SB IDS, Dos of Rise09

Mr the Emperor

Berichten: 486
Januari 20, 2009, 22:45:14
edit2Rapporteer  
Vorig jaar was mijn eerste kite-jaar met een SBIII 12m. Voor komend jaar wil ik graag een kleinere maat [=8m] aanschaffen. De keuze heb ik al weten te beperken tot de volgende drie SB IDS, Dos & Rise '09. Maar dan........Huh

Van de Dos en de Rise heb ik de testverslagen al gelezen. Alleen voor de SB IDS heb ik er hier geen kunnen vinden. Iemand al ervaring met dit systeem? Aan de hand van mijn eerste indrukken ben ik hier geen fan van.
Weet iemand ook hoe de bardruk van de SB IDS zich verhoud tot de SBIII. Van de SBIII vind ik deze namelijk vrij fors. Van de Dos heb ik begrepen dat de bardruk vrijwel nihil is, hoe zit dat dan met de Rise?

Ook de prijs speelt natuurlijk mee. In de UK wordt de Rise aangeboden voor 720pond [circa 800euro], de SB IDS voor 799pond [circa 900euro]. Van de Dos had ik elders op de site begrepen dat iemand bij die Duitse piraten een complete 10m had gekocht voor 1000euro, een 8m moet dan ook wel te doen zijn voor deze prijs.   

Wat zou je doen?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 Januari 20, 2009, 23:01:01
edit2Rapporteer  
Hey Mr the Emperor!
voel je vrij om mijn 8m Rise 09 eens te grijpen voor een wilde rit! De rise heeft mi een precies goede bardruk, lekker direct maar zeker niet zwaar. En voor een actuele prijs zou ik zeker Wouter v. Stormchaser even checken, die rises uit de UK komen namelijk uit een districentrum in Tilburg...
Dat zou ik doen, en voor een Dos kan je bij broeder Michiel terecht (schat ik zo), die is op het irritante af blij met zn Dos 7m.
cu Rudo

toevoeging ivm met de volkomen terechte opmerking van Wouter: ik heb het hier over de fabrieksafstelling, er zijn nog 3 andere standen
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #2 Januari 20, 2009, 23:01:10
edit2Rapporteer  
Zijn allemaal goeie kites, de SB IDS komt waarschijnlijk het meest overeen met de SBIII 12m. Maar waarom beperk je je tot die kites?
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #3 Januari 20, 2009, 23:02:17
edit2Rapporteer  
Bardruk van de Rise 09 is naar eigen voorkeur in te stellen van medium tot licht. Zelf prefereer ik de medium stand zodat ik blindelings goed kan aanvoelen waar de kite staat als ik weer eens draaiend en op me kop onder het vliegertje hang. Voordat je tot aanschaf overgaat in de UK vraag gerust ook een vergelijkende prijs op in NL. (geldt ook voor een Cab of F-one)

Wij als Stormchaser zijn ons terdege bewust van de (tijdelijke) lage stand van de pond. Als het uit kan matchen we de prijs en hou je je service etc lekker dicht bij huis.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #4 Januari 20, 2009, 23:10:34
edit2Rapporteer  
Bardruk van de Rise 09 is naar eigen voorkeur in te stellen van medium tot licht. Voordat je tot aanschaf overgaat in de UK vraag gerust ook een vergelijkende prijs op in NL. (geldt ook voor een Cab of F-one)

Wij als Stormchaser zijn ons terdege bewust van de (tijdelijke) lage stand van de pond. Als het uit kan matchen we de prijs en hou je je service etc lekker dicht bij huis.

En zo hoort t ook Grin
Gj

Berichten: 1472
Antwoord #5 Januari 20, 2009, 23:26:19
edit2Rapporteer  
Starkite EXA! try that one !
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #6 Januari 20, 2009, 23:32:21
edit2Rapporteer  
Starkite EXA! try that one !
Lijkt me niet de bedoeling dat hier iedereen zomaar een merk/type gaat schreeuwen. Beter kun je de topicstarter helpen een keuze te maken uit die 3 kites...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Januari 20, 2009, 23:57:17
edit2Rapporteer  
He Emperor!

Die bardruk van de Dos nihil is echt BS (niet SB loser)
De bardruk beschrijf ik nog steeds als stevig, hoewel wel degelijk een stuk minder als vorig jaar. Hiervoor heel veel gevoel wat de kite doet, maar je kunt echt uren op het water doorbrengen zonder het postuur van Jerommeke Grin
Van de Rise is hij een stuk lager (heb de 10m2 2009 gevaren, alsook de 8m2 2008), maar nog steeds goed genoeg om goed te voelen wat de kite doet. Ook een erg lekkere kite, maar voelt en vliegt anders (SLE).

Er staat een testverslag in de kb.de van een aantal maanden geleden over de SB4 IDS. Het IDS systeem is vergelijkbaar met het EVO systeem van de Bandit. Echter wat ik uit de test lees is de kite wel anders als het voorgaande model.

