zesjarige wil kitesurfen: hoe pak je dat aan?

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #25 Juni 03, 2009, 00:35:09
edit2Rapporteer  
@ Limboblandit:
Als je mijn vraag goed had gelezen weet je dat ik mijn verstand prima gebruik.

Ik twijfel er niet aan dat jij je verstand prima gebruikt. Maar gebruik je het wel op de juiste (lees: gezonde) wijze? Grin

Als er iets mis gaat (en die kans is best aanzienlijk) vergeef jij je dat zelf nooit.
De aanpak van MJ lijkt mij zeer verstandig en redelijk.

Ik had zes jaar geleden een 13 jarige jongen op mijn school  die van zijn vader een quad (zo'n crossding) had gekregen voor zijn verjaardag. De jongen heeft er een keer van kunnen genieten ondanks helm en beschermers. Gebroken nek. Cry

Opvoeden betekent ook (voorlopig) "nee"  zeggen. Meestal tegen het kind maar ook vaak tegen de ouder(s).


Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #26 Juni 03, 2009, 09:12:35
edit2Rapporteer  
Ik heb mijn zoon van 7 een skimboard en een matrasvlieger (1,4mtr) gegeven. Eerst leren skimboarden en daarna bij weinig wind leren vliegeren en je raad het al ..... vlieger in zijn hand en in ondiep water (stroompoeltje op het strand) op het skimboard stappen. Voordeel is dat hij eenvoudig kan afstappen en de vlieger kan lolaten als het niet goed gaat. De vlieger loslaten is het probleem, als het spannend wordt houd hij te lang vast, een trapeze is wat mij betreft dus een absolute no go. Andere kinderen geef ik de vlieger ook wel eens in hun handen en dan merk je dat ze vaak veel te hard willen insturen waardoor de vlieger vol het windvenster induikt, hou je kind altijd vast.

Ik heb afgelopen winter tijdens het schaatsen bij weinig wind hem een 4 lijns vlieger in zijn handen gedrukt en dat ging wonderbaarlijk goed (tot en met sinussen aan toe).

Na 5 mislukte pogingen geeft hij het overigens bijna altijd op en gaat lekker een balletje trappen of verder met vliegeren.


Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #27 Juni 03, 2009, 09:16:27
edit2Rapporteer  
Aangezien een kind van 6 geestelijk niet goed genoeg ontwikkeld is om gevaren op waarde te kunnen inschatten, is het waanzin om die kleine aan potentieel gevaar bloot te stellen........
12-13 jaar oud is vroeg zat!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #28 Juni 03, 2009, 10:02:14
edit2Rapporteer  
Aangezien een kind van 6 geestelijk niet goed genoeg ontwikkeld is om gevaren op waarde te kunnen inschatten, is het waanzin om die kleine aan potentieel gevaar bloot te stellen........
12-13 jaar oud is vroeg zat!
Ieder kind loopt in principe de hele dag "gevaar" . Als ouder ben je er verantwoordelijk voor dat het kind beschermd wordt tegen zaken die het zelf nog niet goed  / reëel kan beoordelen.
Net zoals je thuis een kind "verantwoordelijkheden" geeft naar gelang de capaciteiten van het kind en de omgevingsfactoren ( vanaf welke leeftijd op een fiets / een pijl en boog  schater , alleen op straat voetballen  enz enz ) zo kun je een kind ook zijn/haar dingetje laten doen met het kitesurfen.
Alleen al het gegeven dat je hier een vraag over dit onderwerp stelt geeft aan dat je goed bezig bent met veiligheid. Het belangrijkste in deze vind ik zelf de vraag: wil het kind het zelf of moet het van pa en ma omdat het zo tof is?
Natuurlijk begin je bij de basis ( leren zwemmen enz enz) verder zijn zaken als Welk materiaal? Welke locatie?  en vooral De weersomstandigheden hier ook van doorslaggevend belang. Zijn deze laatste zaken allemaal dik in orde? Ik zou zeggen : Have fun  ThumpsUp
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #29 Juni 03, 2009, 10:33:41
edit2Rapporteer  
mijn jochie is 6, hij vliegt een matras vlieger van 1.8m. Laatst zijn we met een 15tal knopen onderweg geweest. Hij schrok aardig van de kracht toen ie door het windvenster vloog en vroeg naar de oorzaak, was dus mijn mogelijkheid om hem eea uit te leggen. Ik zie gewoon dat ie geestelijk, ook al weet ie het allemaal goed te vertellen, nog lang niet rijp is en het gevaar nog niet kan inschatten.
Mijn opties voor stapsgewijze benadering:
- matras vliegeren met toenemende wind
- op een body board achter mij aantrekken (liggend, zittend of staand)
- skimboarden
- bodyboarden & surfen in kleine golfjes
- tzt naar de kabelbaan gaan, eerst tussen mij in en dan langzaam zelf laten varen (eerst waterski dan een board)
- mss tzt een kleine tubekite
- weerkunde (hij vroeg zelf jl hoe onweer ontstaat, dat zijn de momenten om het eens over wind en weer te hebben)

