Tips gevraagd bij landen hoge sprongen

bigboy1

Geen avatar

Berichten: 45
Januari 27, 2009, 20:01:38
edit2Rapporteer  
Hallo forumleden Smiley,

Vorig jaar had ik als uitdaging om hoge sprongen te maken. 2 weken in cumbuco en dit lukt aardig.
Ik denk dat ik soms wel hoger zat als 7 meter. Ik kan sprongen tot +/- 4 meter aardig landen, maar hogere sprongen landen lukt helemaal niet. Angry Hoe kan ik dit beter oplossen, is het alleen maar meer terugsturen of moet ik nog wat anders doen.

Alvast bedankt voor jullie reakties ThumpsUp.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Januari 27, 2009, 20:03:40
edit2Rapporteer  
wat gaat er fout?
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #2 Januari 27, 2009, 20:09:46
edit2Rapporteer  
Idd even aangeven wat er fout gaat. Ik denk dat je de afzet wel onder de knie hebt als je daadwerkelijk 7m+ komt. Ik denk coming in hot--> wipe-out?

Als je goed hoog gaat dan wil je meestal kort direct voor het terugsturen even snel de kite verder door naar achteren sturen om snelheid van de landing te verminderen.

Maakt landing een stuk makkelijker
zwafra

Berichten: 4249
Logs: 0 | 416 uur
Antwoord #3 Januari 27, 2009, 20:10:13
edit2Rapporteer  
Tijdig terug sturen .. Grin  zodat je weer voorwaardse snelheid hebt,...want als je te laat terug stuurt dan val je meestal als een dooie mus naar beneden..
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #4 Januari 27, 2009, 20:16:48
edit2Rapporteer  
je kan hem ook vlak voor de landing nog even loopen, werkt bij mij prima voor lekker zachte landingen
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 Januari 27, 2009, 20:18:39
edit2Rapporteer  
Die 7m haal ik nog niet...maar als ik net een golfje raak toch zeker wel de 4-5....en ken het probleem...

Wouter: Je bedoelt: net na het hoogste punt je kite dus nog ff van 12 naar 1 sturen en dan pas vol insturen naar 9-10 voor je landing?

Idd even aangeven wat er fout gaat. Ik denk dat je de afzet wel onder de knie hebt als je daadwerkelijk 7m+ komt. Ik denk coming in hot--> wipe-out?

Als je goed hoog gaat dan wil je meestal kort direct voor het terugsturen even snel de kite verder door naar achteren sturen om snelheid van de landing te verminderen.

Maakt landing een stuk makkelijker
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #6 Januari 27, 2009, 20:27:14
edit2Rapporteer  
klopt zie 0:53 exact wat ik bedoel. Veel voorwaartse snelheid en door de kite nog snel wat verder naar achteren (1 uur) te gooien NET voordat je vol terugstuurt rem je wat af. Het terugsturen genereert verviolgens wat lift waardoor je redelijk zacht wordt neergezet. Vergt best wat oefening in timing maar voor mij was dat the way.

http://www.kitefilm.com/video/shinn1024.wmv
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #7 Januari 27, 2009, 20:36:45
edit2Rapporteer  
wssnlijk zijn je landingen te hard en ga je door de waterspiegel heen.

Optie 1 * Kite heen en weer blijven bewegen in de lucht en op t laatste moment vol doorsturen.
Optie 2 . Een kiteloopje maken net voor de landing vind ik de makkelijkste manier  Smiley


bigboy1

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #8 Januari 27, 2009, 21:03:44
edit2Rapporteer  
Ik val gewoon te hard naar beneden om goed te landen. Een wipout heb ik alleen weleens bij een hele verre sprong .

Wat heb ik al geprobeerd is het volgende :

IK probeer wel om de kite een beetje heen en weer te laten bewegen en dit landt wel wat zachter, maar meestal val ik te hard naar beneden, waardoor het landen en blijven staan niet lukken. Ik moet wel zeggen dat ik alleen erg hoog ga als ik echt full speed vaar(schat tussen de 40 en 50 km per uur). Als ik naar het filmpje van mark kijk dan moet ik op het laaste moment veel meer terugsturen. Kiteloopje zit helaas nog  niet in de trukendoos. Als het wat warmer wordt nog een even proberen. Ga dit jaar 3 weken naar fuerteventura en 3 weken naar brasilie.
Dus heb goed hoop dat het gaat lukken.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #9 Januari 27, 2009, 21:15:12
edit2Rapporteer  
Wat ik vooral heb is dat als ik land de spanning van mn lijnen gaat...en ik val dan meestal soort van naar voren...ik val niet echt uit de lucht (ook lastig met een Waroo..die helpt wel zweven..)...ik ga ermee aan de slag...bedankt voor de tips ook weer...