Test Rudo's 8m2 eens, of mijn 7m2 Dos (kwa power te vergelijken)
Testen is weten ThumpsUp

En nog iets: Rise heeft one-pump, de bandit-dos nog steeds niet (6 pump loser)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #8 Januari 21, 2009, 03:20:50
edit2Rapporteer  
tja, als je niet zo verschrikkelijk met de hype wilt meelopen, zou ik geen dos kopen
De rise klinkt mij al tijden als een goede kite in de oren, sowieso is de costructie van OR gewoon ver bovengemiddeld. Vergeet ook de Jekyll09 niet, door slis van HL als beste kite verkozen.
Overigens mag GJ wel vermelden dat starkites een merk is dat door zn sponsor wordt verkocht, zet het in je signature, net als ik doe!
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #9 Januari 21, 2009, 03:47:00
edit2Rapporteer  
he maurice

vaar de starkite maar dan snap je gj zijn keuze
Alibali

Berichten: 114
Antwoord #10 Januari 21, 2009, 09:19:28
edit2Rapporteer  
 ListenToMe DOS,....
Waarom, daarom ....
Serieus, K denk dat de Bandit 1 en 2 de beste kites op de markt zijn momenteel...
Maar smaken verschillen...
Gokken is dokken, testen is weten ... Shocked
Succes
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Januari 21, 2009, 09:20:18
edit2Rapporteer  
tja, als je niet zo verschrikkelijk met de hype wilt meelopen, zou ik geen dos kopen

Ik geloof niet dat hij vraagt of het een coole, dope kite moet zijn Roll Eyes
Maar gewoon een goede kite waar hij veel plezier aan gaat beleven. En er zijn diverse hypes in de kitesport, en de definitie van een hype leert dat het iets korts is. Dan zou de hype rond de Bandit al te lang duren voor een hype.

Tevens heeft hij de mogelijkheid om die twee merken op zijn eigen spot te testen. Helaas vaart niemand 2009 gaastra of starkites, dus die stap is een stuk lastiger te maken. De testifals zullen pas weer op zijn vroegst dit voorjaar komen.

vaar de starkite maar dan snap je gj zijn keuze

Dit jaar niet meer onder de New kites, van Geel? Wink
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 Januari 21, 2009, 13:28:31
edit2Rapporteer  
uh, de 2009 jekylls zijn al overal in de winkels hoor Michiel(en er wordt ook mee gevaren,ja) Starkites 09 heb ik hier ook al een aantal gezien, maar sory dat ik je heilige f-one aanraak.
Zoals je alibali al zegt, smaken verschillen.
Een hype hoeft niet kort te zijn, een hype houdt in dat een product of dienst meer (media)aandacht of waardering ontvangt dan bovengemiddeld.
Zie bv naar de macbook, wordt massaal verkocht aan mensen die beter af zouden zijn met een windows-laptop, maar gewoon heb dubbele betalen voor een (ik geef toe) mooi uitziend product met dezelfde specificaties.

Kortom, ik wees alleen ff uit, dat de dos een hype meedraagt, hoe goed mensen de kite ook vinden en dat het ook voor een behoorlijk deel een mode-kite is.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #13 Januari 21, 2009, 13:34:48
edit2Rapporteer  
Ik vraag me af of het een hype is of gewoon enorm succesvolle marketing. Of kunnen we dat allebei onder één noemer schalen?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #14 Januari 21, 2009, 13:39:42
edit2Rapporteer  
Ik vraag me af of het een hype is of gewoon enorm succesvolle marketing. Of kunnen we dat allebei onder één noemer schalen?
ja, geen van beiden.

en nu ontopic stelletjs gaastra pimpen! mag ik eindelijk een keer OR pimpen (omdat daar naar gevraagd wordt door bekende local) gaan jullie er weer doorheen klessebessen.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #15 Januari 21, 2009, 13:44:59
edit2Rapporteer  
Hoho, ik pimp geen Gaastra! Vindt het wel een interessante discussie of het nu een hype is of goeie marketing of wat dan ook.

@ Topicstarter, wat is je gewicht? Anders kun je voor de DOS waarschijnlijk wel voor een 7 gaan. Schijnt heerlijk maatje te zijn...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 Januari 21, 2009, 13:57:51
edit2Rapporteer  
Ik vraag me af of het een hype is of gewoon enorm succesvolle marketing. Of kunnen we dat allebei onder één noemer schalen?
ja, geen van beiden.

en nu ontopic stelletjs gaastra pimpen! mag ik eindelijk een keer OR pimpen (omdat daar naar gevraagd wordt door bekende local) gaan jullie er weer doorheen klessebessen.
De rise klinkt mij al tijden als een goede kite in de oren, sowieso is de costructie van OR gewoon ver bovengemiddeld.

Wink
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #17 Januari 21, 2009, 14:00:37
edit2Rapporteer  
Voel je vrij om mijn 8m Rise 09 eens te grijpen voor een wilde rit!
........of mijn 7m2 Dos (kwa power te vergelijken)

Een deze weken ga ik daar beroep op doen heren.  InLove

Maar waarom beperk je je tot die kites?

