Bar bandit dos vragen

johan h

Berichten: 54
Januari 21, 2009, 18:33:09
edit2Rapporteer  
Heb een bandit dos 10 en vraag me af welke lijnlengte ik het best kan gebruiken. De stuurlijnen zijn 22m maar daar zaten al 2m extensions aan (samen 24m). Voor de swiffel zit aan het gemeenschappelijke stuk van voorlijnen ook een extensie van 2m. Als ik alle extensions eraf haal houd ik 22m over. In de tas zaten ook nog 3 extra extensions van 2m, waardoor ik naar 26m kan gaan als ik alles gebruik.
Doordat de bridles vrij lang zijn, zijn de voorlijnen +- 2.5m korter dan stuurlijnen. Weet iemand wat exact het verschil tussen de voor en achterlijnen behoort te zijn?, is altijd handig om te weten wanneer je je lijnlengte wilt controleren. Voorheen had ik bars waarbij de 4 lijnen bij geopende depowerstrap en loop tegen de bar even lang moesten zijn.
Kan ik deze bar gebruiken op mijn waroo 7m als ik extension aan de bridles van de Waroo maak. Het enige verschil is dan dat de frontlijnen de eerste 10m samen lopen (is 1 lijn), en het depowerkoort is korter waardoor ik niet de maximale depower heb. Ben ook benieuwd of de safety, waarbij je de voorlijnen 4m binnenhaalt werkt op de waroo
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Januari 21, 2009, 22:15:03
edit2Rapporteer  
Heb zelf een Dos 10 en 7m2, en er valt mij iets op:

Alleen mijn 7m2 is geleverd met 22 + 2m extensions. Mijn 10m2 is geleverd met 24m lijnen zonder extensions.

Een maat van me heeft ook de 10/7, bij hem is het andersom geleverd.
Andere maat van me heeft de 9m2, heeft geen extensions.

F-one naait om een of andere reden (ik ben er nog niet achter, wie o wie kan daar meer over zeggen?) netjes op ieder lijntje een labeltje, met daarop bij welke m2 de lijnen horen. Bij mijn 22 + 2 bar staat overal 7m2 Bandit-Dos op de labeltjes.

Bij mijn 10m2 bar zonder extensions staat overal netjes 10m2 Dos op.

@ Johan: check dat bij jou bar eens, wat staat er voor maat op de labeltjes?
Ik had nl. begrepen dat F-one alleen een extension bar op 8m2 en kleiner levert ivm golfrijden.

Overigens werkt zowel mijn Bandit uno 9m2 bar, als die van de 10 en 7m2 dos op alle kites, zonder te hoeven afstellen.


Die 3 extra extensions zijn niet de bedoeling, maar mooi meegenomen natuurlijk ThumpsUp
Het lijnlengte verschil weet ik niet precies, maar is zelf eenvoudig na te meten. Bij de waroo zijn de lijnen allemaal even lang volgens mij, dus kijk ff of dat lukt met die extra frontlijn extension. Anders zou je een paar meter lijn kunnen halen bij de locale vliegerzaak om een extra pigtail te maken.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #2 Januari 21, 2009, 23:20:20
edit2Rapporteer  
Om te beginnen bij de initiele vraag: Welke lijnlengte kan ik het beste gebruiken.

In het algemeen geldt het volgende.

Kortere lijnen is directer gevoel
Kortere lijnen sturen sneller
Langere lijnen geven meer low-end
Langere lijnen geven meer depower...

Het is dus maar net wat je wil....

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Januari 21, 2009, 23:43:17
edit2Rapporteer  
Idd. ging ik een beetje teveel off-topic Embarrassed
Excuses, excuses!

Voor de 10m2 is 22 + 2m standaard (dus 24m totaal). Je kunt wel langer/korter varen met de effecten die Xray hierboven beschrijft, maar zoals ik al zei heeft F-one dat alleen voorzien voor de kleinere modellen ivm met nog directer stuurgedrag voor golfrijden.