en afhankelijk van z'n ontwikkleing als ie dan 11 of 12 jaar is kan die z'n gang gaan, maar alles zoals hij het wil en vooral kan. 
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #30 Juni 03, 2009, 11:09:52
edit2Rapporteer  
Wat zowiezo een tip is bij het vliegeren (en kiten) is om hele korte lijnen (8-10m)  te gebruiken. Als de vlieger dan een keer vol door de powerzone gaat dan duurt het niet erg lang. De omgeving die je als kind in de gaten moet houden is dan ook enorm veel kleiner.

Ik heb regelmatig kleine kids geheel zelfstandig met mijn grote nasawings laten vliegeren. Bijvoorbeeld een jochie van 8 met een 11m2 nasawing in een enorm weiland. Natuurlijk heb ik hem eerst kleine vliegertjes laten vliegeren, en de veiligheid van een nasawing is heel simpel (twee losse handvatten, gaat er wat mis dan laat je er een los). Dit ging altijd fantastisch mooi en veilig (bij 2 bft).

ik denk dat het goed is om als kind al een paar keer hard op je smoel te gaan, misschien ben je dan als puber een stuk voorzichtiger.
Keut Local

Berichten: 229
Antwoord #31 Juni 03, 2009, 11:35:54
edit2Rapporteer  
Ik lees hier net de tip om je zoon aan een lijn aan je vas te maken. Doe dit niet! Dat is levensgevaarlijk.

Het hangt puur van je zoon af, wij hebben mannetjes van 8/9 jaar lesgegeven. Ging prima, maar alleen in licht weer en kleine maat kite. Dus ik zou zeggen ga mooi aan de gang in rond de 10 knp. wind beetje bodydraggen, kitewaterstarten, terug laten lopen met de kite in de neutrale zone etc. en pak gewoon die plank erbij. Gebruik wel een zo veilig mogelijke kite, en leg de safety handelingen etc. goed uit. Als ze het spelenderwijs leren is dat het allermooiste, want ze pakken het zo snel op. Let alleen wel op, die kids zijn na 2 uurtjes vaak al doodop en koud, dus niet te lang het water op.

Leeftijd zegt niet zoveel, ik reed ook trekker en heftruck toen ik 5 was, het is net waar je mee opgroeid.
Lex80

