Wie heeft er al een BIC boardje gesurft? (of NSP of iets gelijkaardigs)

?uest

Berichten: 20
Maart 25, 2009, 16:19:35
edit2Rapporteer  
Het zit zo,

Ik heb in een bevlieging een 6'7" 2e hands BIC golfsurfboardje op de kop kunnen tikken en vraag mij af of dit te kitesurfen valt? Lijkt me vooral interessant om bij weinig wind toch het water op te kunnen en om wat in de golfjes mee te spelen... Wat denken jullie?

Ik had graag wat ervaringen gehoord van mensen omtrent dit board of een gelijkaardige board zodat ik weet of het de moeite is hier pads voor te kopen of niet. Mijn grootste zorg is dat 6'7" (198cm) misschien wat aan de logge kant is. Wat zijn jullie ervaringen met golfsurfboards? Vaart dit aangenamer dan twintips? ...? Elke relevante opmerking is welkom!

Voor shape en vergelijking met twintip zie foto's hieronder: Bic 6'7" (198cm) board naast mijn naish haze 2007 (133cm)

Cheerio!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Maart 25, 2009, 16:23:03
edit2Rapporteer  
Ja, dat kan zeker. Zou er alleen een voetpad achterop monteren, en natuurlijk inwaxen.

Het vaart compleet anders, maar als low-wind optie werkt het echt.
Heb zelf een 172 (5"8') boardje, en daarmee red ik het op vlak water met 8kn hoogte te houden.

Een twintip vaart veel en veel makkelijker, het is een compleet andere manier van varen.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #2 Maart 25, 2009, 16:38:35
edit2Rapporteer  
Ja is zeer leuk met weinig wind en kleine golfjes! Je moet opnieuw leren varen en ook het gijpen is een nieuwe ervaring. Heb me er op een middag met 10-14kn wel eens mee vermaakt met een 9m.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Maart 25, 2009, 16:47:38
edit2Rapporteer  
Idd. begin je opnieuw met leren, zo was ook mijn ervaring ThumpsUp

En strapless is fijn....totdat het hard gaat waaien en chop om de hoek komt. Dan is een set straps zo gek nog niet Undecided
?uest

Berichten: 20
Antwoord #4 Maart 25, 2009, 17:01:22
edit2Rapporteer  
Misschien nog vergeten te vermelden dat ik vaar met een North Vegas 12  van 2005.
Maar dus 6'7" zou niet te log zijn? Verschilt toch heel wat van een 5'8" me dunkt?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Maart 25, 2009, 17:28:02
edit2Rapporteer  
Als ik de kennis zou hebben toen ik dat board kocht die ik nu heb, dan zou ik voor minstens een 6" gaan. Jouw maat is meer dan goed. De 5"8'is eigenlijk net wat te klein om top strapless te varen. Maar het kan er wel mee.

Een C-kite (toevallig zelf ook gehad) kan, maar een high-depower kite zou ik eerder pakken daar je dan echt de kite "uit" kan zetten zodra je een golf pakt.
Maar het kan er zeker mee.

Je kunt dan al met de 12m2 varen waar je normaal een 16m2 voor zou pakken op je TT
Emielkruisdijk

Berichten: 808
Antwoord #6 Maart 25, 2009, 20:01:54
edit2Rapporteer  
Even mijn mening erbij, denk niet dat een bic geschikt is voor kiten in de golven. Wel als lichtweerboard. Bicjes hebben hele onscherpe rail, waardoor hoogtelopen moeilijk wordt (en carven op de golf). Ook zijn ze stukken zwaarder als echte golfsurfboardjes.

Ook surf ik met een c-kite, directer sturen en stukken stabieler. Maar ik gebruik alleen de maatjes vanaf 9m en kleiner.