PS: mijn kite valt niet naar beneden...
stefanatix
Gast
Antwoord #10 Januari 27, 2009, 21:35:43
edit2Rapporteer  
Ik ben nu ook bezig met springen maar heb ook vaak dat probleem dat de spanning van de lijnen gaat .De kite valt dan als een blaadje uit de lucht .
Zelfs met de bandit dos als hij verkeerd valt krijg ik hem niet meer gerelaunch .
hebben jullie nog meer tips
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #11 Januari 27, 2009, 21:59:00
edit2Rapporteer  
had ik vroeger ook, is maar 1 oplossing: kite eerder terug sturen
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #12 Januari 27, 2009, 22:21:39
edit2Rapporteer  
had ik vroeger ook, is maar 1 oplossing: kite eerder terug sturen
En harder Smiley
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #13 Januari 28, 2009, 00:22:14
edit2Rapporteer  
Als de spanning van je lijnen gaat na de landing, ben je onder je kite door geslingerd. Misschien stuur je je kite niet mee tijdens de sprong. Dus na de afzet je kite weer iets in de vaarrichting sturen, zodat je kite "met je mee vliegt".
Verder moet je voor de landing je kite hard terugsturen, zodat hij ook na je landing in de powerzone blijft. Je landt dan wel met wat meer snelheid (dus downwind landen) maar zodra je weer upwind stuurt ga je terug naar cruisespeed.

Veel doen, dan komt het vanzelf goed!
MEGALOOPBEUN

Berichten: 3656
Antwoord #14 Januari 28, 2009, 00:27:17
edit2Rapporteer  
jihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa roepen als je naar beneden komt

en oefenen heel veel oefenen
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #15 Januari 28, 2009, 11:22:03
edit2Rapporteer  
Wat voor kite heb je?

Met de ene kite gaat de landing ook veel mooier als de ander.

Vaar nu met een Raven 2007 12m en landen gaat heel rustig. Pak ik vervolgens een
Vegas 2006 10m dan gaat het landen een stuk harder.

De ene kite heeft veel meer hangtime als de ander en dat zie je ook wel terug in de landing.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Januari 28, 2009, 14:07:26
edit2Rapporteer  
Wat voor kite heb je?

Met de ene kite gaat de landing ook veel mooier als de ander.

Absoluut waar, verbaasde me er al over dat niemand anders hiermee komt ThumpsUp

Overigens is het wel zo dat als je eenmaal goed kunt springen (en daarmee bedoel ik hoog, allebei de kanten op, en vrijwel altijd goed landen) het met de meeste kites wel lukt. Maar dan voel je veel beter de grote verschillen tussen de diverse kites.

Meestal spring je onder je kite door, waardoor op het juiste moment goed hard terugsturen ervoor zorgt dat je heel zacht neergezet wordt. Terwijl je kite alweer iets naar beneden vliegt om snelheid te houden voor het doorvaren. Ik doe dat regelmatig expres om bijvoorbeeld gelijk een transition uit te voeren aan het einde van de sprong. Noemen ze ook wel een downloop (een halve dan).

Echter dat punt timen is niet uit te leggen, dat is gevoel. Wel zou je erop kunnen letten dat als je onder je kite doorgaat, je alvast begint terug te sturen. Succes!
SSFuel

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #17 Januari 28, 2009, 14:10:14
edit2Rapporteer  
De truc voor een zachte landing is timing. Hoe snel je neerwaardse snelheid ook is, als je die doormiddel van de juiste timing omzet in voorwaardse land je als een veertje. Als je kite tussen 10 en 11 staat bouw je druk op met je board terwijl je de kite instuurt voor een sprong. Laat de kite op 1 uur staan ook als je al neerwaards gaat. Nu komt het aan op timing. Hoe sneller je je kite instuurt deste meer voorwaardse snelheid je genereerd. Doe je dat 1 mm boven het water land je als een veertje.

Succes
bigboy1

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #18 Januari 28, 2009, 20:30:16
edit2Rapporteer  
Mijn kite is een crossbow IDS 11 uit 2009. Gaat wel lekker hoog.
Als ik alles zo lees moet ik dus, denk ik dat het ook een blokkade is om beter terug te sturen.
Ik denk dat ik waarschijnlijk met teveel snelheid land, moet dat dan nog een beetje uitproberen.
Dat jihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa roepen doe ik wel hoor.
Nog een leuke anekdote is het volgende:
Op de lagoon bij cumbuco staan allemaal hutjes en ik bedoel de hutjes een beetje links bovenin de lagoon. Ze waren daar aan het foto's maken van mij met mijn camera en ik sprong een beetje aan de late kant. Dus ik ging vlot omhoog en keek zo op de bovenkant op de hutjes en zag mijn vriend zo snel als hij kon vluchten omdat hij dacht dat ik op hem zou landen. Mijn kite maar radicaal terugestuurd zodat ik toch nog in het water landde. Vanuit de lucht keek hij wel een beetje bangig.
Bekijk het filmpje van bas koole voor de hutjes en de lagoon
 
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #19 Januari 28, 2009, 23:21:17
edit2Rapporteer  
Ah..nog meer goede tips....ik laat mn kite altijd op 12 uur staan na de afzet...dus daar gaat het mis...