Berichten: 6
Antwoord #32 Juni 03, 2009, 12:02:57
edit2Rapporteer  
Leeftijd zegt idd niks! ik sluit me helemaal bij Keut local aan! het enige dat ik nog zou mee geven als tip is zoek een IKO school en kortere lijnen gebruiken, maakt de kite wel sneller, maar ook minder power. 
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #33 Juni 03, 2009, 12:37:37
edit2Rapporteer  
Leeftijd zegt idd niks! ik sluit me helemaal bij Keut local aan! het enige dat ik nog zou mee geven als tip is zoek een IKO school en kortere lijnen gebruiken, maakt de kite wel sneller, maar ook minder power. 
Vandaar dat op bv een brommertje of autorijden zitten ook niet leeftijdsgebonden is? Een kind van 6, 7 jaar kan nu eenmaal niet gevaren op juiste waarden inschatten, en daarop de juiste beslissingen nemen. Daar zijn z'n hersenen nog niet goed ontwikkeld genoeg voor. Ik moet er niet aan denken om mijn eigen kleine van 7 onder een grote kite op het water te laten hangen.....
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #34 Juni 03, 2009, 13:11:03
edit2Rapporteer  
Binnenkort maar eens de 19.5m Contra oppompen en het hem met aflandige wind laten uitzoeken.  schater
Ik ben blij met de hele discussie en de positieve bijdrage van velen. We komen ergens.
Ik overweeg sterk dit vliegertje voor de komende jaren te kopen. Als ik 'm zelf gevoeld heb kan ik inschatten of het bruikbaar is, het lijkt me nu in ieder geval wel een veilig ding en desnoods leuk speelgoed voor onszelf.  YeSS


http://www.youtube.com/watch?v=VNhzGMiQtJ0


Wat vinden jullie?
mxm

Berichten: 69
Antwoord #35 Juni 03, 2009, 13:18:53
edit2Rapporteer  
@ Reflex.  Heb je ooit wel eens van opbouwende kritiek gehoord?
Dáár heb je wat aan, maar ik krijg vaak het gevoel dat 80% van de reacties van watjes komen die vinden dat niets kan. (ben jij er dus waarschijnlijk ook 1 van, dus dit zal wel weer aan dovenmansoren gericht zijn)

maar gelukkig zie ik dat er naderhand tenminste goede tips binnen komen.

@gebruikersnaam: bedankt!

@ manketrunkie. waar jij op doelt is openbare weg, maar je kan vanaf een jaar of 4 al op de crossbaan te keer gaan.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #36 Juni 03, 2009, 13:28:33
edit2Rapporteer  

@ manketrunkie. waar jij op doelt is openbare weg, maar je kan vanaf een jaar of 4 al op de crossbaan te keer gaan.
de openbare weg is (bijna) net zo hard als een crossbaan loser
mxm

Berichten: 69
Antwoord #37 Juni 03, 2009, 14:05:15
edit2Rapporteer  
@ manketrunkie

Moet je eens gaan kijken bij een crossbaan en dan zal je zien dat er jongens (en meisjes) van 4 jaar daar zonder problemen rondrijden. (natuurlijk wel met de nodige bescherming, maar dit geldt ook voor volwassenen)

Mod:Bericht aangepast om het netjes te houden
Arctic_Monkey

Berichten: 338
Antwoord #38 Juni 03, 2009, 16:34:26
edit2Rapporteer  
dit is geen discussie maar gezeik op elkaars commentaar.. Iedereen heeft n mening maar dan hoeven we nog niet met herseninhoud te gaan gooien.. Hou het lekker over surfen voor kleintjes!

ik zou inderdaad je sherrif lekker laten golfsurfen, spelen met matrasjes en misschien zelfs wel waterdraggen. Hartstikke spannend en hartstikke leuk!
Gewoon goed opletten maar dat geloof ik zeker!

succes en veel plezier!
kovdj

Berichten: 165
Antwoord #39 Juni 03, 2009, 17:21:19
edit2Rapporteer  
Jerrie was 8 jaar dat hij begon: zwemvest, pa aan zijn harnas en body draggen. Later heb ik mijn longen uit mijn lijf gelopen langs het strand om mee te rennnen. Fantastisch en het gaat prima. Goed de wind situatie inschatten en de risicos. Het kan wel, maar weet wat je doet. Zeker geen overpowerde toestanden. Als bodydraggen gaat dan met plank en veel, heel veel geduld bij het aanleren...........succes
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #40 Juni 03, 2009, 18:40:17
edit2Rapporteer  
Mxm, ik weet niet of de mensen die het afraden echt watjes zijn. Het gaat hier om een klein kind. Daarmee kan je naar mijn idee niet voorzichtig genoeg zijn. Wil jij experimenteren met je kind dan hou ik je niet tegen. Mijn mening is gewoon dat het wat te vroeg is.

