matras vlieger

Slainthe

Geen avatar

Berichten: 35
Maart 25, 2009, 17:48:49
edit2Rapporteer  
Hoi,

Heb een matras vlieger gekocht van Peter Lynn. Als voorbereiding op het leren kiten. Heb vroeger nooit gevliegerd en merkte bij een kitelesje dat dit toch wel erg handig is.

Nou werd mij aangeraden om te beginnen met handles en later pas over te stappen op een bar? Vond ik raar. Als je kite met een bar, kun je toch ook beter vliegeren met een bar aan je matrasvlieger?

Heb trouwens gekozen voor 4-lijns Peter Lynn van 3.0 m2. Heb nog getwijfeld met mijn 90+ kg over 4.0 maar kreeg daarin advies dat 3.0 m2 goed zou zijn. Heb als kites 9m2 en 13m2 van Best Waroo.

Conctrete vragen: klopt het advies van de handles en het advies over de grootte? Heb nu nog niets uitgepakt dus kan nog ruilen ....  Grin

groet,

Rene
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #1 Maart 25, 2009, 18:01:21
edit2Rapporteer  
handles wegpleuren en een bar erop maken......

handles vliegt totaal anders....
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Maart 25, 2009, 18:28:10
edit2Rapporteer  
Een bar toepassen op een power/buggy kite is niet zomaar te doen. Het werkt niet goed ThumpDown
Er zitten juist handles bij zodat je de kite heel precies kunt besturen.

Het verschil tussen power/depower (wat het eigenlijk helemaal niet opgaat op een buggy/powerkite) is nl. veel te klein voor een 4 lijns surf of snowkite bar.

Ik snap het advies van de winkelier dan ook niet. Beter had hij je gewoon een 2 lijns matras verkocht, die kun je zo met bar vliegen en is ruim voldoende om goed te leren vliegeren Huh

Er zijn wel barren (o.a. van Peter Lynn) speciaal voor buggykites. Maar die lijken niet op een rechte kitebar, eerder op een fietsstuur (kan er niet eens meer een foto van vinden)

Overigens ben ik een groot voorstander dat mensen eerst een 2 lijns matrasje onder de knie moeten hebben alvorens het water op te gaan ThumpsUp
simke

Berichten: 10
Antwoord #3 Maart 25, 2009, 18:42:27
edit2Rapporteer  

ik heb zelf ook veel gevliegerd met een matras van peter lynn, zelf heb ik een pepper 4,5 m^2 (75 kg) daarmee heb ik prima kunnen vliegeren, ik heb er ook een buggy bij en heb er veel plezier van gehad.

daarna ben ik overgestapt op kitesurfen en het scheelde mij enorm veel dat ik al precies wist hoe een vlieger zich gedraagt in de lucht of het nou met bar of met handles is.
het aanleren van hoe de bar precies werkt op een kite is peanuts wanneer je de rest weet.

dus al met al kun je veel leren van die matras vlieger maar zou ik zelf een grotere maat kiezen zodat je er meer plezier van hebt in bijvoorbeeld de winter of met een buggy, dan kun je je er prima mee vermaken op het land.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Maart 25, 2009, 18:52:34
edit2Rapporteer  
Als primair het doel is om te leren vliegeren is een 4 lijns matras absoluut onnodig, eerder werkt dat tegen. Ga je er mee buggieen of powerkiten, dan is een 4 lijns matras wel erg fijn.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #5 Maart 25, 2009, 19:16:05
edit2Rapporteer  
ik zie eigenlijk helemaal niet in wat je met die 3.0 m matras moet als je ook een 9m en een 13m hebt.. EN al een keer een lesje gehad hebt.. (en ervaring met vliegeren)
Ga lekker op een ondiep kitezone gebiedje oefenen met die kites.
Matrasje is eigenlijk totaal onzinnig verder.

