel erg wennen ook omdat het water veel onrustig is maar als je eenmaal gewend ben ben je niet te houden Grin Als je kite neer gaat is het voor de eerster keer altijd schrikken maar je moet het zelfde handelen als in ondiep water. Één kant van je bar helemaal aantrekken gaat hij vanzelf wel weer naar de rand en steigt hij weer op.

Michien een tip ik weet niet hoe jullie dat doen maar als je gaat relunce neem dan je board mee met je vrije hand anders moet je een giga eind body draggen.

Van tevoren even kijken naar de zee waar de golven breken enzo.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Januari 05, 2009, 17:27:54
edit2Rapporteer  
Marko wees voorzichtig met het geven van ( goed bedoelde) adviezen:
Citaat
Één kant van je bar helemaal aantrekken gaat hij vanzelf wel weer naar de rand en steigt hij weer op.
Als bijv mijn vlieger op z'n kop / met de L.E. in het water ligt krijg ik hem never nooit de lucht in door alleen maar aan één kant van de bar te trekken............
pim89

Berichten: 179
Antwoord #9 Januari 05, 2009, 17:39:50
edit2Rapporteer  
Jij moet ook ff je 5e aantrekken...
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #10 Januari 05, 2009, 17:54:20
edit2Rapporteer  
Marko wees voorzichtig met het geven van ( goed bedoelde) adviezen:
Citaat
Één kant van je bar helemaal aantrekken gaat hij vanzelf wel weer naar de rand en steigt hij weer op.
Als bijv mijn vlieger op z'n kop / met de L.E. in het water ligt krijg ik hem never nooit de lucht in door alleen maar aan één kant van de bar te trekken............

Gaat toch over een Cult daar kan dat wel mee Smiley
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #11 Januari 05, 2009, 18:50:55
edit2Rapporteer  
ik vind zee wel lekker! ben ook niks anders gewend maarja!
toen bij mij me kite in het water lag( wat nog neit zo heel vaak gebeurd is) hebben de golven mij alleen maar extra geholpen om me kite om te draaien! verder is het goed leren uitwijken en anders het overheen varen van de golven!
succes!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #12 Januari 05, 2009, 19:29:33
edit2Rapporteer  
Ik vind Relaungen (her-relaxen) wel een mooie term voor in het termen-topic.....:-)
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #13 Januari 05, 2009, 19:58:34
edit2Rapporteer  
Michien een tip ik weet niet hoe jullie dat doen maar als je gaat relunce neem dan je board mee met je vrije hand anders moet je een giga eind body draggen.

Als je een C-shape hebt dan heb je meestal beide handen nodig om te herstarten, in dat geval is het makkelijker om je board gewoon aan je voeten te houden. Doe ik altijd, heb je mooi beide handen vrij en hoef je niet steeds op je board te letten. Misschien is dit ook wel makkelijker met een niet C-shape vlieger.
Lukadukido

Berichten: 277
Antwoord #14 Januari 05, 2009, 20:00:52
edit2Rapporteer  
Ik heb altijd op zee gevaren,, Regel 1: Laat niet je kite vallen
                                         Regel 2: Golfrijders gaan voor
                                         Regel 3: Leer de golfen kennen
                                         Regel 4: Probeer je nieuwe tricks in het ondiepe (niet te ondiep)
                                      
Succes!  
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #15 Januari 05, 2009, 20:06:05
edit2Rapporteer  
Op zee moet je gewoon lekker druk in je vlieger hebben. ( eigenlijk altijd een beetje overpowerd varen )
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #16 Januari 05, 2009, 20:13:50
edit2Rapporteer  
Laat je niet gek maken door je angsten.
Op zee kiten is de bom.

Wees in het begin gewoon voorzichtig als altijd.
Dan kan je weinig gebeuren.

Ik heb in het begin gevaren met leash en helm op zee, maar doe ik nu ook niet meer.
Als je het een paar keer gedaan hebt, dan ben je over je angst heen en kan je genieten!

Een tip, ga in het begin als er niet al te hoge golven zijn.

veel plezier!
vissie

Berichten: 757
Antwoord #17 Januari 05, 2009, 20:21:35
edit2Rapporteer  
moet je nou een soort huppeltje maken om over een golf te gaan die al gebroken is:P?
onzin

Berichten: 451
Antwoord #18 Januari 05, 2009, 20:34:07
edit2Rapporteer  
ga het gewoon rustig aan proberen en in het begin nog niet zo ver de kant uit en indd in het begin met niet al te hoge golven
Lukadukido

Berichten: 277
Antwoord #19 Januari 05, 2009, 21:39:54
edit2Rapporteer  
moet je nou een soort huppeltje maken om over een golf te gaan die al gebroken is:P?