Vaak zie je gewoon dat ze vanaf een jaar of 8/9 beginnen en dan nog heel rustig met kleine stapjes. Dus gewoon lekker laten oefenen met die trainingskite op het land en later wat laten bodydraggen (indien hij kan zwemmen etc).
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #41 Juni 03, 2009, 19:08:45
edit2Rapporteer  
@ gebruikersnaam
Ik heb 'm zelf al uitgeprobeerd. Derde lijn zorgt idd voor makkelijke herstart zoals op het filmpje. Kite trekt goed in hardere wind, maar ik heb 'm juist gekocht ipv een rebel 3m2 ofzo omdat een matras met lichtere wind te vliegen is.

Heb trouwens vorig jaar gebodydragged met kind om mijn nek, als tussenstap.
Ik laat nog weten wat de kinderen van de Hydra vinden
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #42 Juni 03, 2009, 20:45:52
edit2Rapporteer  
Hoi mannen en evt dames.
Na ditt topic alleen gevolgd te hebben ga ik toch reageren!

Er zijn naar mijn perceptie maar een paar mensen die reageren op 'DE'  vraag.

Er wordt door anderen alleen maar over het kite surfen met een 6 jarige gesproken.

Volgens mij zegt de titel al genoeg!
" Hoe pak je dat aan?"

De aanpak kan ook betekenen dat "WIJj" hem genoeg oefeningen en suggesties aan de hand doen  zodat er over drie jaar echt sprake zal zijn van kitesurfen in de reguliere vorm.

Wat mij verbaast is dat iedereen er maar van uit gaat dat kunnen zwemmen genoeg is!
Met 30 jaar les ervaring kan ik je vertellen dat , alleen het zwemmen, van een 6 jarige niet afdoende is om in alle nood scenarioos goed uit de verf te komen.

@gebruikersnaam.
- Het belangrijkste is dat ook al is je zoon pas 6 jaar, kijk wat hij aan kan.
- realiseer je dat het nog altijd een extreme sport is.
- Als het niet goed gaat vergeef je het je zelf nooit.
- Directe Toezicht en Doordachte opbouwende opdrachten zijn letterlijk van levens belang.
- Zorg dat je altijd je verantwoording neemt en kan dragen.
- Jij maakt in de volgorde van de oefeningen de dienst uit.
- Maak van elk onderdeel een training die helemaal moet zijn afgerond voor je aan de volgende begint.  ( Hier zal je zoon niet blij mee zijn want hij wil kitesurfen)
- Je zoon zal merken dat er dingen lekker gaan en wil grotere stappen maken. Leer hier om ook duidelijk 'NEE'  zeggen. Bij het overtreden van deze regel duidelijke sancties.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen, gebruik altijd je verstand!
en ik hoor graag hoe de progressie is per onderdeel.

succes aan jouw en je nieuwe kitemaatje

Grtz Frank

PS: misschien hebben anderen nog goed voorbeelden, oefeningen, suggesties of overdenkingen.
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #43 Juni 03, 2009, 23:02:43
edit2Rapporteer  
Ik heb er 1 van 5 die ook wil, en ik heb het plan dat:
 -als ie goed kan zwemmen,
- en de zee (we wonen aan zee, anders natuurlijk vlak water ) goed kent,
-Op het strand goed kan vliegeren , en aardig kan skimboarden,
-Veel geoefend heeft met bodydraggen,

Dan kan ie aan de slag met een klein matrasje en een skimboard of klein surfboardje met weinig wind. (GEEN trapeze). 
Die Hydra ziet er leuk uit.