Handles en bar zijn totaal anders... dus alleen houden als je af en toe wilt gaan vliegeren op het strand.
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #6 Maart 25, 2009, 20:00:48
edit2Rapporteer  
Idd gewoon het water op ThumpsUp
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #7 Maart 25, 2009, 20:49:25
edit2Rapporteer  
voor je matras een bar.
ik hoop voor je dat je voor je 13m waroo de grote bar heb want dan vliegt je kite toch echt een stuk lekkerder.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #8 Maart 25, 2009, 21:14:46
edit2Rapporteer  
Matras kite, terwijl je al een 13 & 9 hebt.. + kiteles. Heel erg onnodig, kan je het geld beter besteden aan een leuke wetsuit of wat dan ook.
En.. de maat van de kite.. je weegt 90 kilo en een 3m2? mijn broertje weegt 55 en hangt aan een 3m2 kite.
Zover ik weet zijn die peter lynn matrassen ook niet echt huge lifters of wat dan ook.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #9 Maart 25, 2009, 21:23:37
edit2Rapporteer  
Om veel en veilig kite ervaring op te doen is 3m2 prima. Ik zou zegen: mag nog wel kleiner. Het doel is immers leren sturen en niet powerkiten. Kortom ha gewoon veel aan ded slag met de matras en als je het water op durft met de gewone kites dan kun je de matras altijd weer doorverkopen voor een mooie prijs.

Ten aanzien van bar/handles: voor een 4 lijner zou ik zeker handles gebruiken.

Een bar met een 4lijner dan heb je op het land een harnas nodig. Dit is risicovoller op het land, dus gebruik gewoon de handles; die kun je op elk moment loslaten. Het doel is immers 'veilig' lessen. Een bar op 4 lijnsmatras lijkt me niet fijn vliegen.De 4 lijjns matrassen zijn daar niet voor 'ontworpen'.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Maart 25, 2009, 23:07:11
edit2Rapporteer  
Alleen Frank77 weet waar hij over praat geloof ik Angry

Hoe kunnen een aantal van jullie hier nu beweren dat het nergens voor nodig is om eerst te leren vliegeren? Shocked

1. leren vliegeren is altijd een pre voordat je leert kiten. Niet voor niets is dit ook een onderdeel van een complete IKO cursus kitesurfen.

2. 4-lijns matraskite is ongeschikt voor een kitebar zoals wij die kennen voor het surfen.
Als je eens met zo'n kite hebt gevlogen weet je waarom.


Geef advies als je weet waar je over praat Angry
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #11 Maart 26, 2009, 00:24:50
edit2Rapporteer  
Oops dacht te lezen dat ie wel gevliegerd had. Maar goed dat terzijde. Hij heeft al wel een lesje gehad.. eerlijk gezegd.. kan die et geld dan beter uit geven aan een 2e lejse.. en naar dat eerste lesje met de 9m met 13 knopen oefenen.. kan ook prima.. of de 13m die gewoon lekker rustig is.

Ipv een peterlyn had je beter een Radsails kunnen kopen die worden ook geleverd met speciale bar. EN zijn een heel stuk goedkoper.

Maar na dit ene lesje gewoon oefenen in het water met rustig vliegeren... kan ECHT geen kwaad. Tenzij je jezelf echt niet vertrouwd.
In alle gevallen.. dat geld van die vlieger kan je beter stoppen in een 2e les. (en gezien de prijs van die dingen.. een 3e en 4e les.)
vissie

Berichten: 757
Antwoord #12 Maart 26, 2009, 10:22:29
edit2Rapporteer  
Even specifiek de pepper..
Je zou er een crossover bar voor kunnenn gebruiken.. Maar ook heeft peter lynn een bar..Die op de twister gebruikt wordt. De pepper reageert wel anders met een bar dan met je handless..
Succes
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #13 Maart 26, 2009, 10:45:09
edit2Rapporteer  
Ik vind t juist een goede zaak dat ie eerst leert vliegeren met een iets groter matje voor ie t water op duikt. En dan bedoel ik niet zoals er bij een kitesurfles 30 minuten gespendeerd wordt aan een 1.0 matje...

Ik zie te veel mensen die best op hun plankje kunnen staan maar echt totaal geen fatsoenlijke  kitecontrole hebben. Wat doe je als je kite iets raars of geks doet? Links rechts is net als in de auto niet moeilijk totdat je met 100 een bocht in duikt waar t glad is, dan heb je ervaring nodig om dat enigsinds binnen de lijntjes te houden.

Ik heb zelf jaren gevliegerd en mijn kites hebben al twee seisoenen geen water gezien met mij eraan. Kan ik van de  meeste kiters om mij heen niet echt zeggen, behalve van de oud vliegeraars...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Maart 26, 2009, 10:51:49
edit2Rapporteer  
Even specifiek de pepper..
Je zou er een crossover bar voor kunnenn gebruiken.. Maar ook heeft peter lynn een bar..Die op de twister gebruikt wordt. De pepper reageert wel anders met een bar dan met je handless..
Succes

Precies, het lijkt dan niet echt op de besturing een surfkite ThumpsUp
Beter had hij een 2 lijner gekregen, of de crossbar is een optie (hoewel de kite dan anders vliegt)

Prima verhaal JT ThumpsUp
vissie

Berichten: 757
Antwoord #15 Maart 26, 2009, 11:02:42
edit2Rapporteer  
Even specifiek de pepper..
Je zou er een crossover bar voor kunnenn gebruiken.. Maar ook heeft peter lynn een bar..Die op de twister gebruikt wordt. De pepper reageert wel anders met een bar dan met je handless..