Er is gewoon heel veel keuze en je moet ergens je grenzen trekken. Bovendien nog niet echt een eigen stijl ontwikkelt waarin de keuze van de kite bepalend is. Een absolute C-kite is niet wat ik wil. Vorig jaar ook nog aan een kleine Helix, een Waroo 8m en Bularoo 8m gehangen.  Waren het niet helemaal.
De SB IDS simpelweg vanwege mijn SBIII. Voor de rest spreken de eigenschappen van de Rise en de Dos mij aan. Het is een beetje de keuze tussen een Bow, SLE en een Delta.  

Voordat je tot aanschaf overgaat in de UK vraag gerust ook een vergelijkende prijs op in NL.

Gaat zeker gebeuren! ThumpsUp

Die bardruk van de Dos nihil is echt BS (niet SB loser)

Mooi, ik vrees namelijk een beetje voor een hele lichte bardruk.

Er staat een testverslag in de kb.de van een aantal maanden geleden over de SB4 IDS. Het IDS systeem is vergelijkbaar met het EVO systeem van de Bandit. Echter wat ik uit de test lees is de kite wel anders als het voorgaande model.

Testverslag niet kunnen vinden, maar blijkt nu dat in de access #5 ook een testverslag van de SB IDS en de Dos staat. Ze schrijven daar voor de SB IDS dat het verschil met de SBIII eigelijk alleen het IDS is.

Waar ik met het IDS een beetje bang voor ben is de slijtage aan die extra lijn die samen met je depower lijn door je bar loopt. Bij mijn SBIII heb ik hier namelijk enorme slijtage. Hoe zit het met de Dos zijn slijtage bij zijn depower line en het EVO systeem?  

Maar gewoon een goede kite waar hij veel plezier aan gaat beleven.

Yeah Baby  Joepie Joepie Joepie

@ Topicstarter, wat is je gewicht? Anders kun je voor de DOS waarschijnlijk wel voor een 7 gaan. Schijnt heerlijk maatje te zijn...

70-75kg, maar ben met een 7m toch bang dat de twee kite's te ver uit elkaar liggen. 
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #18 Januari 21, 2009, 14:03:18
edit2Rapporteer  
Met 70-75 kg wordt vaak een 10 en 7 m DOS aangeraden. (zie het topic daarover) dus dan zou je zeggen dat het wel kan. (Weet niet hoe de highend van de 12m SB III is.
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #19 Januari 21, 2009, 14:10:35
edit2Rapporteer  
Met veel meer dan 20knp vind ik hem niet echt lekker meer varen. De highend die ze opgeven is geloof ik iets van 22knp.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #20 Januari 21, 2009, 14:49:42
edit2Rapporteer  
Dan kun je beter voor de 8 gaan, heb je meer overlap en kun je ook nog tot 40 knopen varen Wink
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #21 Januari 21, 2009, 14:55:54
edit2Rapporteer  
Dan kun je beter voor de 8 gaan, heb je meer overlap en kun je ook nog tot 40 knopen varen Wink

Mee eens. Het meeste plezier haal je uit een quiver waarbij de sweetspot van je vliegers enigszins aansluiten. Niet met het grootst mogelijke windbereik.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Januari 21, 2009, 15:03:44
edit2Rapporteer  
...maar sory dat ik je heilige f-one aanraak...

Zoals een flink aantal mensen hier op het forum weten heb ik helemaal niets met F-one, in tegendeel zelfs. Ik geef ook kritiek op dat merk. Ik wordt ook niet gesponsord door dit merk, bijvoorbeeld... zoals anderen die hier reageren Tongue

En omdat je weer woorden tekort komt nadat je op de feiten gedrukt bent, ga je weer stom zitten kletsen! ThumpDown
Goh, wat jammer. Toen je nog mod. vond ik je steeds een stuk relaxter worden. Nu lijk je weer terug bij af Undecided

En wist je dat buiten Friesland er nog meer plaatsen in Nederland zijn? En hier in het westen varen er heel weinig mensen Gaastra, omdat het gewoonweg weinig tot niet aangeboden wordt in de locale shops.
Vandaar lastig te testen.



Maar goed, weer on-topic:

75kg idd. 10/7 Dos combo. Dacht eerst de overlap is te klein, uit de praktijk blijkt het tegendeel. En ik spreek uit ervaring.
Echter ik zou zeker ook de SB4 IDS 8m2 testen, kan via een shop (Eurofun, Siem de Jong o.a.)
En de Rise09 8m2 schijnt ook een erg fijne kite te zijn. Heb wel de 2008 versie een aantal keren getest, zodra Rudo hem eens af wil geven weet ik ook hoe die vaart Wink

Allemaal hebben ze hun voors en tegens, het is aan jezelf om te bepalen wat je nu precies zoekt.

Mijn Dos is beschikbaar. Dat is mijn eigen kite. Ik wordt niet gesponsord, heb ook geen banden met de importeur, ben gewoon een simpele consument die te dure kites koopt loser Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Januari 21, 2009, 15:11:46
edit2Rapporteer  
Ga jezelf eens niet als een klein kindje gedragen, met het kleinerende standaard friezen-vs-westerlingen--afzeik verhaal.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #24 Januari 21, 2009, 15:13:41
edit2Rapporteer  
Oke mensen, gewoon lief zijn en over kites praten!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.