Het is wel erg relaxt om erover heen te springen, een golf die tegen je aanbreekt, is namelijk echt fucking niks XD,
LF Ruud

Berichten: 1301
Logs: 0 | 35 uur
Antwoord #20 Januari 05, 2009, 22:21:29
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag voor het eerst op wijk aan zee gevaren vondt het best pittig, soms had ik moeite met de brekers. Maar er werd mij geadvieseerd niet te ver het water op gaan en niet een alte groote kite op zetten
Dus heb ik mijn 9m Cult op gezet en daar kon ik aardig mee uit de voeten dus voor mij voor herhaling vatbaar.
Vraag eerst de locals die er zijn hoe of wat de regels zijn en waar je op moet letten.
Niet een te grote kite opzetten
Niet te ver de zee opgaan.
En dat de wind aanlandig is W,NW,ZW als je kite op het water komt en je kan niet re-lanchen dat je aan de kant kunt komen.
Veel Succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ThumpsUp
robin..

Berichten: 1511
Antwoord #21 Januari 05, 2009, 22:33:11
edit2Rapporteer  
hier wat dingen op een rij

Gewoon kite zo snel mogelijk herstarten als je in een gebied zit waar veel golven breken.
9 van de 10 keer is je board toch van je voeten en ligt hij 20 meter achter je dus altijd je board in de gaten houden.
Meteen beginnen met body draggen en lange raken maken dan ben je er veel sneller.

Als een golf recht voor je breekt als de sodemierter omkeren want je wilt niet gespoeld worden want dat gaat zeker gebeuren als een golfje van 2 meter op je kop komt.

Pak een maatje groter overpowert varen op zee is lekker want je bent veel sneller weg voor een golf

Goed hoogte kunnen houden

Golven lezen

PAS OP VOOR ZANDBANKEN dichtbij de kant hahah daar kan je hard over vallen

maak niet te lange rakken ver op zee je kite moeten relaunchen in niet chill

ga met een groepje zodat zodat er altijd iemand is die je in de gaten kan houden

(Ijsselmeer is gewoon saai vieze smerige stinkende chopy niks water waar je gewoon van in slaap valt schater als je zee inmaal gewend bent  loser ThumpsUp ThumpsUp)
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #22 Januari 05, 2009, 22:43:47
edit2Rapporteer  
hier wat dingen op een rij

Gewoon kite zo snel mogelijk herstarten als je in een gebied zit waar veel golven breken.
9 van de 10 keer is je board toch van je voeten en ligt hij 20 meter achter je dus altijd je board in de gaten houden.
Meteen beginnen met body draggen en lange raken maken dan ben je er veel sneller.

Als een golf recht voor je breekt als de sodemierter omkeren want je wilt niet gespoeld worden want dat gaat zeker gebeuren als een golfje van 2 meter op je kop komt.

Pak een maatje groter overpowert varen op zee is lekker want je bent veel sneller weg voor een golf

Goed hoogte kunnen houden

Golven lezen

PAS OP VOOR ZANDBANKEN dichtbij de kant hahah daar kan je hard over vallen

maak niet te lange rakken ver op zee je kite moeten relaunchen in niet chill

ga met een groepje zodat zodat er altijd iemand is die je in de gaten kan houden

(Ijsselmeer is gewoon saai vieze smerige stinkende chopy niks water waar je gewoon van in slaap valt schater als je zee inmaal gewend bent  loser ThumpsUp ThumpsUp)

en zo is dat robster!
 
en tussen de golven in de noordzee is het vlakker dan op de meeste vlakwaterspots! en op deze plek kan je je hoogte ook weer winnen! want hoogte verlies je al snel met golven!
grtz
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #23 Januari 05, 2009, 23:08:50
edit2Rapporteer  
moet je nou een soort huppeltje maken om over een golf te gaan die al gebroken is:P?
ja, uit de flex van je board en een beetje tegen je lijnen in hoppen, je komt makkelijk een halve meter hoog, en al haal je het niet helemaal, als je je board er schuin tegenaan zet wip je ook wel over het laatste stukje heen. Dit kost wel snelheid telkens dus meteen die kite insturen om weer door te karren.
Je hebt meer wind nodig om snel te kunnen manouvreren, dus idd veel powah uit je kite.
Je kan je op de branding voorbereiden op vlak water, leer op afroep te keren en naar toeside om te switchen, en let tijdens het keren op de timing van het insturen, blijf powah houden.
Zee is leuk!
robin..

Berichten: 1511
Antwoord #24 Januari 05, 2009, 23:32:47
edit2Rapporteer  
Zee is leuk!


En zo is dat
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.