Precies, het lijkt dan niet echt op de besturing een surfkite ThumpsUp
Beter had hij een 2 lijner gekregen, of de crossbar is een optie (hoewel de kite dan anders vliegt)

Prima verhaal JT ThumpsUp


Inderdaad.. Hij wordt wel een stuk trager is mijn ervaring,,Maar dan is de stap naar een de warroo gewoon prima! Heb met de pepper nog is geflyboard met zo;n 5bfd  en hij trok al aardig.. 3m was die.. Dus prima maatje dacht ik zo! Gewoon lekker het gevoel krijgen met windkracht 3 en dan heb je een echte voorsprong!
Succes
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #16 Maart 26, 2009, 11:25:39
edit2Rapporteer  
Zal niet zeggen dat je er geen voordeel mee hebt maar ik denk ff terug......
Trek je aan links gaat ie naar links.
Trek je aan rechts gaat ie naar rechts.
Na een half uurtje heb je dat toch echt wel in de gaten!
RemStah

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #17 Maart 26, 2009, 12:03:41
edit2Rapporteer  
Ik heb ook eerst een trainerkitje gekocht van 190 bij 70... en 2 keer gevliegerd! 2 uurtjes totaal.... en was er toen wel klaar mee... dat heb je zo onder de knie!

Ik sluit me aan, en ik ben zelf eind vorige seizoen ook zo begonne.. gewoon je 9 waroo of als het heel zacht waait je 13 waroo optuigen en vervolgens lekker beetje klooien op ondiep water... dan rustig aan opbouwen.. ik ga zaterdag of zondag voor de eerste les Smiley
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #18 Maart 26, 2009, 12:24:15
edit2Rapporteer  
Zal niet zeggen dat je er geen voordeel mee hebt maar ik denk ff terug......
Trek je aan links gaat ie naar links.
Trek je aan rechts gaat ie naar rechts.
Na een half uurtje heb je dat toch echt wel in de gaten!

je eerste autorijles, stuur naar links, auto gaat naar links, stuur naar rechts, auto gaat naar rechts... Dat heb je ook met een half uurtje wel door, totdat je opeens in de gladheid, veel water op de weg of andere ongein terecht komt...

Ik zie te veel mafkezen die prima heen en weer kunnen varen maar echt nul komma nul kitecontrole hebben. Komen ze pas achter als ze wat nieuws willen leren of een keer in een rare situatie komen. En dan heb je dus brokken...
goosertje

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #19 Maart 26, 2009, 12:56:55
edit2Rapporteer  

Om veel en veilig kite ervaring op te doen is 3m2 prima. Ik zou zegen: mag nog wel kleiner. Het doel is immers leren sturen en niet powerkiten. Kortom ha gewoon veel aan ded slag met de matras en als je het water op durft met de gewone kites dan kun je de matras altijd weer doorverkopen voor een mooie prijs.
Ik weeg nog geen 60 kilo en ben voordat ik begin met kitesurfen begonnen met een peter lynn twister 4.0. Bij windkracht 4 had ik geen moeite om deze kite te houden en kon ik lekker oefenen. Kleiner dan 3 m lijkt me dan ook niet nodig, dan wordt ie wel erg snel en als er dan windkracht 3/4 staat heb je er echt heel weinig aan.


Ten aanzien van bar/handles: voor een 4 lijner zou ik zeker handles gebruiken.

Een bar met een 4lijner dan heb je op het land een harnas nodig. Dit is risicovoller op het land, dus gebruik gewoon de handles; die kun je op elk moment loslaten. Het doel is immers 'veilig' lessen. Een bar op 4 lijnsmatras lijkt me niet fijn vliegen.De 4 lijjns matrassen zijn daar niet voor 'ontworpen'.