Board is leuk voor met weinig wind in de golven of op vlak water te spelen. Maar wil je echt gaan waveriden, pak dan een echt golfsurfboard.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Maart 25, 2009, 23:16:24
edit2Rapporteer  
Mee eens Emiel, echter zijn vraag was of het er ook mee kon. En dat kan het zeker.
Of het ook de beste optie is, dat is budget gebonden (hij heeft dat boardje immers op de kop getikt, dus voor weinig)

Ook is een echt golfsurfboard veel kwetsbaarder voor het kiten, en daarom eigenlijk al ongeschikt. Zo'n board is niet berekend op veel hieldruk veroorzaakt door het trekken van de kite. Veelal zie je daar deuken en scheuren ontstaan.

Die bic boardjes zijn zwaarder en lomper, maar wel sterker.
Met de NSP fishtail wordt veel gekitesurft in het buitenland weet ik, zoek maar eens op kiteforum.com. Deze boardjes zijn ietsje zwaarder als een echt golfboard, maar lichter en beter gebouwd als de bic boardjes.

En dat een C-kite stabieler is voor golfsurfen is niet per definitie zo. Er zijn zat Bow/SLE/... kites die ook retestabiel zijn voor in de golven. Neem de North Rebel 2009  of de Evo als voorbeeld.

Ga lekker spelen met die bic, en als het bevalt: koop een echt surfboard speciaal gemaakt voor het kiten (die gaan een stuk langer mee)
marcus aurelius

Berichten: 157
Antwoord #8 Maart 26, 2009, 12:01:23
edit2Rapporteer  
Ik ben van mening dat het prima moet gaan met je bic 6"7. Oke, het is niet ideaal, maar prima om te beginnen met waveriden!
Ik vaar zelf op een Brunotti 6"6 fish in de golven en dat gaat prima, niet ideaal, maar prima.(mijn fish is ook van dat harde materiaal gemaakt)
Wanneer je het echt te gek vindt, dan kan je kijken voor een tweedehands epoxy(?) golfsurfboard. Of wat misschien nog beter is, is een golfboardje wat speciaal gemaakt is voor het kiten.
Ik zou dus zeggen ga het lekker proberen in de golven en ontdek dat waveriden wel echt phat is!
?uest

Berichten: 20
Antwoord #9 Maart 26, 2009, 15:33:35
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie nuttige reacties tot hiertoe!

Wat dachten jullie van pads? Enkel tailpad en de rest wax of hoe doen jullie het? Ik heb al eens gehoord dat er pads bestaan met ingebedde inserts zodat je eventueel nog voetbanden kan monteren en dus zowel strapped als strapless met hetzelfde board kan varen. Bestaat zoiets? En trekt dat ergens op?

Het board is inderdaad wat aan de zware kant maar heb het net gekocht vanwege te stevige constructie. Het is eigenlijk gewoon een plastic ('ACS') omhulsel met schuim binnenin en dus praktisch onverwoestbaar. Het board flext hierdoor wel enorm... zal het board door de flex niet beginnen stuiteren bij de minste snelheid of zit dat wel goed denken jullie?

Verder hoor ik dat je ook kan experimenteren met de fin setup. Ik dacht om eventueel de middenvin weg te doen en het board twinfin te varen zodat het board ondanks zijn 198cm toch wat speelser en losser wordt. Wat denken jullie en wat zijn jullie ervaringen met verschillende set ups?

Bedankt voor jullie hulp alleszins!

Cheerio

PS: niet echt on topic maar ik kwam nog een leuk filmpje tegen op youtube. Blijkbaar is het ook perfect mogelijk op een longboard!


<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2gLlZBLiPtM&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param>
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Maart 26, 2009, 17:28:51
edit2Rapporteer  
Zoals ik al eerder zei is strapless gewoon de bom. Echter met de vele chop hier op de Noordzee zijn straps wel weer fijn. Ik persoonlijk vind strapless veel relaxter, maar er zijn er zat die met straps varen.

Met de vinnen kun je ook genoeg experimenteren. Zou eerst eens gaan proberen met 3 vinnen (thruster set-up), en kijken hoe het bevalt.

Idd. op een longboard gaat het ook prima. Heb ze in Indonesie met een Rhino05 16m2 en een longboard op 3m hoge golven zien varen. Maar hoe kleiner hoe wendbaarder.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.