Interessant topic, gebruikersnaam, Ik zou het leuk vinden als je af en toe laat weten hoe het jullie vergaat.
Succes en veel plezier!
kovdj

Berichten: 165
Antwoord #44 Juni 03, 2009, 23:05:34
edit2Rapporteer  
Iedere oefening afhankelijk van windsterkte en richting, ik heb het zo opgebouwd:
+hoe meer vlieger ervaring hoe beter (matras) oplaten en neerlaten oefenen
+body draggen aan de trapeze (hangen aan pa)
+body draggen aan de trapeze (pa hangt aan zoon)
+body draggen alleen (pa rent mee over strand) dus bij sideshore wind
+vliegeren op strand (met vasthouden aan trapeze) vliegeren rond 12 uur of aan een kant zoals tijdens het varen...
+vliegeren op strand (los) in stand, vanuit zit tot stand, gaan zitten en weer staan, vanuit lig tot stand, vanuit stand gaan zitten en tot lig (allemaal gericht op start.
+met boardje proberen: vanuit lig in het water een start maken (ik deed altijd het board aan zijn voeten en dan starten) Dit gaat heel veel fout, maar blijven proberen (geduld) wel zwemvest om!
Uiteindelijk lukt het wel een beetje en voor je het weet ......(zie foto)

Je moet er wel voor zorgen dat er niks gebeurt, dus heel voorzichtig, altijd erbij en zekeren want 1x een ongelukje en het enthousiasme is weg (angst).

Positief blijven en enthousiasmeren.

Begin er alleen aan als je zelf kunt kiten.....

Kinderen kunnen heel veel en leren in de basisschoolleeftijd heel gemakkelijk nieuwe vaardigheden! Kijk maar hoe snel kinderen leren fietsen, zwemmen, turnen etc:

Veiligheid voor alles!


gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #45 Juni 04, 2009, 09:29:18
edit2Rapporteer  
@HD FRANK: bedankt voor je reactie. Je begrijpt mijn vraag zoals ik hem bedoeld heb. Ik snap de weerstand van sommigen wel, maar het leidt af van de vraag. Bedankt voor je tips.
@ KOVDJ : voor jou uiteraard hetzelfde. 
Ik zal een mogelijk vervolgstapje melden en verslag uitbrengen.

Vorig jaar begonnen met in ondiep water rondtrekken terwijl hij op een deur stond en zich vasthield aan een soort barretje aan een lang touw. Erg leuk maar dodelijk vermoeiend voor mij. Voor zijn tiende zie ik hem echt niet met een kite alleen het water opgaan, ik ben eerder overbezorgd dan roekeloos.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #46 Juni 04, 2009, 17:12:11
edit2Rapporteer  
Niet te overhaast doen. hoe graag en trots je wilt zijn als vader.
houd rekening met de volgende dingen die nog (lang) niet voldoende ontwikkeld zijn bij ieder kind op zo´n leeftijd.

* Verantwoordelijkheidsgevoel.
* zelfstandigheid.
* risicoinschatting.
* beoordelings/reactievermogen.
* Kleine - grote Motoriek
* split second handeling/aktie
* Niet voldoende lichaamsbouwontwikkeling

en zo kan ik nog wel doorgaan......
Ik heb ook een zoon van 10. die laat ik dit seizoen pas voorzichtig aan een 1m matrasje hangen.
verder geen gehaast.
dahtimstah

Berichten: 158
Antwoord #47 Juni 04, 2009, 17:22:28
edit2Rapporteer  
Ik zelf vliegerde al vanaf men 5e met een 2 lijns en toen ik dus 8 a 9 was hat ik dat ding echt 100% onder controle , met me ogen dicht vliegeren ect.

Toen heb ik dus een kitesurf les gehad en direct de eerste les op mijn boardje gestaan, maar ik denk dat het afhangt van elk kind met welke leeftijd je kan beginnen .

Gr Tim
Bassie

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #48 Juni 04, 2009, 21:05:44
edit2Rapporteer  
Misschien een hele flauwe reactie op een kiteforum, maar als kite en windsurfer zou ik je jongen misschien eerst laten windsurfen. Kun je vroeg mee beginnen, is in ieder geval veiliger, of het leuker is laat ik aan jullie over.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #49 Juni 05, 2009, 17:28:42
edit2Rapporteer  
Misschien een hele flauwe reactie op een kiteforum, maar als kite en windsurfer zou ik je jongen misschien eerst laten windsurfen. Kun je vroeg mee beginnen, is in ieder geval veiliger, of het leuker is laat ik aan jullie over.
Dat zijn toch heel verschillende disciplines?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.