De twister kan je met handles als 4 lijner vliegen, maar als je er een bar bij neemt (degene die ook bij de twister wordt verkocht) vliegt hij eigenlijk gewoon als een 2 lijner. Ik had/heb hem op bar en dat ging prima.
H98

Berichten: 65
Antwoord #20 Maart 26, 2009, 20:52:09
edit2Rapporteer  
Nu even advies van een ex-buggyer die er dik 15 jaar in heeft rondgeknalt Wink
Een (buggy)matrasvlieger kun je niet vergelijken met een kitesurfvlieger, voorbeeld: met een Ozone Yakuza 14 meter heb je met een hele kleine 3 bft een levensgroot probleem, is absoluut niet meer te houden.
Dus een 3 meter is helemaal niets mis mee, vlieger dat ding maar eens met een 6 bft, wil ik je wel eens weer horen Grin
Gewoon op handles leren vliegeren, gaat gemakkelijker als met een bar, je kunt dan door te "remmen" (onderlijnen aantrekken) een deel van je kracht lozen, door helemaal te remmen valt je vlieger krachtloos.
De overstap van kleine matrasvlieger naar een in verhouding grote kitesurfvlieger is zo gemaakt, half uurtje oeffenen en je hebt het onder de knie.
Succes.
GlennVegas
Gast
Antwoord #21 Maart 27, 2009, 10:47:58
edit2Rapporteer  
Waarom zijn op kitehigh altijd dezelfde mensen die zich druk maken over keuzes van een ander....??? de jongen heeft gewoon een vraag waar de helft van jullie druktemakers geen antwoord op geeft... boeiend of het wel of niet onnodig is! Dat vraagt die toch ook niet? Stelletje wijven  loser


@Slainthe

Het maakt niet zoveel uit of je de handles gebruikt of niet... Vliegeren is het begrijpen wat links en rechts is. Klinkt heel kinderachtig maar het is zo... wanneer je dat door hebt maakt het niet uit of je handles, klossen, polsdingen of een bar hebt... dan vlieger je met alles.

Wat betreft de grootte.. 3m is prima.. ligt eraan met welke wind je dit wilt doen. Ik had een pepper 6m en kon daarmee lekker sleuren en rijden op een outback board tot 3bft. Daarnaa was die niet te houden.

Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #22 Maart 27, 2009, 12:09:54
edit2Rapporteer  
en 3.0 is nog best groot.....

neem gewoon een 1.0.... het gaat er puur en alleen om dat je de besturing door gaat krijgen....

en een matrasvlieger die gewoon 2 lijns is kan je aan een bar maken.....

4 lijns is te lastig...

heb er zelf laatst 1 gekocht voor 10 euro bij V&D..... die gebruik ik om mensen les mee te geven..... ideaal....

kwartiertje mee vliegen en je kan het...

dus geef er nou niet teveel geld aan uit....... koop gewoon iets simpels waarmee je de besturing door krijgt.....

iedere boerenlul kan t.....
NIEL-SS

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #23 Maart 27, 2009, 13:27:53
edit2Rapporteer  
Het is altyd makkelijk om eerst te leren vliegeren met een matras en nog eens veiliger ookvoor jezelf. maar ook andere mensen! Een bar op je 3.0 m is mogenlijk zo benik ooit ook begonnen gewoon een bar aanschaffen die gemaakt is voor een 4 lijns matras. kijk anders eens op www.vliegerop.nl of www.vliegermarkt.nl daar vind je die barren, je hebt ze van peter lynn zelf maar je hebt zo ook van ozone! ik heb die van ozone en werk perfect en is nog veilig ook!
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #24 Maart 27, 2009, 13:41:42
edit2Rapporteer  
Zal niet zeggen dat je er geen voordeel mee hebt maar ik denk ff terug......
Trek je aan links gaat ie naar links.
Trek je aan rechts gaat ie naar rechts.
Na een half uurtje heb je dat toch echt wel in de gaten!

je eerste autorijles, stuur naar links, auto gaat naar links, stuur naar rechts, auto gaat naar rechts... Dat heb je ook met een half uurtje wel door, totdat je opeens in de gladheid, veel water op de weg of andere ongein terecht komt...

Ik zie te veel mafkezen die prima heen en weer kunnen varen maar echt nul komma nul kitecontrole hebben. Komen ze pas achter als ze wat nieuws willen leren of een keer in een rare situatie komen. En dan heb je dus brokken...

Maar een auto heeft een toeter en dat maakt het een stuk gecompliceerder.

Probeer de dude gewoon een beetje geld te besparen. Durf te wedden dat meer dan 90 procent van de kiters nog nooit een trainerskite heeft gehad. Als hij nog kan ruilen kan hij dat geld beter in een echte kite stoppen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.