De Y-splitsing (ook wel Y-bridle genoemd) zit op veel 5 lijn kites zoals die van North en Naish. In het begin toen ze op C-shapes werden toegepast werd wel gezegd dat een grotere hoek van de voorste V lijnen (dus kortere gesplitste lijnen, langere centerlijn naar de wartel toe) tot gevolg had dat er meer spanning op de "boog" van de kite kwam te staan. Hierdoor zou het profiel stabieler zijn (door meer spanning), alsook het stuurgedrag zou verbeteren.

Bij de Bandit is het toegepast om een soort van 5th safety machisme toe te passen op een 4 lijns kite. Daarvoor is het noodzakelijk dat de voorlijn een aantal meters omhoog gaat. Echter er zit nog 8,1m boven het aangrijppunt van de 5th lijn. Waarom de Y bridle daar al niet splitst durf ik niet te zeggen.

Het enige effect op je waroo wat ik kan bedenken is dat de katrollen op de voorste bridle (systeem van katrollen op bridle verschilt bij 2007/2008 waroo o.a.) iets anders gaan staan om de grotere V-hoek van de voorlijnen te compenseren. Volgens mij moet dat wel gaan.

Standaard heeft best een 4 lijns bar die bij de Waroo wordt geleverd waarbij de voorlijnen wel gescheiden zijn vanaf de depowerstrap.

Voor alle het niet standaard gear geldt altijd: test van tevoren in wenig wind op het strand of het allemaal wel werkt. Neem gereedschap en materiaal mee zodat je ter plekke kunt afstellen.
johan h

Berichten: 54
Antwoord #4 Januari 22, 2009, 00:00:16
edit2Rapporteer  
Veel dank voor jullie reacties. Heb even gegekeken en op mijn stuurlijnen staat het volgende op de labels: bandit dos 10m, 22m. 22 meter lijnen dus, misschien heeft men de lijnlengtes later alsnog veranderd
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Januari 22, 2009, 00:17:30
edit2Rapporteer  
Om te beginnen bij de initiele vraag: Welke lijnlengte kan ik het beste gebruiken.

In het algemeen geldt het volgende.

Kortere lijnen is directer gevoel
Kortere lijnen sturen sneller
Langere lijnen geven meer low-end
Langere lijnen geven meer depower...

Het is dus maar net wat je wil....



Langere lijnen geven meer depower, leg dat eens uit????

Bij kortere lijnen schuift je bereik van je kite naar boven op (op 20m lijnen bijv. heb je echt merkbaar minder low-end) en geven een directer gevoel heb ik gemerkt, waarbij kortere lijnen ook heftiger kiteloopen en het makkelijker is om weer onder je kite door te vallen voor n zachte landing.

Dus je korte lijnen gebruiken in high-end, om te golfrijden en dikke horizontale loops Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Januari 22, 2009, 00:23:28
edit2Rapporteer  
Veel dank voor jullie reacties. Heb even gegekeken en op mijn stuurlijnen staat het volgende op de labels: bandit dos 10m, 22m. 22 meter lijnen dus, misschien heeft men de lijnlengtes later alsnog veranderd


Dat is ook wat ik niet snap: krijg tegenstrijdige berichten.
Lijkt wel of ze het willekeurig hebben gedaan Huh

Wat mij betreft hadden ze elke Dos mogen leveren met een dergelijke bar. Altijd handig als het erop zit.


Idd. Evan dikkere loops ThumpsUp
Vooral bij de Bandit uno hielp dat om bijvoorbeeld de 9m2 sneller rond te krijgen:


http://www.youtube.com/watch?v=VQjT-sKd-Ik&eurl=http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?action=pm;f=inbox;sort=date;start=125&feature=player_embedded


Echter de 7m2 loopt als je mag verwachten van zo'n maat, maar ook de 10m2 is op 24m lijnen goed te loopen ThumpsUp
xray

Berichten: 3688
Antwoord #7 Januari 22, 2009, 00:49:54
edit2Rapporteer  
Om te beginnen bij de initiele vraag: Welke lijnlengte kan ik het beste gebruiken.