Maar lees nog wel wat verschillends....de 1 zegt stukje terug sturen...de ander...stukje doorsturen...maakt al met al niet veel uit denk ik..gaat erom dat je kite in beweging is...maar goed..als je terugstuurt, dan laat je je kite dus niet meevliegen...en dat is wel anders....nouja...oefenen maar...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Januari 29, 2009, 09:38:37
edit2Rapporteer  
Ah..nog meer goede tips....ik laat mn kite altijd op 12 uur staan na de afzet...dus daar gaat het mis...

Maar lees nog wel wat verschillends....de 1 zegt stukje terug sturen...de ander...stukje doorsturen...maakt al met al niet veel uit denk ik..gaat erom dat je kite in beweging is...maar goed..als je terugstuurt, dan laat je je kite dus niet meevliegen...en dat is wel anders....nouja...oefenen maar...

He JB, hij moet naar 12uur gaan tijdens de vlucht. Als hij daar al staat heb je geen lift meer. En spring je alleen maar op pop (op zich ook een goede oefening Grin)

Jij vaart de Waroo, en die is best makkelijk te timen om hoog te gaan, maar landen heeft zeker aandacht nodig dan sommige andere kites.

Maar nogmaals, echt hoog springen en goed landen is echt niet makkelijk. Vandaar dat je niet zo heel veel mensen altijd sky-high ziet gaan
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #21 Januari 29, 2009, 14:02:34
edit2Rapporteer  
Zoals bij bijna alles met het kiten zijn timing/feeling weer het sleutelwoorden.

Omhoog gaat dus goed. Omlaag gaat als volgt: Als je op je hoogste punt hangt met de kite op ongeveer 13.00 u, dien je de kite weer terug te sturen in de vaarrichting. Hierbij stuur je de kite dus van 13.00 weer door de powerzone naar 10.00 waarbij je dus lift genereerd die je gebruikt om de daling te remmen en weer voorwaartse snelheid te creeren. De mate waarin dit gebeurt is afhankelijk van de windkracht, hoogte van de sprong en hoe hard je weer terugstuurd. Kwestie van timing dus, maar vooral ook feeling voor de kite en kunnen anticiperen op de omstandigheden.Veel oefenen dus om het gevoel te pakken te krijgen. Zit de feeling er eenmaal in, dan kijk je niet meer naar je kite maar gaat alles automatisch op gevoel.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #22 Januari 29, 2009, 21:25:42
edit2Rapporteer  
@MB: ik bedoelde: Als ik eenmaal in de lucht ben, dan staat ie op 12. Dus ik stuur in van 10 naar 12 uur.

@Fer: Vind het altijd mooi dat jij altijd een post doet in een springtopic! En met goede tips altijd! Verder niet meer zo actief hier toch?
Dus jij zegt: Niet naar 12, maar naar 13 doorsturen? Ook met de Waroo?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #23 Januari 29, 2009, 22:15:11
edit2Rapporteer  
@ JB: zoals Fer ook al aangeeft is het een gevoelskwestie. En richting 12/13 uur sturen is op zich goed voor een nette sprong met veel verticale lift.

Echter wat we bedoelen is dat jij t.o.v. de kite nog doorbeweegt, waardoor je meestal onder je kite doorslingert. Bij de Waroo07/08 ging dat voor mijn gevoel nogal snel, waardoor bij hoge sprongen het helpt om een beetje de kite van links naar rechts en weer terug te zigzaggen. Op die manier slinger je er niet tever onder door.

Dan is het lastige nog inschatten hoe lang het gaat duren voordat je het water gaat raken (gevoelskwestie). Je voelt jezelf dan al flink dalen. Dat is het punt om weer met een redelijk ruime bocht in te sturen. Hierdoor ontstaat weer een beetje lift waardoor je zacht kunt landen: van 12/13 weer naar 10 uur terug zou ideaal zijn.

Aan de waroo ligt het zeker niet, een van mijn hoogste sprongen vorig jaar was met de 11m2 van H2H Grin loser
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #24 Januari 29, 2009, 22:33:18
edit2Rapporteer  
Hoever door te sturen verschild ook wel een beetje per vlieger, mijn fuel moet je gewoon lekker naar 13.00 sturen. Maar ik heb een keer aan de bandit dos van HJ gehangen en die moet je gewoon tot 12 uur laten gaan om het optimale effect eruit te halen.

Naar 14.00 sturen is ook wel eens leuk, maar dan moet je wel hoog genoeg gaan. Dan slinger onder je kite door als een klepel onder een klok zeg maar Tongue
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.