PBT lamineren mislukt:S

Pieter84

Mei 04, 2009, 09:53:16
edit2Rapporteer  
Afgelopen week had ik eindelijk de mogelijkheid om een PBT prepeg op de kern te lamineren. De prepeg had ik gemaakt volgens de methode van Leon met 1 laagje 220 UD weefsel. Dit heb ik vervolgens onder continu hoge vacuum gelamineerd op de kern met 1 laagje 160 keper. Ik ben er goed met een roller overheen gegaan om eventuele bobbels eruit te rollen, maar het resultaat was toch bedroevend. Echt veel bobbels erin met ophegoopt epoxy of lucht erin  Undecided Echt heel erg @#$%@#$^dus
mijn vraag is nu; wat heb ik fout gedaan en hoe hebben jullie deze problemen voorkomen?
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Mei 04, 2009, 10:32:50
edit2Rapporteer  
ARGHHHH  Pieter, zonde kerel!!! Sad

Er is altijd een kans dat iets goed mis kan lopen.....en dan de "lessons learned" Undecided waar we natuurlijk niet op zitten wachten.

Volgens mij was het beter geweest wanneer je de prepreg met "alle" weefsels had afgeperst, dus in jou geval 220UD+160 keper. Het grote voordeel hiervan is dat de complete layup alle inwendige spanningen opheft. En je hebt dan een wat stuggere prepreg die je alleen met weinig epoxylijm hoeft te verlijmen op de core, zonder dat daardoor luchtinsluitingen ontstaan.

Sterkte! ThumpsUp
Pieter84

Antwoord #2 Mei 04, 2009, 11:46:33
edit2Rapporteer  
Ok, dan ga ik dat in ieder geval doen met de onderkant. of is het niet verstandig om dit boardje af te maken in verband met mogelijke zwakheden in de toplaag?
En dan pers je je prepeg met alleen epoxy en aerosil op je kern?

thnx in ieder geval!
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 Mei 04, 2009, 11:59:56
edit2Rapporteer  
Als het er echt niet uit ziet kan je altijd nog (voor een volgend board) een transparante karuba epoxy/glas layup maken met DDlank. Voor de bodem gebruik je dan de PBT prepreg.

De prepreg verlijm ik als volgt:

40 gr harder 355;
80 gr THV500 epoxy;
Aerosil (met zo'n klein schepje van de waspoeder);

Hiermee kan je de kern en de prepreg voldoende inrollen.

Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Mei 04, 2009, 12:27:58
edit2Rapporteer  
Deck is altijd lastiger dan de bodem.
Ik denk dat hoe slapper je prepreg, hoe meer kans je hebt op bobbels. Bij mn eerste boards met pbt deed ik alles in 1x afpersen en bij t deck kreeg je dan ook allemaal bobbels terwijl de bodem wel gewoon spiegelglad werd.
Dat komt omdat de bodem tussen je rockertafel en je ker in geperst wordt en dus de vorm van je tafel aanneemt.

Bij een prepreg met 160keper en 2x 220UD had ik geen last meer van bobbels
prokiter

Antwoord #5 Mei 06, 2009, 17:09:42
edit2Rapporteer  
Heyy,

En wat bij Pieter84 denk ik het geval is geweest dat je echt te veel epocty hebt gebruikt.

Deze damm rottige les heb ik ook geleerd..... ThumpDown

Succes er mee.

Greetings...Pro Kiter Cool
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.