In het algemeen geldt het volgende.

Kortere lijnen is directer gevoel
Kortere lijnen sturen sneller
Langere lijnen geven meer low-end
Langere lijnen geven meer depower...

Het is dus maar net wat je wil....



Langere lijnen geven meer depower, leg dat eens uit????

Bij kortere lijnen schuift je bereik van je kite naar boven op (op 20m lijnen bijv. heb je echt merkbaar minder low-end) en geven een directer gevoel heb ik gemerkt, waarbij kortere lijnen ook heftiger kiteloopen en het makkelijker is om weer onder je kite door te vallen voor n zachte landing.

Dus je korte lijnen gebruiken in high-end, om te golfrijden en dikke horizontale loops Wink

Omdat volgens mij maar dat hoor ik graag onderbouwd anders, de kite verder naar de rand van het windvenster kan kruipen.

RH

Berichten: 298
Antwoord #8 Januari 22, 2009, 10:43:20
edit2Rapporteer  
Nog even helemaal ontopic dan maar.

De powerlines van de Bandit 08 zijn 10cm korter dan die van de Dos (dat maakt dus nauwelijks uit en kan worden opgevangen met het afstellen van de depowerstrap of knoopjes net daarboven).

De powerlines van de Dos zijn (bij de 22m bar variant): 3m + 6.1m = 9.1m enkele lijn, dan de Y splitsing en nog twee lijnen van 10m. Bij elkaar dus 2.9m korter dan de stuurlijnen. In 2008 was de enkele lijn tot de Y splitsing 9 meter en waren de gesplitste lijnen 12m (de bar was toen standaard met 24m stuurlijnen).
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Januari 22, 2009, 16:39:55
edit2Rapporteer  

Omdat volgens mij maar dat hoor ik graag onderbouwd anders, de kite verder naar de rand van het windvenster kan kruipen.


Aha het was dus een aanname, zet het dan niet neer alsof het een feit is.

Het lijkt mij namelijk dat de maximale hoek die je kite tov de wind kan maken niks te maken heeft meeft met je lijnlengte.

Wat wel van invloed is, is dat de weg die je kite aflegt door het windvenster bij kortere lijnen veel korter is, hierdoor is je kite dan ook sneller bij de rand van het windvenster en zul je dus beter in staat zijn om vlagen op te vangen.
Samen met een directer stuurgedrag heb je dus meer controle over kite op korte lijnen dan lange lijnen in harde wind, dus ook meer high-end.

Het omgekeerde geld dan natuurlijk voor de low-end: doordat je kite op korte lijnen minder afstand aflegt om door het windvenster te vliegen zul je dus minder power uit je kite kunnen halen: minder low-end.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #10 Januari 22, 2009, 19:46:46
edit2Rapporteer  
Klopt dat het een aanname is en ik worstel hier al een tijdje mee om het goed te onderbouwen. Maar de redenatie erachter is dat omdat de lijnen langer zijn de kite dezelfde rand van het windvenster opzoekt maar omdat de lijnen langer zijn, de hoek kleiner wordt en daarmee ook het effectieve oppervlakte van de kite, dus meer depower.... Ik krijg hem echter nog niet helemaal spits.
RH

Berichten: 298
Antwoord #11 Januari 23, 2009, 10:31:03
edit2Rapporteer  
Klopt dat het een aanname is en ik worstel hier al een tijdje mee om het goed te onderbouwen. Maar de redenatie erachter is dat omdat de lijnen langer zijn de kite dezelfde rand van het windvenster opzoekt maar omdat de lijnen langer zijn, de hoek kleiner wordt en daarmee ook het effectieve oppervlakte van de kite, dus meer depower.... Ik krijg hem echter nog niet helemaal spits.

Je bedoelt de hoek tussen de powerlines en stuurlijnen? Die is idd kleiner bij langere lijnen en zou de depower bij langere lijnen ietsiepietsie beter maken. Maar dit valt eenvoudig op te lossen door de depowerstrap datzelfde ietsiepietsie aan te trekken, of de stopperbal bij de kortere lijnen ietsverder van je af te zetten.

Denk niet dat hier het high-end verschil tussen korte en lange lijnen in zit. Zal eerder zitten in het feit dat het windraam kleiner is en de kite dus minder snelheid kan ontwikkelen in dat windraam. Verder zit er minder rek in kortere lijnen, vanwaar het directere gevoel, en hoe hoger je in de lucht komt hoe harder het waait.
Dopperd

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #12 Januari 25, 2009, 13:17:10
edit2Rapporteer  
Klopt dat het een aanname is en ik worstel hier al een tijdje mee om het goed te onderbouwen. Maar de redenatie erachter is dat omdat de lijnen langer zijn de kite dezelfde rand van het windvenster opzoekt maar omdat de lijnen langer zijn, de hoek kleiner wordt en daarmee ook het effectieve oppervlakte van de kite, dus meer depower.... Ik krijg hem echter nog niet helemaal spits.

Je bedoelt de hoek tussen de powerlines en stuurlijnen? Die is idd kleiner bij langere lijnen en zou de depower bij langere lijnen ietsiepietsie beter maken. Maar dit valt eenvoudig op te lossen door de depowerstrap datzelfde ietsiepietsie aan te trekken, of de stopperbal bij de kortere lijnen ietsverder van je af te zetten.

Denk niet dat hier het high-end verschil tussen korte en lange lijnen in zit. Zal eerder zitten in het feit dat het windraam kleiner is en de kite dus minder snelheid kan ontwikkelen in dat windraam. Verder zit er minder rek in kortere lijnen, vanwaar het directere gevoel, en hoe hoger je in de lucht komt hoe harder het waait.

Ik zit alles zo is door te lezen en ik vond het wel interessant dus ik ben er is over gaan nadenken. Ff een schets gemaakt en ik kom tot het volgende.
Een kite kan net zover tegen de wind in komen als zijn profiel toe laat. Een kite kan op een gegeven moment gewoon niet verder. Alle krachten zijn op dat moment in evenwicht. Je kan de stand van de kite tov de wind iets aanpassen door te de(poweren) waardoor hij verder/ minder ver komt te staan maar dat is het dan ook wel. Als je er vanuit gaat dat de lengte van de lijnen niks aan het profiel van de kite veranderen zou volgens mij de hoek ( alle hoeken eigenlijk) die de kite met de wind maakt hetzelfde moeten blijven en daarmee dus ook hoever hij tegen de wind in kan komen tov jouw plaats.

De enige variabele in het verhaal zijn dan de lijnen die naarmate ze langer worder meer weerstand hebben van de wind. Ze "buigen" dan iets door door de wind en dat zou ervoor kunnen zorgen dat de kite tov jou een andere stand krijgt maar dat de stand van de kite t.o.v de wind steeds onveranderd blijft.
Of hij dan verder of minder van in het windvenster hangt............ik denk nog even na..HELP...

Mazzl

Mario

Berichten: 111
Antwoord #13 Januari 25, 2009, 19:54:43
edit2Rapporteer  
dopperd heeft gelijk IMO
een kite kan niet verder in het windvenster dan dat zijn profiel toelaat,hoe lang of kort je lijnen ook zijn .
Langere lijnen hebben meer weerstand en dus zal de kite iets minder ver in het windvenster gaan staan,maar dit is volgens mij maar minimaal.
Je haalt een hogere highend met kortere lijnen doordat je kite sneller in de hoek kan schieten bij een vlaag en je controle dus groter is.
Je haalt minder lowend met kortere lijnen doordat je kite minder tijd heeft om kracht op te bouwen met het insturen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.